'KLM integreert Martinair en transavia.com'

SCHIPHOL - KLM gaat Martinair en transavia.com integreren tot één luchtvaartmaatschapij. De beide KLM-dochters krijgen één directie, maar blijven voorlopig nog wel onder eigen naam opereren. Dat meldt De Telegraaf donderdag (5 januari). Directeur Onno van den Brink van transavia.com maakt binnen de nieuwe constructie plaats voor Paul Gregorowitsch van Martinair. Gregorowitsch heeft het afgelopen jaar - in opdracht van de KLM - Martinair gereorganiseerd.

Volgens de maatschappijen worden gedwongen ontslagen zoveel mogelijk voorkomen. Lange vakanties, deeltijdbanen en 'sabbaticals' worden wel extra gestimuleerd.

Uit de drie maatschappijen moet één maatschappij met een 'classic' en 'light' variant ontstaan. Het flexibeler omgaan met de inzet van personeel wordt hierdoor bevorderd, wat weer tot verdere kostenbesparing kan leiden. Martinair en transavia.com gaan samen één hoofdkantoor betrekken op Schiphol-Oost.

Volgens KLM-topman Peter Hartman blijven bij KLM de business class passgiers weg en strooit de geïntroduceerde Nederlandse tickettaks onnodig veel zout in de wonden. De eerdere verwachting dat uiteindelijk voor dit boekjaar nog zwarte cijfers worden bereikt, lijkt onhaalbaar.

Bron: Luchtvaartnieuws.nl


"Gedwongen ontslagen zullen zoveel mogelijk worden voorkomen". Ben benieuwd hoe dit verder gaat uitpakken...
 
Het feit dat Paul Gregorowitsch de directeur wordt voorspelt weinig goeds, gezien zijn taak bij Martinair...
 
Het gaat er bij mij ook niet in, dat een CEO die bij Transavia al jaren goede zaken doet op het gebied van winst maken moet wijken voor een CEO die dat bij de MAC niet voor elkaar krijgt.

Totaal de omgekeerde wereld als je het mij vraagt.
Maar goed het bericht komt van Arnold, dus het een en ander kan wel niet waar zijn.
 
Dat lijkt me appels met peren vergelijken. Zonder een oordeel te vellen lijkt me dat ze beide een totaal verschillende taak en situatie voorgeschoteld hadden om mee te werken.
 
Martinavia?

Ik voorspel: Martinair krijgt de A330's van KLM en neemt het complete Caraïbische routenetwerk over van de KLM. KLM wordt weer all-Boeing en schaft de 400 all-pax af, in ruil voor extra 777's. Cityhopper wordt een all-Embraer-operator en sneuvelt als volgende. Wordt een andere loot aan de KLM-stam. Interchange tussen alle vliegergroeperingen, met behoud van CAO.

Er komen spannende tijden aan.

Heb te doen met iedereen die nu net van een vliegschool afkomt. Zal een tijdje sappelen worden.

PS: Onderschat Arnold Burlage niet. Dit verhaal zal voor 99,99% kloppen.
 
Martinavia?

Cityhopper wordt een all-Embraer-operator en sneuvelt als volgende. Wordt een andere loot aan de KLM-stam.
Dacht dat KLC al een flinke tak was aan de KLM/AF boom?

Of bedoel je dat KLC bij de MAC/Trans/KLM light groep ingedeeld gaat worden?
 
Wat is nog de noodzaak van KLM cityhopper, wanneer ze slechts één type vliegtuig vliegen en alleen maar KLM-productie vliegen.

Ik kan me zo voorstellen dat ze cityhopper als divisie opnemen in de KLM-organisatie, naast de 737/777/MD11A330 en 747. Dan valt daar ook synergie voordeel uit te behalen.
 
Zoals ik nog eerder heb voorspeld, dat Transavia en Martinair onder één naam als luchtvaartmaatschappkij opereert, misshcien wel onder naam als KLMfly. Althans ontwikikelingen gaan erg snel in de luchtvaart, zodat kredietcrisis en zwakke economue dit alles versneld heeft. Wat Boss du Manche heeft voorspelt, is heel goed mogelijk dat kan gebeuren. KLM wil liefst in all Boeing-vloot hebben, dus geen Airbussen meer. Het ligt niet aan de KLM zelf, maar aan KLM-AF groep in Parijs.
 
Wat is nog de noodzaak van KLM cityhopper, wanneer ze slechts één type vliegtuig vliegen en alleen maar KLM-productie vliegen.

Ik kan me zo voorstellen dat ze cityhopper als divisie opnemen in de KLM-organisatie, naast de 737/777/MD11A330 en 747. Dan valt daar ook synergie voordeel uit te behalen.
Een apart bedrijf heeft ook z'n voordelen, dat is waarom AF ook zoveel subcontracters heeft. Een kleiner apart bedrijf kan soms veel flexibeler zijn, plus de (max) salarissen van de vliegers ligt lager. Daar tegenover staan natuurlijk de dubbele functies, zoals management, maar ik denk dat onder de streep de balans toch favoriet uitslaat naar twee bedrijven...
 
Ik voorspel: Martinair krijgt de A330's van KLM en neemt het complete Caraïbische routenetwerk over van de KLM. KLM wordt weer all-Boeing en schaft de 400 all-pax af, in ruil voor extra 777's. Cityhopper wordt een all-Embraer-operator en sneuvelt als volgende. Wordt een andere loot aan de KLM-stam. Interchange tussen alle vliegergroeperingen, met behoud van CAO.

ben je aan het stoken?

mp, kl en de A330's. KL gaat echt niet van z'n busjes af,. de dames doen het prima in de missie waar ze op worden ingezet en die divisie wordt alleen maar groter. daarnaast schijnt mp de lease van een a330 niet op te kunnen brengen.
de all pax eruit is al een paar jaar 'bekend',. misschien dat de crisis et wat sneller laat gaan.
en waarom zou klc in godsnaam sneuvelen?
 
ow? waarom?
mp gaat eerst een paar 76en uitfaseren,. dus die md11's hebben ze echt niet direct nodig voor die route..
 
Dat is daarom de KLM de route Amsterdam-Aruba heeft opgezegd en overlaat aan MP, Lars? En in een MD-11 is niet zo vaak vol als met 350 pax dan in een 767 met 274 pax, die kan zo gauw weer vol zijn. En maar je weet het maar nooit hoe de nieuwe luchtvaartdochter van de kLM gaat doen, na samensmelten van HV en MP.
 
Hai Berven, ik accepteer iedereen zoals hij/zij is hoor, en ik weet dat je ontzettend veel weet wat betreft luchtvaart, maar verbaas mij toch elke keer weer over jouw opmerkelijke schrijfstijl...
Af en toe moet ik gewoon even 3 keer lezen wat je nou bedoeld.

Groeten Sander.
 
Last edited:
Krijg een beetje een AirBerlin/ LTU gevoel.
Zou me niet verbazen als het op die manier opgezet gaat worden.
Was ook wachten op een reaktie van de AF/KLMgroep want die mannen trekken een hoop pax van ons weg.
Maar zolang Bos eerst de hele industrie naar de kl@#$ wil helpen voor dat hij aan zn regeerakkoord toornt, kunnen we plannen maken tot we een ons wegen.:huilt:
 
Dat is daarom de KLM de route Amsterdam-Aruba heeft opgezegd en overlaat aan MP, Lars? En in een MD-11 is niet zo vaak vol als met 350 pax dan in een 767 met 274 pax, die kan zo gauw weer vol zijn. En maar je weet het maar nooit hoe de nieuwe luchtvaartdochter van de kLM gaat doen, na samensmelten van HV en MP.

KLM stopt "slechts" 270 economy en 24 worldclass in een MD11. Dat is maar 20 stoelen meer dan Martinair in een B767.

In het kader van de synergie zou ik me ook een situatie kunnen voorstellen waarbij Martinair afscheid neemt van z'n B744 en B763. Daarvoor in de plaats dan de KLM MD11 die die vervolgens vervangt door B777 en A330. Scheelt 2 bedrijven 3 divisies en levert efficientie op bij indelen/trainen van bemanningen. Moet alleen nog even uitgerekend worden hoe het zit met die extra brandstofkosten van een MD11 t.o.v. een B767.
 
Op het eerste gehoor klinkt het als een mooi plan, maar ik ben benieuwd hoe het een en ander handen en voeten gaat krijgen en welke koers de VNV gaat sturen in deze. Dat er nieuwere kisten moeten komen voor de pax-divisie van MP is wel duidelijk. Hoe het met de vrachtdivisie gaat worden is mij een groot raadsel. Er is net bekend gemaakt dat MP 2 747's uit de productie gaat nemen, maar bij KLM hebben ze ook te maken met een teruglopende vraag naar vrachtcapaciteit en geen behoefte aan twee extra vrachtkisten met al de nodige kilometers op de teller...

Bij KLM gaat niemand accepteren dat er mensen op een andere plek dan onderaan de lijst instromen, ook al gaat het om een seniore baas 74 van MP. Hoe het tussen Trans en MP gaat worden als die clubs worden samengevoegd weet ik niet, kan me voorstellen dat de vliegers van Trans zich een beetje afgeplast voelen als er lijsten worden samengevoegd (Trans heeft de afgelopen jaren toch beduidend beter gepresteerd dan MP, en de time-to-command was al behoorlijk lang).

Heb ook een wild verhaal gehoord over het detacheren van KLM-vliegers bij Trans als er sprake zou zijn van overtalligheid.

Kortom: het worden interessante tijden met kans op wat aanvaringen en conflicterende belangen...
 
Vergeet niet dat ooit binnen de VNV vliegergroeperingen is afgesproken dat Trans exclusief de charters doet.
Maar ja, tegenwoordig houdt de waarde van een VNV afspraak geloof ik gelijke tred met de Fortis koers dus....
 
Back
Top