Glaasje op, laat je rijden...

Uh nee.
Denk dat de CAO/Vakbond dat kan tegenhouden.
Tenzij het niet de eerste keer is voor deze persoon.

Ik denk het niet Bruce.

De CAO vermeld de volgende tekst:

Artikel 6.4 lid 2 van de cao luidt:

“Het is de werknemer verboden alcohol te gebruiken binnen 10 uur vóór de aanvang van een vlucht waarvoor hij als werkend bemanningslid is ingedeeld, dan wel binnen 10 uur vóór de aanvang van een reservedienst.”

De tekst in de CAO voor cockpit bemanning is dezelfde.

De wet stelt:

Artikel 2.12 van de Luchtvaartwet luidt:

“Het is een lid van het boordpersoneel verboden werkzaamheden aan boord van een luchtvaartuig te verrichten, indien hij binnen de tien daaraan voorafgaande uren alcoholhoudende dranken heeft gebruikt.”

Nou is er in 2012 een zaak geweest voor een vlucht van Johannesburg naar Amsterdam waar de bovenstaande regelingen overtreden zijn. Die zaak is tot in de hoogste instantie uitgevochten, echter het ontslag bleef staan.


* klikbaar voor deeplink

Voor de volledigheid, er heeft in bovenstaand verhaal nooit een alcoholtest plaatsgevonden (blazen en/of bloedproef), echter het criterium was de tijd (10 uren) voor aanvang van de vlucht.

De consequenties zijn ongehoord hard voor deze dame als je meeweegt dat zij in 1979 in dienst is getreden en we het hier in de rechtszaal hebben over een wijntje.

Ik denk niet dat de VNV als vereniging zijn vingers wil branden om een vlieger dan wel bescherming te bieden. Er is echter een significant verschil, de vlieger is niet aangehouden op basis van het argument dat hij de CAO en of de Luchtvaartwet heeft geschonden maar omdat hij boven de limiet in Noorwegen zat, in theorie kan de inname van alcohol 10 uren eerder hebben plaatsgevonden.
 
de vlieger is niet aangehouden op basis van het argument dat hij de CAO en of de Luchtvaartwet heeft geschonden maar omdat hij boven de limiet in Noorwegen zat, in theorie kan de inname van alcohol 10 uren eerder hebben plaatsgevonden.
Theoretisch is elke ‘matige’ alcohol inname na 10 uur niet aantoonbaar. Het is te hopen dat het alcoholgebruik niet heeft plaatsgevonden in bar/restaurant van het hotel.
Dat laatste was bij de 2 pursers wél het geval. Het was dus makkelijk voor KLM de bestelling van de danes te achterhalen. Het ging bij hun ontslag hoofdzakelijk over de vertrouwensbreuk met KLM.
 
Het is allemaal een hoop gel*l zeg. De beste man of vrouw is gewoon tegen de lamp gelopen na het drinken van alcohol. Bij KLM is schijnbaar de regel 10 uur. Als je na die tijd toch nog 0,2 promille blaast dan ben je dat risico schijnbaar aangegaan. Reet verbranden is op de blaren zitten. Denk dat zijn baas ook nog wel een woordje wilt spreken over het nemen van risico's.

Is gewoon een domme actie geweest van iemand en hij/zij zal met de mogelijk vergaande consequenties moeten leven.
 
Dus laten we zeggen dat ik drie biertjes heb gehad op een crewborrel, ik mezelf twaalf uur later aanmeld voor de terugvlucht naar Schiphol, ik vervolgens moet blazen en dan beland ik in de gevangenis. Dan maak ik mij geen enkele zorgen. KLM en VNV regelen via BZ dat ik asap naar huis kan, ik blijf gewoon aan het werk bij KLM, geen enkele aantekening in mijn PZ dossier en Nederland tekent officieel protest aan bij dat land.
Was het maar zo simpel, dan dronk ik elke avond om 8 uur nog een glaasje wijn voor het slapen gaan. Hoe toon je aan dat je je netjes hebt gehouden aan je CAO-regel, dat je niet hebt gedronken de afgelopen 10 uur en dat de alcohol in je bloed verwaarloosd mag worden?


Is hier jurisprudentie over? Zijn er praktijkgevallen bekend waarin er positief geblazen wordt maar waar er met succes beargumenteerd wordt dat de piloot/bestuurder/employee toch echt niets te verwijten valt?

Ik denk het niet, dus het bovenstaande is een vreemde vorm van wensdenken.
 
turflijstjes voor anderen

turflijstjes voor anderen

Theoretisch is elke ‘matige’ alcohol inname na 10 uur niet aantoonbaar. Het is te hopen dat het alcoholgebruik niet heeft plaatsgevonden in bar/restaurant van het hotel.
Dat laatste was bij de 2 pursers wél het geval. Het was dus makkelijk voor KLM de bestelling van de danes te achterhalen. Het ging bij hun ontslag hoofdzakelijk over de vertrouwensbreuk met KLM.

Over turflijstjes gesproken, recente bip: deadline was 18:00lt, laatste bartab tijdens eten van de gehele crew 17:30 van 2 bier en drie wijn voor Cockpit en Cabine. Cockpit doet 17:45 nog twee bier en hebben die voor 18:00lt achterover geslagen. Dames drinken iets langzamer en om 18:00lt tikt de co tegen een glas met een bodempje wijn en zegt "tik tak"....
 
Ik mag toch hopen dat dit soort informatie deel uitmaakt van het "flight crew briefing package" indien de lokale limieten op bestemming en/of alternate strenger zijn dan de limieten die in OPS-A genoemd worden.

Tuurlijk.
Wij weten vaak de prijs van de fuel nog niet eens op bestemming. :yeehaa::biertje::D
 
Ik lees in de uitspraak dat hij de ‘werkdruk’ aangeeft als hoofdoorzaak...? Wat een gel*l. Als je moe bent ga je slapen en niet in een cafe feestvieren als je de volgende weer moet vliegen.
 
Dan begrijp jij niet dat je af en toe wat spanning van de veer moet halen.
Jammer dat het zijn baan en carrière heeft gekost.
 
Spanning van de veer halen hoeft niet met alcoholgebruik gepaard te gaan, en als dat in jouw geval wel moet doe je dat gewoon op je days off of met 1 of 2 biertjes ruim buiten de 10 uur voor een duty.
 
Spanning kun je ook van de veer halen door s’ochtends lekker een rondje te rennen. We weten allemaal dat (een grote mate) van alcohol een slechte remedie is voor stress.

Wat mij opviel is dat hij pas 6 maanden op de kist zat, reeds 80% vloog en met een 14 om 14 rooster klaagde over werkdruk. Dan moet je vooral tot na 3 uur snachts je bed in gaan als je weer rond 12:30 opgehaald wordt. En die fles wodka is uit zichzelf leeg geraakt na 03:00...
 
Tja , dat leek mij ook : je kan ook wat minder drinken en/of wat eerder naar je nest gaan.
De kans dat je moet blazen is er altijd, this ain’t the fifties no more.
 
Back
Top