Stand van Zaken deel 25

Status
Not open for further replies.
Nou ik ben benieuwd naar de reden daarvan .. ik geloof dat er aardig wat mensen in de stress schieten als het zo is dat klassen al zo ver vol zitten.
 
Ik weet niet of ik in het juiste topic zit, maar heb een vraag. Een vriend van mij is zojuist goedgekeurd bij de KLu maar kan niet beginnen. Hem is verteld dat hij pas over een jaar tot twee jaar kan beginnen op de KMA! Dit is natuurlijk een slechte zaak.. Hoe zien deze situaties er nu uit aangezien dit geval al van twee maanden terug is.

Als dat nu al zo is, dan is dat wel een probleem denk ik, vooral voor mensen die nog aan de selectie moeten beginnen. Voor de Luchtmacht misschien de gelegenheid om de selectie wat zwaarder te maken, zodat er minder mensen doorkomen. Hierdoor zullen ze wat 'betere' mensen krijgen.

Wel merkwaardig. Eerst zijn er mensen tekort, dan wordt de selectieprocedure aangepast, er stromen behoorlijk wat mensen snel door en dan als dit verhaal waar is, zit het ineens tot een jaar of 2 vol. Zou het afvalpercentage in de opleiding dan ook niet een stukje hoger worden?

Ps. Ik denk dat het niet klopt, er is vast iets anders aan de hand. Kan me dit gewoon niet voorstellen. Lijkt me echt super merkwaardig.
 
het zou heel raar wezen als het waar was, ze moesten een maand geleden mijn klas(februari) nog vullen... dus als ze nu plots april/augustus/oktober ineens vol hebben, vreet ik mijn badslipper op(bij wijze van spreken)
 
Nee, absoluut KLu. Functie gewoon vlieger. Hem werd verteld dat hij wel een jaar kon wachten voordat hij de opleiding in kon gaan.

lijkt me echt sterk.... maargoed...
in een jaar kan veel gebeuren hoor. Als ik kijk naar hoe ik een jaar geleden was en nu?? big difference.
 
nog ff een vraagje voordat ik naar bed ga.
Hoe lang zat er bij jullie tussen het krijgen van brieven/gvss boekje en po1?
Bij dus precies zeven nachtjes slapen....
ik vraag dit omdat er lui zijn die later moeten dan ik, maar het al wel eerder wisten...

Ik heb alles op 25 juni op de post gedaan(meteen na mijn diplomauitreiking :grijns:), Ik heb mijn schema met de data gekregen eind juli, en 25 augustus had ik mijn PO1. Toendertijd kreeg je het gvss boekje pas als je PO1 gehaald had. 1 en 2 september had ik gvss, dus een week later. Maar een week was voor mij meer dan genoeg om het blauwe boekje in mijn kop te stampen.

ON-topic:
Ik geloof ook niet dat de opleiding al voor een jaar staat volgepland. Er is hier pas 1 iemand bekend die de februari klas mag doen en 1 iemand die de augustus klas ingaat.
 
nog 5 nachtjes!!!!
heb er zin in!!!! Maar ga wel dinsdag avond ff happie doen met een (nu hele goede) ex-vriendje van me, die 2 febr. op de KMA begint. (Landmacht overigens) Ff zenuwen aan iemand anders doorgeven, want men... dat het zo erg zou zijn... pff. misschien omdat ik weet dat ik eigenlijk maar een kans heb.
 
Wat betreft de drukte/wachtrij KMA kan ik wel een uitleg geven;

De luchtmacht heeft een tekort aan vliegers, dus gooit meer mensen de keuring in. Dus in plaats van het vorige 2 lichtingen, zijn er nu 4 lichtingen (nl Februari, April, Augustus en November). Hier was de KMA niet op berekend dus dat loopt niet altijd even soepel, daarnaast heeft de EMVO op het moment ook niet voldoende capaciteit voor al deze vliegers. Wij zitten nu ook nog wat langer op de KMA omdat het op de EMVO niet helemaal wilde vlotten, dus in plaats van 5 januari beginnen wij ook pas 6 april op de EMVO, de april en februari lichting hebben hetzelfde gehad. Dit kwam mede dankzij de ATPL die niet helemaal werkt, en dat de capatiteit ervoor gewoonweg niet genoeg is.

dus even geduld, en dan het mooiste beroep van het wereld doen!
 
Hey allemaal.

Ik ben Tim en heb me onlangs dus aangemeld op dit forum, na geruime tijd hier te hebben meegelezen over verscheidene onderwerpen.

Ik zou graag in de SvZ willen staan; Op dit moment heb ik VMO-1 net achter de rug, maar moet ik voor aanvullend allergie onderzoek naar het CMH. Gisteren heb ik een histamine provocatie test gehad, en gelukkig reageerde ik daar helemaal niet op. Echter, over 2 weken krijg ik dezelfde test, alleen dan moet ik graspollen inademen. Helaas is mijn PVS datum daardoor wel verschoven.


Ik heb gister VMO-1 gehad, reageerde ook op de allergietest. VMO-2 en PVS zijn dus uitgesteld, moet nu dus eerst 4 feb naar CMH voor de longtest. Jij hebt die ook gehad dus, wat houdt het precies in?
 
@Jarno--v

Ik neem aan dat je verhoogd reageerde op histamine EN graspollen? (en wellicht ook huisstofmijt, dus stof 4). Wat jij 4 feb waarschijnlijk krijgt is dus die histamine provocatie test. Je moet een paar keer een steeds hogere concentratie histamine inademen voor een paar minuten, en dan vervolgens weer een blaastest doen, om te kijken hoe je longfunctie is. Zo kan men bepalen of jouw luchtwegen overgevoelig zijn voor bijv histamine. Ik geloof dat de peak flow bij histamine, 80% moet zijn (op zijn minst) bij een concentratie van 8mg/L, ten opzichte van de peak flow zonder inhalering van histamine.

Om het kort te maken; je ademt gewoon wat in, en zij gaan kijken of je luchtwegen er allergisch op reageren, en zo ja, in welke mate. Ze zijn er vrij streng in, dus houd er rekening mee dat je hierop afgekeurd kan worden. Heb jij toevallig soms symptomen van hooikoorts? (bijvoorbeeld in de lente/zomer) Dit kan misschien een indicatie zijn of je uberhaupt gaat reageren of niet.
 
Wat betreft de drukte/wachtrij KMA kan ik wel een uitleg geven;

De luchtmacht heeft een tekort aan vliegers, dus gooit meer mensen de keuring in. Dus in plaats van het vorige 2 lichtingen, zijn er nu 4 lichtingen (nl Februari, April, Augustus en November). Hier was de KMA niet op berekend dus dat loopt niet altijd even soepel, daarnaast heeft de EMVO op het moment ook niet voldoende capaciteit voor al deze vliegers. Wij zitten nu ook nog wat langer op de KMA omdat het op de EMVO niet helemaal wilde vlotten, dus in plaats van 5 januari beginnen wij ook pas 6 april op de EMVO, de april en februari lichting hebben hetzelfde gehad. Dit kwam mede dankzij de ATPL die niet helemaal werkt, en dat de capatiteit ervoor gewoonweg niet genoeg is.

dus even geduld, en dan het mooiste beroep van het wereld doen!

Wat voor maatregelen zal de luchtmacht nemen? Zal men de selectieprocedure nu bijvoorbeeld aanscherpen, zodat er weer minder mensen doorkomen? Komt er binnenkort een tijd dat er bijvoorbeeld te veel piloten zijn? Als dat het geval is, zijn de mensen die toevallig de selectie doen in de 'soepele' fase bevoorrecht.
 
@ ProTagger

bedankt voor je reply!
ik reageerde op stof 2, 3 en 4 (volgens mij waren die laatste 2 pollen en huisstofmijt).. ik heb verder geen hooikoorts of pollenallergie, heb in ieder geval nooit ergens last van in de lente of zomer en kan makkelijk met hooi etc werken. ben wel allergisch voor katten (niet dat dat hier uitmaakt :p) en ben vroeger helaas wel lichtelijk astmatisch geweest, dus hoop dat ik bij de test niet opeens zo'n aanval ga krijgen. Want dan heb ik echt geen airflow meer
 
Wat voor maatregelen zal de luchtmacht nemen? Zal men de selectieprocedure nu bijvoorbeeld aanscherpen, zodat er weer minder mensen doorkomen? Komt er binnenkort een tijd dat er bijvoorbeeld te veel piloten zijn? Als dat het geval is, zijn de mensen die toevallig de selectie doen in de 'soepele' fase bevoorrecht.

Nouja, ze proberen nu natuurlijk eerst die capaciteiten op te vangen, maar dat heeft gewoon even tijd nodig. Daarnaast is het altijd zo dat die selectie eisen schommellen, wie weet hoe ze 40 jaar geleden selecteerden ;)
 
Heey airworkers,

Je kan mij van de lijst halen, want mijn droom is gisteren in duigen gevallen:(
Wachtend op de PVS kreeg ik gisteren telefoon van de vliegerarts met de volgende mededeling: De luchtmacht heeft besloten je solicitatie stop te zetten met als rede de lengte van je bovenbenen. Bij VMO1 werd mij al verteld dat ik in geen enkele helikopter zou passen. De F-16 was een FIT test voor nodig. Hiervan heeft de luchtmacht uiteindelijk afgezien omdat ik ook niet in andere types pas. Op deze manier hadden zij geen zekerheid dat ze me uberhaupt in kist konden plaatsen. (mocht ik KMA +EMVO doorkomen)

Dus, het was leuk om het tot zover te halen, maar natuurlijk erg jammer dat het hier voor mij moest stoppen, vliegen bij de luchtmacht--> Size does matter!:D

Ik zal proberen actief te blijven op airwork en natuurlijk alle ontwikkelingen van de flyboys te volgen;)

Happy Landings,

Jordy
 
Aaahh....

Jordy wat zeg je nu! Je neemt het wel goed op... Maar kan me wel voorstellen dat je stevig aan het balen bent.

Tsjonge... het blijft echt spannend tot het einde :( en dan nog...
 
JFJ balen joh!:S maar is niks aan te doen, het is al tof dat je zo ver bent gekomen ik ben maar tt en met de gvss gekomen dus duim omhoog voor jou. probeer het anders bij een vliegmaatschappij als verkeersvlieger:) of trekt je dat niet?
 
Nouja, ze proberen nu natuurlijk eerst die capaciteiten op te vangen, maar dat heeft gewoon even tijd nodig. Daarnaast is het altijd zo dat die selectie eisen schommellen, wie weet hoe ze 40 jaar geleden selecteerden ;)

Ik heb wel verhalen gehoord over hoe die selecties vroeger verliepen :D Heerlijk.

Maar ik vind dit wel even interessant om te weten aangezien ik nog aan de selecties wil beginnen, maar dat moet helaas nog even wachten omdat ik erg druk ben met studie, hoop wel ergens dit jaar te solliciteren. En ik hoop maar niet dat ik dan in de 'zware' fase van de selectieprocedure zit ;)
 
Stealth ik denk niet dat ze het zullen versoepelen denk ik, en ALS ze het versoepelen zul je er bijna niks van merken denk ik. Deze job is gewoon vol risico's en ik denk niet dat ze het zullen versoepelen.
 
je kan het van twee kanten bekijken:
1. er is een tekort, te weinig mensen worden geschikt bevonden --> selectie soepeler.
2. genoeg mensen door de selectie, echter te weinig capaciteit --> minder mensen toelaten...

gevolg je zit in een vicieuze cirkel, dat ergens doorbroken moet worden
 
je kan het van twee kanten bekijken:
1. er is een tekort, te weinig mensen worden geschikt bevonden --> selectie soepeler.
2. genoeg mensen door de selectie, echter te weinig capaciteit --> minder mensen toelaten...

gevolg je zit in een vicieuze cirkel, dat ergens doorbroken moet worden

Precies! Ik denk dat ze op dit moment nog steeds op het stuk zitten van: Vliegers tekort, wat ik hier lees en wat ik ook van anderen hoor vallen veel mensen laat in de selectie af de laatste tijd --> Vmo -1 , vmo-2 Pvs
 
Hmm mijn ervaring is dat er toch niet zoveel mensen afvallen hoor op VMO + PVS. Resultaten van 1 groep is natuurlijk geen regel...

Ik denk dat een F16 vlieger sowieso aan een aantal competenties moet voldoen, net als iedereen voor een bepaald beroep gaat. Misschien dat ze de selecties wat versoepelen, maar de EMVO denk ik niet. En ook de resultaten op de EMVO die je moet halen om naar sheppard te gaan zullen ook niet omlaag gaan denk ik. Ongeacht of ze er veel nodig hebben.
Anderzijds als er teveel zijn, dan worden wel de betere gekozen.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top