Staken??

Iz. Ik hou helemaal geen Ryanair promo praatje. Cousin Avi brengt om een of andere reden Ryanair in de discussie met een aantal onzin stellingen die ik ontkracht. Dat Ryanair een beter bedrijf is dan Trans staat helemaal niet ter discussie.
Ik ben lid van de VNV en heb meegelezen waar het over gaat hier. Ik vind een staking nog steeds een enorm zwakte bod. Wij willen iets maar krijgen het niet door onderhandelingen. Nou dan dwingen we het af door te gaan staken. Dat kon 100 jaar geleden maar nu niet meer. Zeker niet als je in een bedrijfstak werkt waar je een bepaalde service aanbiedt. Ik krijg niet van mijn baas wat ik wil en nu ga ik de vakantie van mensen verzieken zodat mijn baas gedwongen word toe te geven.
De reden dat we bij Ryanair geen vakbond hebben (hoewel ik wel lid ben en daar wel op hoopte) is juist dat we solidair met elkaar zijn en hem daarom niet nodig hebben. We hebben er twee keer over gestemd en twee keer tegen gestemd. We hebben een Electer representatives committee en omdat die de vliegers achter zich hebben staan hebben we dit jaar een nog beter rooster en een grote salarisverhoging gekregen. Dat moet biij Trans ook kunnen. De dreiging van actie zou voldoende moeten zijn, zonder die daadwerkelijk uit te voeren. En dan denk ik nog steeds aan extra fuel burn of een paar rondjes in de holding op elke vlucht, zolang je maar wel je klanten van a naar b brengt, want daar ben je voor aangenomen en daar betalen ze je voor. Je kan echter niet anderen het slachtoffer maken van jouw onvrede. Dat is een van de redenen dat vliegers al zo'n slechte naam hebben in Nederland.
 
Het werkte bij Ryanair, dus zo naief is het niet
Gear down op drie mile. Bij een IMC NPA doen we het op vijf miles, maar dat wordt waarschijnlijk vier. Het was maar een voorbeeld. Doe het op tien miles als je wilt. Het is een symbolische actie om je bedrijf te laten zien dat je serieus bent. Bij Ryanair ging in twee weken tijd de fuelburn met 15% omhoog.
 
Hoe naief kun je zijn!
Tja, daarom zitten mensen als Overload ook bij RyanScare...in het land der blinden is een oog koning. Het jammere is dat deze mensen niet door hebben dat ze veel bedrijven in hun zog met zich naar beneden trekken.

De toeleveranciers zijn helemaal blij met Ryanair omdat ze er zo ontzettend veel geld aan verdienen.
Je bedoelt de bazen en managers van deze toeleveranciers zijn blij en verdienen bakken met geld, want de mensen op de ramp (baggagesjouwers, dispatchers etc) staan continue onder druk om voor een hongerloontje nog meer kisten per uur af te handelen. Als jij daar trots op bent om met je gouden Rolex tijdens de turn around indruk te kunnen maken op mensen die iedere dag verder uitgeperst worden (of om een ex-Trans kapitein koffie te laten halen) dan zegt dat genoeg over jou. Tijdens economisch goeie tijden is het makkelijk om binnen een bedrijf zonder vakbond veel geld te verdienen, maar geloof me, jullie tijd komt ook nog wel. MOL is geen filantroop.

Ik vind het een goeie zaak dat er ook nog piloten zijn die zich niet laten meetrekken in de 'trainer' dromen van mensen als jij.
Dat is een van de redenen dat vliegers al zo'n slechte naam hebben in Nederland.
Nee, neem dan de goeie naam van Ryanair! De vlugge carriere (als 'trainer' die blijkbaar les geeft in unstable approaches...) die je bij Ryanair hebt kunnen maken heeft wel terdege een prijskaartje, kijk maar naar jullie SOP's en track record: Skavsta, Knock, en Cork just to name a few.

Het is al droevig dat je een bedrijf probeert te verdedigen wat een pionier is in een race to the bottom, maar het is helemaal te gek voor woorden dat je ook nog eens denkt dat het normaal is om unstabilized approaches te vliegen. 15% minder fuel burn zei je? Scary...

Goeie zaak dat Trans (en Lufthansa!) piloten het lef hebben om een streep te trekken: tot hier en niet verder.
 
En weer begin je een thread drift. Doe dat nou niet. Begin even een nieuw topic, dan leg ik je alles uit wat je wilt weten. We zoeken nog mensen als je jaloers bent.
Ook goed de post lezen. We hadden 15% extra fuel burn toen we met het bedrijf in onderhandeling waren. Verder hebben we volgens JAR OPS het hoogste niveau van training van Alle JAR member airlines dus ik maak me nog geen zorgen. Nogmaals, even nadenken voor je post ander word je uitgelachen.
 
Thread drift?

Thread drift?

Wie begon er nou over gear down op 5nm i.p.v. 3nm?

Sorry if it blew up in your face, want wat blijkt: bij de meeste airlines worden dat soort cowboypraktijken niet gewaardeerd.

Niet alle piloten zijn verblindt door het snelle geld bij een bedrijf zonder pensioen, vakbond of fatsoenlijke safety culture, en daarom steun ik de Trans piloten van harte in hun strijd voor betere arbeidsvoorwaarden.

Da's dus geen thread drift! :kiss:
 
@ RTO

Zoals ik al zei, 'mijn mening'. Hiermee zeg ik niet dat er geen goed gegronde redenen zijn. Ik kan mij goed voorstellen dat veel mensen deze weg kiezen als ze geen andere uitweg meer zien. Persoonlijk zou ik het zelf alleen nooit doen.

Daarnaast kan staken heel effectief zijn voor de groep die het betreft. VNV treedt op namens vliegers. Anderen in het bedrijf (niet vliegers) kunnen benadeeld worden. Neem alleen al de winstuitkering die daalt als een staking veel geld kost.

Ps. Ben overigens op de hoogte van het conflict en weet inderdaad dat het al sinds januari loopt. Ik hoop ook op de beste uitkomst voor de vliegers en als het kan een beetje snel.
 
Last edited:
Mijn opmerking over het gear ging over alternatieven voor staken dat is geen thread drift. Jij valt dan Ryanair aan. Dat is wel een thread drift want het gaat hier over Trans.
Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat je geen pensioen hebt bij Ryanair, maar je hebt de keuze tussen een final salary pensioen of €15000 per jaar in een pensioen fonds. Verder is een van mijn nevenfuncties de safety bij Ryanair en wij hebben het enorm goed voor elkaar en krijgen daar zelfs awards voor dus nogmaals denk even na voor je post. Als je nog meer te zeggen hebt, begin dan een nieuwe thread want dit gaat over Trans en de vervelende situatie daar. Laten we het positief houden en hopen dat de problemen snel opgelost zijn, hopelijk op een manier waar de klanten die lang voor hun vakantie hebben gespaard geen last van hebben.
 
Laten we het positief houden en hopen dat de problemen snel opgelost zijn, hopelijk op een manier waar de klanten die lang voor hun vakantie hebben gespaard geen last van hebben.

iamwithstupid.gif
 
Leuke, vriendelijke reacties over en weer! Heerlijk primair allemaal en ook weer veel bereidheid om 'ns open te staan voor andere meningen. Maar goed, dat hoort geloof ik nou eenmaal bij piloten.

Enfin, het ging over stakingsmiddelen (Staat m.i. dus los van het wel of niet eens zijn met de inhoud van het Transavia conflict en het lijkt me dan ook dat het er niet echt toe doet of het bij Ryanair/Trans/KLM/BA/Lufthansa beter of slechter is etc etc).

Ik vind de pax vriendelijke oplossing die Overload aandraagt eigenlijk wel een heel goed idee (kort samengevat: jaag de brandstof rekening zoveel mogelijk op).

Vraag voor hen die schoen aantrekken: Wat is er op tegen? Je bereikt er, zei het op een andere manier dan volledige staking, weldegelijk een significant financieel effect mee. Het grote voordeel voor de pax is dat die er niet echt de dupe van is.
En bovendien: Je kan het ook zien als een tussenstap/extra stap naar uiteindelijk een volledige staking als je nog steeds het beoogd effect niet hebt bereikt (Iets wat bij Ryanair blijkbaar niet nodig was als ik Overload goed begrijp).

Dus tegenstanders/pro-stakers: puur kijkend naar beschikbare stakingsmiddelen in onze vliegwereld: waarom niet?

Off-topic: Als je pas op 3nm je gear down selecteerd, krijg je dan geen TOO LOW GEAR of andere GPWS waarschuwing? (Je kan ook nog geen landingflaps selecteren, want die kunnen pas na gear down dus die komen nog later....same problem?)
 
Heren en Dames,

Laten we niet de hele discussie gaan omgooien in een "wellus-nietus" verhaal, het feit blijft dat onze collega's bij Trans helaas waarschijnlijk actie zullen moeten gaan voeren, wat op zich al een trieste zaak is. Niet goed voor het bedrijf, niet goed voor de vliegers en zeker niet goed voor de mensen die ons salaris betalen, de passagiers.

Ik heb zelf ook het hokje "ja" aangekruist omdat ik vind, dat ookal werk ik zelf niet voor trans ik wel solidair moet zijn en onze collega's recht hebben op een behandeling die "fair" is en de compensatie die daarbij hoort (daarbij kan je vanalles invullen, salaris, rust enz enz.).

Als ik alle stukken van de afgelopen maanden doorlees is het zeker geen ondoordachte actie van VNV en ik denk dat zij ook de laatste zullen zijn die het woord staken in de mond zullen nemen. Helaas, er komt gewoon een moment wanneer de koek op is en er simpelweg geen alternatief is. Ik hoop echt dat de VNV en Trans er nog uitkomen, beter voor iedereen, maar als er geen andere optie is, sta ik in ieder geval achter onze collega's.

Bedenk, volgende keer is het jouw werkgever die halsstarig is en is het toch prettig als je zo'n solidaire achterban hebt.
 
Alleen bij een staking ben je als werknemer volledig beschermd volgens Nederlands' stakingsrecht. Op het moment dat je individuele acties gaat uitvoeren zoals het opzettelijk extra verbruik van brandstof of het veroorzaken van vertragingen, dan ben je niet gedekt. Los van de druk die elk bedrijf op een individuele werknemer kan opvoeren is dit geen gewenste situatie. Je moet je werknemers niet in een situatie manoevreren waar ze persoonlijk op aangesproken kunnen worden, of erger nog, er repressailles tegen die werknemer genomen kunnen worden (ontslag, schadeclaim). Hoe dat in andere landen zit, weet ik niet, maar zo zit dat hier.

Hoe het extenden van je gear op 5 nm ipv 3 nm de fuel bill met 15% verhoogt, dat snap ik niet.

Overigens moet je een groot verschil zien tussen stakingsdreiging en staking. In verreweg de meeste gevallen is stakingsdreiging genoeg om de werkgever tot beweging te brengen. Uiteraard moet je als je A zegt, ook B zeggen, dus de stakingsbereidheid moet er daadwerkelijk zijn. Dus als de werkgever meent dat je bluft en je daarop roept, dan moet je ook B zeggen. De werkgever heeft dus de mogelijkheid om een staking te voorkomen en op het moment dat ze de werknemers uitdagen om hun dreiging ook uit te voeren, dan is de uiteindelijke staking dus niet meer een eenzijdig initiatief van de werknemers.

Daarbij moet ik aantekenen dat we het hier over situaties hebben waarbij een redelijk eisenpakket ligt. Als je 200% salarisverhoging eist en zegt dat je gaat staken als je het niet krijgt, dan ben je uiteraard verkeerd bezig.

Dan wil ik nog wel één ding zeggen over de huidige situatie: Geld is niet de issue. De looneis die er ligt is in lijn met de cabine- en grondbonden.


P.S. Goed om te zien dat ook collega's van andere airlines achter de HV-vliegers staan. In de uitslag van het referendum bleek ook duidelijk dat een extreem grote meerderheid van de VNV-leden bij de andere maatschappijen de HV-vliegers steunen. Chapeau!
 
Dat is een goede post. Bij ons lag de situatie wat anders. Zoals gezegd, ik ben als VNV lid goed van de situatie op de hoogte en sta zeker achter de vliegers. Ik hoop alleen dat staken niet nodig is want dat vind ik echt een heel slecht zaak om voorgenoemde redenen. Ik heb overigens niet gezegd dt het gear op vijf ipv drie NM 15% extra fuel burn veroorzaakt. Toen wij in onderhandeling waren ging de fuelburn opeens 15% omhoog. Het gear wat eerder selecteren en wat eerder cnfigureren of 'working to the rule', geeft een signaal af naar de werkgever dat het menens is. Je moet dan wel solidair zijn en zorgen dat iedereen het doet om redenen die IZ al noemt.
 
Ik snap niet dat er zo fel op Overload gereageerd wordt omdat hij juist een veel efficientere en pax-vriendelijker benadering suggereert?
Maar goed, ik mag graag zien als er solidariteit bestaat om de standaard in de industrie binnen de perken te houden, dus mijn (zij het dan niet op papier, dan wel mentale) steun heb je.
Je zou meer voor elkaar hebben gekregen dan wij bij RYR al die jaren.

Overigens een hoop slap geouwehoer dat je niet je gear op 4 mijl eruit kan gooien want dat werkt prima. Denk ook niet dat het welles-nietes on-topic is
 
Ik snap niet dat er zo fel op Overload gereageerd wordt omdat hij juist een veel efficientere en pax-vriendelijker benadering suggereert?
Maar goed, ik mag graag zien als er solidariteit bestaat om de standaard in de industrie binnen de perken te houden, dus mijn (zij het dan niet op papier, dan wel mentale) steun heb je.
Je zou meer voor elkaar hebben gekregen dan wij bij RYR al die jaren.

Overigens een hoop slap geouwehoer dat je niet je gear op 4 mijl eruit kan gooien want dat werkt prima. Denk ook niet dat het welles-nietes on-topic is

Het probleem met Overload's manier is dat men, onder Nederlandse regelgeving, het risico loopt door de baas aangeklaagd te worden. 15% meer brandstofverbruik is makkelijk na te wijzen, en de rekening volgt dan vanzelf. Zeker als je onnodig holdings gaat vliegen.

Bij staken is dit niet mogelijk, aangezien het een, bij volgen van de voorschriften, door de staat goedgekeurde methode is.

En als "de Groenen" er achter komen dat je lekker kerosine gaat verstoken, omdat je het met je baas niet eens kan worden, levert dat minstens net zoveel publieke schade op.

--------------
off-topic:
Overload heeft het over 3NM (1000'), wat bij de meeste airlines het punt is waar je landing-flaps, gear down, approach-thrust en Vref hebt. En dus niet nog aan het googelen bent.
Bij de meeste airlines wordt het beetje brandstof dat je bespaart (is marginaal) liever uitgegeven tbv van een stabielere approach.
Dus het voorstel dit naar 5NM op te voeren was ten eerste nutteloos, daar het er bij 6NM al uithangt, en ten tweede (maar dat schrijft hij ook niet) nauwelijks merkbaar is.
"Gaat makkelijk" is niet het punt waarom het hier gaat. Maar daar is net een ander topic over aangemaakt, kunnen we daar verder lullen.
 
Ik zou niet graag voor een baas werken die je aanklaagt omdat je meer brandstof gebruikt of omdat je een extra holding vliegt om je brieifng af te kunnen maken voor je aan je approach begint. Ik begrijp echter wat je bedoelt. Er zijn ook andere alternatieven zoals de demonstratie die gehouden is (dat lijk echter helaas niet te hebben geholpen). De 5 NM was maar een voorbeeld. het ging om het idee van extra fuel burn.
Overigens, waarom zou je op 6NM je gear down willen doen als je toch 160 kts tot de OM of 4 NM moet vliegen zoals in STN?
 
Heren bij Trans, heel veel succes. Ik hoop dat het niet zo ver hoeft te komen, maar als het tot staken komt hoop ik dat jullie er met zijn allen achter staan.

PS Overload: :eek:fftopic: Doe nou es niet zo flauw, laten we het over Trans hebben.
 
Dat moet je niet tegen mij zeggen. Ik ben een van de weinigen hier die het on-topic houd. Sommige mensen menen echter over Ryanair te moeten beginnen als ze mijn naam zien en dat is jammer. Lees eerst even het bovenstaande voor je dat soort opmerkingen maakt AUB. Ik en anderen hebben meerdere keren verzocht on-topic te blijven. Zo ook nu weer....
 
Ik ga er wel op in want veel mensen komen op dit forum en denken dat het klopt wat sommige mensen schrijven en dat geeft vaak een verkeerde indruk van een (potentiele werkgever) maatschappij.
Overigens doe je het nu weer en dat is jammer, deze thread zou alleen over Trans moeten gaan maar mensen als jij maken dat helaas onmogelijk. Jammer.
 
Back
Top