KLM gaat open voor piloten 'buiten eigen organisatie'

Ben heel benieuwd of ze inderdaad voorkeur gaan geven voor 2 jaar ervaring of ook jongens zoals mijzelf gaan accepteren. Ben zelf nu 3 jaar in de zandbak maar bereid om terug te stappen naar een coco gezien met mijn leeftijd (28) de schade niet enorm is om terug naar 0 te gaan.
 
Ben ook wel benieuwd of ze voorkeur geven aan mensen met al een VVGB. Las ergens dat de mensen die nu worden aangenomen 1 Mei in dienst zullen treden... weet uit ervaring dat het verkrijgen van een VVGB bijzonder lang kan duren, met name als je in het buitenland vliegt...
 
Interessant.

Wanneer heb je nu precies talent? Ik neem aan meer dan slechts gekwalificeerd zijn. Moet men dat talent dan ook elke dag kunnen laten zien? Geen off-days en dipjes dus?

En als het meetbaar is: is het dan ook trainbaar? En selecteerbaar?

Belangrijkste vraag: Wie bepaalt op basis waarvan wie talent heeft?
 
NfS,
We kunnen hier lang of kort over discussiëren maar dat vliegen is zo moeilijk niet.
Zeker niet zo moeilijk dat het maar door 3-4 scholen goed geleerd wordt.
Ik heb een voormalige leerling bij British Airways op de 747 vliegen.
Kan ik daar nog krediet voor krijgen? Natuurlijk niet. Daar zit veel te veel tijd en vliegervaring tussen. Dat je een hele groep uitsluit omdat ze destijds niet voor de ‘goede’ school gekozen hebben? Met een ATPL en werkervaring is dat toch volledig irrelevant?
Dat self sponsors met een type rating en Airline werkervaring geen kans krijgen?
Daar kan je arrogant over doen maar het is ronduit belachelijk.
Ik ben wel realistisch genoeg om te zegen dat als je niet door een assesment komt of niet door een interview dat de situatie anders is.
Maar om bij voorbaat te worden uitgesloten.....nee.
 
E-A: Niets mis met self-sponsoring. Sterker nog, daar maak ik een diepe buiging voor.

Ik was even getriggerd door de term ‘talent’. Niet zozeer in dit verband, maar omdat ik oprecht en zeer geïnteresseerd ben in menselijke prestaties.

Maar los daarvan: Begrijp je dat KLM niet teveel sollicitatiebrieven wil verwerken? En begrijp je ook dat je met ‘discriminatie’ weinig kans maakt bij de rechter als ‘sollicitant to-be’?
 
@ EA:
Het gaat niet alleen om vlieg-skills... Vliegen is meer als alleen het vliegtuig besturen.
Je hebt ook te maken met passagiers en crew aan boord, en op de grond.
Really? Dat wist ik niet.
Quick on the trigger Pa?
En om er een ander thread bij te halen gaat natuurlijk nergens over.
Nogmaals we hebben het hier niet over een rijbewijs van Aruba.
Als je in Europa je ATPL gehaald hebt en je heb de vereiste werkervaring is er naar mijn mening totaal geen relevantie meer met waar je hebt leren vliegen of waar je theorie les hebt gevolgd.

@ NFS, toen de markt in de VS een beetje aantrok na de 2008 crisis opende Delta een aanname window. 40,000 sollicitaties voor 400 plaatsen. Dat is 1%.
Het ‘niet te veel’ argument van een KLM vind ik zwak.
Als matige of zelfs slechte leerling van een ‘Hofleverancier’ wel de kans krijgen om te solliciteren en als beste leerling van een andere school niet gaat tegen mijn gevoel van gerechtigheid en eerlijkheid in.
PaBlauw, niet reageren op die laatste zin.
Let wel, ik heb het hier over de mogelijkheid om te kunnen solliciteren, niet over het recht om te worden aangenomen.
 
Amerikanen denken anders dan Europeanen over dit onderwerp. Een window van 40.000 is inderdaad indrukwekkend. Ben dan benieuwd of dat allemaal electronisch gebeurt en of de eerste schifting door een algoritme gedaan wordt.

Laatste poging tot toelichting / verklaring van mijn kant:

KLM wil graag, jonge, kneedbare eenheidsworsten. Die kun je het makkelijkst naar eigen inzicht vormen.
 
Amerikanen denken anders dan Europeanen over dit onderwerp. Een window van 40.000 is inderdaad indrukwekkend. Ben dan benieuwd of dat allemaal electronisch gebeurt en of de eerste schifting door een algoritme gedaan wordt.
Dat wel...helaas.

KLM wil graag, jonge, kneedbare eenheidsworsten. Die kun je het makkelijkst naar eigen inzicht vormen
En dat is jammer.
Wel te begrijpen, maar blijft sneu.
 
Iedereen kan vliegen leren, het tijdsbestek waarin is alleen verschillend. Tijdens een normale operatie, kan je niet echt duidelijk zien of iemand kort of lang over zijn opleiding gedaan heeft. Dit komt pas duidelijker naar voren als er iets non-standard gebeurd.
Van de door KLM geselecteerde vliegopleidingen weten ze dat de leerlingen de hele opleiding in een korte tijd gehaald hebben. Dit is belangrijk omdat je tijdens een typerating niet productief bent en dus geld kost. Daarom is het belangrijk dat iemand in een korte tijd snel en veel kan leren en het liefst de typerating in één keer haalt. Van onbekende vliegscholen is het vaak niet duidelijk hoe het proces is. Staat de school er financieel slecht voor, zullen ze misschien minder snel slechtere mensen wegsturen en toch voor het geld gaan.
Het is dus meer een risico inschatting op failure rates bij typeratings denk ik zo.

Hetzelfde gaat, denk ik, ook op aan de psycho kant. Weinig aanmeldingen misschien, financieel moeilijk, dan toch maar aannemen. Of tijdens de opleiding niet in het plaatje passen en toch maar door laten gaan. Bij bekende opleidingen weet je wat je krijgt (meestal :biertje:)

Ik heb genoeg met mensen van andere scholen gevlogen die goed kunnen vliegen en ook nog in het plaatje passen.

Volgens mij is het dus een risico analyse, waarbij men weet dat de failure rate laag is bij de leerlingen van de bekende scholen en dat dit een hoop werk (dus geld) bij de voordeur uitspaart.
 
Last edited:
Gelukkig voor Supergrover was een voldoende voor Nederlands geen vereiste, dan wel heeft hij het examen Nederlands uit de advertentie nooit hoeven doen...

Voor de rest rammelt zijn redenering aan zoveel kanten dat ik er niet eens aan begin om hem te slopen.
 
Heeft iemand het al aan voetgangers uitgelegd :

-Maar kan je niet gewoon in Nederland gaan werken , met zoveel ervaring en vlieguren ?
-Ik wil best bij de KLM werken maar dat mag ik niet want ik heb 15 jaar geleden bij een slechte school leren vliegen en als ik al zou worden aangenomen lever ik tweederde van mijn salaris, mijn vakantierechten en wat strepen in.

De reactie is in 100% van de gevallen : :wegkwijt:HUH?!
 
Ergens in 1985 de KLS week selectie gedaan op Eelde.

Resultaat: "Veel succes met Uw carrière buiten de luchtvaart...." en bedankt.

32 jaar later, TRI/TRE (ook op jets ja), PBN op mijn brevet (en oh ja, ook die "upset" gedaan, al 4 jaar lang:snore:) en vlieg nu heavy jet voor een europeese maatschappij.

Goede selectie heeft/had die klm school.
 
Ik vind een lijstje presenteren met goed gekeurde vliegscholen belachelijk.
Je voldoet aan de eisen ja of nee punt!

Als je 10 jaar bij bijvoorbeeld een Transavia of BA hebt gevlogen.
Inmiddels 6000 uur on type hebt. Wat maakt het dan nog uit welke vliegopleiding je hebt gedaan ? Alsof die basis opleiding nog enige invloed heeft op je huidige vliegen.
Een gerespecteerde airline die maakt wat van je en daardoor groei je naar een heel nieuw en beter niveau.

Als ik KLM zou zijn, zou dat belangrijk voor mij zijn.
 
Ergens in 1985 de KLS week selectie gedaan op Eelde.

Resultaat: "Veel succes met Uw carrière buiten de luchtvaart...." en bedankt.

32 jaar later, TRI/TRE (ook op jets ja), PBN op mijn brevet (en oh ja, ook die "upset" gedaan, al 4 jaar lang:snore:) en vlieg nu heavy jet voor een europeese maatschappij.

Goede selectie heeft/had die klm school.

Gelukkig kun je 32 jaar na dato op een openbaar forum je gram halen....

Ontzettend jammer dat er zoveel negatieve reacties zijn. De aanname eisen zijn al jaren hetzelfde. Als je in de tussentijd een vliegopleiding hebt gevolgd bij een school die niet in het rijtje staat, is dat misschien wel iets wat had kunnen meewegen in de beslissing om deze opleiding te gaan volgen (als je een carriere bij KLM ambieerde). KLM kijkt naar voorspelbaarheid en (goede) ervaringen uit het verleden. Het wordt ze ontzettend makkelijk gemaakt! Los van een aantal verzuurde mensen op dit forum, zijn er een heleboel die met (veel) ervaring elders toch graag bij KLM willen komen werken. Zolang dit aanbod groot is, zal er niet snel iets aan deze eisen veranderen. Van mij zou iedereen met wat ervaring mogen solliciteren, maar ik zit niet bij HR/recruitment. Ik vind het in elk geval ontzettend gaaf dat deze kans er is! Het is begrijpelijk dat het voor velen financieel- en qua functie, zeker in eerste instantie, een stap terug is. Ondanks dat is het een ontzettend gaaf bedrijf om voor te werken met goede arbeidsvoorwaarden.
 
Master...

Gelukkig kun je 32 jaar na dato op een openbaar forum je gram halen....

Ontzettend jammer dat er zoveel negatieve reacties zijn. De aanname eisen zijn al jaren hetzelfde. Als je in de tussentijd een vliegopleiding hebt gevolgd bij een school die niet in het rijtje staat, is dat misschien wel iets wat had kunnen meewegen in de beslissing om deze opleiding te gaan volgen (als je een carriere bij KLM ambieerde).

Leuk geprobeerd, maar dat gaat je niet lukken.

Rond 1993-1996 nam klm (een aantal) echte vrije markters aan, van scholen die niet aan de huidige "ervaring" voldoen.

Next...
 
Ik doelde meer op jouw post over 32 jaar geleden. Het tweede deel gaat over een aantal mensen die hier reageerden die de afgelopen +/- tien jaar een opleiding hebben gedaan. Ik neem nl. gemakshalve aan dat er niet veel mensen die in 1993 vanuit de 'echte vrije markt' solliciteerden in 2018 wederom geïnteresseerd zijn om onderaan de lijst coco te worden. Er wordt vervolgens nu geklaagd over het gebrek aan kansen bij KLM terwijl die eisen niet ver af liggen van die van tien jaar geleden. Het is destijds op dit forum meermaals langs gekomen. Het heeft mijn keuze voor een vliegschool in elk geval wel beïnvloed. Nogmaals, dit staat los van mijn mening over wie er in aanmerking zou moeten komen voor een kans in deze sollicitatieronde.
 
Last edited:
Back
Top