Glaasje op, laat je rijden...

Precies dat bedoel ik, dankje Flyingviking.

Ik meen mij te herinneren dat een dergelijke situatie in eerste instantie eens leidde tot vrijspraak (tweede kans) en ontslag in hoger beroep, nadat het betreffende OM zich er mee had bemoeid.

We wachten de feiten inderdaad af, dit is slechts achtergrond.
 
Hoe moet KLM of het OM er tegen aan kijken als de (of beter een) piloot een omstandigheid heeft waardoor hij/zij bijvoorbeeld in zak en as zit.

Dat zou bij normale bedrijven nooit tot ontslag mogen leiden.
 
Hoe moet KLM of het OM er tegen aan kijken als de (of beter een) piloot een omstandigheid heeft waardoor hij/zij bijvoorbeeld in zak en as zit.

Dat zou bij normale bedrijven nooit tot ontslag mogen leiden.

In alle bescheidenheid is de luchtvaart niet ‘normaal’. Het is in het kader van veiligheid ontzettend belangrijk om fouten en overtredingen goed uit elkaar te houden. Dat is overigens soms moeilijk. (Net zoals dat moeilijk is bij het opvoeden van kinderen).

Aan de bel trekken als je in de problemen zit (al dan niet met alcohol erbij) kan altijd, tot één seconde voor aanmelden tenminste. Als je één seconde na aanmelden tegen de lamp loopt, is er geen genade.

Ik vind dat persoonlijk een goede zaak.

Dit gaat dan over niet drinken vanaf 10 uur voor aanmelden en vanaf 24 uur voor aanmelden met mate (vier consumpties). Nadrukkelijk niet over de extreme limieten in Noorwegen.
 
Als ik me niet vergis is in eerdere zaken ook in het buitenland alcohol misbruik vastgesteld en leidde dat onherroepelijk tot ontslag. Aanmelden is de drempel.
KLM is allang op zoek naar bonnetjes van alcohol consumptie door de crew ter plekke.
Als deze piloot in eenzaamheid heeft geconsumeerd alleen dan is dat niet te bewijzen en telt het promillage. Het zou vreemd zijn als KLM voor cockpit en cabine verschillende maatstaven zou hanteren. Toch?
 
Wat een belachelijk slechte informatie geeft de anwb op die site.

Ten eerste drukken ze een promilage uit in g/l terwijl de eenheid natuurlijk alleen promiel kan zijn.

Ten tweede bij 1 g/l ben je dood. Ze vergeten daar waarschijnlijk micro voor te zetten.

Ten derde halen ze twee dingen door elkaar. Bij blaastesten wordt een maximum in ug/l gegeven. Dat is micro gram / liter lucht.
Bij bloedtesten wordt met promilage gewerkt ( alcohol in bloed). O,5 promiel komt dus niet overeen met 0,5 ug/l.
 
Geen idee wat je promillage ongeveer is als je na vier consumpties tien uur niets drinkt.
Goed punt is dat! Ik denk dat je, na vier glazen wat-dan-ook-met-alcohol, en dan tien uur totaal droog, een zeer stevige kater gaat hebben wegens stevige deshydratatie (sp?) van je hersenen. Promille of niet, flugfähig ben je dan zeker niet. Daarentegen een liter of twee water of fruitsap of zo na vier glazen booze, en je bent er betrekkelijk vlot betrekkelijk weer bovenop. Niet dat je daarom gelijk terug de cockpit in hoort te gaan...
 
Wat een belachelijk slechte informatie geeft de anwb op die site.

Ten eerste drukken ze een promilage uit in g/l terwijl de eenheid natuurlijk alleen promiel kan zijn.

Ten tweede bij 1 g/l ben je dood. Ze vergeten daar waarschijnlijk micro voor te zetten.

Ten derde halen ze twee dingen door elkaar. Bij blaastesten wordt een maximum in ug/l gegeven. Dat is micro gram / liter lucht.
Bij bloedtesten wordt met promilage gewerkt ( alcohol in bloed). O,5 promiel komt dus niet overeen met 0,5 ug/l.

Hier een tabel om het om te rekenen:

 
Feit blijft dat de collega in kwestie goed in de nesten zit.
Zullen we , zoals dat vaklui betaamt , eerst even de feiten afwachten en niet allerlei theorietjes erop los laten?
 
Last edited:
Goed punt is dat! Ik denk dat je, na vier glazen wat-dan-ook-met-alcohol, en dan tien uur totaal droog, een zeer stevige kater gaat hebben wegens stevige deshydratatie (sp?) van je hersenen. Promille of niet, flugfähig ben je dan zeker niet. Daarentegen een liter of twee water of fruitsap of zo na vier glazen booze, en je bent er betrekkelijk vlot betrekkelijk weer bovenop. Niet dat je daarom gelijk terug de cockpit in hoort te gaan...

Zo’n opmerking kun je op elke willekeurige verjaardag verwachten van iemand die weet dat je piloot bent. Met nul kennis of ervaring zich opwerpen als expert, maar daarbij volledig de plank mis slaan.

Gewoon niet doen...
 
Last edited:
https://www.anwbtankkorting.nl/europa-alcohol-in-het-verkeer.asp

Geen idee wat je promillage ongeveer is als je na vier consumpties tien uur niets drinkt. Dat verschilt uiteraard per persoon en in combinatie met wat je eet. Eerlijk gezegd heb ik hier nog nooit over nagedacht....

Wat is 'matig' alcohol consumptie binnen 24 uur van melden?
Hoe laat is de bewuste crew aangekomen in Oslo (de dag ervoor?).
Hoeveel tijd is er geweest om met 'matig' alcohol gebruik 0,2+ promille te hebben bij melden?
 
Wat is 'matig' alcohol consumptie binnen 24 uur van melden?

Dat is zeer lange tijd overgelaten aan het inschattingsvermogen van de crews zelf.

Helaas werden daar vanaf een jaar of 15 geleden steeds meer vragen over gesteld door collega’s die dat kennelijk zelf niet konden of durfden inschatten: “Wat is nu precies ‘met mate’??’

Uiteindelijk heeft KLM daar dan van lieverlee maar navraag over gedaan in de medische wereld en een soort van gemiddelde genomen: “Vier consumpties”.

Met als gevolg dat in het begin sommige ‘collega’s’ er een turflijstje bij hadden. Niet voor zichzelf, maar voor anderen.
 
Uiteindelijk heeft KLM daar dan van lieverlee maar navraag over gedaan in de medische wereld en een soort van gemiddelde genomen: “Vier consumpties”.

Met als gevolg dat in het begin sommige ‘collega’s’ er een turflijstje bij hadden. Niet voor zichzelf, maar voor anderen.

Even consumptie geeft ongeveer 2 promille alcohol/bloed percentage. Als ik het goed begrijp hier dan breekt een lichaam dit promillage per uur af. Bij 4 alcohol consumpties exact 10 uur en 1 minuut voor melden dan had dat allang gemetaboliseerd moeten zijn, toch?
Of er was geen sprake van matig alcohol consumptie danwel was er sprake van consumptie binnen de tien uur.

Ik begin meer en meer in te zien dat er een einde dienstverband aan zit te komen. De Noren sluiten je niet zomaar 14 dagen op.
 
Interessant topic.

Mijn werkgever heeft 8 uur bottel to throttle (nou ja, check in), en uiteraard beneden de legale limiet uit de OPS-A.

Maar geldt de limiet van state of registry, of land waar je aan boord gaat?
En hoe moeten wij die limieten weten? Ik ken de nationale limieten over de wereld niet, alleen wat in once OPS-A staat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Stom getal eigenlijk , “vier consumpties”.
Stel je hebt het IQ van een lantaarnpaal en drinkt elf uur voor melden vier glazen wijn - dan heb je een fles op - maar je stopt er exact tien uur vantevoren mee....
Dan kan je er toch donder op zeggen dat er bij sommige mensen na tien uur nog restalcohol in het bloed zit?

Al heeft een Northwest crew het in de jaren ‘90 nog een stuk bonter gemaakt ( de CP “zeker 15 rum cola’s” en de F/O & F/E samen “zeker zes pitchers bier”).
Maar die zijn ook allemaal een tijdje in Club Fed moeten gaan logeren.
 
Last edited:
Al heeft een Northwest crew het in de jaren ‘90 het nog een stuk bonter gemaakt ( de CP “zeker 15 rum cola’s” en de F/O & F/E samen “zeker zes pitchers bier”).
Maar die zijn ook allemaal een tijdje in Club Fed moeten gaan logeren.

https://www.nytimes.com/1990/10/27/us/prison-for-3-northwest-pilots-who-flew-jet-while-drunk.html

En eentje van de drie is “capo di tutti capi” bij onze CAO onderhandelingen :passed:
https://www.linkedin.com/in/bob-kirchner-74b68813
 
Maar geldt de limiet van state of registry, of land waar je aan boord gaat?
En hoe moeten wij die limieten weten? Ik ken de nationale limieten over de wereld niet, alleen wat in once OPS-A staat.

Die zou ik maar wel weten want de nationale limieten zijn bepalend (indien meer beperkend dan jullie OPS-A).
 
Die zou ik maar wel weten want de nationale limieten zijn bepalend (indien meer beperkend dan jullie OPS-A).


Ik mag toch hopen dat dit soort informatie deel uitmaakt van het "flight crew briefing package" indien de lokale limieten op bestemming en/of alternate strenger zijn dan de limieten die in OPS-A genoemd worden.
 
Last edited:
Back
Top