Europese PPL halen buiten Europa

Het is geen 200 km dan, maar dan zit je nog steeds in de buurt van Duitsland :)

Anyway veel succes met het halen van je brevet!
 
Ik woon 200km van Lelystad af. Dan lijkt me dit niet zo'n slim plan. En volgens de site ben je EUR 13.000 kwijt voor je PPL, dus ik zou graag willen weten hoe je aan die EUR 10.000 komt. Zo'n participatie lijkt me eerlijk gezegd best interessant, maar zoals ik al zei, Lelystad ligt niet bepaald naast de deur voor mij.

Zoals gezegd op de site is dat gerekend met een realistisch urenaantal van 50 a 60, dan is 13.000 euro een veilig budget om mee te rekenen. Dit moet je ook meerekenen in de VS, vaak zijn uren buiten een bepaald pakket een stuk duurder (los van het feit of het lukt in de periode dat je daar bent in verband met weer, technische staat kist, eigen progressie en de extra kosten door langer verblijf). Maar om een eerlijk vergelijk te geven gaf ik je nu een voorbeeld voor de wettelijk minimale 45 uur waar meestal mee geadverteerd wordt door de bedrijven die jij noemt. Op de site geef ik liever een eerlijk beeld wat je kan verwachten, wij hebben als vereniging geen commerciele baat bij valse verwachtingen.

Ik zou zeker naar Duitsland kijken als ik jou was, een totaal ander luchtvaartland als hier. Avianoord is ook een leuke club op Groningen, helaas een stukje duurder vanwege de hogere landingsgelden. Maar Duitsland heeft waarschijnlijk veel meer en goedkopere mogelijkheden.
 
Vanuit Oost Groningen zijn de vliegclubs in Nordhorn-Lingen ook goed te bereizen. Via de A31 ben je er binnen het uur. Zal niet binnen 5 weken lukken, maar wie weet wat er te regelen is.
Kijk eens op www.edwn.de. VFM heeft een Nederlandse instructeur die als je Duits (nog) niet al te goed is je wegwijs kan maken.
 
Helaas spreek ik nog geen half woord Duits, dus een opleiding in Duitsland zal niet heel erg makkelijk worden. Maar het is iets om in het achterhoofd te houden, mocht januari niet lukken.

Anyway, om terug te komen op de VS:

- Is een night rating standaard in elke PPL opleiding?

- Wie weet hoeveel een M1-visum kost? De SEVIS en TSA kosten heb ik al kunnen achterhalen, maar over de kosten van een M1 kan ik niets vinden.

- Stel dat ik 4 of 5 weken weken zou gaan, en ik haal het niet om binnen die 4 of 5 weken mijn brevet te halen en ik móet terug naar Nederland, wat zijn dan de opties (stel dat ik bijvoorbeeld 90% van de opleiding + alle examens heb gedaan) om het in Nederland af te maken?
 
Telt het noord-oosten van de provincie Groningen ook mee? Geloof me, Lelystad is echt een flink stuk rijden dan. Minimaal 2 uur.

Duitsland zal ik zeker in overweging nemen om eens te gaan vliegen als ik eenmaal mijn brevet heb. Maar dat zijn zorgen voor later. Eerst maar eens het papiertje halen....

Ik zou eens kijken naar de opties die er zijn op Leer. Dat jij geen duits spreekt, hoeft niet een heel groot probleem te zijn, tenminste als je bereid bent je flexibel op te stellen. De meeste duitsers die vliegen zijn best flexibel genoeg om te proberen je te begrijpen. Maar tja, dan moet jij dus ook zo flexibel zijn om hen te willen begrijpen...

Overigens vliegen er regelmatig mensen vanuit Nederland naar Leer om daar T&G's te oefenen. De laatste keer dat ik er was, stond er zelfs een kist van een grote vliegschool geparkeerd. Waarom zo veel mensen naar Leer gaan? Lage landingsgelden (in vergelijking met Nederland) en je betaalt max 4 landingen per dag. Moet je dat een keer kijken wat het je scheelt om 8 T&G's op leer te doen, tegen 8 T&G's op laten we zeggen Lelystad.
(Landingsgelden voor PPL kisten zijn in Duitsland vaak lager dan landingsgelden voor UL's in Nederland!!)

(Oh, ja, tegen mij moet je niet zeuren over afstanden. Ik woon in Zuid-Holland en werk nu in Groningen. Ik doe vaak zat even "op-een-dag-op-en-neer". Ik kan je garanderen dat waar dan ook in Groningen naar lelystad minder dan 200 km is. Dat het je 2 uur kost... Daar kan ik inkomen.

Ik vlieg meestal in Duitsland, omdat de kosten zodanig veel lager liggen, dat ik die 2 uur om in Duitsland te komen, er makkelijk uit haal.)
 
- Wie weet hoeveel een M1-visum kost? De SEVIS en TSA kosten heb ik al kunnen achterhalen, maar over de kosten van een M1 kan ik niets vinden.

Ik ben nu met de aanvraag bezig, de vliegschool heeft mijn I-20 formulier opgestuurd waarmee ik het M1 visum kan aanvragen.

Afgezien van de reiskosten naar het consulaat in Amsterdam heb ik de volgende kosten:

Pasfoto amerikaans formaat: 15 euro
Afspraak maken bij consulaat: 15 euro
Aangetekende brief portokosten: 7.50 euro
processing fee's M-1 visum 136 euro (http://amsterdam.usconsulate.gov/pay_visa_fees.html)
Totaal 173 EURO

Daarnaast rekent AAA 100 USD verzendkosten voor het I-20 form en 100 USD voor het I-20 formulier, maar dit zit bij de pakketprijs in.

Als je het niet in de USA af kunt maken kun je altijd nog naar de UK gaan om het daar even af te maken. Of er een mogelijkheid is om het in NL af te maken weet ik verders niet. Het lijkt me wel aangezien het straks allemaal EASA examens zijn. Ik weet wel dat je ratings in andere EASA landen kunt halen en deze op je UK brevet bij kunt laten schrijven. De nachtrating is niet een standaard onderdeel van de PPL training. Maar de 45 uur in je PPL hoeven niet per se in het daglicht te gebeuren dus je kunt het combineren. Of de sylabus van je school daar rekening mee houdt is een ander verhaal natuurlijk. Maar om je night rating te halen staan hier de voorwaarden voor de UK CAA. Er hoeft voor de night rating geen extra examen gedaan te worden, je moet gewoon je vlieguren onder bepaalde omstandigheden gemaakt hebben. http://www.pilotfriend.com/training/flight_training/jar_night.htm

Let er wel op dat je in Nederland niet VFR 's nachts mag vliegen ook al heb je een night rating. Deze heb je dus alleen nodig als je ook je IR rating haalt of als je naar het buitenland gaat waar je wel 's nachts VFR mag vliegen, Duitsland bijvoorbeeld
 
Last edited:
(Oh, ja, tegen mij moet je niet zeuren over afstanden. Ik woon in Zuid-Holland en werk nu in Groningen. Ik doe vaak zat even "op-een-dag-op-en-neer". Ik kan je garanderen dat waar dan ook in Groningen naar lelystad minder dan 200 km is. Dat het je 2 uur kost... Daar kan ik inkomen.

Ik vlieg meestal in Duitsland, omdat de kosten zodanig veel lager liggen, dat ik die 2 uur om in Duitsland te komen, er makkelijk uit haal.)

Mijn welgemeende excuses dat ik bij wijze van spreken 200 kilometer schreef, terwijl het eigenlijk 170,8 is volgens de routeplanner...

Over waar ik wil gaan vliegen als ik eenmaal mijn brevet heb ga ik later nog wel een keer nadenken. Eerst maar eens dat papiertje halen. Maar Duitsland is zeker een optie en de afstanden naar de vliegvelden maak ik me ook niet druk om.

sodaclub112, bedankt voor je heldere antwoorden. Ik dacht dat Nederland een land was waar je overal de hoofdprijs voor moet betalen, maar die yanken kunnen er ook wat van!

Ik kwam trouwens de volgende zin tegen op de site van EFT:
"By training with EFT, you are becoming part of a professional training environment in every respect. This necessitates a strict dress code, and you will be required to wear a uniform at all times whilst at school and during flights. EFT’s uniform consists of black shoes and trousers with belt, and a white pilot shirt with epaulette holders. Short sleeves are worn at our USA base, and long sleeves and tie at our European base (except in summer)."

Dat ze dat eisen voor CPL/ATPL snap ik nog wel, maar voor PPL vind ik wel erg ver gaan.
 
Graag gedaan. Ik vind het ook moeilijk om (recente) info te vinden over het PPL in de USA halen, dus ik hoop dat dit draadje icm mijn blog goede info geeft over het hele traject.

Op de blog van Falco, op EFT, staat hij ook iedere keer in uniform op de foto. Op zich wel leuk om een keer te doen, als je "terug" bent in NL kan dat niet meer. nja niet zonder voor gek te lopen dan ;)

Het traject in de USA is inderdaad duur aan alle adminstratieve lasten. Echter de theorie examens in NL zijn 90 euro per stuk ivm. 30 per stuk in de UK. +- 430 euro besparing. Hiermee kun je dan de administratieve rondslomp van de USA mee bekostigen. Maargoed of het in totaal in de US echt zoveel goedkoper is denk ik niet. (het vliegen zelf echter zeker wel!) Ik denk dat het ongeveer hetzelfde zal zijn, maar dan ben je in ieder geval wel in de USA geweest voor een mooie periode, dat is natuurlijk ook veel waard. Succes en ik hoor nog wel als er vragen zijn. Ik zit nu "in de molen". Ik heb gelukkig geen vaste lasten in NL dus voor mij zal het wel wat voordeliger zijn in de US.
 
Mijn welgemeende excuses dat ik bij wijze van spreken 200 kilometer schreef, terwijl het eigenlijk 170,8 is volgens de routeplanner...

Hmm, my bad. Dus laat ik even zo netjes zijn om de getoonde manieren vrolijk te retourneren. Sorry dat ik het allemaal wat "kortaf" formuleerde.

Als excuus wil ik graag aanvoeren dat ik per jaar alleen voor mijn werk al tussen de 20.000 en 30.000 kilometer rijd en dus schrik ik verder ook niet van 100 km (of 200 km) om even een stukje te gaan vliegen. Ik combineer dat vaak zat met familie/vrienden bezoek, omdat die ook "maar 175 km weg wonen. Maar je hebt natuurlijk gelijk, ik mag er wel eens rekening mee houden dat niet iedereen regelmatig 200 km of meer enkele reis doet.

n.b. Als je het hebt over vliegen in America, zou je ook een keer contact op kunnen nemen met Europe-American Die vliegt voor een vliegschool o.i.d. in America en heeft al vaak zat zijn licht laten schijnen over dit soort kwesties. Ik had eigenlijk zijn input al wel verwacht, vandaar dat ik hem eerder nog niet genoemd heb.

(Houd er rekening mee dat hij dus een belang heeft als hij je advies geeft.)
 
No hard feelings.

Voor wat betreft Europe-American, zij staan niet in de link (.pdf) waar Immortal het over eerder had. Daar staat alleen de Euro American School of Aviation Inc. in, welke in Ormond Beach zit. Europe-American Aviation zit in Naples, dus volgens mij zijn dit twee verschillende vliegscholen. De eerstgenoemde staat dus niet in die lijst en kan daarom niet voorzien in een compleet EASA brevet. Maar ik kan het mis hebben, zoek het later wel even precies uit.
 
Falcko, ik had je blog al eens gelezen. Ziet er leuk uit. Ik ben ook van plan om zo'n soort blog bij te houden, maar ik moet nog even kijken hoe ik dat ga doen.

Wordpress is goed te doen inderdaad. Wil je nog meer willen weten over EFT dan vraag je gerust.
Mocht je zover zijn en wil gaan vliegen in het noorden heb ik ook nog wel leuke/handige tips voor je.
 
Ik kwam trouwens de volgende zin tegen op de site van EFT:
"By training with EFT, you are becoming part of a professional training environment in every respect. This necessitates a strict dress code, and you will be required to wear a uniform at all times whilst at school and during flights. EFT’s uniform consists of black shoes and trousers with belt, and a white pilot shirt with epaulette holders. Short sleeves are worn at our USA base, and long sleeves and tie at our European base (except in summer)."

Dat ze dat eisen voor CPL/ATPL snap ik nog wel, maar voor PPL vind ik wel erg ver gaan.

Dat vond ik eerst ook, maar als je daar eenmaal rondloopt heeft het ook wel wat hoor. Je moet even wat investeren in kleding welke je na de opleiding waarschijnlijk nooit meer aan hebt, maar ach.
Ik vond het geen probleem althans, het oogt wel professioneel vind ik.
 
Ik heb zelf ook in de VS mijn initiële opleiding gedaan (6 maanden in South Carolina), het is er heerlijk vliegen en kost geen drol. Het totaalplaatje echter zal denk ik ongeveer bij elkaar hetzelfde zijn als in NL (afhankelijk waar je zit). Ik ken echter wel verhalen van mensen die naar de VS gegaan zijn voor PPL en een aantal problemen tegenkwamen. Het lukte niet binnen de tijd van verblijf omdat de kisten altijd stuk waren, instructeurs waren lomp en gedemotiveerd waardoor het niet klikte, extra uren en accommodatie (en autohuur) na de standaard periode was een stuk duurder, extra trip heen en weer was nodig om het af te maken, ga zo maar door. En dan kom je in NL en kom je erachter (ik ook) dat de RT, ATC procedures en het weer toch weer heel anders zijn dan je net gewend was.

Je kan het dus ook andersom doen. Opleiding doen bij de club waar je uiteindelijk ook wil gaan vliegen in je eigen tempo zodat je de club omgeving en vliegomgeving daar door en door leert kennen en wellicht al met sociale evenementen op de club vliegvriendjes kan maken om later kosten mee te delen. Netto is dat veiliger, efficiënter, goedkoper en leuker.

En als je dan eenmaal je PPL hier hebt gehaald en wat ervaring opgedaan hebt kan je een keer naar de VS gaan om op een relaxte manier (eventueel met vliegbuddy), en gewoon met je eigen EASA papiertje, een mooie toer maken in Californië of whatever. Daar wennen is zo gedaan omdat dingen makkelijker geregeld zijn.

Just my 2 cts... Duitsers in de vliegerij spreken overigens normalerweise voldoende Engels (niet allemaal, maar je vindt ongetwijfeld een FI die dat wel doet). In de grensstreek verstaan (en spreken) ze meestal ook wel Nederlandsch, dat komt wel goed. Lelystad is met 178 km (kijkend in google maps) ongeveer 1 uur 45 minuten. Maar kijk ook eens naar Hoogeveen. Motorvliegvereniging Hoogeveeen heeft zo te zien een zeer betaalbare C172 diesel: http://www.mvvh.nl . Daarmee kom je ongetwijfeld ook op een totaalplaatje dat niet duurder is dan in de VS. En dat is waarschijnlijk binnen een uur rijden van je vandaan.
 
Ik ken echter wel verhalen van mensen die naar de VS gegaan zijn voor PPL en een aantal problemen tegenkwamen. Het lukte niet binnen de tijd van verblijf omdat de kisten altijd stuk waren, instructeurs waren lomp en gedemotiveerd waardoor het niet klikte, extra uren en accommodatie (en autohuur) na de standaard periode was een stuk duurder, extra trip heen en weer was nodig om het af te maken, ga zo maar door.

Bedoel je hiermee dat ik de opleiding móet afmaken bij de school waarbij ik ben begonnen?

Want als ik door de omstandigheden zoals jij ze schetst mijn opleiding in de VS niet kan afmaken en (laten we zeggen) 5 of 10uur tekort kom, dan kan ik toch gewoon bij een vliegschool in NL de opleiding afmaken?

Ik zie het nog steeds niet zitten om de volledige opleiding in NL te volgen. Om verschillende redenen, maar de voornaamste is dat ik bang ben dat het wel eens 2 jaar of langer kan gaan duren voor ik mijn papiertje heb. Ik ben geregeld enkele weken of maanden in het buitenland, en dan vooral de maanden dat het in NL wél mooi weer is om te vliegen. Vandaar dat ik graag een aantal weken naar het buitenland wil om het in 4 á 5 weken te kunnen halen.
 
Bedoel je hiermee dat ik de opleiding móet afmaken bij de school waarbij ik ben begonnen?

Want als ik door de omstandigheden zoals jij ze schetst mijn opleiding in de VS niet kan afmaken en (laten we zeggen) 5 of 10uur tekort kom, dan kan ik toch gewoon bij een vliegschool in NL de opleiding afmaken?

Kan wel, maar is niet zo makkelijk. Je moet een goedgekeurde syllabus volgen. Als je bij een andere school verder gaat, moet die eerst beoordelen wat je niveau is en vervolgens voor jou speciaal een syllabus schrijven en die laten goedkeuren. Kost veel tijd en geld.
 
Misschien is dit wat:
http://www.lls.nl/ls-sport.html

PPL in 2 weken theorie in NL, daarna 4 weken onafgebroken vliegen in USA of Zuid Afrika... (er vanuit gaande dat je in één keer slaagt...)

Ik heb vorig jaar de extra info opgevraagd en de prijzen waren niet schrikbarend hoog. Gewoon concurrerend, meen ik me te herinneren. Ik heb er zelf bewust voor gekozen wèl die twee jaar er over te willen doen, dus ik heb dat stukje niet meer bewaard, helaas. Maar goed, een mailtje er aan wagen kost niet veel moeite, toch?

Volgens mij hoeven die twee en die vier weken niet aan elkaar vast te zitten, dus dat moet qua vakantiedagen ook nog wel te regelen zijn.
 
Bedankt voor de tip. Ik heb ze zojuist een email gestuurd, aangezien er niet veel info op de website staat.

Ook heb ik gisteren een bericht naar Europe-American gestuurd. Ik zal de info hier posten zodra ik het binnen heb.
 
Samenvatting

Samenvatting

Heren / dames,

Hartelijk dank voor alle informatie die tot nu toe gegeven is. Ik heb de relevante informatie even op een rijtje gezet. Niet dat de overige informatie niet relevant is, maar voor mij persoonlijk zijn de onderstaande onderwerpen wel iets waar ik zelf in mijn situatie rekening mee moet houden:

Voorbereiding:
Kosten M1 visum USA ± € 173,- (#26)
Blog AAA: www.leowillems.com
Blog EFT: http://vliegen.falcko.com

Keuze vliegschool:
Alleen volledig JAA/EASA PPL mogelijk buiten Europa via “CAA approved facilities” (#11)
FAA + EASA PPL is geen probleem (#9)
Medical en EASA brevet moeten in één land geregistreed staan (#9)
Goedkope Europese opties waar je in 4-5 weken je PPL kan halen zijn er genoeg, maar het weer buiten de zomer om kan een probleem zijn (#2, #8)
Night Rating heb je niets aan in NL, is pas interessant als je IR wilt gaan doen (#26)
Uniform verplicht bij EFT (#33)
Bij het niet voltooien van de opleiding in de VS is het niet gemakkelijk om in NL de opleiding voort te zetten (kost veel tijd en geld) (#36)

Opties VS (#11):
Naples Air Center
European Flight Training
Euro American School of Aviation
American Aviation Academy

Opties VS via NL organisatie (#37):
Vliegjaa
Lelystad Luchtvaart School

Opties Zuid-Afrika via NL organisatie (#37):
Lelystad Luchtvaart School

Na behalen brevet:
Bijna altijd “checkout” benodigd als je een “nieuw” type vliegtuig wilt huren of als je onbekend bent bij een verhuurder (#18, #19)
Duitsland goedkopere optie om te vliegen (#25)
Bij de eerste vlieguren in NL is het handig om een instructeur mee te nemen i.v.m. Europese omstandigheden/procedures (o.a. #34)


Uiteraard volgen er nog veel meer vragen voordat ik besluit waar en hoe ik mijn brevet wil halen, maar het ontbreekt me momenteel nogal aan de tijd om me er maximaal in te verdiepen. Jullie informatie wordt enorm gewaardeerd en hopelijk zijn er ook anderen die in mijn situatie verkeren en hier veel aan hebben.

Sigs
 
Antwoord LLS op mijn vraag om meer info over (tarieven, tijdsduur, start opleiding) de gecombineerde opleiding in de VS of Zuid-Afrika)


"De voorwaarden e.d. voor de combinatie vliegopleiding PPL-SEP (eenmotorig) voor na 1 oktober 2012 zijn helaas nog niet bekend en wij kunnen u daarom geen informatie op dit moment hieromtrent verschaffen.

Verder melden wij u tevens dat een 'combinatie' PPL opleiding (USA/NL) uitsluitend een tijdsvoordeel geeft (volledige afronding is namelijk mogelijk rond 4 tot 5 maanden) en geeft niet zozeer een tariefvoordeel. Indien u dus overweegt een PPL vliegopleiding te gaan volgen dan kan dit op elk moment die u wenst in Nederland worden begonnen. De gemiddelde tijdsduur van deze opleiding ligt dan ergens tussen de 6 en 12 maanden afhankelijk van de lesfrequentie die u wenst en het jaargetijde waarin u begint.

Wilt u meer informatie hierover ontvangen dan vernemen wij dit graag van u."
 
Back
Top