KLS 10-1

Toch grappig, van vrijwel elk topic wordt een depressiviteits-topic gemaakt. Julien, kan je daarmee niet in het bestemde topic terecht? Dan kan het hier weer gewoon over KLS klas 10-1 gaan..

Daarom heet het toch ook een 'depressie'?
 
*Rolls on floor, laughing his ass off!* :haha:
 
Last edited:
Rocky G

Ik denk dat je mijn bedoelingen niet helemaal snapt. Ik post niet om jou persoonlijk aan te vallen. Ik dacht alleen na over wat een verstandige zet zou zijn. Als dit jou keuze is, hartstikke mooi! Doe je best en je zal er ongetwijfeld wel komen. Alleen kán het lastig worden en dat is wat ik duidelijk wil maken. Ongeacht of jij alles glansrijk haalt, kan de markt zich wel tegen jou keren. En zoals Julien ook aangaf, er staan zoveel kersverse Ab Initio's te springen om een baan als misschien jouw papieren al verouderd zijn en niet veel hebt kunnen vliegen.

Daarnaast moet je niet zeggen aankomen met een verhaal over vrijemarkters die de KLS selectie niet hebben gehaald. Zo heilig is het allemaal ook niet hoor. Daarnaast zat lui die bewust een andere route kiezen. Beetje respect daarvoor.

En met dichter bij de haard staan heb ik het niet over praten met KLM piloten of wat voor piloten dan ook. Ik heb het hier over hoge mannen die precies bepalen hoe jouw contract er uit ziet. Ik wilde dat alleen aankaarten om duidelijk te maken dat ik mijn verhaal niet aan het verzinnen was. Niet omdat ik het zo cool vind hoor.

Ik heb daarnaast niets gezegd over je mentaliteit of je geschiktheid als vlieger. Wilde alleen waarschuwen omdat dit soort tijden eerder leiden tot een 'worst case scenario' als je klaar bent.

Al met al respecteer ik je keuze en wens je dan ook veel succes met je opleiding. Ik zou graag geen persoonlijke discussie meer aangaan, want ik heb het beste met jullie allen voor.

Groeten

je kreeg vriendelijke groeten van me;)
En de opmerking van mij over die selectie en andere vrije markt jongens is idd onzin reden van mij, ik bedoelde dat ik wel een selectie heb doorlopen waarin ik mijn geschiktheid voor het vak heb aangetoond, zeker niet alle selecties doen dat...
 
Last edited:
Je hebt een selectie doorlopen die jouw geschiktheid tot het succesvol afronden van de opleiding heeft heeft proberen aan te tonen. Bij een acceptabele kans van slagen word je toegelaten.

Dat selecties tussen opleidingen verschillen ben ik verder helemaal met je eens. Wat die selecties aantonen echter helemaal niet.
 
Vraag: wat zijn de mogelijkheden bij de KLM Flight Academy om bijvoorbeeld 2 jaar later te beginnen? Zijn de selectieresultaten zo lang geldig?
 
En hoe zou de KLM Flight Academy daar tegenover staan denk je? Anders lijkt het me geen slecht plan 2 jaar universiteit te gaan doen.
 
Als je even de topics doorleest, dan zie je vanzelf dat de KLS daar zelf voor heeft gekozen om de selectieresultaten langer dan 2 jaar(bij uitzondering) geldig te houden.
 
Als je even de topics doorleest, dan zie je vanzelf dat de KLS daar zelf voor heeft gekozen om de selectieresultaten langer dan 2 jaar(bij uitzondering) geldig te houden.

Gelijk, maar ik wilde het nog even checken. Maar zou de KLM Flight Academy zomaar toestaan om later te beginnen?
 
De selectieresultaten zijn max. 2 jaar geldig, ook in deze tijd heeft de KLM Flight Academy mij bevestigd (misschien alleen voor studenten die binnenkort (<1 jaar) moeten beginnen). Dat betekent simpelweg dat je na die tijd de (gehele) selectie, of delen daarvan over moet doen (ook bevestigd).
Deels begrijpelijk. Je wordt namelijk in een periode > 2 jaar een ander persoon, dit komt bij de COVA en PO2 aan bod. Maar algemene vaardigheden (rekenen/inzicht/etc...) zul je behouden.

Nu heb ik het plan om 1 jaar universiteit te gaan doen en daarna alsnog bij de KLM Flight Academy te beginnen omdat ik het gewoon een hele gave en leuke studie vind (ik wil gewoon piloot worden).
In dat jaar kan ik mijn propedeuse halen als ik mijn best doe. Het behalen van een bachelor zit er helaas niet in omdat je dan opnieuw de selectie moet doen en ik niet het risico wil lopen dat ik het dan niet haal.

Verstandig?
 
De selectieresultaten zijn max. 2 jaar geldig, ook in deze tijd heeft de KLM Flight Academy mij bevestigd (misschien alleen voor studenten die binnenkort (<1 jaar) moeten beginnen). Dat betekent simpelweg dat je na die tijd de (gehele) selectie, of delen daarvan over moet doen (ook bevestigd).
Deels begrijpelijk. Je wordt namelijk in een periode > 2 jaar een ander persoon, dit komt bij de COVA en PO2 aan bod. Maar algemene vaardigheden (rekenen/inzicht/etc...) zul je behouden.

De volgende quote komt van www.pilootworden.nl, onder het kopje ''Nieuws'' en dan het bericht ''Toelichting intake 2009/2010 en regelgeving''
Geldigheid selectieresultaten

Als regel gold dat de resultaten van het selectieproces twee jaar geldig bleven. Met het oog op langere wachttijden alvorens in een klas geplaatst te worden is besloten om de resultaten van het psychologisch onderzoek en het vliegaanlegonderzoek tot nader order onbeperkt geldig te laten zijn. De Toelatingscommissie kan in bepaalde gevallen besluiten dat zij een kandidaat nog een keer willen zien alvorens deze in een klas geplaatst wordt. Het spreekt vanzelf dat kandidaten over een geldig medical 1 moeten beschikken wanneer zij beginnen met de opleiding aan de KLM Flight Academy.

Leg uit?
 
Ik zal mij nader verklaren. Mijn vraag aan de KLM Flight Academy was als volgt: bestaat er voor mij de mogelijkheid om eerst een bachelor te halen en daarna alsnog met de opleiding aan de KLM FA te beginnen? Het antwoord: "Nee, dat kan niet. Het behalen van een bachelor duurt 3/4 jaar en de selectieresultaten zijn 2 jaar geldig. In die tijd ben je veel veranderd en willen we dat je de selectieprocedure opnieuw doet.
Het behalen van je propedeuse behoort wel tot de mogelijkheden, dit duurt namelijk minder dan 2 jaar. "


Waarschijnlijk, maar wat nu volgt is mijn gedachtegang, zijn de selectieresultaten oneindig lang verklaard voor de studenten die later mogen beginnen (soms zelfs later dan 2 jaar na hun laatste test), het is bij hen logischer om de resultaten langer geldig te houden dan bij studenten die binnenkort beginnen. Dit omdat studenten die lang moeten wachten anders hun selectie over zouden moeten doen (dat is ondenkbaar natuurlijk), dus heeft de KLM FA de resultaten oneindig lang verklaard. Studenten die binnenkort beginnen hebben die mogelijkheid niet omdat hun plaats in de opleiding al is vastgezet, ze beginnen binnenkort en de KLM FA wil niet dat ze allemaal hun start 2 of 3 jaar verplaatsen door eerst een andere opleiding te kiezen.

Zo duidelijker?
 
Jammer dat de KLM FA niet in de brief naar de beginnende studenten meldt dat in hun contract het deel over 'preferred supplier' is weggehaald. Ben erg benieuwd hoe dit nu helemaal gaat lopen.

"Dientengevolge willen wij aan u benadrukken, dat u geen enkele verwachting mag hebben om tijdens of na succesvolle afronding van uw opleiding aan de KLM Flight Academy in het selectieproces bij KLM te komen voor de functie van verkeersvlieger."
 
Jammer dat de KLM FA niet in de brief naar de beginnende studenten meldt dat in hun contract het deel over 'preferred supplier' is weggehaald.

Je tekent helemaal geen prefered supplier contract. In het contract van de studenten van de KLS staat helemaal geen deel over prefered supplier. De KLM heeft met de KLS een prefered supplier contract, niet met de student...
 
"Dientengevolge willen wij aan u benadrukken, dat u geen enkele verwachting mag hebben om tijdens of na succesvolle afronding van uw opleiding aan de KLM Flight Academy in het selectieproces bij KLM te komen voor de functie van verkeersvlieger."

Maar het is niet direct gezegd! Uiteraard pluk ik dit er ook wel uit, maar er zit een verschil tussen 'geen enkele verwachting' en 'uw contract biedt u niet meer de mogelijkheid'.
 
mijn eigen contract met de kls.

Jij begrijpt verder volgens mij het prefered supplier principe niet helemaal. Vertaal het maar eens letterlijk, dan krijg je 'eerste leverancier'. Het houdt in dat ALS de KLM vliegers nodig heeft, KLS de eerste leverancier is en dus de studenten van de KLS als eerste in aanmerking komen. Maar op dit moment zijn er geen vliegers nodig, dus haalt de KLM deze nergens vandaan ook niet van de KLS. Deze contractvorm houdt dus ook in dat de KLM niks verplicht is aan studenten of KLS en er dus ook niks hoeft te worden veranderd in contracten van studenten bijvoorbeeld.
 
Als KLM weer aanneemt hebben ze de keuze om iedereen inclusief KLS'ers aan te namen. Hoewel resultaten behaald in het verleden geen garantie voor de toekomst zijn, lijkt het mij een duidelijk verhaal wat er dan gebeurt.
 
Back
Top