X
XDgb14
Guest
KLM bestelt iPad voor vliegend personeel af (Computable)
Kwestie van hoe lang duurt het voordat een investering is terug verdiend? De vereiste periode is momenteel redelijk kort en als die investering dus niet in die periode terug komt, wordt er niet geïnvesteerd (voor wat betreft niet-essentiële zaken).
En een tablet in de cockpit is leuk, maar zal inderdaad niet voor grote besparingen zorgen (op korte termijn).
Er is een limiet afgesproken voor investeringen (stukje langer dan jouw 6 maanden) waarin de investering terug verdiend moet worden, gevolg van de grote schuldenberg van KLM. Valt de terugverdientijd daarbuiten houdt het simpelweg op. De kosten voor zo'n project zijn een stukje hoger dan je denkt, ook zonder je pwr supply en steun.Als er een gecertificeerde steun en power supply is, dan mag die ipad wel mooi als klasse 2 EFB gecertificeerd worden. Alle boeken, kaartjes en performance berekeningen er op. Hatsjikidee!
Navtassen er uit (kilootje of 40 voor alle 3 bij KLM), geen kosten meer voor het produceren en distribueren van boeken, makkelijker en sneller updaten, geen papieren revisies voor vliegers meer. Dat is alleen al 6 x 40 = 240 kg gewichtsbesparing per kist per dag. Tel uit je winst...
In een half jaar heb je je investering er nog niet uit nee, maar na een jaar zal het voor hele grote besparing zorgen, en het jaar daarna ook en het jaar daarna ook. Maar ownee, we krijgen het er niet binnen 6 maanden uit, dus blijven we de komende 5 jaar nog met die dikke tassen vliegen. Oftewel 4 jaar meer kosten!
Er is geen enkele manager die er zijn vingers aan durft te branden, that's all. Smart follower, my ass. Kortzichtig, zo noem ik het.
Waarom moet het persé een fancy breekbare Ipad zijn? Bij mijn bedrijf vliegen ze al 3 jaar met super degelijke foolproof Fujitsu Siemens Pentablets waarop we alle OM's + additional info, Performance en W&B tools bij de hand hebben. W&B maken we ook zelf in een minuutje met behulp van enkele gegevens van de groundhandeling... scheelt ook weer in de kosten.
De enige papieren die we nog in de cockpit hebben zijn het OFP, de enroute charts, notams, weer, techlog en een map met alle formulieren. De rest gaat allemaal digitaal en we updaten de tablet wekelijks met een usb stick...
kan zijn dat de termijn inmiddels verkort is, ten tijde van de business case voor een efb op de embraer was dat 1,5 jaar, maar dat was voor de laatste cijfers uit Parijs. Maar de efb kon niet binnen die periode terugverdiend worden en ging niet door.Het ligt een beetje genuanceerder Eikie. Allereerst is de limiet wel 6 maanden, juist om die 2 miljard besparing in 2 jaar te halen. Bronnen hiervan zijn de hogere legerleiding, een "kennis uit Amstelveen" en een VNV ledenraadslid. Hoe lang is de termijn volgens jou?
In 2008 heeft deze bussines case het ook al niet gehaald vanwege de te grote investering en nu 4 jaar later is het vooruitzicht dat we nog een paar jaar met die grote tassen en alle rompslomp moeten vliegen. En ja, je verhaal hierboven klopt grotendeels, maar dat maakt het nog niet minder kortzichtig.
Denk je dat we die investering van 65 miljoen dollar in Kenya Airways er binnen 6 maanden, een jaar of 2 jaar uit gaan halen? Of wat denk je van al die investeringen in de nieuwe vloot? Die A350 en 787 order is pas recent gedaan. Ik heb zelf gehoord van diezelfde "kennis uit Amstelveen" dat ze die iPads als "fancy gadgets voor de overbetaalde vliegers" zien.
Verder is het een groot verschil of alle vliegers een iPad krijgen, alle vliegers en Senior Pursers een iPad of dat je gewoon 2 iPads per kist beschikbaar stelt. Allemaal leuk en aardig dat e-reporting, maar juist het gewicht besparen en de fte's die achter het produceren en distribueren van alle OM's zitten zijn van belang. Elke twee weken al die tassen op europa vervangen, controleren, nieuwe kaartjes en boeken drukken, revisies naar vliegers sturen. Als je dat kunt wegsnijden dan ben je al een heel stuk verder.
Daarbij snap ik ook niet waarom er perse voor fancy iPads gekozen moet worden. Kies gewoon voor een windows based tablet zoals zweuvert ook al zegt.
Ga je over die dingen nadenken dan kom je verder dan het standaard antwoord : "Ziet er mooi uit en gaat ons zeker wat besparen, alleen niet binnen het limiet dat we gesteld hebben". Probleem is dat die kortzichtigheid en bureaucratie ons bedrijf momenteel de das om doet.