Europese PPL halen buiten Europa

sodaclub112, heb jij je al aangemeld voor het CATS-programma? En wat is een TSA clearance en hoe vraag je die aan? Ik lees daar niets over op de site van het US consulaat.

Disregard, vergeet gelezen. Inhoud verwijderd.
 
Sigs,

Vergeet niet dat je in de VS vliegt op N-geregistreerde vliegtuigen.
Je zal ook de Amerikaanse regelgeveing moeten kennen voor je solo vluchten.

Hier kan je de Airmen Informational Manual vinden:
http://www.faa.gov/air_traffic/publications/atpubs/aim/
En hier een uitleg over Airspace van AOPA:
http://www.aopa.org/asf/publications/sa02.pdf
Pilot's handbook is gratis te downloaden hier:
http://www.faa.gov/library/manuals/aviation/pilot_handbook/media/FAA-H-8083-25A.pdf

Succes!!!

Ow ik ga daar ook heen. Ik was hier niet van op de hoogte! is het veel leerwerk? en zit er veel verschil in met de EU regelgeving ? :eek:

Ik krijg toch niet naast mijn JAA licence ook een FAA licence ? Of kan ik dat er even makkelijk bijhalen, je weet maar nooit.
 
hi QNH,

Zijn er ook nog (veel) verschillen in de theorie? Ik had gehoord dat je voor de FAA theorie maar 1 examen hebt en dat via een of andere website gaat.
 
FAA theorie is inderdaad maar een (1) computer examen.
Je kan ongeveer 5-7 vragen verwachten per onderwerp.
Dezelfde onderwerpen die in het Europese systeem ieder een eigen examen hebben.
Er zijn een aantal websites waar je gratis voor de FAA Written test kan oefenen, dit is er eentje van:
www.exams4pilots.org

Als je naast je JAA/EASA PPL ook je "night qualification" (5 uur) doet voldoe je ook aan de nacht ervaringseisen voor het FAA PPL.
Drie uur Instrument vliegen kan iedereen wel gebruiken dus dat moet ook geen probleem zijn.
Je kan inderdaad op twee opeenvolgende dagen voor allebei de brevetten examen doen.

en zit er veel verschil in met de EU regelgeving

Nee, het vliegen is overal hetzelfde. Er zijn kleine verschillen in technieken en procedures.
Zo wordt er over het algemeen voor een FAA PPL meer nadruk gelegd op Radionavigatie dan bij een Europees brevet.
Bij een FAA PPL worden "ground reference maneuvers" gedaan, die kennen ze in Europa niet.
Hier is een voorbeeld

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=orbJAzZHa-s[/YOUTUBE]
De principes van Navigatie zijn natuurlijk hetzelfde maar de kaarten in de VS zijn anders dan in Europa. Ook de luchtruim indeling is anders.
Je kan hier (gratis) online kaarten zien:
www.skyvector.com

Verder is er weining om je druk over te maken.
Vertel je Instructeur dat je FAA en Europees PPL wil doen.
Dan kan hij/zij de lessen zo indelen dat je er nauwelijks extra uren voor nodig hebt. Tenminste, zo deed ik het altijd.
Regards,
 
Sigs,

Vergeet niet dat je in de VS vliegt op N-geregistreerde vliegtuigen.
Je zal ook de Amerikaanse regelgeveing moeten kennen voor je solo vluchten.
Europe-American,

Op zich wel logisch, alleen raar dat ik dit niet van de AAA te horen heb gekregen.

Thanks anyway, zodra ik de boeken van Jeremy Pratt in mijn kop heb gestampt zal ik me hier eens in gaan verdiepen. Het duurt voor mij immers nog dik 4 maanden voor het zover is, dus ik heb tijd zat. Ik begreep van de Head of Training van AAA dat de overgrote meerderheid van de cursisten zonder enige theoretische kennis die kant op gaan. Ze beginnen pas met studeren als ze zich bij de vliegschool hebben gemeld. Is dat de normale gang van zaken bij de USA EASA PPL cursussen? En weet jij mij (en sodaclub) meer te vertellen over het CATS-gebeuren?

Thanks again.
 
Wat volgens mij met CATS bedoelt wordt is de provider van de computer examens.
http://www.catstest.com/html/applicants/faa/
Er zijn er verschillende, Lasergrade is er nog een.
http://www.lasergrade.com/

*** Aanvulling/correctie: CATS kan ook de online grond school zijn die AAA gebruikt http://www.catsaviation.com/ppl ***

Het is verstandig om je van te voren al goed in te lezen in de stof.
Dan is het makkelijker om alle examens in de eerste 10 dagen weg te krijgen.
Een JAA gecertificeerde school heeft maar drie verschillende versies van een test.
Als je drie keer zakt kan je naar huis omdat je anders weer dezelfde test krijgt.
Drie keer zakken was altijd in Gatwick bij de CAA opnieuw proberen.

De Head Of Training moet een JAA gecertificeerde instructeur zijn maar die mag tot 7 niet-JAA gecertificeerde instructeurs overzien.
Vandaar dat je met een "gewone" Amerikaanse FAA Instructeur zal vliegen in een Amerikaanse geregistreerd vliegtuig.
Je moet dus ook aan alle FAA regels voldoen om solo te mogen.
Die staan formeel in 14 CFR Part 61.87(d)

§ 61.87 Solo requirements for student pilots.

(a) General. A student pilot may not operate an aircraft in solo flight unless that student has met the requirements of this section. The term “solo flight” as used in this subpart means that flight time during which a student pilot is the sole occupant of the aircraft or that flight time during which the student performs the duties of a pilot in command of a gas balloon or an airship requiring more than one pilot flight crewmember.

(b) Aeronautical knowledge. A student pilot must demonstrate satisfactory aeronautical knowledge on a knowledge test that meets the requirements of this paragraph:

(1) The test must address the student pilot's knowledge of—

(i) Applicable sections of parts 61 and 91 of this chapter;

(ii) Airspace rules and procedures for the airport where the solo flight will be performed; and

(iii) Flight characteristics and operational limitations for the make and model of aircraft to be flown.

(2) The student's authorized instructor must—

(i) Administer the test; and

(ii) At the conclusion of the test, review all incorrect answers with the student before authorizing that student to conduct a solo flight.

(c) Pre-solo flight training. Prior to conducting a solo flight, a student pilot must have:

(1) Received and logged flight training for the maneuvers and procedures of this section that are appropriate to the make and model of aircraft to be flown; and

(2) Demonstrated satisfactory proficiency and safety, as judged by an authorized instructor, on the maneuvers and procedures required by this section in the make and model of aircraft or similar make and model of aircraft to be flown.

(d) Maneuvers and procedures for pre-solo flight training in a single-engine airplane. A student pilot who is receiving training for a single-engine airplane rating or privileges must receive and log flight training for the following maneuvers and procedures:

(1) Proper flight preparation procedures, including preflight planning and preparation, powerplant operation, and aircraft systems;

(2) Taxiing or surface operations, including runups;

(3) Takeoffs and landings, including normal and crosswind;

(4) Straight and level flight, and turns in both directions;

(5) Climbs and climbing turns;

(6) Airport traffic patterns, including entry and departure procedures;

(7) Collision avoidance, windshear avoidance, and wake turbulence avoidance;

(8) Descents, with and without turns, using high and low drag configurations;

(9) Flight at various airspeeds from cruise to slow flight;

(10) Stall entries from various flight attitudes and power combinations with recovery initiated at the first indication of a stall, and recovery from a full stall;

(11) Emergency procedures and equipment malfunctions;

(12) Ground reference maneuvers;

(13) Approaches to a landing area with simulated engine malfunctions;

(14) Slips to a landing; and

(15) Go-arounds.

de gehele FARAIM is als appie te verkrijgen:
http://itunes.apple.com/us/app/far-aim/id361784690?mt=8

Of anders de papieren versie bij Sporty's of Amazon http://www.sportys.com/pilotshop/product/9519
 
Last edited:
Hoi Europe-American,

Opzich ben ik wel geintereseerd om ook mijn FAA PPL meteen te halen, als het toch in 1 moeite door kan. Maar hoe zit het met het geldig houden? Kan ik dan straks gewoon naar de USA gaan en een kistje huren (na check out natuurlijk) zonder een tijdelijke FAA conversie aan te vragen op mijn EASA PPL?
 
Het FAA brevet verloopt niet, geldig voor het leven.
Om als Pilot In Command te vliegen heb je iedere 2 jaar een profcheck nodig, dit heet een Flight review. Dit moet met een FAA gecertificeerde Instructeur maar kan overal ter wereld plaatsvinden. Je hoeft hier ook geen Amerikaans geregistreerd vliegtuig voor te gebruiken.
Er zijn genoeg FAA gecertificeerde Instructeurs in NL, Duitsland en Belgie die dit voor je kunnen doen. Een FAA medical kan ook in Europa bij artsen die dubbel gecertificeerd zijn.

Je hebt ook geen vlieguren in Amerikaans luchtruim of in Amerikaans geregistreerde vliegtuigen nodig om je brevet te kunnen houden.
Alle vlieguren overal ter wereld zijn geldig.
Je kan dus bv drie landingen in 90 dagen op een NL geregistreerd vliegtuig ook gebruiken voor je passagiers currency op een Amerikaans geregistreerd vliegtuig.
 
Hoi EA

Super bedankt voor de tips, erg hulpzaam. Die profcheck kan bijvoorbeeld ook gedaan worden na 10 jaar niet FAA uitgechecked te zijn dan?
 
Jazeker, zelfs als je al jaren je FAA brevet niet gebruikt hebt is alleen een Flight Review nodig om weer als PIC te mogen vliegen.
Vergeleken met Europa erg soepel.
 
Back
Top