'KLM integreert Martinair en transavia.com'

Hoe klote jullie situatie is en is geweest, de kern zal blijven dat HV zonder MP uitstekend en winstgevend kan blijven doorbestaan, maar of MP dat kan zonder HV is maar zeer de vraag. The ugly truth. En uiteindelijk hoop ik dat we een constructie krijgen waar voor de vliegers niemand (dus ook niet van MP) erop achteruit gaat. Als dat lukt, ben ik tevreden. Oh ja, en een winstgevend bedrijf houden uiteraard.

Ik ben bang dat de kern is dat er in Frankrijk wordt bepaald hoe het gaat en moet. Al het andere zal daarvoor wijken. Als het grotere belang is dat HV MP op moet nemen met alle gevolgen van dien is dat gewoon maar op te volgen, los van de inzet en prestaties van beiden in het verleden.
 
Ik hoop echt dat de VNV met en goede oplossing hierin kan komen. En voor elke vlieger uiteraard. 15% overtolligheid onder de cockpit van MAC is veel. Had ook een getal gehoord van 70 vliegers gehoord. Kom dat overeen?? 460 vliegers bij MAC?
Iz, jij nog iets opgevangen binnen de ledenraad, en kan je dat ook delen hier? Of nog niet?
Laten we ons als vliegers in ieder geval niet tegen elkaar uit laten spelen.


Commander
 
Ik denk dat de AF/KLM directie heerlijk op het verdeel en heers principe gaat inzetten. Zo ook met de regionals, nu VLM erbij is kunnen ze cityhopper en VLM ook lekker tegen elkaar uitspelen voor bepaalde routes. AF zelf doet dit al met cityjet, britair en regional die vergelijkbare operaties hebben, waarom dan toch 3 bedrijven zou je denken? LH doet dit ook slim met cityline, cirrus air, air dolomiti en eurowings. Dit breekt de macht van de vakbonden en houdt de kosten laag, want als het ene dochterbedrijfje te duur wordt dan doen ze evt. uitbreiding toch gewoon bij het andere dochterbedrijf. Denk dat trans ook moet oppassen dat de groei niet ineens bij transavia FR of DK terechtkomt (al weet ik niet of hier produktieafspraken over zijn) en voor cargo kunnen ze MP natuurlijk lekker tegen AF/KL Cargo gaan uitspelen.
 
Commander, ja heb wel specifiekere info, maar ga niet alles hier posten uiteraard. MP heeft ongeveer 380 vliegers op dit moment.

Fokkerkoning! Klopt, maar dit proces zal toch wel dicht bij de borst worden gespeeld door de KLM directie. Junior01, we merken dat de Fransen soms verbazend weinig van HV en waarschijnlijk ook MP weten. Drie maanden nadat de overname van KLM rond was, waren ze nog niet één keer bij Transavia geweest. Het enige wat ze wisten was dat we winst maakten en dus geen liability waren. Vandaar ook dat we anderhalf jaar in onduidelijkheid hebben geleefd over ons lot terwijl ze bij AF eens gingen kijken wat dat HV nu eigenlijk was.

Nu zal het criterium zijn winstgevendheid en strategische positionering en ik heb het idee dat er vanuit daar vanuit Parijs wel naar gekeken wordt, maar relatief passief.
 
MP is natuurlijk na de pensionering van de Dhr Schroder helemaal financieel uitgekleed door de latere directies door machines een lease back constructie aan te hangen waardoor het geld wat vrij komt te gebruiken voor andere doeleinden dan groei van het bedrijf , voor het vertrek van schroder was het een financieel gezond bedrijf
 
Vroeger, tijdens Schroder was Martinair een gezond bedrijf....
Vroeger met de gulden...
Mij dunkt dat er in de periode daarna heel wat ontwikkelingen zijn geweest waar, door welke reden dan ook Martinair niet of niet snel genoeg is aan aangepast.
Dan bedoel ik; komst van Ryanair, easy en internet met de daardoor zeer transparante en scherpe markt. Heel lang is dit verbloemt door de sterk groeiende vrachtmarkt, wanneer is er voor het laatst geld verdient met passage....?

Transavia heeft die slagen wel kunnen maken, met de nodige inspanningen zeker ook van het vliegend personeel. En dus niet door het handje bij onze (hoog rendement eisende) moeder KLM op te houden.

Kan hier iemand mij vertellen wat voor de Transavianen de voordelen zouden kunnen zijn van een integratie met Martinair?
Er is er mij de afgelopen dagen niet een binnen geschoten, daardoor is hier iedereen bezorgt het kan alleen maar nadelig zijn!

Ik wens de VNV, OR's en ledenraden veel wijsheid toe en het beste voor alle collega vliegers

grt
 
Kan hier iemand mij vertellen wat voor de Transavianen de voordelen zouden kunnen zijn van een integratie met Martinair?
Er is er mij de afgelopen dagen niet een binnen geschoten, daardoor is hier iedereen bezorgt het kan alleen maar nadelig zijn!

Volgens mij is het heel moeilijk de voordelen te zoeken zolang er nog geen visie op tafel ligt hoe een en ander samen te voegen.

Mogelijke voordelen afhankelijk van hoe men samengaat:

- Mogelijkheid vracht vliegen
- Mogelijkheid passage ICA
- Mogelijk andere salarisschalen
- Mogelijk verbeteringen in de CAO
- Mogelijk eindejaarsuitkering

Nadelen:

- Eventueel zou de winstuitkering benadeeld kunnen worden door resultaat MP, evenals kosten die gemaakt worden door samenvoeging
- Mogelijk langere tijd tot command in geval van samenvoeging. Kan natuurlijk ook juist versneld worden indien de MP plannen van 10 kisten ica door gaan.

En dat allemaal pas als CAO's en senioriteitslijsten samengevoegd zouden worden, waar op dit moment nog geen sprake van is.
 
Ik denk dat de AF/KLM directie heerlijk op het verdeel en heers principe gaat inzetten. Zo ook met de regionals, nu VLM erbij is kunnen ze cityhopper en VLM ook lekker tegen elkaar uitspelen voor bepaalde routes. AF zelf doet dit al met cityjet, britair en regional die vergelijkbare operaties hebben, waarom dan toch 3 bedrijven zou je denken? LH doet dit ook slim met cityline, cirrus air, air dolomiti en eurowings. Dit breekt de macht van de vakbonden en houdt de kosten laag, want als het ene dochterbedrijfje te duur wordt dan doen ze evt. uitbreiding toch gewoon bij het andere dochterbedrijf. Denk dat trans ook moet oppassen dat de groei niet ineens bij transavia FR of DK terechtkomt (al weet ik niet of hier produktieafspraken over zijn) en voor cargo kunnen ze MP natuurlijk lekker tegen AF/KL Cargo gaan uitspelen.


En precies zo zal het gaan. Zie Lufthansa.
 
En op cargogebied kunnen ze er binnenkort nog een uitspelen, de joint venture met China Southern, die zijn waarschijnlijk veel goedkoper dan ons. Lufthansa gaat natuurlijk net nog een stapje verder met die joint venture met DHL.
 
Groter type? ICA? Heb ik geen enkele behoefte aan. Granted, sommigen zullen dat wel leuk vinden, ik vond de 757 al long range genoeg. Op dit moment zie ik helaas geen voordelen (verbeteringen ten opzichte van alleen doorgaan als HV) maar wel een paar enorme risico's...
 
Ik zie inderdaad ook alleen maar hele grote risico's.
De genoemde voordelen;

- ICA vliegen, dat is idd voor een kleine groep je die dat wil en er ooit misschien
kans op maakt een doekje voor het bloeden (ik vind persoonlijk egypte al ica genoeg...)
- Betere loonschalen ed, ik denk dat wij op dit moment al aardig scherp op de wind zeilen en met hogere schalen ed vervalt ons bestaans-recht cq concurrentie positie en daarmee groei
- betere cao, de enige grote verbetering zou voor mij zijn die tent eruit maar ik denk dat onze arbeidsvoorwaarden juist onderdruk komen te staan!
- vracht vliegen een voordeel???

Winstuitkering kunnen we na integratie zoiezo de eerste 2 jaren vergeten.
Ik hoop dat ik het allemaal wat te donker inzie maar ik denk dat ons zorgvuldig gekozen en bewezen model eraan gaat want daar passen geen meerdere types in en zeker geen vracht.

grt
 
Commander, nee hoor, zo pessimistisch ben ik niet. Het wordt alleen goed oppassen hoe alles gestructureerd wordt. De enige manier waarop wij als vliegers daar vat op hebben is via de VNV. Zeker omdat KLM's belang hier ook bij komt kijken wordt dat een pittig traject.

Belangrijk uitgangspunt zal denk ik worden dat MP eerst orde op zaken gaat stellen en bijvoorbeeld zaken als de boventalligheid zelf uitwerkt voordat er een samenvoeging plaatsvindt. Er valt zeker voordeel te halen uit stevig samenwerken maar het is niet de bedoeling dat cash en winst van HV gebruikt gaat worden om verliesmakende onderdelen van MP af te dekken. Dat is overigens mijn persoonlijke mening maar ik begrijp uit interne communicatie dat dit ook een uitgangspunt is van KLM.
 
Is het niet zo dat bij deze samengang van MP en HV er voornamelijk op grondpersoneel en bedrijfskosten kan worden bespaard? Ik vraag mij af in hoeverre ze kunnen gaan snijden in het vliegend personeel, wat ook nog eens een soort van kapitaal vernietiging is (nieuwe piloten zijn duur in opleiding).

Hoelang duurt eigenlijk dit onderzoek? En wat is de verwachting dat de eerste veranderingen zichtbaar zullen zijn?
 
Ik vraag mij af in hoeverre ze kunnen gaan snijden in het vliegend personeel, wat ook nog eens een soort van kapitaal vernietiging is (nieuwe piloten zijn duur in opleiding)....

Bij MPH gaan er 2 747's en 2 767's uit. Dan krijg je een overschot aan vliegers. Aangezien het er op korte termijn er niet naar uit ziet dat de capaciteit weer vergroot wordt zul je een oplossing moeten vinden. Toen de A320's vertrokken is er een vrijwillige vertrekregeling aangeboden en de kans is groot dat dat nu ook weer gebeurd.

TRA heeft op dit moment geen boventalligheid. Het is alleen afwachten wat KLM met haar boventalligheid aan 737 vliegers gaat doen als alle openstaande dagen zijn afgebouwd. Gezien de dure vertrekregeling bij KLM bestaat er een kans dat er KLM vliegers bij TRA worden gedetacheerd.
 
Gezien de dure vertrekregeling bij KLM bestaat er een kans dat er KLM vliegers bij TRA worden gedetacheerd.

Kan dit betekenen dat er hierdoor bij HV een overschot onstaat aan vliegers en er bij HV piloten weg moeten?

De vertrekregeling bij HV is vast goedkoper dan bij de KLM, dus het zal economisch gezien goedkoper zijn om bij HV een overschot te ontslaan dan bij de KLM.

Maar zal het echt zo oneerlijk gaan?

(p.s. ik ben een HV vlieger sinds korte tijd, dus sta laag op de senioriteitslijst. Maak ik mij zorgen? Natuurlijk!)
 
Ik denk dat de VNV het niet accepteerd als er zomaar KL vliegers bij HV gedetacheerd gaan worden? Net zoals over het inhuren van externe capaciteit zullen daar toch ook afspraken over bestaan?
EN het lijkt me al helemaal niet dat de VNV het accepteerd dat KLers gedetacheerd worden bij HV en dat HV vliegers er dan vervolgens "uitvliegen"
 
Back
Top