Is het nog wel verstandig om piloot te worden?

Ik heb nog wel ff een vraag: Iemand al ervaring met de studie 'Aviation Studies' aan de HvA?

danku,
Stefan:biertje:

Kijk voor ervaring naar de bestaande topic over de HvA.
Typ maar bij de search HvA 2010-2011.
Mocht je aan de studie beginnen, dan zijn er in die topic vast een paar medestudenten.:rt:
 
@737-lover

Jouw Engels is zo te zien ook niet erg verfrissend, misschien vanwege het niveau op het VMBO, maar dat terzijde. Je hebt wel gelijk over het off-topic raken..(dat neemt niet weg dat het niet leuk is om te lezen vanuit deze heerlijke bank, toch wfm?)

En wat betreft "Aviation Studies": klik hier!

CYA!


Edit: Oh, ik zie dat Firekiddo eerder was..
 
@737-lover

Jouw Engels is zo te zien ook niet erg verfrissend,
En wat betreft "Aviation Studies": klik hier!

CYA!

eehm, wat is er mis met mijn engels? Iedereen kan toch wel eens een typefout maken?? Heeft niks te maken met het niveau op VMBO.. Ik heb namelijk 2 jaar engels gehad op havo-niveau hoor! :biertje:
Maargoed, never mind ok? ;)
Hartelijk bedankt voor je link, wordt gewaardeerd:D

cheers,
Stefan
 
hierdoor (zie hieronder) zal ik mijn vliegopleiding eerder beginnen dan een wo-opleiding. Volgens tradewind dan he

Studeren in Nederland:
4-jarige HBO-studie in Nederland, geen ouderbijdrage en uitwonend: totale schuld bij 5% rente € 38.981,-*
5-jarige WO-studie in Nederland, geen ouderbijdrage en uitwonend: totale schuld bij 5% rente € 49.771,-*
Deze schuld ga je aan DUO terugbetalen in 15 jaar:

Schuld € 38.981,- 15 jaar € 306,-* per maand rente en aflossing
Schuld € 49.771,- 15 jaar € 391,-* per maand rente en aflossing
* Bron DUO (voorheen IB groep)


Studeren aan de JAT Flight Academy:
Kosten opleiding: € 54.000,-
Kosten levensonderhoud: € 12.000,-
Renteverlies tijdens je opleiding (7%): € 4.500,-
Totaal (bruto) € 70.500,-


Totaal (netto) ± € 51.000,-

Omdat je voor een pilotenopleiding geen studiefinanciering krijgt, mag je in Nederland je investering voor je opleiding bij Tradewind Pilot Training fiscaal verrekenen. Bij een belastingtarief van 33,45% (schaal 1) krijg je in totaal ± € 16.200,- van de belastingdienst terug (investering in je opleiding). Je ouders kunnen bij een belastingtarief van 42% (schaal 2) ± € 3.360,- terug krijgen van de belastingdienst (bijdrage in je levensonderhoud).
Totale teruggave ± € 19.560,- Je echte investering komt in dit rekenvoorbeeld op ± € 51.000,-. Ook dit moet je terug betalen.

Schuld € 51.000,- 15 jaar € 450,- per maand rente en aflossing

Deze terugbetaling is vergelijkbaar met het bedrag voor een HBO studie of universitaire opleiding

4-jarige HBO-studie in Nederland, geen ouderbijdrage en uitwonend: totale schuld bij 5% rente € 38.981,-* ???????????????????????
39k dat zal toch niet ?
 
Dit is de grootste flauwekul welke ik ooit gehoord heb.
Collegegeld in Nederland is 1.672euro per jaar. Reken daar 1000 euro aan boeken bij voor 3 jaar (het vierde jaar is stage).Dan kom ik op 7688 euro.
266,23euro studiefinanciering (basisbeurs) per maand, maakt 12.779 euro studiefinanciering over vier jaar opleiding. Je maakt dus 5091 euro WINST met een HBO studie doen. Dan ga ik nog net eens van een stagevergoeding uit, de voordelen van een OV-kaart en studenten-kortingen.

Je moet natuurlijk nog wel levensonderhoud betalen, maar dit is hetzelfde bij tradewind.

HBO is dus lang niet zo duur als hieronder geschetst is. Als je bij pappie en mammie blijft wonen is dat veel goedkoper maar hoeft dat niet te betekenen dat je niet zelfstandig bent. Heb ik zelf namelijk ook gedaan en ben ook toegelaten tot een luchtvaartopleiding. Woon inmiddels wel op mezelf natuurlijk, nu dat financieel haalbaarder is.
 
Dit is de grootste flauwekul welke ik ooit gehoord heb.
Collegegeld in Nederland is 1.672euro per jaar. Reken daar 1000 euro aan boeken bij voor 3 jaar (het vierde jaar is stage).Dan kom ik op 7688 euro.
266,23euro studiefinanciering (basisbeurs) per maand, maakt 12.779 euro studiefinanciering over vier jaar opleiding. Je maakt dus 5091 euro WINST met een HBO studie doen. Dan ga ik nog net eens van een stagevergoeding uit, de voordelen van een OV-kaart en studenten-kortingen.

Je moet natuurlijk nog wel levensonderhoud betalen, maar dit is hetzelfde bij tradewind.

HBO is dus lang niet zo duur als hieronder geschetst is. Als je bij pappie en mammie blijft wonen is dat veel goedkoper maar hoeft dat niet te betekenen dat je niet zelfstandig bent. Heb ik zelf namelijk ook gedaan en ben ook toegelaten tot een luchtvaartopleiding. Woon inmiddels wel op mezelf natuurlijk, nu dat financieel haalbaarder is.

Het beeld dat jij schetst klopt ook niet helemaal hoor... Niet te voorbarig zijn met je conclusies...
-Om recht te hebben op het bedrag aan stu-fi dat jij geeft, moet je uitwonend zijn. De kosten van een kamer moeten dus ook meegeteld worden. Daarbij, heb je enigszins de politiek gevolgd? Kans is groot dat de stu-fi op een niet al te lange termijn omgezet wordt in een leen-stelsel.

Bovendien denk ik dat je beter met ongeveer 4 jaar aan collegegeld kunt rekenen = €6688
1000 euro voor drie jaar studeren lijkt me een beetje weinig...Denk dat €1500 reëler is. Is totaal al €8188.
Dan nog de kamer. Als we daar even het bedrag van €300 voor rekenen kom je na vier jaar kamerhuur uit op een bedrag van: €14400
Totaal is dit dus al ruim €22500.
Tel daar het levensonderhoud van 4 jaar bij op + eventuele extra reiskosten + rente en ik denk dat die 39k zo slecht geschat nog niet is.(hoewel dit natuurlijk per student verschilt.)

Overigens denk ik niet dat er veel studenten zijn die een dergelijk bedrag aan schuld hebben als ze hun studie afsluiten, aangezien de meeste wel een bijbaantje hebben....
 
Als je bij pappie en mammie blijft wonen is dat veel goedkoper maar hoeft dat niet te betekenen dat je niet zelfstandig bent. Heb ik zelf namelijk ook gedaan en ben ook toegelaten tot een luchtvaartopleiding. Woon inmiddels wel op mezelf natuurlijk, nu dat financieel haalbaarder is.

Sorrry, Ik woon in Oosterhout, vlakbij Breda, dan is het niet zo handig als ik mijn studie ga doen in Amsterdam om bij hun te blijven wonen ;)
 
Overigens denk ik niet dat er veel studenten zijn die een dergelijk bedrag aan schuld hebben als ze hun studie afsluiten, aangezien de meeste wel een bijbaantje hebben....

39k is idd wat veel, maar je moest eens weten hoeveel studenten er maximaal bijlenen om extra dingen te kunnen bekostigen voor de volle 4 of 5 jaar. Of langer als ze langer over hun studie doen.
 
-----
@Foohke.
Als de Stu-fi word omgezet naar een lening hebben we het hier nog altijd over een lange termijn. Daar zitten wij nog lang niet bij!
------


In de meest bizarre omstandigheden( geen stu-fi, geen studentenreisproduct, uitwonend, geen steun ouders, etc etc) kom je misschien wel aan een iets hoger bedrag, maar dat komt in de praktijk dus echt niet voor, want je aast op al die kortingen en financiele steun.

dat je ouders niet investeren is dom. Mijn ouders betalen iig de studie en huppelepup.


Bij mij zit de financiele situatie er zo uit(als alles goed verloopt)
op jaarbasis. 1ste jaar.

stu-fi(THUIS)+ €1152,-
zorgtoeslag + €624,-
papa + €1000,-

++ €2776,-

Zorgverzekering - €900,-
Collegegeld - €1600,-
Boeken ed - €450,-
Trein(1e maand) - €360,-
zuipen/kruipen ed- €600

--€3910,-

ROOD: per jaar €1134,-

is het goed zo?
ik werk niet, ik genereer geen inkomen daar zijn de studielasturen te groot voor en btw,
me mams en pap betalen dat rode bedrag tot 1300:) en het collegeld. Dus eigenlijk krijg ik meer:haha:
----
@737lover, als jij uit Breda komt en ik uit Tilburg, delen we dezelfde trein:)
----

ps. volgens mij gaan we Offtopic, of is dit nog in de trend van?
 
Last edited:
Dan nog de kamer. Als we daar even het bedrag van €300 voor rekenen kom je na vier jaar kamerhuur uit op een bedrag van: €14400
Totaal is dit dus al ruim €22500.
Tel daar het levensonderhoud van 4 jaar bij op + eventuele extra reiskosten + rente en ik denk dat die 39k zo slecht geschat nog niet is.(hoewel dit natuurlijk per student verschilt.)

Ik heb kamer en levensonderhoud niet meegenomen, omdat je deze bij tradewind ook zult moeten betalen.
Bij tradewind is dit dan wel voor 2 jaar en bij HBO voor 4 jaar. Qua kost en inwoningen zul je op HBO dus meer kwijt zijn, maar je krijgt wel extra voordelen zoals OV-kaart, studenten-kortingen en waarschijnlijk stagevergoeding tijdens je stage en afstuderen.

In ieder geval, ik heb tijdens mijn studie 2 jaar thuis gewoond en 2 jaar op mijzelf. In deze periode heb ik geen eurocent hoeven te lenen bij de IB-groep of waar dan ook, heb nauwelijks aanvullende beurs gekregen en de investeringen van mijn ouders over deze 4 jaar liggen sowieso onder de 2500euro.
Daartegenover staat dat ik studievrienden heb met een eigen auto, i-phone en de kleding dragen die niet bij de C&X wegkomt. Zij hebben inderdaad een lening die dicht in de buurt komt van de vermelde 39k.
Het is maar hoe je wilt leven.

HBO hoeft echt niet duur te zijn. Als je ouders minder verdienen kan ik me voorstellen dat je gedwongen zult zijn te lenen. Maar dit hoeft zeker geen 39k te zijn.
 
En een bijbaantje, zeg 400 de maand.
Dat zou ook al een hoop schelen. Vind maar raar dat sommige mensen extra lenen voor dingen zoals auto en kleding etc.
 
ieder werkend ouder kan dat betalen.
je ouders hebben vast een mooie glimmende peper nieuwe auto voor de deur, gaan graag op vakantie en roken zich de knetter of hebben een paar leningen of kopen graag wilt rond.
Als dit niet zo is, dan mijn excuses. In de regel is het wel zo, en deze mensen zeuren dan dat ze niet genoeg geld krijgen.

Alsjeblieft zeg.... je opmerkingen raken kant noch wal.
En om daarna mijn ouders erbij te halen, belachelijk! Je kent me niet eens, hoe kun jij vaststellen hoeveel mijn ouders verdienen en waaraan ze dat geld uitgeven? Dan nog niet te spreken over al die ongefundeerde argumenten.
"Iedere werkende ouder kan dat betalen."
Onzin! Ik heb geen zin hier uit te wijden over mijn financiële situatie, maar het staat in ieder geval vast dat het in deze economische crisis voor een aantal zzp'ers er zeker niet makkelijker op geworden is.

"je ouders hebben vast een mooie glimmende peper nieuwe auto voor de deur, gaan graag op vakantie en roken zich de knetter of hebben een paar leningen of kopen graag wilt rond."

Mag ik hier even heel hard lachen? Hoe kom je hier bij?



Excuses zijn inderdaad wel op hun plaats...
 
Als je een slimme student bent is je situatie als volgt:
Bijbaantje: +2000 euro
Studiefin.: + 3200 euro
zorgtoeslag: +600 euro
ouders: +2750 euro
(dit mag je verwachten, want studenten van ouders met laag loon krijgen 2750 euro extra studiefinan.)
-------------------------------
+8550 euro

uitgaven:
kamer: 3500 euro
college + schoolboeken: 2000 euro
zorgverzekering: 800 euro
eten, feesten, vakantie, reizen, sport, etc: 2000 euro
-------------------------------------------------
totaal over: +250 euro:1855:

Dus je hebt nog een buffer over van 250 euro:biertje:, beter dan een schuld van 100k:haha:
Iedere ''gemiddelde'' student met een beetje financieel inzicht kan zonder schulden een studie volgen, en zo hoort het ook!

Als t aan het vvd ligt zullen de inkomsten van (uitwonende) studenten echter wel met 3800 euro dalen.:confused:

dus als t aan de vvd ligt zal de ''gemiddelde'' uitwonende student er over enkele jaren er met 40 procent op achteruit gaan.:huilt:

Dee gene met de kleinste schouders worden dan weer eens het hardste getroffen.
 
Back
Top