Is het nog wel verstandig om piloot te worden?

Studeren aan de JAT Flight Academy:
Kosten opleiding: € 54.000,-
Kosten levensonderhoud: € 12.000,-
Renteverlies tijdens je opleiding (7%): € 4.500,-
Totaal (bruto) € 70.500,-


Totaal (netto) ± € 51.000,-
Ehhh, en waar zijn de kosten voor een type rating? Oh ja, klopt, die betaald je eerste werkgever meestal... Rrrright! :rolleyes:
@ wing cock, maar die kan je toch in het weekend onderhouden door te vliegen bij een club.....
En dat wil je 4-5 jaar lang doen, en dan ook nog eens denken om echt current te blijven door bijvoorbeeld geregeld een twin te huren en IFR vluchtjes te doen? Bij die vliegclub?

Geloof me, na die 4-5 jaar nauwelijks vliegen, zonder noemenswaardige ervaring om op terug te vallen ben je er echt helemaal uit en totaal niet meer interessant voor airlines! BTW, waarvan wil je die vlieguren (waaronder multi-engine uren, landing en IFR fees = duurrrrr!) betalen als HBO/universiteit student?

Op papier ziet dat 'plannetje' er door een roze bril misschien wel leuk uit, maar in de praktijk is het volledig onrealistisch. Wat je dan na +/- 7 jaar (vliegopleiding + HBO/Uni) hebt is min of meer een PPL/ME/IR voor 70k plus je normale HBO/Uni studieschuld! :rolleyes:
 
ps ik heb het inderdaad geknipt van de site...ik dacht mischien hebben jullie daar wat aan... en heb zeker zelf niet zoveel verstand van leningen etc. Gelukkig hoef ik dat ook niet, want m'n ouders zullen de piloten-opleiding betalen. Maar ik dacht al dat het voor geen meter klopte.......
 
ok, je ouders betalen het ..

Post dan niet van die onzin verhalen op het internet want er zijn genoeg jongens en meisjes die die luxe niet hebben en evt jouw verhalen nog gaan geloven...

Greetz,

AT

ps: Jij hoeft je geen zorgen te maken dat je zonder werk komt te zitten.. ik weet zo een vliegschool waar je gelijk aan de slag kunt als sales man...UUUUHHH st..ll....a
 
Last edited:
@ airtrabajo

Als een bedrijf, Neyenrode voor je betaalt; betekent het meestal dat je een uitblinker bent binnen de organisatie en dat ze een manager in je zien die bepaalde skills moet gaan bij leren. Het is niet zo dat je daar aankomt en zegt van" He KPMG ik ga die opleiding doen, betaal je dat effe ?" Waar haal je al die onzin vandaan man ..?

En hoezo ben je goedkoper dan iemand die al 7 jaar heeft gestudeerd ?? wat denk je nou ? dat als je 1+1 in je rekenmachine kan zetten .. jezelf accountant kan noemen ...

Je weet echt niet waar je over lult.. zet dat soort onzin niet op het net aub..Neyerode is een corporate university en geen kleuterschool ...

Ik wil je bijna een regelrechte mafkees noemen ...

Ik weet niet wat jij allemaal zegt m.b.t. Nyenrode. Leer het eerst maar goed schrijven en verdiep je er zelf in...

Bij Nyenrode zijn verschillende accountants kantoren aangesloten. Deze werken in samenwerking met Nyenrode, omdat van Nyenrode goede accountants komen! Als je daar in opleiding gaat, moet je eerst aan een stage(werk) plek zien te komen! Deze plekken hebben bijna allemaal een vergoeding. Ik kan zo 20 bedrijven opnoemen die de kosten van je opleiding betalen en waar je ook salaris ontvangt tijdens je opleiding zegmaar. Het is niet voor niets 4 dagen werken en 1 dag naar school. (in het begin 2)

Je hoeft helemaal geen uitblinker te zijn dus en die managerfunctie's die ze in je zien, waar haal jij die onzin vandaan!!!!!????

Dus jij zegt dat iemand die al 7 jaar ervaring heeft met het vak goedkoper zou zijn dan iemand die net begint aan opleiding zonder ervaring.....

Wie is hier nou de mafkees....???
 
Last edited:
@ jack daniels:

In het achterhoofd houdend dat je nog steeds zegmaar die 1400 euro per maand verdient.... Hoe wil jij het dan zeggen? Mensen die nu geen hbo-opleiding etc. hebben en net van bijvoorbeeld de NLS komen moeten toch ook hun vlieguren bijhouden.......
 
OOO my god !!

Boschr je kan je eigen pampers nog geen eens betalen laat staan met mij hierover in discussie gaan !!

En voor wat betreft Neyenrode..ik ben er iedere vrijdag avond en zaterdag want ik zit er namelijk op, omdat ik een part time Msc bedrijfskunde aan het volgen ben a 10,000 euro per jaar !! Ga jij nog maar eerst je middelbare school afmaken ! Snotneus !

Laatste bericht op dit topic !!

Geen wonder dat telkens minder echte piloten reageren !
 
ps ik heb het inderdaad geknipt van de site... ik dacht mischien hebben jullie daar wat aan... en heb zeker zelf niet zoveel verstand van leningen etc. Gelukkig hoef ik dat ook niet, want m'n ouders zullen de piloten-opleiding betalen. Maar ik dacht al dat het voor geen meter klopte.......
Ongeloofelijk... Echt f*cking clueless! Nu begin ik langzaam te snappen hoe die vliegscholen er toch in slagen om in deze tijden hun klassen nog te vullen... :passed:

Door lukraak wat BULLSHIT van een website te copy pasten heeft niemand iets! Ga dan lekker posten in een van die snotneuzen topics over welke auto/zonnenbril/zeilboot/surfplank/fotocamera/horloge je het beste met het geld van je ouders kunt kopen...

OOO my god !!

Boschr je kan je eigen pampers nog geen eens betalen laat staan met mij hierover in discussie gaan !!
Klopt, ik begin ook steeds meer te twijfelen aan de leeftijd en het IQ van Boschr.

Neeeeeeext!
 
Dit is het plan wat laatst me te binnen schoot, dus ik wilde het even kwijt.....:


-Eerst Tradewind bijvoorbeeld zeg 70000 euro schuld.

-Nog bij ouders wonend, dus niks hoeven te betalen.

-Dan Nyenrode. Opleiding betaalt door bedrijf bijvoorbeeld Deloite, SRA etc. Duur 4.5 jaar. Ondertussen blijven solliciteren naar baan als piloot en onderhouden vlieguren.

4.5 jaar x 1400=75600 - onderhouden vlieguren/ verzekeringen / loss of license etc. zeg 55000= 20600 euro

Wat is hier dan allemaal mis mee?

...Ik snap het niet jullie punten...

Graag niet uitscheldende commentaren ik ben ook maar een 5 vwo leerling.
 
heb ik jou om advies gevraagd dan...?

Ik vroeg alleen wat jou punten nu zijn!

Volgens mij kan jij beter naar Stella gaan want daar weten ze ook niet veel van andere trajecten af en draaien ze ook veel dingen om die niet gezegd en gevraagd worden.....
 
Jullie hebben allemaal pampers nodig.

Wat ik wel weet is dat Boschr zich wat meer moet gaan verdiepen in de kwestie.
Zich beter laten informeren en niet naar de reclame lezen op websites van vliegscholen e.d.
daar kan je weinig uit halen.
Hier je vraag stellen is een optie, maar doe het dan goed.

Je plannen zijn je eigen keus, zo te zien kom jij van een welgestelde familie.
Die vinden de opleiding tot piloot een kinderwens met een kinderkado.
150.000 euro kunnen ze namelijk zo ophoesten!
Prima.

Wat ik nog veel belangrijker vind is dat Nederland zojuist van Denemarken heeft gewonnen.
Elia heeft zijn eerste indruk goed gemaakt!
 
@ airtrabajo



Ik weet niet wat jij allemaal zegt m.b.t. Nyenrode. Leer het eerst maar goed schrijven en verdiep je er zelf in...

Bij Nyenrode zijn verschillende accountants kantoren aangesloten. Deze werken in samenwerking met Nyenrode, omdat van Nyenrode goede accountants komen! Als je daar in opleiding gaat, moet je eerst aan een stage(werk) plek zien te komen! Deze plekken hebben bijna allemaal een vergoeding. Ik kan zo 20 bedrijven opnoemen die de kosten van je opleiding betalen en waar je ook salaris ontvangt tijdens je opleiding zegmaar. Het is niet voor niets 4 dagen werken en 1 dag naar school. (in het begin 2)

Je hoeft helemaal geen uitblinker te zijn dus en die managerfunctie's die ze in je zien, waar haal jij die onzin vandaan!!!!!????

Dus jij zegt dat iemand die al 7 jaar ervaring heeft met het vak goedkoper zou zijn dan iemand die net begint aan opleiding zonder ervaring.....

Wie is hier nou de mafkees....???

Ik ken toevallig iemand die op Nyenrode zit en ook heel toevallig ook de Master of Science in Accountancy doet. Toch heb ik het gevoel, en ik denk hij zelf ook, dat je dit er niet even bij doet. Vooral niet na een vliegopleiding. Je gehele inzet en je instelling word verwacht te staan op de opleiding en het kantoor waar je dan bezig bent, niet op het ''Ik-doe-dit-er-even-bij-om-mijn-schulden-te-betalen'' opleiding.

Ik denk dat je Nyenrode onderschat, dit is niet voor niets DE economische universiteit van Nederland.

Buiten dat, het current houden gaat ook niet zo simpel. Vooral niet met je schuld die je hebt en dan al helemaal niet mocht je al bij Nyenrode mogen beginnen.

Gr
 
Jammer A(b)IR ik zat er al en het is weer heerlijk.

@ airtrabajo en Jack D.
Laat die gozer toch lekker. Dit is lullen tegen een hele dikke betonnen muur.

Hij komt er wel achter als hij een schuld van €200.000,- heeft opgebouwd en vriendelijk wordt verzocht door zijn geldschieter om €1.750,- van zijn inkomen in te leveren als aflossing. En daarnaast ook nog even €1.600,- á €2.000,- mag storten bij de belastingdienst.
Hou je weinig over als je begint met €3.000,- Bruto bij een eerste werkgever in Turkije of Servië, want alle andere maatschappijen moeten je niet.

Jack kom anders lekker op de bank zitten, als A(b)IR een beetje opschuift is er echt nog wel plek.
 
Jammer A(b)IR ik zat er al en het is weer heerlijk.

@ airtrabajo en Jack D.
Laat die gozer toch lekker. Dit is lullen tegen een hele dikke betonnen muur.
Op zich heb je gelijk, ware het niet dat dit soort sufk*tten de markt dus volledig verpesten omdat ze, tegen beter weten in, maar met geld blijven smijten voor type ratings en uren in de ijdele hoop het tij op de banenmarkt te keren. Iedereen die zich een beetje redelijk informeert realiseert zich dat het gekkenwerk is om nu nog in deze industrie te stappen en dat je er met 70k niet komt.

Iz vat het erg goed samen:
Met het oog op terugbetalen van de schuld als je wel een baan vindt, hoe zijn de vooruitzichten?
Steeds slechter; zelfs bij toenemend aantal banen gaan gemiddeld de arbeidsvoorwaarden van de baan als vlieger achteruit.
That's the bottom line: steeds meer desperate low-timers, alsmaar slechter wordende salarissen (om van een pensioen bij sommige low-costs nog maar te zwijgen...) tegenover steeds hogere studie- en type ratingskosten.

Catch 22! Gekkenwerk! :1855:
 
Iz vat het erg goed samen: That's the bottom line: steeds meer desperate low-timers, alsmaar slechter wordende salarissen (om van een pensioen bij sommige low-costs nog maar te zwijgen...) tegenover steeds hogere studie- en type ratingkosten. Catch 22! Gekkenwerk! :1855:

I know. Ook ik zit in dat bootje.
En toch zijn sommige types niet meer te redden.
Je kan alleen maar hopen dat zij slecht een druppel zijn op de gloeiende plaat en niet die ene die de emmer laat overlopen....
 
Ja, je hebt inkomen nodig om kosten af te trekken.

Nee, geen maximum als het een opleiding tot verkeersvlieger betreft. Is een uitzondering, voor andere beroepsgroepen ligt de max inderdaad rond 15K per jaar. Alleen de kosten van de opleiding en bijv laptop zijn aftrekbaar, reiskosten en rente niet!

Ok, bedankt voor de verduidelijking!

@Boschr,

Ok, je ouders betalen het. Geluksvogel! Ik ga mijn universitaire opleiding volgend jaar grotendeels zelf betalen.
Maar ga dan alstublieft niet met foute verhalen strooien... Heb je overigens wel enig idee hoe veel €150.000 is? Heb je de salaristool van Iz wel eens bekeken? (Heeft mij wakker geschud in ieder geval wat betreft de studiekosten)

Zoals al gezegd doe je een opleiding aan de universiteit van Nyenrode er niet 'zomaar' even bij...
En ja, een student van Nyenrode is in absolute getallen inderdaad goedkoper met zijn 1400 euro loon in de maand vergeleken met een afgestudeerde accountant.
Echter, ga je de productiviteit van de twee vergelijken, denk ik niet dat de Nyenrode-student nog steeds goedkoper is..... Die andere accountant heeft niet voor niets al die jaren gestudeerd om te komen tot het punt waar ie is.
 
Ok jongens, let's keep cool here aight? ;)
Ik wil niet vervelend zijn ofso hoor, maar beginnen we nu niet een béétje off-topic te raken ( aub niet slaan! ) Open dan een nieuw topic over studiekosten en alles, ik had dit topic om een andere reden geopend remember?:biertje: Ik heb nog wel ff een vraag: Iemand al ervaring met de studie 'Aviation Studies' aan de HvA?

danku,
Stefan:biertje:
 
@ Airtrabajo; hulde voor de post. De brillen zijn veel te roze in deze tijd.
 
Back
Top