Staken??

Je zet het weliswaar tussen haakjes, maar het is inherent aan het staken bij het vliegercorps. Er is dan geen uitweg en de consequenties zullen geslikt moeten worden. Dat de vakantie een dagje later start is dan jammer maar helaas.

dus alle stoelen die die dag vervallen komen er de volgende dag gewoon bij?????? die capacitiet is er simpelweg niet. er zullen mensen zijn die hun welverdiende vakantie helemaal moeten annuleren

Ik vind het nogal vrij schappelijk dat de stakingsactie nu al bekend is en op dinsdag plaatsvindt. Genoeg tijd voor de operators om wat nieuws te bedenken.

wat een schappelijkheid, zoals bekend mag "besmet"werk (werk dat onstaat door stakingen) niet worden overgenomen.

Maar, zoals al eerder vaker werd aangehaald, dit is een uiterste inspannig om voor je toekomstperspectief of arbeidsomstandigheden te vechten. Wie niet horen wil, moet uiteindelijk voelen.

Dus, HUP de zweep erop bij de managers

blijven zat alternatieven over ipv staken over de rug van de reiziger
 
dus alle stoelen die die dag vervallen komen er de volgende dag gewoon bij?????? die capacitiet is er simpelweg niet. er zullen mensen zijn die hun welverdiende vakantie helemaal moeten annuleren

Mee eens. Echter bij het boeken van een (vlieg)reis lopen vakantiegangers altijd kans op vertraging/annulering; wat nu als er dinsdag een storm over Europa raast en vliegverkeer onmogelijk maakt.

blijven zat alternatieven over ipv staken ...

Ook mee eens. Ik weet niet wat TR-personeel allemaal intern heeft geprobeerd. Maar voor mij als buitenstaander komt een staking plotseling opdoemen. In NL is er een soort traditie dat er een opbouw in acties wordt gedaan. Hoop dat de VNV heeft onderzocht op hoeveel steun ze van consumenten kunnen rekenen en dat dat voldoende is. Want de consument is in zo'n competatieve markt als de luchtvaart een factor die de macht van management en personeel overstijgt.

We zullen eerst zien wat de rechter er van vindt. Las net op luchtvaartnieuws dat het management van Trans een kortgeding aanspant.

p.s. Natuurlijk wens ik de Trans-vliegers, maar ook wel degelijk het Trans-management, alle succes en wijsheid toe tot een voor beider partijen gelijk te komen. De conjunctuur voor de luchtvaart is voor eenieder momenteel al lastig genoeg.
 
Last edited:
@ 767-300


Met jou winnen we de oorlog wel. Hou eens op man.
Die arme reizigers?
Diezelfde arme reizigers interesseert t geen ruk of jij voor jack shit
je gezondheid en veiligheid op het spel zet zolang hij maar zo goedkoop
mogelijk kan vliegen.

HARDE AKTIE
 
@ 767-300


Met jou winnen we de oorlog wel. Hou eens op man.
Die arme reizigers?
Diezelfde arme reizigers interesseert t geen ruk of jij voor jack shit
je gezondheid en veiligheid op het spel zet zolang hij maar zo goedkoop
mogelijk kan vliegen.

HARDE AKTIE

Zullen we elkaar met respect blijven behandelen ipv op de man te spelen? Zinnen als "met jou winnen we de oorlog wel" voegt weinig nuttigs toe aan deze discussie. Je kan het niet met me eens zijn, dat is je goed recht.

ALs jij zo als vlieger over je passagiers denkt (die overigens jouw salaris betaalt, maw je klant), is het niet echt verwonderlijk dat er vanuit de hoek van deze arme passagiers zoals jij ze noemt weinig tot geen begrip is voor dit soort acties. (waarmee ik niet wil zeggen dat ik er geen begrip voor heb, ommisverstanden te voorkomen) Met jouw post suggereer (!!) je dat je alleen maar aan jezelf denkt!

ALs je in plaats daravan uitlegt waarom er acties gehouden worden, zoals Iz dat bijvoorbeeld doet, kweek je in ieder geval een stuk meer begrip!

Succes met je "harde akties" birdmare!
 
Nou nou, je hebt wel lange tenen hoor.

Ik post nu wat te veel in deze thread en zou me langzamerhand eens meer moeten inlezen op het onderwerp, dus vorlopig dan maar de laatste bijdrage.

Voor wat het waard is omdat het in ´s lands grootste staat:

Transavia.com en de VNV onderhandelen al sinds januari over een nieuwe cao die per 1 april van dit jaar had moeten ingaan. Belangrijkste twistpunt is de hoge werkdruk die volgens de vliegers wordt veroorzaakt door extra lange vluchten. Zij pleiten er dan ook voor dat zij dan mogen overnachten in de stad van aankomst.


Als ik alleen dit al lees, dan vraag ik me af waarom er niet al veel eerder akties zijn ondernomen op een onvermurwbaar management. Te gek voor woorden dat het al zover moet komen tot en met het stakingsinstrument, om te verhinderen dat je niet in een tentje in je eigen vliegtuig moet pitten (mits ik dat goed heb opgepikt tussen de threads door). Wat zijn dat voor een slavenpraktijken? Maar los hiervan, de onderhandelingen lopen al vanf begin dit jaar en hadden dus vóór 1 april klaar moeten zijn. De VNV is nog zo vriendelijk geweest om de onderhandelingstermijn te verdubbelen. Meer dan genoeg me dunkt. Management heeft deze staking dik en breed aan zichzelf te wijten. Dat er passagiers dinsdag stranden hebben ze dus aan hen te danken.



Transavia.com denkt dat er nog steeds 'voldoende mogelijkheden zijn' om tot goede cao-afspraken te komen. De luchtvaartmaatschappij zegt de komende dagen nog het maximale te zullen doen om tot een oplossing te komen. Mocht dit niet lukken dan dreigt de vliegmaatschappij een kort geding aan te spannen.

Het heeft ze dus geeneens echt geinteresseerd tot op heden. Pas nu willen het maximale gaan doen??


PS ik wist niet dat "besmet" werk in NL niet mag worden overgenomen. Hier in DE is dat de normaalste zaak vd wereld. Daarom missen de stakingen CLH net iets te veel power. Andere dochters nemen de vluchten gewoon over.
 
Iz, ik snap niet zo goed je aan een duty van 18 uur komt. Wij vliegen een combi-kanaren of -egypte (LEJ-LXR-HRG-LEJ) en dan blijf ik binnen de 14 uur. En ja, SPL is wat verder dan LEJ, maar toch geen 2 uur?
Hoe komen jullie aan een duty van 18 uur?

Hmmmm Banjultje heen en weer???? Heb er afgelopen winter aardig wat gedraaid.

Aanmelden 1:15 van te voren
Blocktijd AMS-BJL: 6:30
Grondtijd BJL : 2:00 (als je geluk hebt)
Blocktijd BJL-AMS: 6:30
Afmelden: 0:30

Kom je op een totale duty van 16:45 , maar dan moet er niets tegenzitten (technisch, ATC slot etc)

Het moet eens afgelopen zijn met dit soort achterlijke duties en daarom steun ik alle HV vliegers met de komende acties.

Groeten Steef
 
Hmmmm Banjultje heen en weer???? Heb er afgelopen winter aardig wat gedraaid.

Aanmelden 1:15 van te voren
Blocktijd AMS-BJL: 6:30
Grondtijd BJL : 2:00 (als je geluk hebt)
Blocktijd BJL-AMS: 6:30
Afmelden: 0:30

Kom je op een totale duty van 16:45 , maar dan moet er niets tegenzitten (technisch, ATC slot etc)

Het moet eens afgelopen zijn met dit soort achterlijke duties en daarom steun ik alle HV vliegers met de komende acties.

Groeten Steef

Dat zijn m.i. ook echt te lange duties zeg!

Mijn zegen, voor wat het waard is, hebben de vliegers van HV. Hoop dat de rechter de staking niet gaat verbieden, want dat zou slecht zijn voor de onderhandelingspositie in de toekomst en zullen de vliegers nog meer "uitgeknepen" worden omdat ze toch niet mogen staken.

n.b:ik hoop echter voor de vliegers dat een staking niet nodig zal zijn, lijkt mij erg vervelend.
 
Nou nou, je hebt wel lange tenen hoor.
Valt reuze mee, maar wil de discussie niet " op de man" laten gaan, maar gewoon elkaars meningen uitwisselen en vooral die meningen ook respecteren.

Ik vind dat daar zinnen als " met jou winnen we de oorlog wel" of iets in die trend er daarom niet tussenhoren.

Laten we ons vooral bezig houden met de feiten.


PS ik wist niet dat "besmet" werk in NL niet mag worden overgenomen. Hier in DE is dat de normaalste zaak vd wereld. Daarom missen de stakingen CLH net iets te veel power. Andere dochters nemen de vluchten gewoon over.

Het is (dacht ik) toegestaan om besmet werk over te nemen, alleen het is in Nederland Not-done om dat te doen, wat niet zegt dat het niet mag of gebeurd.
Correct me if i am wrong.

Overigens blijf ik erbij dat ik vind dat je ten allen tijde voor jezelf op mag komen. ik vind het dan ook niet verboden om akties te voeren.
 
Ach ik denk dat ze nog wel tot een akkoord komen voor dinsdag. Zo gaat het altijd in zulke kwesties. Niemand wil uiteindelijk echt staken, ook het personeel niet. Ik voorspel dat trans maandag in een kort geding zn gelijk probeert te krijgen en anders doen ze water bij de wijn om zo de staking te voorkomen. Uiteindelijk hebben dan beide partijen de achterkant van hun tong laten zien zodat bij volgende onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden niemand in de 'bully' position zit.
 
Ik snap het argument "Dan dupeer je je klant" niet helemaal, als je staakt dan dupeer je toch in elke bedrijfstak de klant? Noem mij een baan waar je vrijuit kan staken zonder dat je daar iemand mee dupeert (Misschien freelance fotograaf o.i.d. maar die staken dan weer niet :D).

Toen de schrijvers in Hollywood staakten dupeerden ze "de klant" die zonder nieuwe afleveringen van hun series kwamen te zitten. Is dat net zo erg als je vakantie missen? Nee tuurlijk niet. Duperen ze desalniettemin wel hun klanten? Jazeker!

Als je dus de klant geen strobreed in de weg mag zitten met je acties kan je dus nooit staken, alleen publieksvriendelijke acties ondernemen.
 
@ 767-300


Met jou winnen we de oorlog wel. Hou eens op man.
Die arme reizigers?
Diezelfde arme reizigers interesseert t geen ruk of jij voor jack shit
je gezondheid en veiligheid op het spel zet zolang hij maar zo goedkoop
mogelijk kan vliegen.

HARDE AKTIE
Precies! Ik snap niet dat de meeste 'collega's' hier niet meer sollidair zijn met de Transavia piloten. Als je de trendvector in de algemene luchtvaart van de afgelopen jaren doortrekt (betalen voor te solliciteren, betalen voor je type, minder rust, meer blockuren, extreem lange duties etc) dan werken we over 10 jaar allemaal voor peanuts en speelt men Russisch roulette met de veiligheid.

De commerciele druk neemt toe en uiteindelijk zijn wij voorin de eindverantwoordelijken. Ik vraag me altijd af hoe de huidige generatie van bange piloten zal reageren als zij links zitten en geconfronteerd worden met een situatie waarin ze moeten kiezen tussen commerciele druk, veiligheid en de paxen. Op het sollicitatiegesprek weet blijkbaar iedereen wat het verlangde antwoord is, maar in de praktijk is dat dus anders en laat men zich door een paar Telegraaf reacties intimideren. Er is namelijk niet altijd een gulden middenweg. Soms moet je met het botte bijltje hakken en aan jezelf (veiligheid, je brevet, je gezondheid, fill in the blank) denken.
 
Begrijp me goed, ik steun jullie aktie.

Vraag me alleen af of dit soort rotaties niet het bestaansrecht van Transavia zijn. Net als een 4 tot 6 sektor dag het bestaansrecht van een easyJet of Ryanair zijn. Als de easyJet piloten zouden gaan staken om 2 sektordagen is dat dan van alle realiteit vervreemd?

Ben zelf ook bekend met rotaties van 13:15 met 3 landingen met een 2 mans cockpit, zelfs tot 18 uur met positioning of deadheading (zonder tent...). Of een 11:55 nachtvlucht van 22:00 tot 8:55LT.

Ook is in de zomer 25% of meer van onze vliegers inhuur vanwege de zomerpiek en winterdip.

Wij accepteren dit als binnen de regels en mede het bestaansrecht van het bedrijf, daarbij komt natuurlijk ook dat wij geen vakbond als de VNV achter ons hebben staan...

Succes ermee!
 
@ 767-300

Ik speel het idd op de man ,zou niet weten hoe ik je anders zou moeten benaderen.
Verder als je het een beetje gevolgd hebt dan moet je toch in kunnen zien dat de heren Trans vliegers dit niet voor hun lol doen en het ook zeer vervelend vinden voor hun reizigers.
Helaas is staken vaak het enige argument wat echt werkt bij de heren van het bonus clubje, een paardenmiddel dat wel.
Het is altijd weer treurig om te zien wat een paar Telegraaf stukjes en wat lawaai van het management voor een verdeeldheid kan zorgen onder de "collega's".
Want we hebben het zo goed.:stapelge:
Echt dat is er lekker ingeramd door je jaloerse buurman op van die jeukverjaardag partijtjes en lekker overgenomen door het management.
767 blijf lekker nederig dan is er voor jou vast een fijn baantje op kantoor in het verschiet.
 
Last edited:
Laten we twee zaken gescheiden houden. De ene kant is de reden waarom er actie ondernomen moet worden. Ik denk dat daar weinig discussie over bestaat en dat de meeste vliegers aan de kant van het Trans vliegerscorps staan. Ik denk ook dat als het management de discussie iets anders had benaderd, het niet zover had hoeven komen.

De andere kant is echter de manier van actie. Ik vind staken, zeker in het vakantieseizoen nogal een extreme optie die alleen als laatste redmiddel zou moeten worden gebruikt. Anderen hebben hier al uitgelegd dat volgens het Nederlands recht een staking echter de enige optie is en dat neem ik dan maar gelovig aan.

Het is een moeilijke zaak, ik hoop dat het goedkomt allemaal.
 
Ik snap het argument "Dan dupeer je je klant" niet helemaal, als je staakt dan dupeer je toch in elke bedrijfstak de klant?
[...]
Is dat net zo erg als je vakantie missen? Nee tuurlijk niet..

Ik snap überhaupt niet wat "het missen van je vakantie" zo erg maakt. Voorop gesteld dat je het eventueel betaalde geld gewoon terug krijgt, zie ik niet echt het probleem. Een vliegvakantie is leuk, maar mocht het niet door gaan, is je leven dan voorbij? Nee, dan huur je voor dat geld een huisje op de Veluwe en ga je daar met je kids zitten. Natuurlijk een bittere pil als je al jaren naar Torremelinus gaat om daar met Truus en Henk op de camping te gaan zitten, maar dit eventuele gemis zou geen reden moeten zijn om niet te staken.
Er werd gesteld dat deze staking anders zou zijn dan een staking bij de AH omdat er geen alternatief zou zijn, maar mijns inziens is dat dus niet zo..
 
@ birdmare @cousin avi

Laat ik even 1 ding nogmaals voorop zetten, voor het geval je niet al mijn postst hebt doorgelezen: Ik ben op de hoogte van de gehele situatie en sta, net als jij, pal achter de HV vliegers dat er iets moet gebeuren bij Transavia.Com.
Hoop niet dat daar een misverstand over bestaat en steun de vliegers van HV met hun terechte eisen. ZOals Overload al stelt in zijn post staat naar mijn idee iedereen (alle vliegers) hier op dit forum daar achter. De telegraaf interesseert me niet en ben ik ook totaal ongevoelig voor.

Echter vind ik staken over de rug van de klant ten allen tijde, in iedere branche, dus ook in de luchtvaart, simpelweg not-done. Er zijn in mijn optiek genoeg alternatieven. Sommige mensen (zoals bv Overload) zijn dat met me eens, anderen niet, dat mag, dat geeft niets, maar dit is wel mijn mening, en naar mijn idee mag ik die mening hebben en hoef ik echt niet nederig voor te zijn of de hele dag voor op kantoor te zitten (overigens iets wat ik absoluut niet doe en ambieer).
Hopelijk respecteer je iemands mening, net zoals ik andersmans mening ook respecteer!
En niet boos worden nu :grijns: :grijns:

@ The Fly.

Helemaal mee eens, als je staakt dupeer je ten alle tijde de klant, daarom gaat mijn voorkeur uit naar, zoals je zelf al noemt, andere vormen van akties waarbij de klant niet gedupeerd wordt. In welke branche dan ook!

@ Eikie

Goed punt, eigenlijk helemaalmee eens. Enigste wat ik kan bedenken is dat ik als ik vakantie heb lekker van een vreemd land wil genieten van cultuur en zon, iets wat ik in Nederland al gezien heb (behalve de zon dan :grijns: ) Op de camping met de buren heb ik niks mee1
 
JO,

heb het niet gevolgd allemaal, zat in de USA voor een familie spoedgeval!
wat zijn eigenlijk de andere eisen voor de nieuwe CAO?

Staken/Niet staken
het gaat om het resultaat, en dat is een nieuwe CAO, waar beide partijen mee thuis kunnen komen.
Beide partijen zitten al meer dan een half jaar om tafel en er is geen vooruitgang.
Dan ben je als vakbond verplicht om het bedrijf onder druk te zetten.
Idd met acties worden er altijd mensen benadeel, maar met kleine acties bereik je te weinig. Maar je hebt nu eenmaal druk nodig richting bedrijf.
Of dat nu staken is of niet.
Ik ga ervan uit dat het VNV alle avenues is afgelopen voordat ze gaan staken.
Staken is het laatste middel, maar helaas wel rete effectief

Op het moment wordt er niet gestaakt, er is alleen de aankondiging.
Als ik HV managment was, zou ik maken dat ik weer aan tafel ging met VNV en in ieder geval wat toezeggen. zodat de staking van de baan is.

Wij hebben 1 jaar lang een hiring ban gehad voordat het bedrijf overstag ging.
Note, in HKG mag je niet staken.

Wat ik niet bedrijp van de media, dat er gestaakt wordt voor meer rust, veiligheid dus. en ook de gemiddelde reiziger intereseert zich daar geen klap voor

K.
 
Back
Top