KLS 10-1

Ik heb mijn MCC & BC op de 737 gedaan en heb uiteindelijk ook gewoon een positief advies bij KLM gekregen. Niet zoveel zorgen maken gewoon gaan genieten van de opleiding!
 
begrijp me niet verkeerd, ik ga hier niet lopen roepen wat je allemaal wel en niet moet doen, maar denk je nou echt dat over 2 jaar die hele bufferlijst is opgelost en jij zo bij KLM aan kan kloppen voor je sollicitatie? Zo niet, waar denk je dan wel terecht te kunnen over 2 jaar? Neem aan dat je dat mee hebt genomen in je overweging om wel te starten aan de KLS? En ik kraak je dus niet af, ik ben benieuwd naar je antwoorden op deze vragen.
 
Dat vraag ik mij dus ook de hele tijd af. Volgens mij zijn de meeste KLS'ers opzettelijk een beetje blind voor het feit dat die lijst voorlopig nog niet opgelost is.
En niet te vergeten dat een vlieger zo'n +/- 40 jaar werkt bij KLM, en er zijn maar zoveel toestellen en vluchten.

En als ze nodig hebben nemen ze verse KLS'ers en ik neem het ze niet kwalijk. Zo werkt dat nou eenmaal. Life isn't fair.

Ik ben bang dat komende KLS'ers toegewezen zijn op de vrije markt en uiteindelijk bij een low-cost maatschappij terechtkomt, met bijbehorend loon uiteraard. Je moet je zelf afvragen of je dat wel wilt.
Ik persoonlijk zou dat absoluut niet willen, ik heb een paar keer (ik zal geen namen noemen) met een Nederlandse low-cost maatschappij gevolgen en het was niet bepaald een comfortabele vlucht, en ik durf te wedden dat de Captain en Co-Piloot geen 8 voor Engels hadden en nauwelijks hun havo hebben gehaald. Niet te vergeten die 'knappe' stewardessen in hun mooi kleurrijke rokjes.

Ik zeg nee dank u feestelijk.
 
Ga enkel solliciteren als je iets hebt dat uitblinkt. Voor hun ben je immers de zoveelste die bij hun komt zeuren om een baan.
Dus, denk aan VWO, talen, vaardigheden etcetera

desalniettemin Veel succes
 
Dat vraag ik mij dus ook de hele tijd af. Volgens mij zijn de meeste KLS'ers opzettelijk een beetje blind voor het feit dat die lijst voorlopig nog niet opgelost is.

DAt valt wel mee, ik ben zelf KLS'er maar vraag me dat ook af hoor:grijns:
 
Jij niet nee :) Dat heb ik inderdaad verkeerd gezegd. Ik bedoelde eigenlijk een aantal hier.
Ik ken de leerlingen uiteraard niet.

Ik vraag me ook af hoe de toekomst is. Ik wil graag verkeersvlieger worden, maar een low-cost maatschappij heeft geen charme vind ik. En gezien de crisis denk ik niet dat ik terecht kom waar ik wil.

Dus ik ben nog aan het overwegen wat ik ga doen. Maar ben bang dat het simpel weg niet is weggelegd voor 'deze' generatie.

(Een beetje offtopic) Voor de KLS'ers: Is die selectie nou heel erg streng en/ of onredelijk?
Of kan ik er van uitgaan dat als iemand uit het juiste hout is gesneden de selectie 'doorvliegt'?
 
Ik ben zelf de generatie die jij omschrijft, en heb de selectie al gedaan. Ik sta nu ingedeeld voor 10-4, en ik heb natuurlijk ook de vraagtekens. En ik heb de knoop ook nog lang niet definitief doorgehakt. Voorlopig kijk ik het nog even aan hoe de economie zich ontwikkeld, en neem mijn besluit later. Ik ben nu ook al begonnen aan een studie, dus anders maak ik die eerst af(sowieso is dat nooit verkeerd natuurlijk) en doe daarna weer opnieuw selectie.

Over de selectie; preparation is the key. Natuurlijk moet je wel bepaalde competenties bezitten, wel redelijk slim zijn en sociaal gezien normaal zijn. Maar met een goede voorbereiding is het redelijk goed te doen.
 
Redelijk slim en sociaal normaal ben ik wel. Maar hoe kan je je precies voorbereiden. Ik weet dat er wat in de kennisbank staat.
Maar ze rekenen er toch niet op dat je dat gelezen hebt? Krijg je wat informatie over wat je krijgt?

En de hoofdreken sommen zo als bijv. (3/8 + 7/32) worden die ook nog heel veel moeilijker dan dat? Ik ben redelijk goed in hoofdrekenen maar ik kan het behoorlijk verprutsen als ik zoiets in die situatie moet maken. (Niet te vergelijken met bijv. chaos in de lucht als piloot)
 
Last edited:
Klas 01-2010

Klas 01-2010

Hallo allen,

Ik ben ook één van de mensen van de 01-2010 klas. Ik sta nog steeds in dubio wat te doen wat betreft wél of níet beginnen.. Ik heb met diverse mensen in de luchtvaart contact gehad en hoe vervelend het ook is en hoe graag ik het niet wil horen, het begint er steeds meer op te lijken dat het geen verstandige keuze is om je met -120.000 euro op je rekening in deze opleiding te storten.

Wel een bittere pil als je je realiseert dat je een jaar aan het keuren bent, vervolgens wordt je opleiding bijna een jaar verschoven om dan vervolgens niet te beginnen. Ik heb dit topic vluchtig doorgelezen, maar ik ben benieuwd wat de beweegredenen zijn van andere mensen voor hun keuze; wél of niet beginnen.

Ik heb vandaag toevallig nog contact gehad met KLS en die beweert dat het meerendeel van de opgestuurde contracten met de beruchte clausule gewoon ondertekent teruggekomen zijn. Of dit op enige waarheid berust vraag ik mij stellig af. Zijn er dan echt allemaal mensen die gewoon zonder ook maar een sprankeltje hoop of positieve voorspelling wat betreft de toekomst hun krabbel zetten onder dit contract....??? Ben ik dan zo pessimistisch of heb ik te maken met medestudenten die het contract zonder te lezen hebben teruggestuurd ofzo? Ik kan mij namelijk echt niet voorstellen dan mensen zich hierin storten ( afgezien van mensen die iemand hebben die 120.000 euro voor ze kan neerleggen of zelf dit bedrag bezitten, wanneer het fout gaat ).

Ik ben erg benieuwd naar reacties......

Groet
 
Ik heb vandaag toevallig nog contact gehad met KLS en die beweert dat het meerendeel van de opgestuurde contracten met de beruchte clausule gewoon ondertekent teruggekomen zijn. Of dit op enige waarheid berust vraag ik mij stellig af.

waarom zouden ze hierover liegen? Ze zijn stella niet..

Verder vind ik het een goede zaak van je dat je er kritisch over nadenkt en niet zomaar klakkeloos tekent, maar die keuze zal je denk ik toch echt zelf moeten gaan maken. De voor en tegens zijn hier al uitgebreid besproken en het laatste woord is uiteraard aan jezelf. Succes met je keuze en misschien tot op de KLS dan ;)
 
Gorsh10,

Ik zou het niet doen als ik jou was. Uit je contract blijkt namelijk dat je wordt opgeleid voor de vrije markt, niet meer voor de KLM. Ten eerste zijn er dan goedkopere opleidingen. Ten tweede wil je niet op dit moment (en ook niet over 2 jaar) met je brevet de vrije markt op. Die is namelijk nog al vol....:dozey:

En zoals een aantal huidige KLSers hebben aangegeven, die bufferlijst is voorlopig nog lang niet weg. En als ie weg is is de kans groot dat de KLM voor "verse" KLSers kiest.

Misschien niet leuk om te horen na zo lang in de wacht te hebben gestaan, maar dat is mijn mening.

BK
 
waarom zouden ze hierover liegen? Ze zijn stella niet..

Verder vind ik het een goede zaak van je dat je er kritisch over nadenkt en niet zomaar klakkeloos tekent, maar die keuze zal je denk ik toch echt zelf moeten gaan maken. De voor en tegens zijn hier al uitgebreid besproken en het laatste woord is uiteraard aan jezelf. Succes met je keuze en misschien tot op de KLS dan ;)

Heel simpel, als je de KLS opbelt met de vraag wat te doen, zullen zij je nooit afraden om te beginnen, onze 120000 euro is hun brood. Zonder ons, geen KLS meer... Dat lijkt mij een goede reden voor een leugentje om bestwil. Maar dat terzijde, kan ik uit je bericht opmaken "misschien tot op de KLS" dat jij één van de studenten bent die wel gaat beginnen? Of heb jij een andere funcie o.i.d.?

Zoja, wat zijn jouw beweegredenen voor het tóch starten van de opleiding? Is jouw vertrouwen in herstel dan zo groot?

En die andere mensen die dan getekent zouden hebben...zijn die hier op dit forum ook aanwezig en wat zijn jullie redenen om wel te beginnen dan? De uiteindelijke keuze maak ik natuurlijk zelf en heb dit eigenlijk al sort off gedaan, namelijk dat ik ervan afzie. Maar ik vind het gewoon zo frappant dat er zoveel mensen dan ondoordacht? roekeloos? de keuze maken wel te beginnen... Of beschikken deze mensen over info die ik niet heb, waardoor ik ook alsnog de keuze zou kunnen maken om te beginnen?

Ik ben weer benieuwd naar de reacties.

Dank.
 
Heel simpel, als je de KLS opbelt met de vraag wat te doen, zullen zij je nooit afraden om te beginnen, onze 120000 euro is hun brood. Zonder ons, geen KLS meer... Dat lijkt mij een goede reden voor een leugentje om bestwil. Maar dat terzijde, kan ik uit je bericht opmaken "misschien tot op de KLS" dat jij één van de studenten bent die wel gaat beginnen? Of heb jij een andere funcie o.i.d.?

Zoja, wat zijn jouw beweegredenen voor het tóch starten van de opleiding? Is jouw vertrouwen in herstel dan zo groot?

En die andere mensen die dan getekent zouden hebben...zijn die hier op dit forum ook aanwezig en wat zijn jullie redenen om wel te beginnen dan? De uiteindelijke keuze maak ik natuurlijk zelf en heb dit eigenlijk al sort off gedaan, namelijk dat ik ervan afzie. Maar ik vind het gewoon zo frappant dat er zoveel mensen dan ondoordacht? roekeloos? de keuze maken wel te beginnen... Of beschikken deze mensen over info die ik niet heb, waardoor ik ook alsnog de keuze zou kunnen maken om te beginnen?

Ik ben weer benieuwd naar de reacties.

Dank.

Als je op ties89 zijn avatar had geklikt had je zijn oude berichten kunnen lezen. Dan had je ook kunnen lezen dat hij idd op de KLS zit. Blijkbaar heb je dit forum nog niet zo goed door gelezen als je KLS contract. ;)

Waarom vraag je niet op de Hyves site van jullie klas waarom andere klasgenoten wel hebben ondertekend? Dan heb je de info uit eerste hand...
 
ik zit inderdaad op de KLS maar ik ben net voor de crisis in 2008 begonnen ;)

Heel simpel, als je de KLS opbelt met de vraag wat te doen, zullen zij je nooit afraden om te beginnen, onze 120000 euro is hun brood. Zonder ons, geen KLS meer... Dat lijkt mij een goede reden voor een leugentje om bestwil.

Dit ben ik niet met je eens. Want er is ook een wachtlijst om te mogen beginnen met de opleiding. Dus als jij zegt dat je toch niet wil starten, staan er in jouw plaats dus zo nog 100 anderen die wel willen beginnen ondanks het veranderde contract.
 
Back
Top