Verder ben ik benieuwd waar je de informatie over het aantal pensioneringen vandaan haalt.
Van de dichtstbijzijnde vliegschool natuurlijk!
Gewoon effe het profiel van tb10 checken; Brevet: geen Typeratings: geen Uren: 8
Go figure... :dozey:
3)Je hebt gelijk dat er vliegtuigen zullen worden ,,uitgefaseerd,,maar totaal aantal vliegtuigen dat rondvliegt verdubbelt:It based the figure on hirings and quoted a study by US planemaker Boeing predicting the number of airliners in use around the world would double from 18,230 last year to 36,420 in 2026.
Natuurlijk is een bedrijf als Boeing,maar ook Airbus en Embraer opportunistisch als het om aantallen gaat,maar die 1,5 miljard chinezen,1 miljard Indiërs en 400 miljoen steeds meer welvarende Oost Europeanen willen op vakantie,zakenreis of vracht versturen.
Een paar puntjes tb;
1) Dat super-optimistische aantal vliegtuigen wat Boeing/Airbus en Co voorspellen heeft voor een groot gedeelte te maken met de manier waarop vliegtuigen betaald worden. Op misschien een handjevol oliesjeiks/miljardairs na die hun eigen VVIP 747 cash betalen, worden bijna alle vliegtuigen
gefinancierd. Voor de minder kapitaalkrachtige ondernemingen
(jaja, zelfs Emirates!) worden deze kredieten soms weer (deels) gegarandeerd door de Amerikaanse regering d.m.v. de US Export Bank, a.k.a. EXIM.
Zonder optimistische vooruitzichten dus geen financiering, neem die optimistische "studies" dus a.u.b. met een grote korrel zout. Of denk je dat Emirates een lening van $9,1 miljard bij een paar banken kan lospeuteren
voor nog eens 30 extra 777's als Boeing zegt dat de markt gaat
halveren of
stagneren? Het is een perfecte illustratie hoe het hele Westerse krediet systeem met touwtjes aan elkaar hangt d.m.v. optimistische "ratings," "studies" van Fitch, Standard and Poors en Moody's.
De belangen (verstrengeling?) zijn enorm, kijk anders maar eens naar GE die aan de ene kant vliegtuigmotoren bouwt, maar aan de andere kant
financiert GE Capital ook weer vliegtuigen. GE Capital heeft zelf zijn eigen TV zender om al deze optimistische vooruitzichten en studies wereldkundig te maken: CNBC! Als je dan kijkt naar welke motoren er weer hangen aan een Boeing 787, 747-8, 777 enz. dan snap je misschien beter hoe de ene hand de ander wast. We hebben de afgelopen 2-3 jaar gezien wat er gebeurd met al die super-optimistische voorspellingen als er een kink in de kabel komt: al die voorspellingen en kredieten verdampen plotseling als een druppel water in een kurkdroge woestijn.
2) De groei in Azie. Tuurlijk, Azie groeit als kool, maar vergeet ook niet hoe laag de lonen zijn. Sterker nog, die lage lonen is de primaire reden dat die landen zo hard groeien. Ik was gisteren nog in Vietnam, een land waar de lonen nog maar een fractie zijn van...China! Denk je dat Vietnam Airlines de ex-pats die er werken tot in de lengte van dagen een Westers salaris gaan geven? Zodat die arme knakker zijn lening van 150K kan terugbetalen? I don't think so! In veel Aziatische airlines worden (erg ervaren, van een paar honderd uur Airbus zijn ze niet onder de indruk!) ex-pats
tijdelijk op contract basis gebruikt om de toko op te bouwen. Loopt het zaakje eindelijk een beetje dan worden de ex-pats er weer genadeloos uitgebonjourt, of ze mogen blijven, maar dan weer wel op een lokaal contract in landen waar het gemiddelde salaris hooguit een paar duizend US$ per jaar (!) is! En geef ze eens ongelijk! Hoeveel Westerse topmanagers zie je nog bij grote Aziatische bedrijven? Hoeveel Westerse artsen zie je in Aziatische ziekenhuizen? In Azie willen ze graag alles zelf doen, en het is erg naief om te denken dat je als westerse werknemer (m.a.w. potentiele gastarbeider!) kunt meeliften op de groei in Azie. Ik snap dat je als Nederlander misschien wat naief en politiek correct naar wat zaken kijkt, maar voor
de rest van de wereld geldt toch echt: "eigen volk eerst." Azie is geen uitzondering, de economische groei is er in de eerste plaats om de eigen bevolking een baan te geven, om zelf iets op te bouwen d.m.v. handel met de rest van de wereld, en niet om een werkeloze Nederlandse piloot met 200 uur in zijn logboek en een fATPL een baantje te geven. Cathay (incl. Dragonair) is zo'n beetje de enige uitzondering, een top airline waar je als buitenlander nog echt een carriere kunt maken, maar ook bij Cathay heb je inmiddels diverse (lagere!) pay scales (B,C,D...?) voor ex-pats en een nog lagere pay scale zonder housing allowance voor locals. Stuur anders puur voor de gein maar eens wat CV's (200 uur, CPL IR, Nederlandse nationaliteit) naar wat Aziatische airlines en ga vol spanning naast de brievenbus liggen, wachten op reacties. Je mag voor mijn part je CV ook nog best wel wat 'opleuken' door er een A320/737 rating met een paar honderd uurtjes on type bij te zetten. Succes met 'solliciteren,' en vergeet niet een bed en een koelkast naast je brievenbus te zetten! :haha: