KLS 10-1

@Brokkenpiloot, Ik train dit jaar om hard te lopen op de kortere afstand, met als hoofddoel de 1500m, misschien een limiet te halen, maar dat zal lastig worden;). Wil later namelijk steeds langer lopen (richting marathon), maar het schijnt dat je dan kort moet beginnen, wat ik nu dus doe, en het dan langzaam moet uitbouwen. Ik denk dat het dan ook beter is te combineren met de opleiding! Voor mij dus (bijna) geen :biertje: dit jaar.
 
Ok... het heeft even geduurd :) maar hier is weer iemand voor klas 10-1! We zitten dus bijna op de helft met het aantal aangemelde mensen. We hebben nog even de tijd... dus kunnen we inderdaad nog een creatieve marketing campagne gaan verzinnen. Heb er iig veel zin in! Gr. FlySky
 
Leden van klas 10-1, ik ga jullie weer verlaten. Er is iemand uit klas 9-3 uitgevallen en ik ga zijn plaats innemen. Zie jullie vast in Eelde!

Gr,
Nick
 
Heb de brief zelf nog niet binnen maar zou deze beslissing begrijpen. Op deze manier zijn we natuurlijk veel gemakkelijker af te zetten op de arbeidsmarkt door een grotere aannamekans bij andere maatschappijen (helaas misschien).
 
Mensen, ook net een brief gehad over de intake?
Geen brigdescourse meer maar een type rating 737?

Hey dit is wel interessant.
De BC komt te vervallen en jullie krijgen een volledige TR 737?
Of wordt hier de ITQ bedoelt, waarbij je slecht een 'gedeeltelijke TR' behaald?
 
Dat is allemaal niet gezegd. Wat ik me vooral afvraag is: Is dit tijdelijk of gaan we op het moment dat KLM weer vliegers nodig heeft terug naar het oude systeem met de BC.
 
Echt vrolijk worden van deze brief lukt nou weer niet. Het is zoals het is, de luchtvaart is een dynamische sector. Werd er een aantal jaar geleden nog geschreven dat er een enorm tekort aan vliegers zou ontstaan is dit nu een flink overschot geworden.

Volgens mij trekt de luchtvaart over een paar jaar weer aan. Met het oog op de 'preferred supplier' regeling worden de mensen van de KLM FA dan wel opgenomen bij de KLM, het gaat alleen langer duren en misschien moeten we koffers sjouwen, het zij zo.

Vooralsnog heb ik ontzettend veel zin in de opleiding! Al het negatieve nieuws stopt geenzins mijn ambitie om piloot te worden aan de KLM Flight Academy.
 
hallo allemaal

Ik had even een vraagje. Ik had al in de kennisbank gekeken maar ik word er niet veel wijzer van. Ik heb nog niet zo heel veel verstand van alles dus misschien komt dit een beetje stom over. Ik kreeg ook die brief dat er ipv een bridgecourse een B737 type rating wordt ontwikkeld. Maar een bridgecourse is toch de cursus van bijv. een piper naar B737??? En wat houdt dat precies in eigenlijk een "B 737 type rating" maw wat is dat precies??
Alvast bedankt!

greetz

Het traject zoals het nu is, is als volgt:
Na het behalen van je Baron examen ga je de MCC(Multi-crew Concept Course) volgen.
Hierna ga je de BC(Bridge Course) volgen op de 747, 777 of MD11. Dit is tevens ITQ, wat inhoudt dat je alvast een beginnetje maakt voor je Typerating.

Een typerating is een 'diploma' dat je dient te behalen in aanvulling op je ATPL om een bepaald type toestel te vliegen. Normaal gesproken haal je deze pas als je bent aangenomen bij een maatschappij (want dan is pas bekend op welk type ze je nodig gaan hebben).
 
Het is niet zo dat je keuze hier in hebt. De bridgecourse doe je in principe op het toestel die gaat vliegen als second officer. Lekker slim natuurlijk, dit scheelt hun in de kosten voor het behalen van je type-rating.
 
Het is op twee manieren te benaderen:
- na de opleiding ben je als afgestudeerde student met een typerating interessanter voor andere maatschappijen dan de KLM omdat ze geen typerating meer in je moeten investeren, hierdoor is de kans op een baan groter
- omdat je al een typerating hebt en de KLM (nu) een overschot heeft is de kans groter dat je bij een andere maatschappij terecht komt dan de KLM. Dit staat ook in de brief.

Hetgeen mij interesseert is het volgende: is het de bridgecourse dat de opleiding aan de KLS zo interessant maakt? En: zijn afgestudeerde studenten van de KLS met een bridgecourse maar zonder typerating interessanter dan zonder bridgecourse maar met een typerating?

Wie weet kan een fanatiekeling hier wat reden voor geven.
 
Hierna ga je de BC(Bridge Course) volgen op de 747, 777 of MD11. Dit is tevens ITQ, wat inhoudt dat je alvast een beginnetje maakt voor je Typerating.

Het is niet zo dat je keuze hier in hebt. De bridgecourse doe je in principe op het toestel die gaat vliegen als second officer. Lekker slim natuurlijk, dit scheelt hun in de kosten voor het behalen van je type-rating.

BC en ITQ zijn niet hetzelfde. Het is goed mogelijk dat je als coco op een andere kist komt te vliegen dan waarop je BC-examen hebt gedaan.

Hetgeen mij interesseert is het volgende: is het de bridgecourse dat de opleiding aan de KLS zo interessant maakt? En: zijn afgestudeerde studenten van de KLS met een bridgecourse maar zonder typerating interessanter dan zonder bridgecourse maar met een typerating?

De BC is een toegevoegde waarde die gevraagd wordt door KLM. Of het de opleiding interessanter maakt weet ik niet, je betaalt er tenslotte wel voor. Dat is de reden waarom de KLS +/- 15K duurder is dan vergelijkbare opleidingen.
Ik vind het een goed plan om de BC om te zetten in een TQ. Je hebt dan tenminste een papiertje met internationale erkenning. Een BC-certificaat is alleen bekend bij KLM.
 
BC en ITQ zijn niet hetzelfde. Het is goed mogelijk dat je als coco op een andere kist komt te vliegen dan waarop je BC-examen hebt gedaan.

De BC kon wel degelijk als ITQ worden gedaan bij de KLS, voor het type waar KLM je later op verwacht. Alhoewel dat tegenwoordig waarschijnlijk op een wat lager pitje staat.
 
Er zijn niet meer dan 10 mensen die een ITQ hebben kunnen doen, nu is er alleen nog de BC, omdat de tijd tussen de BC en het starten bij de KLM te groot is geworden voor een ITQ.
 
De BC kon wel degelijk als ITQ worden gedaan bij de KLS, voor het type waar KLM je later op verwacht. Alhoewel dat tegenwoordig waarschijnlijk op een wat lager pitje staat.

Je zegt in je vorige post dat de BC tevens de ITQ is en je alvast een beginnetje maakt voor je TQ. Zoals Lens al zegt is de ITQ na een man of tien al weer afgeschaft en doe je na je BC gewoon een volledige TQ bij KLM.
 
De BC is een toegevoegde waarde die gevraagd wordt door KLM. Of het de opleiding interessanter maakt weet ik niet, je betaalt er tenslotte wel voor. Dat is de reden waarom de KLS +/- 15K duurder is dan vergelijkbare opleidingen.
Ik vind het een goed plan om de BC om te zetten in een TQ. Je hebt dan tenminste een papiertje met internationale erkenning. Een BC-certificaat is alleen bekend bij KLM.

Ik heb een beetje het gevoel dat ze nu sowieso geen kans meer voor ons zien om bij de KLM te komen. Een typerating voor de een 737 is aardig, maar die kist zit bij de KLM ook nogal dicht. Stel dat ze je aannemen bij de KLM dan zou je een waarschijnlijk een andere typerating nodig hebben en nog een bridgecourse. Dan lijkt het me logisch dat we minder interessant zijn voor de KLM.

Als je zou mogen kiezen tussen een BC of een TR 737, wat zou jij dan kiezen? Ik zou denk ik een BC kiezen omdat de KLM dat interessanter vind. Natuurlijk zijn er meer maatschappijen dan de KLM, maar dat is toch wel de droom van elke KLS student volgens mij.

Graag ook jullie mening.
 
Ik heb een beetje het gevoel dat ze nu sowieso geen kans meer voor ons zien om bij de KLM te komen. Een typerating voor de een 737 is aardig, maar die kist zit bij de KLM ook nogal dicht. Stel dat ze je aannemen bij de KLM dan zou je een waarschijnlijk een andere typerating nodig hebben en nog een bridgecourse. Dan lijkt het me logisch dat we minder interessant zijn voor de KLM.

Als je zou mogen kiezen tussen een BC of een TR 737, wat zou jij dan kiezen? Ik zou denk ik een BC kiezen omdat de KLM dat interessanter vind. Natuurlijk zijn er meer maatschappijen dan de KLM, maar dat is toch wel de droom van elke KLS student volgens mij.

Graag ook jullie mening.

Niet te somber. Je moet ook niet verwachten dat ze een TQ 737 aanbieden zodat KLS'ers direct op deze kist kunnen beginnen bij KLM. Dat gaat niet gebeuren. Het is alleen zo dat de MCC en BC samen qua uren een TQ benaderen, alleen uiteindelijk niet die status verdienen. De KLM wil graag een BC zien voor de TQ begint, of dat nou op een 777 of een 737 gebeurt maakt niet zoveel uit. Onlangs hebben een aantal studenten zelfs BC gedaan op de 737 i.v.m. capaciteitstekort op de wide-bodies, dat zegt genoeg denk ik. Als de KLM een TQ 737 minder interessant vind dan een BC dan was deze verandering waarschijnlijk nooit doorgevoerd.
 
Maar je kunt toch alleen solliciteren bij de KLM als je een BC-certificaat hebt? Als de KLM Flight Academy dat dan juist uit de opleiding vandaan haalt lijkt me dat een sterk gemis. Dat zou dan betekenen dat je als afgestudeerde student niet meer bij de KLM kunt solliciteren, vreemd temeer omdat je hebt gestudeerd bij de KLM FA.

Zou het niet verstandiger van de KLS zijn om de opleiding voor een half jaar stil te zetten? Dus de bestaande klassen door laten lopen, maar de nieuwe klassen een half jaar opschuiven. Niet dat ik dat leuk zou vinden, integendeel, ik heb ontzettend veel zin in mijn opleiding. Maar mijn droom is (net als alle kls'ers) om bij de KLM te komen en als dat alleen mogelijk is door te wachten is deze manier misschien verstandiger. Op die manier zou je namelijk ook het overschot laten verdwijnen, die worden dan opgenomen door de KLM als daar weer plaats is.

Waarschijnlijk wordt dat hem niet. Maar stel dat het wel zo zou zijn. Wat zouden jullie daar dan van vinden?
 
Back
Top