KLM gaat open voor piloten 'buiten eigen organisatie'

De eisen om in aanmerking te kunnen komen voor een sollicitatie bij KLM zijn al sinds jaar en dag bekend. Ik snap oprecht niet waarom hier (wederom) tegen geageerd wordt. Ik denk dat eenieder op dit forum bij de keuze van zijn vliegschool wist wat zijn kansen bij KLM waren in de toekomst, ongeacht hoe goed zijn of haar vliegschool wel of niet was.


Maar wat een non-argument is dat? Omdat het al sinds jaar en dag bekend is, kunnen we er beter niet over discussieren??
En hou toch op met die vliegschool onzin, je kan (vrijwel) iedereen leren een ILS strak af te vliegen of een Emergency CL hardop te dreunen. Het enige goede argument, is dat een aantal vliegscholen zwakkere aanname eisen stellen (MAVO ipv HAVO bijv.) en daardoor meer rotte appels te vinden zijn op dat soort 'niet goden' scholen. Wil dat zeggen dat alle andere normale stervelingen die afgestudeerd zijn aan een vliegopleiding niet binnen het plaatje van de KLM passen? Dat geloof je toch zelf niet?

Nogmaals, er maar niet over discussieren omdat het simpelweg zo is, is echt een dooddoener. Juist door de discussie te openen, vergaar ik wellicht nieuwe inzichten, of misschien een andere lezer wel.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
In de kern is het enige inzicht dat KLM een bedrijf is en dus geen cent teveel kwijt wil zijn aan een proces. De voorspellende waarde van welke selectie procedure dan ook is zeer beperkt. De luchtmacht is twee jaar geleden ook afgestapt van het idee dat aanleg doorslaggevend zou moeten zijn. Ze kijken nu alleen nog naar IQ en doorzettingsvermogen. De rest kunnen ze trainen.

Dus, om het zichzelf zo makkelijk mogelijk te maken, probeert KLM aan de voorkant een tsunami van sollicitatiebrieven te voorkomen. Omdat iedereen graag de beste arbeidsvoorwaarden wil hebben is dat namelijk wel te verwachten. Vandaar dat er eisen worden gesteld waardoor velen buiten de boot vallen. dit is misschien niet eerlijk, maar is minder gedoe en goedkoper.

De extra kwaliteit die je heel misschien wint, weegt niet op tegen al het extra werk.

Nee, het is niet eerlijk. En het argument dat KLM zichzelf tekort zou doen, vind ik erg zwak. Dat is het probleem van KLM, niet van de sollicitant.
 
Last edited:
nfs

In de kern is het enige inzicht dat KLM een bedrijf is en dus geen cent teveel kwijt wil zijn aan een proces.

Begrijp ik.
Wat ik niet begrijp de maintenance/onderhoud en line-maintenance F...up met het onderhoud van/voor de martinair kisten, speciaal de -11.

Ik had een maatje daar vliegen, dus ik heb het een en ander gehoord.

Een motor gaat over miljoenen, een selectie.....?
 
Ik verdedig nergens het aannamebeleid van KLM. Nergens schrijf ik dat ik het er mee eens ben. Ik benoem alleen dat de eisen al meer dan 10 jaar bekend zijn, dat is een feit. Er is dus niets nieuws onder de zon. Waarom moet een KLM vlieger meteen in een hoekje worden gezet als agressief, niet kritisch en arrogant? Jammer...

Ik geef juist aan dat ik het oprecht niet begrijp. Ik vraag het me oprecht af omdat ik bij de keuze van mijn vliegschool heb meegenomen wat mijn kansen op de arbeidsmarkt waren. KLS is/was prefered supplier van KLM. Als er vrijemarkters werden aangenomen stond de NLS toen op 2. Een andere optie was de luchtmacht. Ik had toen ook ILS, AIC, Rob vd Sigtenhorst of EPST kunnen doen. Maar ik wist dat mijn kansen bij KLM bijna nihil waren. Ik neem aan dat anderen deze afweging ook hebben gemaakt?

Maar zoals aangegeven wordt kan KLM het zich gewoon permitteren. Doodnormale supply en demand. We kunnen ook gaan discussiëren dat het oneerlijk is dat de Bitcoin zo hoog staat en dat andere mensen Er veel geld mee verdient hebben en ik niet. Ik heb de keuze gemaakt om niet in te stappen en anderen wel. Een nutteloze discussie gevoed door emotie.
 
Beste mensen,

Voordat iedereen als een gek gaat solliciteren, even het volgende, en op aanvulling op mijn vorige post. De KLM is een grote werkgever. Die werkgever heeft een hele, hele langetermijnvisie. Langer dan de carrière van wie dan ook.
Ze nemen nu, op de korte termijn, mensen aan voor de lange termijn.
Ze nemen uberhaupt uitsluitend mensen aan voor de lange termijn. Het is geen Ryanair.
De KLM wil dat jij bij hun blijft tot je pensioen. Om dat hele carrierepad te doorlopen, is de KLM op zoek naar mensen die kneedbaar zijn en vormbaar tot de vlieger die ze willen hebben.
Die vorming begint meteen, als coco.
Als je ervaring hebt bij bijv. Ryanair, is dat heel mooi en een pluspunt. Je verhalen en tips zijn meer dan welkom. Maar verwacht niet, dat je daarom met je 3000 737 uren meer kans maakt op een FO 737 functie.
De kans daarop is nul komma nul. Waarom?
1. de VNV zal dat niet toestaan.
2. het vliegercorps ook niet
3. de KLM wil je vormen tot de vlieger die ze nodig hebben.

Dus word je coco op de Airbus. Kijk niet verbaasd op als dat gebeurt.

Is dat puntje 3 zo belangerijk? Jazeker. (bijna) alle vliegers zijn coco geweest. Iedereen weet dus wat dat inhoudt, hoe dat is, wat dat betekent, etc.
Ook de Ica bazen van nu zijn coco geweest, en alle andere functies tussenin. En dat is uitermate belangerijk voor later als je ooit zelf baas ica bent. Je kunt je inleven in de positie van je collega's.
Dat wil de KLM bereiken. Inlevingsvermogen. Bedrijfskennis. Ervaring. Voorbeeldfunctie. Aanspreekpunt. Vraagbaak.
Niet alleen voor je cockpitcollega's, ook voor de cabine, en de grondcollega's.
Dus: kun je jezelf aan de kant zetten en onderaan de ladder beginnen? Super. Solliciteren! Wil je wat stapjes overslaan? Dat kan helaas niet, mede om bovenstaande redenen.

Dan nog even dat puntje over "de verkeerde school". Er is niet zoiets als de verkeerde school. Echter, als je doel was en is "bij de KLM vliegen" dan moet je je goed realiseren dat er slechts een paar paden daarnaartoe leiden. En dat eenmaal op dat KLM pad, het nog 22 jaar duurt na aanname totdat je baas 777 bent.

Andere scholen leiden naar andere doelen. Bijvoorbeeld zo snel mogelijk baas 787? Vrije markt, en hup naar Norwegian. Prima keuze. Geen KLM traject, maar dat mag je zelf beslissen.
 
Dit is nu wat er naar mijn mening mis is met de luchtvaart in Nederland, die verzuiling.
Nog steeds hetzelfde als 20-25 jaar geleden.
Het aantal mogelijkheden om bij de KLM te komen is veel te beperkt.
De genoemde scholen anders dan de KLS gaan daar eindeloos voordeel uit trekken.
De geïmpliceerde dreiging dat je nooit ergens terecht zal komen als je niet een (veel) te dure opleiding doet bij de ‘hofleverancier’.
Te irritant voor woorden.
Doorzettingsvermogen? Omdat je 150k kan lenen?
En zelf-sponsors die hier ook lid zijn en naast een baan hun vliegopleiding hebben gevolgd volledig buiten de deur houden?
In 2017 is het blijkbaar in een “progressief” land als Nederland nog steeds belangrijker wie je ouders zijn.
Misselijk wordt ik er van.
Mag lijen dat al het talent Nederland verlaat en elders aan een carrière komt.
 
In de kern is het enige inzicht dat KLM een bedrijf is en dus geen cent teveel kwijt wil zijn aan een proces. De voorspellende waarde van welke selectie procedure dan ook is zeer beperkt. De luchtmacht is twee jaar geleden ook afgestapt van het idee dat aanleg doorslaggevend zou moeten zijn. Ze kijken nu alleen nog naar IQ en doorzettingsvermogen. De rest kunnen ze trainen.

Dus, om het zichzelf zo makkelijk mogelijk te maken, probeert KLM aan de voorkant een tsunami van sollicitatiebrieven te voorkomen. Omdat iedereen graag de beste arbeidsvoorwaarden wil hebben is dat namelijk wel te verwachten. Vandaar dat er eisen worden gesteld waardoor velen buiten de boot vallen. dit is misschien niet eerlijk, maar is minder gedoe en goedkoper.

De extra kwaliteit die je heel misschien wint, weegt niet op tegen al het extra werk.

Nee, het is niet eerlijk. En het argument dat KLM zichzelf tekort zou doen, vind ik erg zwak. Dat is het probleem van KLM, niet van de sollicitant.

Toevallig enig idee waarom de KLM heeft gekozen om de vacature zo op te stellen dat luchtmacht vliegers worden uitgesloten (150hr commercieel in de laatste 12 maanden)?

Naar mijn weten heeft de KLM toch prima ervaringen met de KLu vliegers?
 
Toevallig enig idee waarom de KLM heeft gekozen om de vacature zo op te stellen dat luchtmacht vliegers worden uitgesloten (150hr commercieel in de laatste 12 maanden)?

Naar mijn weten heeft de KLM toch prima ervaringen met de KLu vliegers?

Geen idee waar die 150 uren eis vandaan komt. Misschien zoals eerder hier geopperd dat KLu het met KLM op een akkoordje heeft gegooid. Die twee zitten de laatste tijd sowieso om de tafel, omdat er luchtmachtvliegers op de A330 ervaring komen opdoen.
 
Last edited:
Geen idee waar die 150 uren eis vandaan komt. Misschien zoals eerder hier geopperd dat KLu het met KLM op een akkoordje heeft gegooid. Die twee zitten de laatste tijd sowieso om de tafel, omdat er luchtmachtvliegers op de A330 ervaring komen opdoen.

Okay, zou wel weer een dieptepunt in personeelsbeleid bij de luchtmacht betekenen om actief je personeel te gaan benadelen.
 
Heeft iemand een idee van hoe de (online-) selectieprocedure eruit zal zien?

Ik ben op zoek naar wat oefentesten, maar zie in de kennisbank vrij weinig recentelijke informatie wat betreft KLM/KLS.

Op pilotjobsnetwork.com wordt verwezen naar https://www.jobtestprep.co.uk, dit kost echter 49 pond voor 12 maanden.. heeft iemand hier ervaring mee of is er een relevantere site om te oefenen?

Alvast bedankt! :)

Ik probeer het nog maar eens.. iemand wat tips in de goede richting? Het lijkt mij dat de selectie voor ervaren vliegers anders verloopt dan voor de KLS. Heeft er iemand ervaring met de eerste fasen?
 
Dat KLM kiest voor bepaalde scholen waar ze goede ervaringen mee hebben is heel begrijpelijk, dat niet iedereen een kans heeft om de sollicitatie procedure door te gaan is jammer, maar so be it. Dit is niet oneerlijk maar gewoon hoe commerciële bedrijven werken.

Ik denk dat de meeste commerciële vliegers op dit forum de ‘droom’ hadden om bij de KLM te vliegen, dit is helaas niet voor iedereen weggelegd aangezien KLM de luxe positie heeft uit een groot bestand van vliegers de meest geschikte kandidaten te plukken.

Zelf zie ik het niet om na 15 jaar weer als CoCo aan de slag te gaan en ik weet niet of het voor veel mensen is weggelegd na een paar jaar als CN/FO op een 737/320 gevlogen te hebben. Bezint eer ge begint.....

Ik wens iedereen die de selectie procedure zal starten alle succes.

Saludos
 
Heb eens zitten kijken naar die online salaris tool van KLM. Hier komt je bruto jaar salaris uit. Is dit inclusief je 13e en eventuele 14e maand? Of mag je dit bedrag delen door 12 en er nog iniedergeval 1 maand bij op tellen? Verder krijg je nog een kleine 1000 euro cash op je layovers neem ik aan?
Hoop dat iemand van KLM me iets wijzer kan maken.
 
Het is bruto exclusief dertiendemaand, vakantiegeld, winstuitkering en werkgeversbijdrage pensioen.
1000 euro cash per layover?? Uh, nee.
 
Ik probeer het nog maar eens.. iemand wat tips in de goede richting? Het lijkt mij dat de selectie voor ervaren vliegers anders verloopt dan voor de KLS. Heeft er iemand ervaring met de eerste fasen?

Met beiden geen ervaring, maar ik hoor de volgende sites voorbij komen mbt selectie trainingen.

www.kls-selectietraining.nl

www.mytarget.nl

Succes


Voor wat betreft het daggeld. Het is een bedrag dat per bestemming en stopduur is vast gelegd. Maandelijks zit ik tussen de 300-700 Euro.
 
Burton en pitchdisconnect dank jullie wel voor de uitleg.

Haha nee bedoelde niet per layover, was het natuurlijk maar zo'n feest. Bedoelde per maand, maar is dus ongeveer de helft van wat ik oorspronkelijk dacht.
 
En van dat daggeld blijft niet zo heel veel over, tenzij je heel zuinig leeft op de route en je koffer vol eten zit.
 
Dit is nu wat er naar mijn mening mis is met de luchtvaart in Nederland, die verzuiling.
Nog steeds hetzelfde als 20-25 jaar geleden.
Het aantal mogelijkheden om bij de KLM te komen is veel te beperkt.
De genoemde scholen anders dan de KLS gaan daar eindeloos voordeel uit trekken.
De geïmpliceerde dreiging dat je nooit ergens terecht zal komen als je niet een (veel) te dure opleiding doet bij de ‘hofleverancier’.
Te irritant voor woorden.
Doorzettingsvermogen? Omdat je 150k kan lenen?
En zelf-sponsors die hier ook lid zijn en naast een baan hun vliegopleiding hebben gevolgd volledig buiten de deur houden?
In 2017 is het blijkbaar in een “progressief” land als Nederland nog steeds belangrijker wie je ouders zijn.
Misselijk wordt ik er van.
Mag lijen dat al het talent Nederland verlaat en elders aan een carrière komt.

wat een emotie!!! We kunnen natuurlijk alle voor en nadelen van een senioriteitslijst er ook nog bij halen maar dat doen we niet... niet doen hoor.

Gelukkig hoor ik niemand praten over het feit dat er betaald moet worden voor de selectie procedure of 35 tot 40.000euro voor een tq. gevolgd door een seizoenscontract en het jaar erop nog maar een en dan zien we het wel!!!!. KLM is zo slecht nog niet maar kan dit keer wel eisen stellen aan de kandidaat.
Zie verhaal van kaasfondue en need for speed.

Succes met de sollicitatie aan een ieder die wil en mogelijk tot snel.

gr westlander
 
Misschien zoals eerder hier geopperd dat KLu het met KLM op een akkoordje heeft gegooid. Die twee zitten de laatste tijd sowieso om de tafel, omdat er luchtmachtvliegers op de A330 ervaring komen opdoen.

Nou, die mannen of vrouwen zullen dan de enigen zijn die kunnen solliciteren bij KLM... Maar ik vermoed dat zij, naar goed gebruik bij defensie, een dienverplichting opgelegd krijgen voor dat stuk opleiding.
 
Back
Top