Ik heb zelf 12.000 euro gebudgeteerd voor het PPL in de USA met alles inclusief, accomodatie, reis, gear, theorie, administratieve kosten, brevet en minimum trainingskosten + 15 uur extra vlieguren.
Ik denk dat je voor AAA dan goed in de buurt zit. Ik heb een drietal USA vliegscholen op een rijtje gezet qua kosten (en aardig wat mails heen en weer gestuurd), en ben tot de volgende berekeningen gekomen:
AAA: € 10.622,65 (28 dgn)
EASA: € 8.522,32 (21 dgn)
NAC: € 10.306,74 (21 dgn)
Hierbij heb ik de volgende kosten meegenomen in de berekening:
- Kosten zoals weergegeven op websites
- Vliegtickets (enkele reis naar resp. SAN / MCO / RSW en terug)
- VISA/TSA/SEVIS
- Theoriegedeelte (incl. lesboeken, uitrusting en alle examens)
- Praktijkgedeelte (incl. examen en Night Qualification)
- Vervoer van vliegveld (aankomst USA) naar vliegschool en v.v.
- Accomodatie
- FAA en EASA medical
Het valt gelijk op dat de totale kosten aardig wat hoger ligt dan initieel vermeld op hun websites. Dit komt vooral door de aanschaf van studiematerialen en de vliegtickets:
AAA: $10.398,00 vermeld, uiteindelijke kosten zijn $13.446,39 (+ $ 3048,39)
EASA: $8.190,00 vermeld, uiteindelijke kosten zijn $10.787,75 (+ $ 2597,75)
NAC: $8.370,00 vermeld, uiteindelijke kosten zijn $13.046,51 (+ $ 4676,51)
De kosten bij NAC zullen uiteindelijk nog een stuk gaan stijgen, aangezien zij niets over de I-20 en TSA kosten schrijven, maar ik ga er vanuit dat dit bij hun er nog bovenop komt. Ook zijn er nog meer additionele kosten die zij op hun website niet vermelden, zoals R/T les ( $ 79) en R/T test ($ 250) en de "Naples Air Center PPL pack" ($ 301,80). Deze kosten kreeg ik pas vandaag te horen nadat ik verduidelijking vroeg v.w.b. alle kosten in vergelijking met andere vliegscholen.
Mijn vraag aan NAC of er nog fuel surcharge bij kwam kijken, antwoorden ze met "Yes – currently $25.00 per hours that is changing per oil fluctuations – ". Op de vraag of dit bij de prijs inbegrepen zit moet ik nog antwoord krijgen...
Het gevaar bij de Floridiaanse vliegscholen (zeg ik dat goed?) is dat zij de opleiding aanbieden in 21 dagen. De accomodatiekosten zijn ook voor 21 dagen, dus bij uitloop (wat mij niet ondenkbaar lijkt) stijgen de kosten aanzienlijk.
Tevens sta ik in contact met een aantal NL vliegscholen bij mij in de buurt, en ik heb tot nu toe van de informatie van één vliegschool een gedetailleerde berekening kunnen maken, waarbij de kosten momenteel op zo'n € 15.300 liggen. Kosten die je op andere velden dan EHGG misschien niet hebt, maar welke ik uiteraard wel heb doorberekend zijn landingsgelden en ATC kosten. Ook de verplichte lidmaatschap van de vliegclub zit hierbij in. In totaal zo'n € 1500,- voor eerdergenoemde kosten. Maar voor de rest zijn alle kosten gelijk aan de kosten op elk ander vliegveld en bij elke andere vliegschool.
Bij zowel de USA als NL vliegscholen ben ik uitgegaan van het minimum aantal vlieguren welke benodigd zijn voor het brevet.