beechjet
New member
Even een kopie van de AIT website:
http://www.vnv-dalpa.nl/hvait/waarom
Waarom actie?
AFSPRAAK = AFSPRAAK
Voor de derde achtereenvolgende keer dreigt ook bij deze cao-ronde een conflict tussen de VNV en transavia.com. Maar waar gaat het nu eigenlijk om? Kort gezegd: het gaat over inhoud en vorm.
De inhoud
Inhoudelijk is in deze cao-ronde door de VNV een beperkt aantal voorstellen gedaan. Door de lijst beperkt te houden heeft de VNV het belang van deze onderwerpen aan willen geven. Het zijn weinig punten maar ze betreffen voor de vliegers essentiële zaken. Over de voorstellen van de VNV heeft transavia.com in eerste instantie nauwelijks willen praten en werd geen informatie verstrekt. Pas na het opvoeren van de druk kwam informatie beschikbaar en wordt uiteindelijk voorzichtig inhoudelijk over de punten van de VNV gesproken. transavia.com weigerde echter tot op heden zich constructief op te stellen bij het zoeken naar oplossingen bijvoorbeeld voor de bestaande heavy crew vluchten en de hiermee ervaren hoge werkdruk en lange werktijden. Hetzelfde geldt voor afspraken rondom externe inhuur en andere onderwerpen die op tafel liggen.
De vorm
Naast inhoud gaat het over vorm: over het gedrag, over de benadering en over de opstelling van transavia.com! De wijze waarop transavia.com het overleg en de overlegpartijen benadert en de wijze waarop het bedrijf met bestaande afspraken en haar werknemers omgaat, leidt tot steeds grotere bezwaren en weerstand bij de vliegers. Bestaande cao-afspraken worden met regelmaat genegeerd of onjuist geïnterpreteerd. Individuele vliegers worden onder druk gezet om aan de wensen van het bedrijf te voldoen terwijl deze als buitenproportioneel kunnen worden aangemerkt en goede argumentatie aanwezig is om het niet te doen. Voorbeelden die door individuele vliegers worden genoemd betreffen discussies met het management over cao-bepalingen zoals lokale nachtrust, snipperdagen en vele andere zaken. Terugkijkend over een langere periode en langs de verschillende dossiers is zichtbaar dat transavia.com steeds meer een onbetrouwbare werkgever en overlegpartner is geworden. Afspraak is geen afspraak meer.
Waar gaat het niet om
De VNV vindt transavia.com een mooi bedrijf met een mooi product. Het gaat er bij deze acties niet om de naam van transavia.com te beschadigen daar waar het gaat om haar producten en naam als zodanig. In essentie gaat het ook niet over geld.
Waar het om draait is betrouwbaarheid en vertrouwen. Het gaat over de intentie en een actief positieve houding vanuit het management van transavia.com afspraken na te komen en informatie te delen zodat gezamenlijk gezocht kan worden naar oplossingen. Niet om afspraken niet na te komen, of opzettelijk verkeerd uit te leggen, en informatie achter te houden.
En het gaat over respect; respect voor de werknemers van transavia.com die in staat moeten worden gesteld hun werk goed, verantwoord en op basis van professionele maatstaven uit te voeren.
Daar gaat het om.
http://www.vnv-dalpa.nl/hvait/waarom
Waarom actie?
AFSPRAAK = AFSPRAAK
Voor de derde achtereenvolgende keer dreigt ook bij deze cao-ronde een conflict tussen de VNV en transavia.com. Maar waar gaat het nu eigenlijk om? Kort gezegd: het gaat over inhoud en vorm.
De inhoud
Inhoudelijk is in deze cao-ronde door de VNV een beperkt aantal voorstellen gedaan. Door de lijst beperkt te houden heeft de VNV het belang van deze onderwerpen aan willen geven. Het zijn weinig punten maar ze betreffen voor de vliegers essentiële zaken. Over de voorstellen van de VNV heeft transavia.com in eerste instantie nauwelijks willen praten en werd geen informatie verstrekt. Pas na het opvoeren van de druk kwam informatie beschikbaar en wordt uiteindelijk voorzichtig inhoudelijk over de punten van de VNV gesproken. transavia.com weigerde echter tot op heden zich constructief op te stellen bij het zoeken naar oplossingen bijvoorbeeld voor de bestaande heavy crew vluchten en de hiermee ervaren hoge werkdruk en lange werktijden. Hetzelfde geldt voor afspraken rondom externe inhuur en andere onderwerpen die op tafel liggen.
De vorm
Naast inhoud gaat het over vorm: over het gedrag, over de benadering en over de opstelling van transavia.com! De wijze waarop transavia.com het overleg en de overlegpartijen benadert en de wijze waarop het bedrijf met bestaande afspraken en haar werknemers omgaat, leidt tot steeds grotere bezwaren en weerstand bij de vliegers. Bestaande cao-afspraken worden met regelmaat genegeerd of onjuist geïnterpreteerd. Individuele vliegers worden onder druk gezet om aan de wensen van het bedrijf te voldoen terwijl deze als buitenproportioneel kunnen worden aangemerkt en goede argumentatie aanwezig is om het niet te doen. Voorbeelden die door individuele vliegers worden genoemd betreffen discussies met het management over cao-bepalingen zoals lokale nachtrust, snipperdagen en vele andere zaken. Terugkijkend over een langere periode en langs de verschillende dossiers is zichtbaar dat transavia.com steeds meer een onbetrouwbare werkgever en overlegpartner is geworden. Afspraak is geen afspraak meer.
Waar gaat het niet om
De VNV vindt transavia.com een mooi bedrijf met een mooi product. Het gaat er bij deze acties niet om de naam van transavia.com te beschadigen daar waar het gaat om haar producten en naam als zodanig. In essentie gaat het ook niet over geld.
Waar het om draait is betrouwbaarheid en vertrouwen. Het gaat over de intentie en een actief positieve houding vanuit het management van transavia.com afspraken na te komen en informatie te delen zodat gezamenlijk gezocht kan worden naar oplossingen. Niet om afspraken niet na te komen, of opzettelijk verkeerd uit te leggen, en informatie achter te houden.
En het gaat over respect; respect voor de werknemers van transavia.com die in staat moeten worden gesteld hun werk goed, verantwoord en op basis van professionele maatstaven uit te voeren.
Daar gaat het om.