KLM gaat open voor piloten 'buiten eigen organisatie'

Dames en heren,

Kunnen we alsjullieblieft niet weer verzanden in een MP vs. KLM discussie? Via de tamtam vernam ik dat MP een tekort aan vliegers heeft op dit moment, en als er mensen moeten worden aangenomen zal de MAC (conform CAO) eerst degenen die zijn ontslagen moeten aannemen als zij terug willen. Daarnaast mag ik hopen, zonder een uitspraak te doen over wie er wel en niet schuldig zijn aan het debacle, dat degenen die zijn ontslagen allen een andere baan hebben gevonden.

Back on topic please!

Je hebt gelijk. Maar dan hoewel back on topic toch een vraag over eventueel horizontaal instromen: Er wordt hier een aantal keren gesproken over Direct Entry Pilots. Wat wordt daar nu precies mee bedoeld? Bij KLM kun je alleen maar een functie krijgen die gerelateerd is aan je plek op de senioriteitslijst.
 
Je hebt gelijk. Maar dan hoewel back on topic toch een vraag over eventueel horizontaal instromen: Er wordt hier een aantal keren gesproken over Direct Entry Pilots. Wat wordt daar nu precies mee bedoeld? Bij KLM kun je alleen maar een functie krijgen die gerelateerd is aan je plek op de senioriteitslijst.

Denk dat men hier, in KLM's geval, alle functies behalve SO mee bedoeld. Voorbeeld is de recruitment van vorig jaar bij BA, toen werden er FO functies op long haul aan new recruits gegeven (ondanks dat er shorthaul vliegers waren bij BA die graag deze functies wilden hebben). Ze zijn wel onderaan de senioriteitslijst ingestroomd trouwens, dus in de toekomst komen ze wel achter de mensen die er al langer werken.
 
Het KLM huis is opgebouwd uit 5 functieblokken.
Wetende,
functieblok I, bestaande uit gezagvoerders B-747/400, B-777/200/300
functieblok II, bestaande uit gezagvoerders A-330/200;
functieblok III, bestaande uit gezagvoerders B-737/700/800/900
functieblok IV, bestaande uit eerste officieren A-330/200, B-747/400, B-777/200/300 en gezagvoerder E-190;
functieblok V, bestaande uit eerste officieren B-737/700/800/900, E-190 alsmede tweede officieren A-330/200, B-747/400, B-777/200/300

Bij aanname zul je een functie in blok 5 toegewezen krijgen. Zoals je ziet behoren daar ook de fo-functies Europa bij (co en cpt Fokker50 waren destijds ook beiden een blok 5 functie, hierdoor was er een kans op DEC. Nu dus niet meer). Echter zullen interne biedingen voorgaan, dit resulteert zeer waarschijnlijk in alleen maar functies als SO. Daarna kun je afhankelijk van doorstroming binnen een half jaar tot misschien 2 jaar doorstromen naar FO Europa.

Mijn verwachting,
SO, bijna zeker
FO Embraer, misschien
FO B737, zeer onwaarschijnlijk

Ik vermoed dat de enige mogelijkheid op FO Embraer is wanneer er zoveel aannnames zijn dat er meer mensen aangenomen worden dan SO opleidingen voor dat moment. De overflow kan dan FO Embraer toe gewezen krijgen. De kans hierop is heel klein, in ieder geval in het begin.
 
Bijvoorbeeld door behoud van salaris (tot de KLM salaris schalen hun MP pay inhalen) en behoud van functie (baas blijft baas en co blijft co), maar wel onderop de senioriteit lijst.

Dit was trouwens hoe BMI bij BA is geintregeerd.

Bij BA kan op iedere functie DEP aangenomen worden. Dit gebeurt indien iedereen die unfrozen is (je krijgt bij binnenkomst 5 jaar freeze en iedere keer dat je van type of stoel veranderd weer, maakt trouwens niet uit of je FO SH of LH bent iedereen begint met twee strepen) en voor een bepaald type heeft geboden dat type heeft gekregen en er dan toch nog vacatures zijn op dat type. Dit scheelt BA onnodig twee keer een typerating te hoeven betalen, het is nou eenmaal een commercieel bedrijf.

Mensen worden wel onder op de master senioriteitslijst geplaatst bij binnenkomst. Aangezien alles op senioriteit gaat binnen BA incl het maandelijkse bieden voor de roosters (vakanties, reserve maanden en kerst uitgezonderd) zullen de mensen die eerder binnen waren en dan later in hun cariere op het zelfde type komen te vliegen als de DEP meer zeggenschap hebben over hun rooster.

BA heeft ook een hele andere salaris opbouw zonder echte functie pay. Een schaal voor FO’s en Cpt’s en ieder dienst jaar ga je iets meer verdienen tot een max van 24 jaar (of 34 jaar sinds de nieuwe salaris schalen zijn ingevoerd tegelijkertijd met toen de pensioen leeftijd omhoog is gegaan van 55 naar 65)

Maar dat is DEP bij BA. KLM kent geen DEP toch?
 
KLM kent geen DEC
DEP is hierboven uitgelegd.
Pitch connect kan het niet duidelijker uitleggen, met dat verschil dat A330-300 787-900 en E175 niet genoemd zijn. (En daarmee gok ik dat het document wat onder andere met het RVA is gebruikt van 2011 om een en ander uit te leggen, toen waren die 3 types er nog niet)
 
BA heeft ook een hele andere salaris opbouw zonder echte functie pay. Een schaal voor FO’s en Cpt’s en ieder dienst jaar ga je iets meer verdienen tot een max van 24 jaar (of 34 jaar sinds de nieuwe salaris schalen zijn ingevoerd tegelijkertijd met toen de pensioen leeftijd omhoog is gegaan van 55 naar 65)

Enige vorm van functie pay is er wel, LGW base, Short Haul, Mid Haul of Long Haul. Capt Short Haul verdient minder dan Capt MId of Long Haul met zelfde dienstjaren.

Verder komt idd de verwarring door het woord DEP. Met DEP bedoelde iig een niet SO functie. Ik snap dat de CAO en/of VNV het niet toe laat om bij iemand met 10.000 uur B777 direct aan te nemen op rechterstoel 777 omdat hij al rated is maar dat men in Functie niveau 5 begint.

Dit is het grote verschil o.a. tussen een BA en KLM. BA recruiteert DEP's voor de vloot waar tekort is, zo zijn er ex Emirates B777 vliegers aangenomen voor rechterstoel 777 maar voor de master seniority list begin je onderaan. DEC komt bij ons ook niet voor.
 
KLM kent geen DEC
DEP is hierboven uitgelegd.
Pitch connect kan het niet duidelijker uitleggen, met dat verschil dat A330-300 787-900 en E175 niet genoemd zijn. (En daarmee gok ik dat het document wat onder andere met het RVA is gebruikt van 2011 om een en ander uit te leggen, toen waren die 3 types er nog niet)

Inderdaad, ik heb rechtstreeks uit de CAO geciteerd. De MD-11 heb ik alleen achterwege gelaten....
 
OK, het oude liedje dus. Maarrr, een paar interessante adders onder het gras:

1. Zonder geldige typerating op een jet kun je niet solliciteren. Met de Fokker 50 heeft de blauwe zwaan nu dus ook alle vliegers op een turboprop afgeschreven...

2. Een directe overstap vanuit KLu/MLD lijkt onmogelijk met de eis dat er in de afgelopen 12 maanden 150 uur commercieel moet zijn gevlogen.

Daarnaast ben ik eens benieuwd wat het leeftijdsbeleid wordt (dat mag niet meer expliciet genoemd worden in de eisen), gaan er mensen van ouder dan 35 worden aangenomen? Ook deed het gerucht de ronde dat KLM geen overstappers vanuit Transavia wil, maar hoe gaan ze dat (juridisch) droog houden?
 
Last edited:
Fijn, het oude liedje zoals verwacht.
Alleen jetgoden.
Alleen KLS, NLS, CAE (Oxford) of EPST goden.


Er zijn 60 KLS-ers en KLM wil in 2018 143 nieuwe vliegers aannemen. You do the math. Gezien de hoeveelheid verwachte sollicitaties zou ik juist niet afwachten maar solliciteren en druk blijven zetten...

Gewoon solliciteren, KLM is een goede werkgever en weer in NL wonen is ook mooi!
Succes!

Wil niet zeggen heb ik het je niet gezegd maar: heb ik het niet gezegd. :p::biertje:

Overigens "Getraind in UPRT (Upset Prevention & Recovery Training)", dat is toch een EASA-eis voor de training tegenwoordig?
Apart dat ze dat er nog eens bij zetten, blijkbaar zit het trauma zo diep.
 
Overigens "Getraind in UPRT (Upset Prevention & Recovery Training)", dat is toch een EASA-eis voor de training tegenwoordig?
Apart dat ze dat er nog eens bij zetten, blijkbaar zit het trauma zo diep.
Trauma? Misschien wel heel "slim".
Vanaf wanneer was die training verplicht? Hierdoor wordt er automatisch al een soort leeftijdfilter ingebouwd.

PaBlauw
 
Trauma? Misschien wel heel "slim".
Vanaf wanneer was die training verplicht? Hierdoor wordt er automatisch al een soort leeftijdfilter ingebouwd.

PaBlauw

Is tegenwoordig toch verplicht voor iedere operator binnen EASA om haar vliegers te scholen in UPRT?

Bron: ED Decision 2015/12/R
 
Je zegt het zelf al: bij operators die onder EASA vallen;)

Dus ook al kun je bijv. een aziatisch brevet weer omzetten naar een EASA brevet, mocht je geen UPRT getrained hebben dan zegt dat wel iets over de kwaliteit van de competent authority van het betreffende land.
 
Buiten dat UPRT gedaan word bij elke sim check, komt het nog apart op een EASA license? Mijn mooie ATPL papiertje vermeld hier namelijk niks over bij mn TR. (NL uitgifte)
 
Nee het komt voor zover ik weet niet apart op het brevet.
Beetje zoals het MCC volgens mij bij het behalen van je ATPL ook niet meer apart vermeld staat omdat ze "er van uit gaan" dat het erin zit.
(offtopic)
 
Back
Top