'KLM integreert Martinair en transavia.com'

Ik begrijp er werkelijk niets van. Trans en Martinair samen. Maar de CEO van het gezonde, winstmakende grotere bedrijf stapt op, en de CEO van de kleinere, verliesgevende half failliete maatschapij wordt de nieuwe grote baas??
Dit zijn plannen die al lang op de plank moeten liggen. Martinair is al 1 maand en 1 week onderdeel van de Air France-KLM groep, en direct al een zogenaamd onderzoek. Maar wel een onderzoek waarvan de uitkomst al bijna zo goed als vast staat. Reden genoeg, om onze CEO z'n eigen koffers te laten pakken. Hij is 1 maart weg, dat is over 3 weken!
Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat bij het samenvoegen gote synergievoordelen te behalen zijn, maar de manier waarop is bijzonder vreemd!


Commander
 
Bij KLM gaat niemand accepteren dat er mensen op een andere plek dan onderaan de lijst instromen, ook al gaat het om een seniore baas 74 van MP. Hoe het tussen Trans en MP gaat worden als die clubs worden samengevoegd weet ik niet, kan me voorstellen dat de vliegers van Trans zich een beetje afgeplast voelen als er lijsten worden samengevoegd (Trans heeft de afgelopen jaren toch beduidend beter gepresteerd dan MP, en de time-to-command was al behoorlijk lang).

Heb ook een wild verhaal gehoord over het detacheren van KLM-vliegers bij Trans als er sprake zou zijn van overtalligheid.

Kortom: het worden interessante tijden met kans op wat aanvaringen en conflicterende belangen...

Lijkt me inderdaad een nogal wild KLM-verhaal, gezien het feit dat bijT rans alle opleidingen stilliggen om toekomstige overtolligheid te voorkomen. Dan gaan ze er echt geen 'blauwen' bijduwen.
En de senioriteit? Tja, aangezien de Trans-vliegers al een tijdje in de AF(KLM)-groep meedoen, en Martinair net komt kijken...

Maar vooralsnog blijven het twee gescheiden ondernemingen onder één dak/directie. Twee AOC's, twee CAO's en dus ook twee senioriteitslijsten.
 
Dan later één AOC vervallen en ook éen nieuwe naam van nieuwe dochtermaatschappij, over een paar jaren. Volgens mij zijn 2 namen echt populair bij de vakantiegangers, zou ik voor de naam Transavia behouden, en bijvoorbeeld de naam "martinair"bij de vrachtdivisie te gebruiken.
 
...Martinair is al 1 maand en 1 week onderdeel van de Air France-KLM groep, en direct al een zogenaamd onderzoek. Maar wel een onderzoek waarvan de uitkomst al bijna zo goed als vast staat. Reden genoeg, om onze CEO z'n eigen koffers te laten pakken. Hij is 1 maart weg, dat is over 3 weken!...

Denk je nu echt dat KLM niet allang een plan had uitgewerkt hoe ze Martinair willen integreren binnen de groep? In Amstelveen c.q. Parijs weten ze al lang precies wat ze met Martinair willen. Daarom dat ook al zo snel bekend is dat er 2 747's weg gaan.

Als het bedrijf echt pas vorige maand was gaan kijken wat de mogelijkheden van MPH waren dan was dat een zeer slechte bedrijsvoering geweest. Ben blij dat men er zo strak op zit.

Initiel gaat men proberen de overheadkosten te reduceren. Ik hoorde in de wandelgangen dat TRA ook mee verhuist naar het nieuwe hoofdkantoor op Oost en dat er 1 directie komt.
 
Nee dat bedoelde ik ook RTO, dit ligt allang op de plank. Ben alleen zeer benieuwd waar het heen gaat! Iedereen wordt in het ongewisse gelaten nadat we het nieuws moesten vernemen vanuit de telegraaf.
1 of meerdere Martinair vliegers hier aanwezig die zich willen mengen in de discussie? Ben heel benieuwd hoe jullie hier tegenover staan?
Voor het opzetten van de Deense transavia kan ik me voorstellen dat er tijdelijk de eventuele overtollige KLM vliegers heen gaan.
Binnen 1 bedrijf, verschillende cao's handhaven is denk ik niet zo heel makkelijk. Bij transavia in de cao hebben we bijv een winstdelingsregeling. Dan word die gereduceerd tot 0% vanwege de bedrijfsresultaten van Martinair. En zij hebben bijv wel een dertiende maand, lijkt me niet helemaal eerlijk, niet waar?

Commander
 
De 2 overtollige 747's van MP gaan zowiezo niet naar KLM, zoals gesteld door SLim Jim, maar terug naar de leasemaatschappij! Wellicht dat er door de teruglopende vraag in de toekomst 1 747F KLM wordt overgeheveld naar MP?

Dan de beide directeuren. Een hoop vraagtekens over het weggaan van CEO HV, en het blijven van CEO MP. Terechte vraagtekens in een hoop opzichten mijn sinziens, maar van de andere kant, de CEO MP heeft ervaring en resultaat behaald met eerdere reorganisaties bij MP (het verdwijnen van de SHort-Haul), de HV CEO heeft nog nooit voor zon klus gestaan.

Ik denk in ieder geval dat alle vracht in de toekomst door MP gevlogen gaat worden en voor pax de caraiben door MP, de rest door KLM. (en HV voor europa)
Inderdaad zullen er pittige discussies zijn over de senioriteiten ed, want dit alles gat niet breed geaccepteerd worden. Echter het bedrijf totaal zal er beter van worden

Vraagje, hoeveel peut verstookt een MD11 per uur?
 
Ik hoorde in de wandelgangen dat TRA ook mee verhuist naar het nieuwe hoofdkantoor op Oost en dat er 1 directie komt.

Dat mooie hoofdkantoor is het nieuwe kantoor van Transavia.
Daar zijn ze al een tijdje mee bezig.

Het is dus dat MPH bij ons intrekt.

Maar goed waar zit ik over te zeuren :D
 
Voor het opzetten van de Deense transavia kan ik me voorstellen dat er tijdelijk de eventuele overtollige KLM vliegers heen gaan.
Commander

Dan mogen ze wel de komende KLM CAO wel gaan aanpasen want KLM-ers kunnen met geen mogelijkheid een CPH-HRG-CPH doen. Laat staan 3 dagen achter elkaar.
 
Tja,

Wat kan een MP vlieger hier over zeggen........... Ik weet het eerlijk gezegd ook niet. Er zijn vele scenario's denkbaar, maar alles blijft tot nu speculatie. Uit het bericht van onze directie begrijp ik dat men beide AOC's, en belangrijker...... CAO's wil handhaven. De discussie over intergratie van senioriteitslijsten is in dit geval dus niet aan de orde, tenzij.................

Dat er synergievoordelen gezocht worden klinkt mij logisch in de oren. Wat ik belangrijk vind is dat de ledenraden bij het VNV eens goed met elkaar gaan babbelen en de gelederen gaan sluiten, want worst case scenario is in mijn ogen 3 vliegerkorpsen die tegen elkaar worden uitgespeeld.

Dacht ik even een paar jaar vracht te kunnen gaan vliegen. Ben net omgeschoold naar de B744, gaan er twee geparkeerd worden! Maar dit is allemaal irrelevant. Mijn voornaamste zorg is de werkgelegenheid. B744, B737, Cessna, het boeit me allemaal niet.

Hoop dat de Trans en Mac vliegers gezamenlijk tot een goede oplossing komen :biertje:

Off topic: gaan er nog mensen demonstreren in Den Haag woensdag 11 februari aanstaande, ivm de vliegtaks? Ik wel!

Cheers, :D

Doc
 
Dr Feelgood,

Geen zorgen, KL heeft 4 B744 voor vracht, bij elkaar dus 6 binnen de KL/MP/HV groep!

Ik wens jullie allemaal veel succes in deze moeilijke en rare tijden
Iemand nog enig idee hoeveel peut een MD11 per uur verstookt?
 
JA Dr. wat is nu het beste recept in deze tijden?:)

Dat leren voor een TQ is trouwens heel goed voor luie fl..... zoals jij:D

Krijg het gevoel, ja pure speculatie, dat als overgang MP en HV doorelkaar op eigen merk en AOC gaan vliegen. Maar op termijn ben ik ervan overtuigd dat HV alle low cost pax gaan doen en MP alleen Cargo. Dat is toch wat men in Amsveen altijd wilde.
Krijgen de KLMers ook weer een veilig gevoel, lekker alles weer afgebakend want MP had en heeft iets teveel overlap met de KLM naar de zin van de heren.
Wel jammer dat je als werknemer weer met de champignon methode wordt geconfronteerd, ja " keep them in the dark and feed them with shit".

Grtz
 
Hehe, de campignon methode idd;) hahaha.
Dr Feelgood, hoe word er onder het vliegercorps van Martinair aangekeken tegen de waarschijnlijke samenvoeging van trans en Martinair? Ik gaf hierboven al een voorbeeld over bijvoorbeeld de winstdeling die dan waarschijnlijk wegsmelt voor transvliegers...
Ik ben het met je eens, werkgelegenheid is het allerbelangrijkst. Maar niemand wil er natuurlijk op achteruit gaan...
Wat Birdmare opvoerde is wat ik ook al vaak gehoord heb. Martinair de cargo, en trans de charters. En misschien daarom wel AUA naar Martinair. Later naar trans. Dat kan trans misschien later wel een stuk goedkoper uitvoeren dan KLM. Zijn ze in Parijs ook weer blij...


Commander
 
Back
Top