Staken??

Nouja helaas, kijk ff serieus als Trans door mediation alsnog overstag gaat
is dat natuurlijk het beste voor iedereen.
Het moge de heren nu wel duidelijk zijn dat de rapen gaar zijn en stakingsbereidheid niet alleen maar een" gros mot" is.
Succes mannen!
 
Interesting topic. Valt tegen dat er toch nog altijd 25% HV vliegers geen vakbonds-lid zijn. Wel de lusten, niet de lasten. Ieder voor zich en god voor ons allen. Je komt ze ook overal tegen, deze ik zou haast zeggen 'Beroeps-Renegades.' De heer Overload schijnt er zo een te zijn. Hij heeft het zelfs tot TC geschopt bij de Ierse trots. Attention crew: brace! brace....naja, de gear is dan tenminste nog omlaag op 5DME..

However, HV-collega's: veel succes.

Arbeiders aller Landen, vereenigt U!
 
Interesting topic. Valt tegen dat er toch nog altijd 25% HV vliegers geen vakbonds-lid zijn. Wel de lusten, niet de lasten. Ieder voor zich en god voor ons allen. Je komt ze ook overal tegen, deze ik zou haast zeggen 'Beroeps-Renegades.' De heer Overload schijnt er zo een te zijn.!
Zover ik lees in dit topic (Volkskrant link, 452 van de 504) is 90% van de HV vliegers lid, alsmede de heer Overload.... Zeker iets te snel gelezen en iets te snel geoordeeld?
 
Het Parool
Staking dupeert mogelijk duizenden vakantiegangers
[Foto ANP/Robin Utrecht]
Foto ANP/Robin Utrecht
update SCHIPHOL - De aangekondigde staking dinsdag door piloten van Transavia.com dupeert mogelijk zo'n 5200 passagiers. In totaal veertig vluchten dreigen door de staking die dag uit te vallen, bevestigde een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij vrijdagavond.

Piloten van Transavia.com leggen dinsdag van twee uur 's nachts tot vijf uur in de middag het werk neer. De Vereniging voor Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) heeft daar vrijdag toe opgeroepen. De vliegers en Transavia.com zijn al enige tijd in onderhandeling over een nieuwe cao. De VNV heeft Transavia.com donderdag een eindbod gedaan met daaraan gekoppeld een ultimatum. Dat liep vrijdagochtend af.

Volgens een woordvoerder van de VNV is 75 procent van de piloten bij Transavia.com lid van de vereniging en zijn zij dus gehouden aan het opvolgen van de oproep tot het neerleggen van het werk. De VNV zegt zich te realiseren dat deze actie ''invloed zal hebben op het publiek en betreurt dat''.

Whatever mate...
 
Volgens een woordvoerder van de VNV is 75 procent van de piloten bij Transavia.com lid van de vereniging en zijn zij dus gehouden aan het opvolgen van de oproep tot het neerleggen van het werk.
Whatever mate...
http://www.volkskrant.nl/economie/article1059038.ece/Piloten_Transavia_staken_om_rust :
"De VNV telt 4.450 leden, 90 procent van alle actieve vliegers in Nederland. Ook 90 procent van alle piloten die werkzaam zijn bij Transavia.com, is lid van de vakbond. Het gaat om 452 vliegers op een totaal van 504."

Ik denk dat de VNV bedoelt dat in ieder geval 75% lid is waardoor zij allen gehouden zijn aan de oproep, waar je kennelijk 75% voor nodig hebt.

Pagina 1:
Ik ben lid van de VNV en heb meegelezen waar het over gaat hier.
Tevens kan je lezen dat Overload helemaal niet tegen de acties is en de HV vliegers wel degelijk steunt, alleen stelt hij het gebruik van staken ter discussie en maakt hij enkel de suggestie om eventuele alternatieven te overwegen die alleen op management gericht zijn en wellicht de pax overlast kunnen besparen.
 
Overload ken ik en één ding weet ik zeker : Hij werkt niet voor HV dus daar kan je niks over zeggen. Dat die geen lid is van VNV ofzo.......

Overload is lid van de VNV, BALPA, REPA en IALPA en betaalt drie dubbel lidmaatschap. Dat is samen een behoorlijk bedrag. Bij Ryanair krijg je daar weinig voor terug, dus ik heb wel de lasten maar niet de lusten.

Tevens kan je lezen dat Overload helemaal niet tegen de acties is en de HV vliegers wel degelijk steunt, alleen stelt hij het gebruik van staken ter discussie en maakt hij enkel de suggestie om eventuele alternatieven te overwegen die alleen op management gericht zijn en wellicht de pax overlast kunnen besparen.


Pas je wel op, straks worden ze ook nog boos op jou.
 
Las vandaag in de krant dat de rechter een staking had verboden, omdat er nog genoeg andere onderhandelingsmiddelen waren. Heb t artikel zo niet bij de hand dus meer kan ik helaas niet melden..
 
Ik heb een deel van het voorstel van Trans aan de VNV gezien (van afgelopen vrijdag) en moet toegeven dat dat best een aardig voorstel was.

Ik weet dat ik me op glad ijs begeef en de eisen zelf niet mega goed ken, maar vooral het punt van de heavy crew vluchten vond ik netjes (max 12 per jaar en niet meer dan 2 per week).

Groeten Steef
 
Las vandaag in de krant dat de rechter een staking had verboden, omdat er nog genoeg andere onderhandelingsmiddelen waren. Heb t artikel zo niet bij de hand dus meer kan ik helaas niet melden..
ANP verwoorde het anders, namelijk dat de rechter het een te zwaar middel vond, dat het Trans teveel schade zou lijden en dat het teveel pax zou duperen. Welke wettelijk toegestane collectieve actiemiddelen (dus waarbij Trans niet individuele vliegers tegen elkaar uit kan spelen) zou je nog kunnen bedenken dan?
 
Heavy Crew

Heavy Crew

Ik weet dat ik me op glad ijs begeef en de eisen zelf niet mega goed ken, maar vooral het punt van de heavy crew vluchten vond ik netjes (max 12 per jaar en niet meer dan 2 per week).

The idea behind "heavy crew" flights is to allow the operation of single sector long haul flights.

Unfortunately over the years this has been abused by various companies to allow a multi-sector short haul pattern to be flown.

Air holland charter was one of the worst offenders.

The 737 is unsuitable for heavy crew flights IMHO - the crew rest with the curtain is a joke. Air holland charter originally had the crew rest in the last row making it almost impossible to get forward in a hurry if required - this was changed.

It was so bad at Air Holland charter that I was scheduled to do line training on the SSH/HRG flight (737 jumpseat is anything but comfortable). When I complained about this the reply was "You can fly one sector" - nice!

Fully support my HV colleagues - change is long overdue!
 
Elkaar genaderd tot ≤ 0,5%. Verstandige uitspraak !

LJN: BE9210, Rechtbank Haarlem , 149181 / KG ZA 08-462


Datum uitspraak: 25-08-2008
Datum publicatie: 26-08-2008
Rechtsgebied: Civiel overig
Soort procedure: Kort geding
Inhoudsindicatie: De voorzieningenrechter in kort geding gebiedt op vordering van Transavia de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers de afgekondigde staking/werkonderbreking van piloten van Transavia direct en definitief af te gelasten en verbiedt voorts nieuwe acties te organiseren totdat partijen (ook) niet door middel van bemiddeling tot overeenstemming kunnen komen over de CAO. Nu partijen elkaar tot 0,5% of zelfs minder zijn genaderd, kan niet worden gezegd dat door ieder van hen binnen redelijke grenzen het maximale is gedaan om tot een oplossing te komen. Zoals in de CAO tot uitdrukking gebracht zijn partijen gehouden de bemiddeling van een derde in te roepen om de vastgelopen onderhandelingen opnieuw vlot trekken. In dit stadium is een staking prematuur, mede gelet op de schade die Transavia bij een staking tegemoet kan zien en de belangen van derden die op niet te verwaarlozen wijze rechtstreeks zullen worden getroffen.




Uitspraak

proces-verbaal

RECHTBANK HAARLEM

Sector civiel recht


zaaknummer / rolnummer: 149181 / KG ZA 08-462

Proces-verbaal van de zitting, gehouden op 25 augustus 2008, houdende mondeling vonnis

in de zaak van

de commanditaire vennootschap
TRANSAVIA AIRLINES C.V.,
gevestigd te Luchthaven Schiphol,
eiseres,
procureur mr. P. Ingwersen,
advocaat mr. P.M. Klinckhamers te Amsterdam,

tegen

de vereniging
VERENIGING VAN NEDERLANDSE VERKEERSVLIEGERS,
gevestigd te Badhoevedorp,
gedaagde,
advocaat mr. E.J. Henrichs te Amsterdam.


Partijen zullen hierna Transavia en VNV genoemd worden.

De zitting wordt gehouden in het gebouw van deze rechtbank ter behandeling van een vordering in kort geding.

Tegenwoordig zijn mr. D.P. Ruitinga, voorzieningenrechter, en mr. J. van der Kluit, griffier.

Na uitroeping van de zaak verschijnen
- […], adviseur arbeidszaken van Transavia
- […], president-directeur van Transavia
- […], hoofd arbeidszaken van Transavia
- […], directeur operationele zaken van Transavia
- […], hoofd vliegdienst van Transavia
- mr. Klinckhamers voornoemd
- […], voorzitter van VNV
- […], vice-voorzitter van VNV
- mr. Henrichs voornoemd.

Partijen blijven bij de eerder door hen ingenomen standpunten. De rechter wijst het volgende vonnis.

1. De beoordeling

1.1. De zaak is bepleit door de raadslieden, er is debat geweest en de mogelijkheid is afgetast om alsnog tot een minnelijke regeling te komen. Tot slot is vonnis gevraagd.

1.2. Gelet op de rechtstreekse werking van artikel 6 van het Europees Sociaal Handvest (ESH) en de terzake geldende jurisprudentie is de ruimte om in gevallen als de onderhavige werknemers of belangenvertegenwoordigers in kort geding gebruikmaking van een collectief pressiemiddel als een staking of een werkonderbreking te verbieden niet meer dan beperkt.

1.3. Gelet op de belangen die in het geding zijn en ook de belangen van derden, meegewogen voorts de aanzienlijke schade die Transavia, naar zij voldoende aannemelijk heeft gemaakt, reeds van een relatief korte staking heeft te duchten, dient van partijen te worden gevergd dat zij binnen redelijke grenzen het uiterste beproeven om de tussen hen bestaande verschillen aan de onderhandelingstafel tot een oplossing te brengen en dus niet voortijdig te grijpen naar collectieve pressiemiddelen waarvan bovendien moet worden betwijfeld of gebruikmaking daarvan de oplossing van het onderhavige arbeidsconflict zal bespoedigen.

1.4. Weliswaar hebben partijen geruime tijd met elkaar onderhandelingen gevoerd, zelfs tot diep in de nacht, en besprekingen gehouden over een nieuwe CAO, in de gegeven omstandigheden, waarin partijen elkaar klaarblijkelijk tot 0,5% of zelfs minder zijn genaderd, kan niet worden gezegd dat door ieder van hen binnen redelijke grenzen het maximale is gedaan om tot een oplossing te komen.

1.5. Daar waar partijen tot op dit moment niet in staat zijn geweest op eigen kracht tot een oplossing van het gerezen arbeidsconflict te komen had het voor de hand gelegen de bemiddeling van een derde in te roepen teneinde aldus te bezien of thans bestaande verschillen nog in een minnelijk kader kunnen worden overbrugd. Deze gehoudenheid wordt met zoveel woorden tot uitdrukking gebracht in artikel 13.3 van de CAO Transavia Vliegers 1 januari 2005 tot en met 31 maart 2008. Hieraan is door VNV ten onrechte voorbijgegaan.

1.6. Wat partijen thans dan ook vooreerst te doen staat is een derde aanzoeken om hen met expertise en gezag te begeleiden bij het opnieuw vlot trekken van hun vastgelopen onderhandelingen.

1.7. In dit stadium moet dan ook worden geoordeeld dat het prematuur en daarmee onzorgvuldig is naar het middel van de staking/werkonderbreking te grijpen, zulks gelet op de reëel te achten mogelijkheid middels constructief overleg op relatief korte termijn en tegen betrekkelijk geringe kosten alsnog uit de bestaande verschillen van inzicht te geraken en tevens gelet op de aanzienlijke schade die Transavia tegemoet kan zien wanneer een staking inderdaad zal gaan plaats hebben en gezien ook de in aanmerking te nemen belangen van derden die weliswaar buiten dit arbeidsconflict staan, maar door een staking op niet te verwaarlozen wijze rechtstreeks zullen worden getroffen.

1.8. Derhalve dient VNV het collectieve pressiemiddel van een staking/werkonderbreking vooralsnog in de ijskast te houden. Dat kan anders komen te liggen indien ook onderhandelingen onder leiding van een derde-bemiddelaar of andere substantiële minnelijke pogingen niet op relatief korte termijn reëel uitzicht gaan bieden op volledige oplossing van het conflict.

1.9. Al met al dient het op dit moment als onrechtmatig in de zin van artikel 6:162 BW te worden aangemerkt tot een staking op te roepen, zoals de VNV heeft gedaan.

1.10. De gevraagde voorzieningen dienen dan ook te worden toegewezen als volgt.

1.11. De gevorderde dwangsom zal worden toegewezen als volgt.

1.12. VNV zal als de grotendeels in het ongelijk gestelde partij in de proceskosten worden veroordeeld. De kosten aan de zijde van Transavia worden begroot op:
- dagvaarding EUR 71,80
- vast recht 254,00
- salaris procureur 816,00
Totaal EUR 1.141,80

2. De beslissing

De voorzieningenrechter

2.1. gebiedt VNV de voor 26 augustus 2008 afgekondigde acties direct en definitief af te gelasten,

2.2. verbiedt VNV nieuwe acties te organiseren en te ondersteunen totdat naar het oordeel van de bemiddelaar is gebleken dat partijen (ook) niet door middel van bemiddeling tot overeenstemming kunnen komen over de CAO 2008-2010,

2.3. bepaalt dat de VNV een dwangsom verbeurt van EUR 1.000.000,- voor iedere dag of gedeelte daarvan dat zij in gebreke blijft aan vorenstaand gebod en/of verbod te voldoen,

2.4. veroordeelt VNV in de proceskosten, aan de zijde van Transavia tot op heden begroot op EUR 1.141,80,

2.5. verklaart dit vonnis tot zover uitvoerbaar bij voorraad,

2.6. wijst het meer of anders gevorderde af.
 
@MHA,

Verstandige uitspraak?

0,5% geld alleen salaris en dat is nou net niet het belangrijkste punt.
Hoger beroep is inmiddels aangetekend dus wie weet.......
 
op de VNV website: nog niet echt iets concreets... Natuurlijk zijn ze het niet eens met de uistpraak van de rechter maar ze gaan door met onderhandelen en willen zsm een nieuwe CAO...:duh:
 
@MHA,

Verstandige uitspraak?

0,5% geld alleen salaris en dat is nou net niet het belangrijkste punt.
Hoger beroep is inmiddels aangetekend dus wie weet.......

Een staking valt niet te verkopen als blijkt dat beide partijen in de vorige CAO de mogelijkheid tot bemiddeling hebben ingebouwd (art 13.3) maar hier als 'laatste redmiddel' geen gebruik van hebben gemaakt. In dat opzicht vind ik het een verstandige uitspraak inderdaad.

Ténzij je 'HARDE AKTIE' als doel opzich ziet natuurlijk.
 
Last edited:
MHA,

Wat verwacht je van een mediator dan?
Dat hij of zij met een toverstafje alles oplost?
Het VNV heeft een dermate lang traject belopen met het bonus clubje, inderdaad ook al ingezet bij de vorige CAO onderhandelingen, dat op een gegeven moment het duidelijk werd dat van een enige bereidwilligheid geen sprake meer kon zijn.
De uitspraak van de rechter zal slechts een vertragend effect sorteren.
De materie is voor beide partijen volkomen duidelijk.

HARDE AKTIE is de koude douche voor mensen die denken met alles weg te komen.
 
Groot gelijk birdmare,

Ik zie ook niet in wat een mediator gaat bereiken. Kan me trouwens niet voorstellen dat de partijen elkaar tot 0,5% genaderd zijn. Het gaat toch met name om de heavy crew duties???

Aan de andere kant hadden we dat probleem bij easyjet ook een jaar geleden. Als je teweinig vraagt krijg je nooit wat je wil. 5% vragen = als je geluk hebt 4% krijgen.
 
@Birdmare

Ik verwacht helemaal niets van een mediator, ben geen partij in deze en gun de cockpit hun CAO. Maar als staken een ultimum remedium is dan zul je éérst door het proces van mediation moeten. Zo is dat vastgelegd namelijk. Nu heeft de VNV te vroeg een grote broek aangetrokken, en dan wordt je teruggefloten door de rechter.
 
Ik snap 'm niet helemaal, dus als je een multimillion dollar company bent dan mag je als werknemer niet staken omdat je bedrijf dan teveel schade lijdt...maar als je werkt voor Bert's Luchttaxi met 2 vliegtuigies ga je niet staken omdat je werkgever dan gewoon failliet is en je zonder baan zit. Kan je dus mooi never nooit niet staken.
 
Back
Top