Europese PPL halen buiten Europa

Hoi,
Ik ga in Oktober naar de VS. Het is via Fly jaa. Het is een vliegschool in San Diego. Med.keuring ( Faa en EASA) heb ik reeds in Nederland gedaan. Ik ben van plan zo'n 35 dagen daar te verblijven. Misschien ook een optie voor je?
 
Vliegjaa had ik inderdaad al in gedachte, maar aangezien het via een NL organisatie gaat betaal je al gauw EUR 9500,- voor de opleiding. Hetzelfde verhaal als LLS (USA / Zuid-Afrika).

Maar een definitieve keuze heb ik nog niet gemaakt, dus hij blijft zeker in het achterhoofd zitten.

Wat betaalde je voor de medische keuringen? En waar heb je dat gedaan?
 
Medische keuring bij KLM health services. Ik moest ook gelijk keuring voor FAA hebben namelijk ( kost zo'n 80 euro extra). Gisteren bericht gekregen dat mijn Nederlandse keuring nu ook nog omgezet moet worden voor med.keuring UK, aangezien de regels per 1 juli a.s. veranderen en aangezien de opleiding via de UK CAA gaat je over een UK CAA medical dient te beschikken. Weer 100 euro extra, wat het totaal nu op meer dan 500 euro aan medische keuringen gaat brengen. Waanzin.....
 
Bij mijn AME (Doctor Wallace in Barley, Engeland):
CAA/JAA Klasse II keuring : 140 GBP incl. ECG.
FAA keuring (nodig voor solo lessen in US) +100 GBP
Totaal rond 300 euro (het pond is wat gestegen de laatste tijd)

Toen ik een paar jaar terug in Florida was had ik de FAA keuring in Spruce Creek gedaan, kostte $120, en mijn CAA keuring ook daar, voor $280 incl. ECG.
 
Hej MD11fan,

Ik ben vanaf 3 October ook in San Diego om mijn vliegbrevet te halen! Ga je toevallig naar American Aviation Academy @ 2035 N Marshall Ave - El Cajon ? Daar ga ik naartoe. Dat is de enige JAA vliegschool daar volgens de UK CAA. Zou wel leuk zijn om te weten dat er ook een nuchtere Hollander rondloopt tussen de ..... Amerikanen! Hoe ging het bij flyjaa.nl? Ik heb direct bij de vliegschool ingeschreven. Inmiddels heb ik in juli een afspraak om mijn visum aan te vragen dus ik ben er zo goed als klaar voor.

Heb je nog plannen om daarna nog door de US te reizen? Ik wel. PM mee maar even.
Succes met de voorbereidingen!
PS: Ik heb nog een aantal boeken van Jeremy pratt liggen die je wel zou kunnen overnemen/lenen.
 
Gisteren bericht gekregen dat mijn Nederlandse keuring nu ook nog omgezet moet worden voor med.keuring UK, aangezien de regels per 1 juli a.s. veranderen en aangezien de opleiding via de UK CAA gaat je over een UK CAA medical dient te beschikken. Weer 100 euro extra, wat het totaal nu op meer dan 500 euro aan medische keuringen gaat brengen. Waanzin.....

Begrijp ik het goed dat indien ik voor de American Aviation Academy kies, ik dus naar de UK moet voor een medische keuring?

En moet dat alleen voor AAA, of ook voor de 3 vliegscholen in Florida?


Een keuring in NL kan trouwens al voor EUR 180 in het Martiniziekenhuis in Groningen (http://www.m-c-w.nl/vliegmedischekeuringen.html)
 
Hoi Sigs,

Het klopt inderdaad dat de state of licence ook de medische records moeten bezitten. Eerst kon je bijvoorbeeld in de UK je licence hebben lopen en in NL je Medische gegevens. Dit kan vanaf 17 sept niet meer.

De JAA vliegscholen in de US werken allen volgens de UK CAA (Civil aviation authority) richtlijnen en de profcheck, het praktijk examen aan het eind, wordt door een UK examinator gedaan. Dus ja, voor alle vliegscholen in de US moet je een UK medical hebben omdat de UK ook je licentie uitgeeft. Zoals straks te lezen is kun je wel de medicals in NL ondergaan maar de records moeten dan overgedragen worden naar de UK CAA, en daar rekend de KIWA blijkbaar 100 euro voor volgens MD11fan. Hier heb ik geen ervaring mee want ik ben naar de UK gegaan voor de medical. daar kosten he 140-150 pond inclusief uitgebreide oogtest. PM maar als je hier intresse in hebt. Dit kan je op 1 dag doen met Ryanair 's morgens 07:00 erheen vliegen. keuring rond de middag en 's avonds 17:00 weer terug vliegen.

Hieronder een linkje naar de CAA's website waarin dit in het engels wordt uit gelegd.
Which country can I apply to for an EASA licence?
You may apply for an EASA licence for each category of aircraft; but you may only hold one EASA licence for each category. All EASA licences issued to an individual must be from the same EASA Member State, which must be the State that holds the medical records for that individual. A licence holder may change their State of Licence issue, but to do so they must have their medical records transferred to the new State and all of their EASA licences reissued by that State; or apply to the new State for a new initial Medical Certificate (i.e. effectively start again). Part MED allows for a licence holder to obtain a medical certificate from any Authorised Medical Examiner or Aero Medical Centre in any State, but when they do so the record of the outcome will be sent to the State that holds their medical records, which will be their State of Licence issue. (FCL.015 and MED.A.025 refer). As a medical certificate must be obtained before flying solo, the State of Licence issue for an individual will be determined, at least initially, by where that first Medical Certificate is obtained.

Consistent with the above, from 17 September 2012 the CAA will not accept applications for licences or ratings from anyone who does not have their medical records held in the UK
http://www.caa.co.uk/default.aspx?catid=2330&pagetype=70&gid=2134&faqid=1285
 
Ik heb zojuist een mail gekregen van AAA, welke jullie onderstaande verhalen bevestigd v.w.b. de medical.

With the recent takeover of JAA by EASA, there are a number of new restrictions that were not there before. If you were to get a Dutch medical, that country would then be your State of Licence issue and would eventually issue your EASA PPL. Unfortunately, the Dutch authorities do not recognise the UK CAA PPL course and in order for me to test you (as a UK CAA certified EASA examiner) I must receive a briefing by the Dutch authorities. In addition, the UK CAA no longer has access to medical records from another country. Prior to EASA the UK CAA would have sent a request to the Dutch authority to confirm your medical and issued your PPL accordingly. For the medical, you can either obtain an EASA medical from an AME in the UK or visit our EASA AME in Phoenix Arizona. This will entail an airliner trip (1hr), a small aircraft flight (3hrs) of a drive (5hrs) at your expense. EASA seem to have taken a huge step backwards, but these are the rules under which we must now operate.

Maar uiteraard roept dit antwoord, in combinatie met de reacties die hier op het forum gegeven worden ook weer de nodige vraagtekens op:

Gisteren bericht gekregen dat mijn Nederlandse keuring nu ook nog omgezet moet worden voor med.keuring UK, aangezien de regels per 1 juli a.s. veranderen en aangezien de opleiding via de UK CAA gaat je over een UK CAA medical dient te beschikken. Weer 100 euro extra, wat het totaal nu op meer dan 500 euro aan medische keuringen gaat brengen. Waanzin.....

Bedoel je hiermee dat je een NL medical kan laten opsturen naar de UK en dan dus een UK CAA medical hebt, zonder dat je zelf naar de UK gaat? In dat geval ben ik dus maar 280 euro kwijt voor een medical (180 euro voor de keuring in NL + 100 euro "administratie- en verzendkosten" voor het omzetten naar een UK CAA class 2 medical).

Ik ben dus op zoek naar de makkelijkste en goedkoopste manier om een UK medical te krijgen. De optie om in Phoenix een EASA medical te krijgen vind ik gevaarlijk want mocht je niet worden goedgekeurd, dan heb je er al een hoop geld onnodig ingestoken. Dus dat is geen optie.
 
Hoe het met de conversie in elkaar zit weet ik niet. Misschien dat md11fan daar meer over kan vertellen. Ik ben er ook benieuwd naar als ik straks mijn herhalings keuring moet doen, het liefst in NL.

Zoals ik al zei ben ik o.a. voor de class 2 keuring naar de UK gegaan. Ik zal de kosten hier even noemen en wat andere info zodat je een goed overwogen keus kunt maken. Het wachten met de medical tot je in de USA bent is inderdaad erg riskant.

Met ryanair ben je met een beetje geluk voor 30 euro op en neer. 's morgens om 7 uur aankomen, Dan nog 10 pond om van Gatwick naar London te komen (easybus.co.uk) dan loop je naar het Marlebone station, waar je een directe trein naar Leamington neemt. (retour ongeveer 30 pond http://www.chilternrailways.co.uk). Dan kun je naar de opticien gaan en voor 22 pond doen ze daar een uitgebreide oogtest (1 uur) en daarvoor moet je een afspraak maken via de website. Ik ging naar Specsavers in Leamington Spa. daarna lopend naar de AME (de doctor) daar 110 pond betalen en weer terug naar London, de bus weer in naar Gatwick en weer naar huis toe rond 18:00 uur.

Bij de Ame waar ik naartoe ben geweest, zie http://www.caa.co.uk/application.aspx?catid=49&pagetype=65&appid=21&mode=list&county=Warwickshire zat de EEG al in de prijs, dus voor 132 pond heb je medical. De rest is transport kosten. In London zitten ook AME's maar die zijn dan weer een stuk duurder. Je kunt ze hier vinden. http://www.caa.co.uk/application.aspx?catid=49&pagetype=65&appid=21

De dokter was erg aardig en hij is goed te bereiken met de benenwagen en per email. De keuring stelt niet zoveel voor, wat appelsap in een potje doen, bloed via een vingerprik geven, hij voelt je buik en nek even, stelt je wat vragen, doet nog even een heel onnozele gehoor test en dat was het dan. Je krijgt het certificaat meteen mee. Ik zou wel even wachten tot na 1 september dan krijg je volgensmij meteen een EASA certifcaat mee. Dat kun je met de doc nog even overleggen.

op de blog staat hierover ook nog info, maar dit is een goede samenvatting. Ik hoor wel waar de keus op valt.
 
Bedankt voor je snelle en gedetailleerde antwoord. Ik heb zojuist een mail gestuurd naar het KIWA om e.e.a. te laten verduidelijken qua medicals.

Verder ben ik druk aan het mailen met zowel Nederlandse als Amerikaanse vliegscholen en hoop ik binnen 2 weken voor mezelf duidelijk te hebben waar de keuze op gaat vallen. Conclusie tot nu toe is dat VS vliegscholen (in ieder geval AAA) toch wat duurder zijn dan verwacht, en dat er qua NL vliegscholen (variërend van 15.000 tot 19.500!!) geen pijl op te trekken is en ik nog een hoop verborgen kosten moet opzoeken. Onder andere het feit dat je ook bij een solo-vlucht voor een instructeur moet betalen en het feit dat ik met mijn 1.93 voor grotere toestellen moet kiezen, drijven de prijs in NL behoorlijk op.

Bedankt iedereen voor de reacties tot nu toe.
 
... en het feit dat ik met mijn 1.93 voor grotere toestellen moet kiezen, ...

De Aquila bij KLM Aeroclub (een tweezitter is genoeg om je PPL in te halen ;) ) is ècht lekker ruim van binnen:
http://www.flickr.com/photos/eham-spotter/6829555954/
(2 x meer dan 2 meter in de pit)

http://www.flickr.com/photos/eham-spotter/6829555300/
(1.75m + 1.85m in da pit)

Het is de participatieconstructie waar ik voor gekozen heb; het toestel is net besteld, verwachte levering eind oktober. Hoeft natuurlijk niet jouw keuze te zijn, maar ik ben er erg happy mee.
 
hallo,

ik ben juist voor mijn final check en ik heb gelest op een c152 dan een c172 daarna aero AT-3, terug een C172 en dan weer de AT-3.
Ik heb er nu ongeveer 1.5 jaar over gedaan,
waarbij ik om medische redenen 6 maanden (plaatsen stent) niet gevlogen heb en er bij ons meer tegenwerking is van het weer (EBSH).
Totaalprijs tot nu toe rond de 7000euro,
instructeur betalen wij niet indien solo.
Voordeel van hier te leren vliegen is toch ook wel het aanpassen aan kleine velden, het snel wisselend en twijfelachtig weer,
voor de prijs hoef je de oceaan niet meer over te steken, enkel voor de termijn.
Maar elke week naar het vliegveld is ook leuk,
zo leer je alle facetten langzaam maar zeker kennen en heb je meer tijd om te bekomen als je eens een mindere dag hebt.

groeten
 
Hoi Slowly,

Ok 7000 euro is niet erg veel! Kun je een beetje specificeren wat je met "totaalprijs" bedoelt. Zitten daar ook de medical, theorie lessen en examens, headset en licentie uitgave bij etc.?

Was het ritme na een break van 6 maanden weer goed op te pakken?
 
Ik heb zojuist een mail gestuurd naar het KIWA om e.e.a. te laten verduidelijken qua medicals.

Mijn vraag over het halen van een medical in NL en deze om laten zetten naar een UK CAA medical kunnen ze bij het KIWA niet beantwoorden, dus ben ik doorverwezen naar ILENT.

(EBSH).
Totaalprijs tot nu toe rond de 7000euro,
Voordeel van hier te leren vliegen is toch ook wel het aanpassen aan kleine velden, het snel wisselend en twijfelachtig weer,
voor de prijs hoef je de oceaan niet meer over te steken, enkel voor de termijn.

EBSH: St. Hubert, Belgie. 458km rijden. Ik denk dat Amsterdam --> Florida/Californie met het vliegtuig sneller is...
 
Het is maar als voorbeeld dat the american way niet altijd goedkoper is,
en taal is ook géén barriere,
ik ben nederlandstalig en instructeur franstalig,
het zijn toch altijd dezelfde termen die terugkomen en veel in het engels,
iedereen oefent voor zijn ELP:)
Ik heb wel al begrepen dat de prijzen in Nederland een stuk hoger liggen dan hier.

bij de prijs is inbegrepen:

theorie,
theorieexamen 89 euro
medisch onderzoek 230euro, herkeuring gratis
headset mag je eigenlijk niet meerekenen, daar je deze gratis mag gebruiken,
de mijne koste 112euro,

nu nog wachten op de wat goed weer, een examinator en de prijs van de licentie.

Het hervatten na 6 maand viel best mee,
koste een 45 tal minuten,
had het slechter verwacht,
natuurlijk ben je dan dubbel gemotiveerd.
 
Het is maar als voorbeeld dat the american way niet altijd goedkoper is,
en taal is ook géén barriere,

Nee daar ben ik het helemaal met je eens, maar om even voor een uurtje les naar St. Hubert (Belgie) te rijden als Groninger... Dat gaat aardig in de tijd en reiskosten lopen.
 
EBSH: St. Hubert, Belgie. 458km rijden. Ik denk dat Amsterdam --> Florida/Californie met het vliegtuig sneller is...

458 kilometer is voor mij ongeveer 4 uur. (Ik heb niet op Googlemaps gekeken, maar ik heb eigenlijk de gok genomen dat st Hubert niet al te belachelijk ver van Duitsland ligt, dus dan neem ik de A31 in Duitsland, daar rijd ik ongeveer 160~170, dus dan moet 458 km in 4 uur best te doen zijn.

n.b. Bij die afstand Amsterdam --> Florida moet je eigenlijk ook de 1,5 uur rijden van Groningen naar Amsterdam meenemen en de 1,5 uur die je op schiphol rond moet hangen... Dus het vliegtuig moet het dan in 1 uur redden van Amsterdam naar Florida.. :) Jij vliegt zeker met het ISS? :confused:

Als ik zo zie wat jij aan kosten aan het verzamelen bent voor je tripje naar America (trouwens erg goed dat je een reële inschatting probeert te maken. Veel mensen willen vooral een zo goedkoop mogelijke inschatting maken.) dan denk ik dat je dus uiteindelijk aan minimaal 10.000 euro gaat komen, exclusief een paar uur die je hier wilt vliegen met instructeur om gewend te raken aan een aantal dingen die toch echt significant anders zijn, zoals praktijk RT, luchtruim indeling etc.
Ik heb wel eens serieus gekeken naar het halen van mijn PPL in Duitsland. Voor jou is dat 50 km verderop. Volgens mij moet dat ook gaan lukken voor rond de 10.000 euro.

Als je dat dan doet op bijvoorbeeld Leer, kan je nadat je je brevet hebt gehaald, bij dezelfde school, zonder extra checkout, gelijk een kist huren. Dat kon nog wel eens een handige optie zijn.

Ook qua voorbereiding is dat natuurlijk erg makkelijk, want het is gewoon een stuk makkelijker om een keer naar Leer te rijden om daar even een kist te passen, dan om naar Florida te gaan en maar te hopen dat je in een C172 past.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook een leuk avontuur om lekker een paar weken naar Florida te gaan. Maar ik zou dat zelf alleen doen als ik een iets ruimer tijdschema had, dus X weken om mijn PPL te halen en dan nog een week of 2-3 om daar ook een leuke rondvlucht te maken.
 
Even een kleine opmerking. Je kan als je in de USA je PPL haalt niet meteen aan gaan vliegen zelf. Eerst moet de hele papier bende naar de UK opgestuurd worden en daarna sturen ze je brevet per post op, waarschijnlijk naar een adres in NL. Als je dat eenmaal hebt moet je bij de US een tijdelijke validatie aanvragen en dat duurt ongeveer 3 maanden.

Enige mogelijkheid is om je vliegschool lief aan te kijken of je met een student endorsement wat geplande routes mag maken, maar dan mogen er geen passagiers mee en je zul waarschijnlijk ook niet voor meerdere dagen een kist meekrijgen. Naar een andere vliegschool kan je ook niet omdat je visum dat niet toelaat. Hour building kan alleen met een geldig brevet.

Ik heb zelf 12.000 euro gebudgeteerd voor het PPL in de USA met alles inclusief, accomodatie, reis, gear, theorie, administratieve kosten, brevet en minimum trainingskosten + 15 uur extra vlieguren.

Ciao
 
Ik heb zelf 12.000 euro gebudgeteerd voor het PPL in de USA met alles inclusief, accomodatie, reis, gear, theorie, administratieve kosten, brevet en minimum trainingskosten + 15 uur extra vlieguren.

Ik denk dat je voor AAA dan goed in de buurt zit. Ik heb een drietal USA vliegscholen op een rijtje gezet qua kosten (en aardig wat mails heen en weer gestuurd), en ben tot de volgende berekeningen gekomen:

AAA: € 10.622,65 (28 dgn)
EASA: € 8.522,32 (21 dgn)
NAC: € 10.306,74 (21 dgn)

Hierbij heb ik de volgende kosten meegenomen in de berekening:

- Kosten zoals weergegeven op websites
- Vliegtickets (enkele reis naar resp. SAN / MCO / RSW en terug)
- VISA/TSA/SEVIS
- Theoriegedeelte (incl. lesboeken, uitrusting en alle examens)
- Praktijkgedeelte (incl. examen en Night Qualification)
- Vervoer van vliegveld (aankomst USA) naar vliegschool en v.v.
- Accomodatie
- FAA en EASA medical

Het valt gelijk op dat de totale kosten aardig wat hoger ligt dan initieel vermeld op hun websites. Dit komt vooral door de aanschaf van studiematerialen en de vliegtickets:

AAA: $10.398,00 vermeld, uiteindelijke kosten zijn $13.446,39 (+ $ 3048,39)
EASA: $8.190,00 vermeld, uiteindelijke kosten zijn $10.787,75 (+ $ 2597,75)
NAC: $8.370,00 vermeld, uiteindelijke kosten zijn $13.046,51 (+ $ 4676,51)

De kosten bij NAC zullen uiteindelijk nog een stuk gaan stijgen, aangezien zij niets over de I-20 en TSA kosten schrijven, maar ik ga er vanuit dat dit bij hun er nog bovenop komt. Ook zijn er nog meer additionele kosten die zij op hun website niet vermelden, zoals R/T les ( $ 79) en R/T test ($ 250) en de "Naples Air Center PPL pack" ($ 301,80). Deze kosten kreeg ik pas vandaag te horen nadat ik verduidelijking vroeg v.w.b. alle kosten in vergelijking met andere vliegscholen.

Mijn vraag aan NAC of er nog fuel surcharge bij kwam kijken, antwoorden ze met "Yes – currently $25.00 per hours that is changing per oil fluctuations – ". Op de vraag of dit bij de prijs inbegrepen zit moet ik nog antwoord krijgen...

Het gevaar bij de Floridiaanse vliegscholen (zeg ik dat goed?) is dat zij de opleiding aanbieden in 21 dagen. De accomodatiekosten zijn ook voor 21 dagen, dus bij uitloop (wat mij niet ondenkbaar lijkt) stijgen de kosten aanzienlijk.


Tevens sta ik in contact met een aantal NL vliegscholen bij mij in de buurt, en ik heb tot nu toe van de informatie van één vliegschool een gedetailleerde berekening kunnen maken, waarbij de kosten momenteel op zo'n € 15.300 liggen. Kosten die je op andere velden dan EHGG misschien niet hebt, maar welke ik uiteraard wel heb doorberekend zijn landingsgelden en ATC kosten. Ook de verplichte lidmaatschap van de vliegclub zit hierbij in. In totaal zo'n € 1500,- voor eerdergenoemde kosten. Maar voor de rest zijn alle kosten gelijk aan de kosten op elk ander vliegveld en bij elke andere vliegschool.

Bij zowel de USA als NL vliegscholen ben ik uitgegaan van het minimum aantal vlieguren welke benodigd zijn voor het brevet.
 
Last edited:
Back
Top