Staken??

partytrucker

New member
Nou lees ik net op www.telegraaf.nl dat de piloten van trans willen gaan staken.
Wat in de inhoud van dat artikel staat klopt wel aardig.hoor daar veel mensen over zeuren en klagen.

Ben dan wel geen piloot maar ik kan het vele uren maken helemaal begrijpen dat het niet leuk is.meen laats ook zo een fijn artikel op www.luchtvaartnieuws.nl heb gelezen over het feit dat na een lange vlucht de concentratie dermate minder is dan bij het begin.

Wie o wie durft zich hier in te mengen over vermoeidheid en lange vluchten op kleine kisten zonder enige rust mogenlijkheid

Ben het er trouwens wel mee eens dat ze gaan staken.
 
Edet Toiletpapier: Iz heeft me even via de PM uitlegd dat dat niet zo'n handige opmerking was (Al was ie om een totaal andere reden gemaakt :p).
 
Last edited:
@ The fly; jij weet net zo goed als ik dat je tijdens de turn around minimale rust hebt. Tijdens de turn around krijgen de dames aandacht ;) En zo'n tent kun je amper een rust gelegenheid noemen.

Maar onze Trans collega's kunnen het het beste verwoorden...
 
ja als je het zo ziet...maar ik meen dat die mannen en vrouwen naar tegenwoordig naar het einde van europa vliegen en dan nog een stuk verder..de kisten beginne ook aardig aan de max fuel te komen.dus tja hoelang zijn de langste vluchten van u op de dash?
 
Staken is altijd een slechte zaak. Geen excuus. Dan kan je beter met z'n allen afspreken om op 5 NM het gear al down te doen ofzo. Daar hebben de passagiers geen last van, maar het bedrijf wel.
 
Men heeft het niet over staken, maar over 'ontwrichtende acties' ..


NU.nl said:
Piloten Transavia dreigen met 'ontwrichtende acties'
Uitgegeven: 18 augustus 2008 20:09
Laatst gewijzigd: 18 augustus 2008 21:29

SCHIPHOL - De piloten van vliegmaatschappij Transavia.com dreigen vanaf woensdag "ontwrichtende acties" te voeren als zij dinsdag niet tot een cao-akkoord kunnen komen met hun werkgever.

Dat heeft de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), de vakbond die 90 procent van alle piloten vertegenwoordigt, maandag gezegd.

Een groep van 110 Transavia-piloten, een kwart van de vliegers in dienst van het bedrijf, zette het dreigement maandagmiddag kracht bij door voor het gebouw van Transavia.com hun ongenoegen over het lopende onderhandelingsconflict te uiten. De cao-onderhandelingen begonnen in januari.

Eisen

De piloten willen, naast een salarisverhoging, na lange vluchten een overnachting in de stad waar zij landen. Bovendien stellen zij steeds minder vertrouwen in het managementteam van Transavia.com te hebben.

Volgens een zegsman van de VNV komt dit onder meer doordat de vliegmaatschappij weinig coulant omgaat met snipperdagen.

Betrouwbaar

"We krijgen steeds vaker het gevoel dat Transavia weinig moeite doet de geest van de vorige cao-afspraken na te leven", stelt de vakbond.

"Transavia is geen betrouwbare werkgever meer." Over de precieze aard van de acties wil de woordvoerder nog geen uitspraken doen. "Maar het zal niet blijven bij stiptheidsacties."

Reactie

Transvia.com meldt in een reactie op het dreigement "dat de VNV dit al een paar weken roept". "Wij willen heel graag werken aan een oplossing voor het conflict", stelt een zegsvrouw.

"Maar aan een aantal eisen van de piloten kunnen we simpelweg niet voldoen. Transavia is een bedrijf met een smalle winstmarge. Wij kunnen de financiële last van overnachtingen voor alle piloten op lange vluchten simpelweg niet dragen. Dat loopt in de miljoenen euro's per jaar."

De dreiging met opzegging van het vertrouwen in het management van Transvia komt voor de vervoerder 'uit de lucht vallen'. Ook deze kwestie komt dinsdag tijdens de nieuwe onderhandelingen ter sprake.

(c) ANP

Ontwrichtende acties, daar kun je behoorlijk creatief in zijn. Ik neem aan dat de VNV in de berichtgeving express het woord 'staken' heeft willen vermijden.
 
Go Trans!

Go Trans!

Staken is altijd een slechte zaak. Geen excuus. Dan kan je beter met z'n allen afspreken om op 5 NM het gear al down te doen ofzo. Daar hebben de passagiers geen last van, maar het bedrijf wel.
Nee, op 5mn de gear naar buiten doen, dat is lekker 'volwassen.' Daar bereik je ook echt veel mee...NOT! Lekker gedurft ook trouwens, wow! Vooral voor iemand die voor een Iers bedrijf werkt wat nieuwe maatstaven zet heeft voor uitmelken van paxen, werknemers en toeleveranciers.

Wat is dat nou voor company minded onzin om te zeggen dat er geen excuus is om te staken voor betere arbeidsvoorwaarden? Go Trans, go!
 
Staken is altijd een slechte zaak. Geen excuus. Dan kan je beter met z'n allen afspreken om op 5 NM het gear al down te doen ofzo. Daar hebben de passagiers geen last van, maar het bedrijf wel.

Volgens een paar jongens bij Trans hangt het gear tegenwoordig al lang uit op 5nm (SOP), in het kader van stabiele approaches :grijns:
 
Vooral voor iemand die voor een Iers bedrijf werkt wat nieuwe maatstaven zet heeft voor uitmelken van paxen, werknemers en toeleveranciers.


Wil je dat toelichten?
De pax (paxen bestaan niet, pax is het meervoud van pap, dat leer je als je ook in de luchtvaart gaat werken) worden niet uitgemelkt maar vliegen juist veel goedkoper. Daarom kiezen ze juist voor Ryanair.
De werknemers hebben het een stuk beter dan bij bijvoorbeeld Trans, daarom is het zo'n populair bedrijf om voor te werken.
De toeleveranciers zijn helemaal blij met Ryanair omdat ze er zo ontzettend veel geld aan verdienen.

Waarom zou je in vredesnaam je passagiers het slachtoffer willen laten worden van een conflict met je werkgever? Dat is toch wel heel erg lomp.
Bovendien is er nooit gezegd dat het om stakingen gaat. Extra fuel burn etc lijken me een veel beter methode (zeker in dit stadium) om de boodschap over te brengen dan je klanten gaan afschrikken.

Volgende keer even nadenken voor je post en proberen volwassen te blijven dus. Succes.

@flyingfeather; Dat verklaart waarom de ex-Tans captain die ik vorige week moest Linechecken er zo'n rare fuel policy op nahield die hij nog even aan me mag komen uitleggen onder het genot van een door hem gehaald kopje koffie.
 
:eek:fftopic:
@ The fly; jij weet net zo goed als ik dat je tijdens de turn around minimale rust hebt. Tijdens de turn around krijgen de dames aandacht ;) En zo'n tent kun je amper een rust gelegenheid noemen.

Maar onze Trans collega's kunnen het het beste verwoorden...

:eek:fftopic: Ik ben nu wel heel nieuwsgierig naar die tent. Kan iemand misschien een foto sturen?
 
Ga om de tafel of stap desnoods naar de rechter als je van mening bent dat je onrecht wordt aangedaan. Mijn mening over acties/stakingen: Slecht voor het bedrijf en daarmee voor iedereen die er deel van uitmaakt. Iedereen is in dit geval o.a. alle werknemers en niet alleen de betrokken werknemers. Kortom, acties ----> NOT DONE!
 
@ The fly; jij weet net zo goed als ik dat je tijdens de turn around minimale rust hebt. Tijdens de turn around krijgen de dames aandacht ;) En zo'n tent kun je amper een rust gelegenheid noemen.

Maar onze Trans collega's kunnen het het beste verwoorden...

Tuurlijk, ik snap ook dat je niet uitgebreid gaat tukken bij een turnaround. Wil er alleen mee zeggen dat je denk ik meer "rust" (benenstrekken, bakkie leut) kan pakken in een -700/-800 dan in je 172 na een goeie crosscountry :D
 
Beste allemaal,

Ik zal niet specifiek ingaan op onderwerpen die het CAO-conflict rechtstreeks raken want dit is niet de plek om hierover statements te maken.

The Fly, ik begrijp je opmerkingen helemaal niet. Op een duty van VEERTIEN+ uur, hoe helpt het dat we tijdens een turnaround van 45 minuten in Egypte maarliefst 186 stoelen hebben? Meestal hou ik een minuut of 3 over tussen het uitstappen, schoonmaken, preflight, security check en instappen. Ben je gewoon gigantisch sarcastisch hier of heb je het echt niet begrepen?

Overload, Foxtrot Lima, slappe hap hoor als jullie hier vanaf de zijlijn je zo uitspreken tegen staken. Dacht je dat er ook maar iemand is die graag staakt? Uiteindelijk is actiebereidheid en nog een stapje verder, daadwerkelijke acties, het enige wat je nog rest als een werkgever in een CAO-conflict gewoon geen millimeter wil bewegen. Daar helpt geen rechter mee, het enige wat de rechter zegt is "Gezien jullie uiterste pogingen hebben jullie nu de rechtmatige positie om acties te voeren, dus ga je gang". Zo werkt dat hier in NL. Het is niet zoals in Frankrijk waar men allerlei wilde stakingen houdt. Als een werkgever zich extreem star opstelt heb je uiteindelijk na een uitputtend onderhandelingstraject twee opties: het opgeven of acties. Als je het opgeeft, dan weet je dat je voor de toekomst altijd de lul bent, want als je werkgever door heeft dat je toch geen ruggegraat hebt en met alle collega's één front kunt vormen, dan gebruiken ze die truc iedere keer. Dan word je niet meer seriéus genomen, maar serieus genómen.

Overload, dat je bij jou airline blijkbaar bakken met geld krijgt zonder dat een vakbond zich daar voor heeft hard gemaakt (het is juist een van de manieren van Ryanair om vakbonden buiten de deur te houden, en zie, het werkt) is heel mooi voor je. Maar om ons conflict en plannen af te doen als 'slechte zaak' is niet aan jou om te oordelen. Misschien is dat wel een groot verschil in de zin dat bij ons nog veel solidariteit over het hele corps bestaat in plaats van een ieder-voor-zich attitude. Die ieder-voor-zich attitude is namelijk het ALLERGROOTSTE probleem wat wij vliegers hebben. Denk maar aan betalen voor je type rating.

Hou overigens even je Ryanair promo-praatje uit dit topic, begin desnoods een nieuwe "waarom Ryanair beter is dan Transavia" topic.

Nogmaals, ik doe geen uitspraken over het bestaande conflict maar wil wel even uiteenzetten waarom het kortzichtig is om werknemersacties direkt af te doen als stom en onnodig.
 
Wijze woorden IZ!

Via de VNV heb ik het stemformulier met een kruisje voor JA ingeleverd. B.T.W............ aan alle PPL'ers en CPL'ers die hier posten en tegen staken zijn, denk erover na dat dit ook in JOUW toekomstig voordeel is. De kunst is, altijd net over de horizon te blijven kijken.....................

Ik wens de HV collega's veel wijsheid en sterkte toe.

Gruezis,

Doc.
 
Ook ik heb een kruisje bij Ja ingevuld, vond het zeer duidelijk door VNV uitgelegd (de afgelopen maanden al, was absoluut niet uit de lucht komen vallen voor de directie) dat dit niet gewenst is maar door de omschreven omstandigheden de enige mogelijkheid lijkt als het zo verder door gaat. Gelukkig zijn ze nog steeds in gesprek en is daarbij de directie zelf nu ook betrokken.

Vallen een aantal statements op vanuit het krantenartikeltje dat niet klopt met de werkelijke omstandigheden. Ik denk dat ieder VNV lid dat zichzelf op de hoogte heeft gehouden met alle berichtgeving over Trans er wel uit is dat dit geen onbezonnen actiedreiging is en alles heeft te maken met de stugge Trans onderhandelaars. Ik hoop dat er nu wat meer samenwerking komt en dat het verder niet tot allerlei acties hoeft te komen, sterkte alvast bij HV.
 
Staken is de beste manier om een bedrijf veel pijn te doen, behalve als je clh heet natuurlijk....management krijgt dan geen kans om lang met het thema in zijn maag te blijven zitten, zodat evt. de marktcondities zodanig wijzigen dat de stakenden bijna geen kans meer maken. Zie wederom clh.

Een beetje meer peut verstoken valt niet niet eens op joh !!! Lachen ze alleen maar om.

Dat de pax´en (hey, leuk meervoud van een meervoud, hoe zou dat heten?) er last van hebben, des te beter...komt er wellicht ook mediadruk bij.

Overload, reageer eens professioneel op die SOP statement. Ben benieuwd hoe je dat als trainer verkoopt aan je publiek, om later dan op 5 mijl je gear eruit gooien op een 73 en toch established te zijn op 1000´.

Waar het hier specifiek om gaat bij HV weet ik niet, maar suc6 met jullie strijd.
 
Nou dat is idd nice gezegd IZ.. ik wil er wel bij toevoegen dat als je staakt je het niet voor je pretje doet.Je staakt voor een beter loon of betere werkomstandigheden..
Staken doe je voor jezelf en voor je collega,s
En voor iedereen die nu negatief is over staken:hoe zouden jullie iets oplossen als er waarschijnlijk al duizende keren achter de schermen over de problemen gepraat is en geen oplossing voor komt??dan zullen er ook bij jullie acties of stakingen komen.
 
Ik was altijd tegen staken, vond dit ook een onserieuze manier die alleen de klanten schaadt.

Echter, net als bij Trans, zit er bij mijn huidige werkgever hetzelfde. Zij hoeven zich niet te bewegen, zij zitten namenlijk aan het grote roer.
Als werknemer heb je dan 2 (of 3-> 19'77s "vote with your feet") opties. Slikken of staken.

Staken is de enige tool die je als werknemer hebt om duidelijk te maken dat het zo niet verder gaat.

Dus hoe hard het ook is, soms moet er helaas gestaakt worden, is namenlijk de "groepsversie" van vote with your feet. Wat je namenlijk wilt uitdrukken is "voor deze condities kan en wil ik niet meer werken"

Succes dus.

En idd: Overload, dat jullie trots zijn op de enige SOP in de Industry waar unstabilised approaches als effectief worden bestempelt, heb je al een paar keer gemeldt. De meeste airlines (Ook die, die nog winst maken) houden het erop dat het gear vóor 2000', dus ruim 6NM er al uithangt. En 1000' stabilized is geen schande.
 
Ga om de tafel of stap desnoods naar de rechter als je van mening bent dat je onrecht wordt aangedaan. Mijn mening over acties/stakingen: Slecht voor het bedrijf en daarmee voor iedereen die er deel van uitmaakt. Iedereen is in dit geval o.a. alle werknemers en niet alleen de betrokken werknemers. Kortom, acties ----> NOT DONE!

Jij bent duidelijk niet op de hoogte van de hele gang van zaken en je praat nu makkelijk in je eigen straatje omdat je geen flauw benul hebt hoe de vork in de steel zit.

Deze moeizame CAO onderhandelingen lopen al sinds januari, dat is al 7 maanden! Deze hele situatie komt dus duidelijk niet uit de lucht vallen. Als niet VNV lid of Transavia vlieger kun je dat niet weten maar het is niet chique om zonder achtergrond kennis zulke uitspraken te doen. De VNV is (in mijn ogen) een zeer profesionele vakbond die dondersgoed de consequenties van het staken kent en deze optie dus tot het allerlaatst wil bewaren. Verder is staken natuurlijk een goed pressiemiddel om toch schot in de zaak te krijgen. Al is dit al de 3e keer dat dit bij Transavia moet gebeuren...

Succes collega's!
 
Back
Top