KLM heeft geen geld voor iPads

Lijkt mij op zich vrij verstandig... Er moet wel een winstgevende business-case voor de iPad zijn, anders heeft het geen nut. Om zomaar iPads weg te geven omdat ze cool zijn heeft geen zin.

Die business-case kan wel gemaakt worden, maar hangt erg per airline af. (hoeveel kan bespaard worden op de huidige procedures tov met de iPad)

Ik denk dat AFKL alle capital expenditure wil beperken op het ogenblik, totdat ze weer wel winstgevend zijn.

(Ik weet het KLM is wel winstgevend :) , maar helaas nog steeds onderdeel van AFKLM.)
 
Kwestie van hoe lang duurt het voordat een investering is terug verdiend? De vereiste periode is momenteel redelijk kort en als die investering dus niet in die periode terug komt, wordt er niet geïnvesteerd (voor wat betreft niet-essentiële zaken).
En een tablet in de cockpit is leuk, maar zal inderdaad niet voor grote besparingen zorgen (op korte termijn).
 
Tja, als KLM-ers een Ipad krijgen dan moeten ze in Parijs natuurlijk ook Ipads gaan uitdelen aan het personeel want anders is er weer een reden om te staken... :p
 
De meeste vliegers hebben al een iPad voor zichzelf. Met Goodreader hoef je niet meer eindeloos te bladeren door duizenden pagina's.
 
Kwestie van hoe lang duurt het voordat een investering is terug verdiend? De vereiste periode is momenteel redelijk kort en als die investering dus niet in die periode terug komt, wordt er niet geïnvesteerd (voor wat betreft niet-essentiële zaken).
En een tablet in de cockpit is leuk, maar zal inderdaad niet voor grote besparingen zorgen (op korte termijn).

Als er een gecertificeerde steun en power supply is, dan mag die ipad wel mooi als klasse 2 EFB gecertificeerd worden. Alle boeken, kaartjes en performance berekeningen er op. Hatsjikidee!

Navtassen er uit (kilootje of 40 voor alle 3 bij KLM), geen kosten meer voor het produceren en distribueren van boeken, makkelijker en sneller updaten, geen papieren revisies voor vliegers meer. Dat is alleen al 6 x 40 = 240 kg gewichtsbesparing per kist per dag. Tel uit je winst...

In een half jaar heb je je investering er nog niet uit nee, maar na een jaar zal het voor hele grote besparing zorgen, en het jaar daarna ook en het jaar daarna ook. Maar ownee, we krijgen het er niet binnen 6 maanden uit, dus blijven we de komende 5 jaar nog met die dikke tassen vliegen. Oftewel 4 jaar meer kosten!

Er is geen enkele manager die er zijn vingers aan durft te branden, that's all. Smart follower, my ass. Kortzichtig, zo noem ik het.
 
Waarom moet het persé een fancy breekbare Ipad zijn? Bij mijn bedrijf vliegen ze al 3 jaar met super degelijke foolproof Fujitsu Siemens Pentablets waarop we alle OM's + additional info, Performance en W&B tools bij de hand hebben. W&B maken we ook zelf in een minuutje met behulp van enkele gegevens van de groundhandeling... scheelt ook weer in de kosten.
De enige papieren die we nog in de cockpit hebben zijn het OFP, de enroute charts, notams, weer, techlog en een map met alle formulieren. De rest gaat allemaal digitaal en we updaten de tablet wekelijks met een usb stick...
 
Welk merk je gebruikt maakt geen bal uit. ik denk ook dat de iPad te duur is (hoge spec. Voor weinig vragende programmas) maar de baas geeft me er een om mee te werken, maar een tablet maakt het werk goedkoper en dat is al meer dan eens bewezen.

Daarbij komt dat als je de iPad een military spec cover gaat geven wordt het nog duurder, die heb je nietvoor een paar euro.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Als er een gecertificeerde steun en power supply is, dan mag die ipad wel mooi als klasse 2 EFB gecertificeerd worden. Alle boeken, kaartjes en performance berekeningen er op. Hatsjikidee!

Navtassen er uit (kilootje of 40 voor alle 3 bij KLM), geen kosten meer voor het produceren en distribueren van boeken, makkelijker en sneller updaten, geen papieren revisies voor vliegers meer. Dat is alleen al 6 x 40 = 240 kg gewichtsbesparing per kist per dag. Tel uit je winst...

In een half jaar heb je je investering er nog niet uit nee, maar na een jaar zal het voor hele grote besparing zorgen, en het jaar daarna ook en het jaar daarna ook. Maar ownee, we krijgen het er niet binnen 6 maanden uit, dus blijven we de komende 5 jaar nog met die dikke tassen vliegen. Oftewel 4 jaar meer kosten!

Er is geen enkele manager die er zijn vingers aan durft te branden, that's all. Smart follower, my ass. Kortzichtig, zo noem ik het.
Er is een limiet afgesproken voor investeringen (stukje langer dan jouw 6 maanden) waarin de investering terug verdiend moet worden, gevolg van de grote schuldenberg van KLM. Valt de terugverdientijd daarbuiten houdt het simpelweg op. De kosten voor zo'n project zijn een stukje hoger dan je denkt, ook zonder je pwr supply en steun.
En het is niet dat geen manager zich eraan durft te branden, voor zo'n idee wordt een kosten raming gemaakt en daaruit bleek uit daar het simpelweg niet snel genoeg terug verdiend werd. En daarmee valt het project buiten de boot, ook al realiseren ze zich best dat op termijn het niet doorvoeren geld kost.
Echter KLM wil binnen een bepaalde periode haar schuldenlast (flink) reduceren. Als de besparingen door het ipad project buiten die periode pas naar voren komen draagt dat negatief bij aan dat doel.
 
Het ligt een beetje genuanceerder Eikie. Allereerst is de limiet wel 6 maanden, juist om die 2 miljard besparing in 2 jaar te halen. Bronnen hiervan zijn de hogere legerleiding, een "kennis uit Amstelveen" en een VNV ledenraadslid. Hoe lang is de termijn volgens jou?

In 2008 heeft deze bussines case het ook al niet gehaald vanwege de te grote investering en nu 4 jaar later is het vooruitzicht dat we nog een paar jaar met die grote tassen en alle rompslomp moeten vliegen. En ja, je verhaal hierboven klopt grotendeels, maar dat maakt het nog niet minder kortzichtig.

Denk je dat we die investering van 65 miljoen dollar in Kenya Airways er binnen 6 maanden, een jaar of 2 jaar uit gaan halen? Of wat denk je van al die investeringen in de nieuwe vloot? Die A350 en 787 order is pas recent gedaan. Ik heb zelf gehoord van diezelfde "kennis uit Amstelveen" dat ze die iPads als "fancy gadgets voor de overbetaalde vliegers" zien.

Verder is het een groot verschil of alle vliegers een iPad krijgen, alle vliegers en Senior Pursers een iPad of dat je gewoon 2 iPads per kist beschikbaar stelt. Allemaal leuk en aardig dat e-reporting, maar juist het gewicht besparen en de fte's die achter het produceren en distribueren van alle OM's zitten zijn van belang. Elke twee weken al die tassen op europa vervangen, controleren, nieuwe kaartjes en boeken drukken, revisies naar vliegers sturen. Als je dat kunt wegsnijden dan ben je al een heel stuk verder.

Daarbij snap ik ook niet waarom er perse voor fancy iPads gekozen moet worden. Kies gewoon voor een windows based tablet zoals zweuvert ook al zegt.

Ga je over die dingen nadenken dan kom je verder dan het standaard antwoord : "Ziet er mooi uit en gaat ons zeker wat besparen, alleen niet binnen het limiet dat we gesteld hebben". Probleem is dat die kortzichtigheid en bureaucratie ons bedrijf momenteel de das om doet.
 
Last edited:
Waarom moet het persé een fancy breekbare Ipad zijn? Bij mijn bedrijf vliegen ze al 3 jaar met super degelijke foolproof Fujitsu Siemens Pentablets waarop we alle OM's + additional info, Performance en W&B tools bij de hand hebben. W&B maken we ook zelf in een minuutje met behulp van enkele gegevens van de groundhandeling... scheelt ook weer in de kosten.
De enige papieren die we nog in de cockpit hebben zijn het OFP, de enroute charts, notams, weer, techlog en een map met alle formulieren. De rest gaat allemaal digitaal en we updaten de tablet wekelijks met een usb stick...

... klinkt als veel duurder dan een ipad.

Daarbij start een Ipad echt veel sneller op? <ik neem aan dat ze op windows draaien?>
 
Ja die tablets draaien op windows, na opstarten doen ze het binnen 25 sec en je hoeft ze niet uit te zetten tijdens de vlucht. Gewoon op standby zetten als je hem weglegt en met een druk op de knop is ie binnen 2 seconden weer 'wakker'.

Het idee van KLM is denk ik vooral duur omdat ze alle vliegers zo'n fancy Ipad willen geven.. Wij hebben er 2 per vliegtuig, 2 in OCC en 1 bij het training department..
 
Tablets worden al dik 7 jaar gebruikt bij verschillende maatschappijen. Die dingen zijn robuust en snel. Ik snap niet waarom KLM zelf het wiel wil uitvinden. Logisch dat je dan zo'n grote investering moet doen....
 
De woordkeuze van max rate vind ik belangrijk. "Tablet" ipv "ipad".

Ik heb zelf een ipad (1ste versie), op dit moment een super ding, maar belachelijk duur voor wat het aanbiedt. Ik vloek er evenveel op als op mijn pc, maar dan om andere redenen en ben er ondertussen ook van overtuigd dat het mijn laatste iPad zal zijn. Android staat niet stil, en doet op dit moment veel beter wat ik zoek. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze, iedereen doet zijn eigen ding met die tablets. Kan perfect begrijpen waarom iemand iPad prefereert dus daar ga ik niet over discussiëren.

De technologie evolueert met een razende vaart, ik zou de technologie gewoon nog wat tijd geven vooraleer je in het Apple straatje te laten parkeren, een straatje dat doet denken aan de duurdere winkelstraten in de grootsteden. Apple wordt nu enorm gesteund door "marketing by the idolic user", voor je het weet zijn er goedkopere alternatieven. Wel straf dat deze marketing zo ver raakt... (of toch net niet bij KLM...)
 
In gesprekken met de mensen die dicht bij 't vuur zaten was 't allesbehalve een uitgemaakte zaak dat Apple hofleverancier zou worden van een 'KLM'-tablet. 't Ging vooralsnog om een proef maar er werd uitdrukkelijk bij vermeld dat 't uiteindelijke product van een andere leverancier zou kunnen komen. Een van de weinige keren dat ik de managers niet kan betichten van kortzichtigheid :)
 
Het ligt een beetje genuanceerder Eikie. Allereerst is de limiet wel 6 maanden, juist om die 2 miljard besparing in 2 jaar te halen. Bronnen hiervan zijn de hogere legerleiding, een "kennis uit Amstelveen" en een VNV ledenraadslid. Hoe lang is de termijn volgens jou?

In 2008 heeft deze bussines case het ook al niet gehaald vanwege de te grote investering en nu 4 jaar later is het vooruitzicht dat we nog een paar jaar met die grote tassen en alle rompslomp moeten vliegen. En ja, je verhaal hierboven klopt grotendeels, maar dat maakt het nog niet minder kortzichtig.

Denk je dat we die investering van 65 miljoen dollar in Kenya Airways er binnen 6 maanden, een jaar of 2 jaar uit gaan halen? Of wat denk je van al die investeringen in de nieuwe vloot? Die A350 en 787 order is pas recent gedaan. Ik heb zelf gehoord van diezelfde "kennis uit Amstelveen" dat ze die iPads als "fancy gadgets voor de overbetaalde vliegers" zien.

Verder is het een groot verschil of alle vliegers een iPad krijgen, alle vliegers en Senior Pursers een iPad of dat je gewoon 2 iPads per kist beschikbaar stelt. Allemaal leuk en aardig dat e-reporting, maar juist het gewicht besparen en de fte's die achter het produceren en distribueren van alle OM's zitten zijn van belang. Elke twee weken al die tassen op europa vervangen, controleren, nieuwe kaartjes en boeken drukken, revisies naar vliegers sturen. Als je dat kunt wegsnijden dan ben je al een heel stuk verder.

Daarbij snap ik ook niet waarom er perse voor fancy iPads gekozen moet worden. Kies gewoon voor een windows based tablet zoals zweuvert ook al zegt.

Ga je over die dingen nadenken dan kom je verder dan het standaard antwoord : "Ziet er mooi uit en gaat ons zeker wat besparen, alleen niet binnen het limiet dat we gesteld hebben". Probleem is dat die kortzichtigheid en bureaucratie ons bedrijf momenteel de das om doet.
kan zijn dat de termijn inmiddels verkort is, ten tijde van de business case voor een efb op de embraer was dat 1,5 jaar, maar dat was voor de laatste cijfers uit Parijs. Maar de efb kon niet binnen die periode terugverdiend worden en ging niet door.
Maar toch blijf ik deze beslissing wel snappen, hoe zeer ik tablets ook zie zitten (ben ook niet voor ipads per se), ik vind het wel een investering voor betere tijden. Eerst je zaken op orde, dan dit soort relatief kleine oplossingen.
Geld voor vlootvernieuwing moet er wel komen, anders lopen die kosten straks zo hoog op dat je daarvan iedereen 3 ipads kan geven... elke maand.
Het Kenia verhaal kan te maken hebben met het behouden van een voldoende groot belang omdat anders de kans bestaat dat de concurrentie meer invloed krijgt. Beide zaken (zeker vlootvernieuwing) hebben potentieel grotere opbrengsten/verliezen.
Je gaat als je in de schuldsanering zit ook geen nieuwe LCD tv kopen omdat je die aanschaf na 2 jaar stroomverbruik terug hebt, dan wacht je ook op betere tijden.
 
Back
Top