Europese PPL halen buiten Europa

Hoi,
Even op de medical terug te komen, je kunt inderdaad je ned.medical door ILENT laten opsturen naar de UK. Zij regelen dan alles voor je ( wat je uiteraard wel geld gaat kosten). Dit proces duurt enkele weken.
Dit dien je dus wel voor september 2012 te doen, hierna kan dit volgens mij niet meer..
 
Beste mensen,

De keuze is gemaakt en ik ga voor de American Aviation Academy. Daar zijn verschillende redenen voor, maar de 2 belangrijkste zijn de omgeving (Californie t.o.v. Florida) en het persoonlijke contact de afgelopen weken met de vliegschool. Elke mail naar de AAA werd binnen enkele uren zeer uitgebreid en gedetailleerd beantwoord en niet het standaard knip- en plakwerk van NAC en EASA (waarbij ik soms meerdere dagen moest wachten op antwoord). Kortom, het gevoel bij de AAA is een stuk beter dan bij de andere vliegscholen.

Gisteren heb ik alvast de theorieboeken besteld bij AFE zodat ik kan beginnen met het doornemen van de theorie, en morgen vlieg ik naar London voor de medical bij Dr. Chris King. Dit wil ik doen voordat ik met het visum-proces begin, want het zou zonde zijn als ik honderden euro's aan een visum uitgeef, en vervolgens medisch ongeschikt blijk te zijn.

De planning is nu dat ik begin januari 2013 naar de VS afreis, zodat ik begin februari klaar ben. Dit hangt nog af van het feit of ik in die weken vakantie kan nemen.

De keuze PA-28 of C-172 heb ik nog niet gemaakt, maar ben erg blij met de reacties op het topic "pa-28 of c172" op deze site.

Allemaal bedankt voor de informatie tot nu toe, en ik hou jullie op de hoogte v.w.b. de vorderingen.


M.v.g.

Sigs
 
Hoi Sigs,

Succes vandaag! Hoe was het bij Dr. King? Voor mijn vernieuwde medical zou ik daar ook wel heen kunne gaan als het een goede recentie krijgt.

De AAA heeft bij mij ook altijd snel en gedetaileerd emails beantwoord!
Ik hou jullie ook op de hoogte van mijn ervaringen op AAA in oktober via dit forum en op mijn blog. Succes met de studie Sigs!
 
je kunt inderdaad je ned.medical door ILENT laten opsturen naar de UK. Zij regelen dan alles voor je ( wat je uiteraard wel geld gaat kosten). Dit proces duurt enkele weken.
Dit dien je dus wel voor september 2012 te doen, hierna kan dit volgens mij niet meer..

Dit klopt inderdaad. Of ik de medical zelf kan opsturen, of dat het via ILENT moet en dus veel geld gaat kosten weet ik niet, maar ik kreeg deze mail van de CAA:

You can have a JAA class 2 medical in the Netherlands and send us a copy of your medical certificate so that we can load it onto our computer system. Please ensure that you provide your full address and some contact details. Please be aware that after the UK implements EASA on 17 September 2012, if you have a medical in the Netherlands we will require ALL the medical examination forms to be sent to us, we will no longer accept just a certificate.

Deze mail kreeg ik gisteravond, toen ik net terug was uit Engeland... Maar goed, wel een leuk dagje London gehad en ik was toch vrij. Van het ILENT heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag hoe het bovenstaande precies zit. Maar denk dat we er nu wel een goed beeld van hebben.

Hoe was het bij Dr. King? Voor mijn vernieuwde medical zou ik daar ook wel heen kunne gaan als het een goede recentie krijgt

Niks mis met deze man. Ik schat ergens in de 50 jaar, is jarenlang "gewoon" huisarts geweest maar door zijn passie voor luchtvaart doet hij nu alleen nog maar medicals voor (wannabe) piloten. Daar heeft hij het naar eigen zeggen zo druk mee dat zijn eigen PPL recent na 10 jaar vliegen verlopen is. Ik merkte ook wel dat hij de medical niet voor het eerst deed. Na 50 minuten stond ik (goedgekeurd) buiten. Kostte me 160 GBP voor de keuring zelf en 50 GBP "admin time". Volgens zijn site http://www.caamedicals.co.uk kost het 60 GBP per uur, maar hij zal bij mij wel alleen die 50 minuten hebben gerekend denk ik. Aardige man, en de meeste tijd gaat zitten in het administratieve gebeuren (hij typt nogal sloom), de keuring zelf ging hartstikke snel.

De kosten van 210 GBP zijn voor een standaard initiele CAA klasse 2 medical, inclusief ECG.
Ik heb alle AME's in London vergeleken (website en/of via mailcontact) qua kosten en hij is één van de goedkoopste. De anderen zitten tussen de 199 GBP (zonder ECG) en 280 GBP.
 
Hoi Sigs,

Gefeliciteerd met de medical. Toch altijd een hele opluchting als het dan officieel goed is voor 5jaartjes weer. Zat de oogtest ook bij die 210 GBP en 50 minuten in? Bij mij duurde die oogtest al 45 minuten (maar de oogdoc moest zich nog even inlezen in de formulieren etc)!

Dus na september moet je gewoon lege formulieren uitprinten van de CAA website, dit in laten vullen door een NL vliegende doctor en dan alles opsturen naar de CAA en dan is het goed? Op zich is dat nog wel te doen dan. Die 210 is nog best prijzig als je het vegelijkt met de AME's een uurtje reizen buiten London!

Success met de enrollment bij AAA, dit gaat erg makkelijk, formuliertje invullen en 500 USD betalen via paypall. De formulieren zijn 4-5 dagen later al bij je, zodat je je applicatie kunt maken op de website van het USA consulaat. Ik mag er volgende week weer heen, spannend, nja vooral veel wachten hehe , vergeet niet een boek mee te nemen anders duurt het wachten en in de rij staan nog veel langer! Ik heb er een keer 4.5 uur over gedaan.

PS: De enrollment fee bestaat uit :

The deposit is broken down as follows:
$100 = I-20 preparation fee
$100 = FEDEX mailing charge
$300 = to open your student account with us

So $300 is credited to your account and comes off your total when you get here."

Ik vond het wel grappig dat ze zo'n hele grote evenlop gebruiken voor maar 3 blaadjes papier hehe, iets minder grappig was dat het me 100 USD gekost heeft, nja :passed: Ik ben benieuwd of ze die I-20 prep fee ook van het totaal pakket af trekken want het zou bij het pakket inbegrepen zijn. Weet jij toevallig iets meer? Ik zelf heb het gevoel dat dat pakket alleen voor marketing doeleinden wordt gebruikt en dat je gewoon alles per uur berekend wordt etc en de optel som van de minimum kosten is dan de pakketprijs.
 
Gefeliciteerd met de medical. Toch altijd een hele opluchting als het dan officieel goed is voor 5jaartjes weer.

Thanks. Je weet van jezelf wel of je fysiek en mentaal gezond bent, maar het is altijd leuk om hier bevestiging van te krijgen en dat ze geen afwijkingen vinden in je bloed, urine of op je ECG.

Toch altijd een hele opluchting als het dan officieel goed is voor 5jaartjes weer. Zat de oogtest ook bij die 210 GBP en 50 minuten in? Bij mij duurde die oogtest al 45 minuten (maar de oogdoc moest zich nog even inlezen in de formulieren etc)!

De oogtest die ik heb gedaan deed Dr. King zelf, en bestonden uit het oplezen van kleine lettertjes op afstand (beide ogen open, links afgedekt en rechts afgedekt), testen op kleurenblindheid (beide ogen open), een Engels stukje voorlezen in lettergrootte 6 ofzo (beide ogen open, links afgedekt en rechts afgedekt) en een focustest waarbij hij een aantal letters steeds dichter bij je ogen schuift en dan moet je aangeven wanneer een letter wazig begint te worden (beide ogen open).

Dus na september moet je gewoon lege formulieren uitprinten van de CAA website, dit in laten vullen door een NL vliegende doctor en dan alles opsturen naar de CAA en dan is het goed?

Geen flauw idee, dat zie ik later wel weer als ik mijn brevet heb.

zodat je je applicatie kunt maken op de website van het USA consulaat

Ik neem aan dat je dat DS-160 formulier bedoelt?

Ik ben benieuwd of ze die I-20 prep fee ook van het totaal pakket af trekken want het zou bij het pakket inbegrepen zijn. Weet jij toevallig iets meer?

Ik mag aannemen van wel. Ze hebben het over I-20 fees, dus dat zal er vast wel bij in zitten.
 
Hoi,

Bij mij was de oogtest wel iets omvangrijker. Ik heb dezelfde testjes gehad als jij maar bij mij hebben ze ook een foto gemaakt van de achterkant van elk oog. Zag er wel leuk uit. Je zag "de blinde vlek" duidelijk zitten. Verder was er nog een machine om te kijken of je peripheral vision wel in orde was.

Ik neem aan dat je dat DS-160 formulier bedoelt?

Ja deze bedoel ik, ik was de naam ff kwijt. Daar was ik wel een uur mee bezig om dat ding in te vullen :(!

Weet iemand welke supporting documents je mee moet nemen naar het US consulaat voor het aanvragen van een M-1 visum? Ik heb een zorgverzekerings bewijs, een door de bank uitgegeven verklaring van financiele middelen, huidig werknemers contract en een berichtje van mijn ouders dat ze me eventueel financieel ook nog bij willen staan. Als laatste neem ik nog de vliegtickets mee en een reisplan. Zou dat voldoende zijn? Ik heb ook al een paar keer een J-1 visum aangevraagd, alle supporting docs meegenomen en toen vroegen ze er geeneens na :1855: Bij het M-1 visum doen ze dat wel?
 
Last edited:
Mijn vraag over het halen van een medical in NL en deze om laten zetten naar een UK CAA medical kunnen ze bij het KIWA niet beantwoorden, dus ben ik doorverwezen naar ILENT.

Voor de geïnteresseerden, hier het verhaal van ILENT:

U kunt uw medisch brevet in Nederland halen en dan laten omzetten naar een UK medical.

Hierbij stuur ik u de link naar de CAA-UK waarin staat hoe alles in zijn werk gaat bij een omzetting.

http://www.caa.co.uk/default.aspx?catid=49&pagetype=90&pageid=2576

Er zijn kosten verbonden aan de omzetting, ik raad u aan om hiervoor contact op te nemen met de CAA-UK.

Dit kan via hun e-mail adres: MEDICALWEB@caa.co.uk

Als u er voor kiest om hier een Klasse 2 te halen denkt u er dan wel aan om bij de keuring alles in het Engels te laten noteren.

Alle gegevens van de keuring, inclusief een ingevuld SOLI formulier, zullen wij namelijk moeten doorsturen naar de CAA-UK voor de omzetting.

Op dat moment zal alles in gang worden gezet voor het omzetten van uw brevet.

Denk eraan dat het misschien 2 weken duurt voordat u uw medisch brevet heeft, dan nog eens 3 weken om alles door te sturen en daarbij de tijd die de UK nodig heeft om daadwerkelijk om te zetten.
 
Heeft iemand ervaring met spaanse PPL opleiders? Ik ben alle opties aan het overwegen om mijn PPL te gaan halen en spanje lijkt me een goede optie. Het is relatief dichtbij (1,5 uurtje Ryanair), het weer is ideaal en de prijzen liggen over het algemeen dicht bij de Amerikaanse PPL prijzen.
 
Zo, even een update van mijn consulaat bezoekje. Meer en uitgebreider op de blog. 4 t/m 6 jaar gelden heb ik ook een paar keer een visum aan moeten vragen voor de USA. Toen duurde dit heel erg lang, totaal 4 uur bezig om elke visum te krijgen. Nu ging het echter super snel. Met 30 minuten stond ik alweer buiten. Ik raad aan om 30 minuten voor je afspraak voor het hek te staan, dan ben je vooraan in de rij en ook als eerste aan de beurt met de papier winkel afhandeling binnen het consulaat.

De supporting documents heb ik helemaal niet hoeven laten te zien. Ik zou ze echter wel meenemen voor het geval dat. Ik heb alle papieren afgegeven (paspoort, retour enveloppe, pasfoto, i 20, Sevis receipt, vinger afdrukken en 136 euro pinnen en toen stond ik zo weer buiten. Erg goed geregeld. De telefoon moet je officieel thuis laten dus ik heb die op Amsterdam centraal in een kluisje gelegd (5 euro). Dit was echter niet nodig want je kunt de telefoon ook aan de bewaking afgeven nadat je de batterij eruit gehaald hebt. (je mag dan wel weer achter aan in de rij aansluiten bij de mensen die op "jou" tijd ook een afspraak hebben staan. binnen 2 dagen zou het paspoort opgestuurd worden MET M1 visum. Nu ben ik klaar om te gaan! volgende update zal vanuit de USA zijn want hier zijn alle zaken nu geregeld.
 
Heren / dames,

Ik heb de AFE PPL Course theorieboeken aangeschaft van Jeremy Pratt. En vanuit gaande dat ik in januari naar de VS afreis, heeft iemand advies v.w.b. het leren van de theorie? Gewoon bij boek 1 op bladzijde 1 beginnen tot ik alles heb gehad of adviseren jullie wat anders? Dit zijn de boeken:

PPL1 Flying Training
PPL2 Air Law Operational Procedures and Communications
PPL3 Navigation and Meteorology
PPL4 Principles of Flight, Aircraft General Knowledge, Flight Performance and Planning
PPL5 Human Factors and Flight Safety
PPLQ PPL Questions and Answers Simplifier

En heeft er iemand ervaring met het online CATS programma? Wat moet ik me hierbij voorstellen?

M.v.g.
 
Hoi Sigs,

Ik heb in de UK wat examens gedaan en wilde communicatie en navigatie laten wachten tot ik in de usa was. Om die reden heb ik een andere volgorde aangehouden. Het is echter wel het beste dat je met boek 2 begint en dan doorwerkt naar boek 5. Dan heb je het minste last van "kennis gaten" waarvan je verwacht wordt dit in een eerder boek al te snappen.

Boek 1 is pas als je echt aan het vliegen bent zegmaar. Deze heb ik ook nog niet doorgelezen. De Q&A simplifierer is handig om te checken of je goed zit. Ik heb ook nog wat samenvattingen van sommige boeken, pm maar als je interesse hebt. Ik ben gewoon beginnen te lezen bij pagina 1 tot het einde van het onderwerp (1 boek bevat meerdere onderwerpen). Dan las ik het snel nog een keer door en alle leer dingen nog even extra te oefenen. Dan 2 dagen rust, de test examens doen en kijken of het goed zit. Zo niet nog ff een keer lezen. daarna op naar het volgenden onderdeel, weer hetzelfde liedje. Daarna weer het vorige onderwerp herhalen en zo voorts.

Succes!!! Ik heb inmiddels mijn TSA clearance aangevraagd, dit gaat gemakelijk maar ik heb nogal wat adressen gehad in de afgelopen 5 jaar en die moet je allemaal invullen als je er langer dan 30 dagen hebt gewoont, duss.
De groete
 
Oké, ik begin gewoon met boek 1 en ga ik vervolgens gewoon het rijtje af. Heb toch nog dik 5 maanden de tijd om alles in mijn kop te stampen.

Verlof ik trouwens geregeld, dus heb me zojuist officieel ingeschreven bij de AAA.



Niemand ervaring met het CATS-gebeuren???
 
UPDATE

UPDATE

Voor de geïnteresseerden, even een korte update over mijn aanstaande PPL avontuur:

- Studieboeken zijn binnen, boek 1 is al uit (flying training) en ik begin binnenkort met boek 2: Air Law

- I-20 formulier is binnen

- SEVIS fee is betaald

- DS-160 is ingevuld (vul in: alle landen die u de afgelopen 5 jaar bezocht heeft. Kostte me een half uur nadenken... bleken er 17 te zijn. Ook een leuke: bent u van plan om de hoer uit te hangen of een terroristische aanslag te plegen? Eeeehhh....)

- Vliegtickets zijn geboekt (met LH: A380 heen, B748 terug. 300 EURO extra bovenop de ingecalculeerde totaalprijs van de opleiding, maar dan zit je wel wat lekkerder dan in de B757 van US. En wat is nou 300 EURO op 12.000 EURO...). In verband met werk moét ik in de eerste week van februari weer in NL zijn dus ik kan niet een paar dagen extra blijven en vandaar dat ik al heb kunnen boeken. Ja ik weet het, het is een risico..

- Afspraak maken met het consulaat voor een visum kan pas aan het eind van het jaar, omdat ik voor lange tijd in het buitenland zit.

- Verder nog geregeld contact met de vliegschool voor de 1000'en vragen die ik nog heb en nog steeds kan de head of training het opbrengen om alles netjes en erg snel te beantwoorden. Wat een geduld heeft die man!


sodaclub112, heb jij je al aangemeld voor het CATS-programma? En wat is een TSA clearance en hoe vraag je die aan? Ik lees daar niets over op de site van het US consulaat.
 
Hoi sigs,

Gaat allemaal goed daar hoor ik . Het is en relaxed gevoel als je na al je uit zoek week wat progressie maakt. Wat is cats? ? Dat heb ik niet.

Tsa clearance gaat heel makkelijk. Nadat je gemeld hebt aan aaa dat je het visum hebt sturen zij een email met alle info die je nodig hebt. Je maakt een account aan bij de tsa site, de link staat in de email van aaa dan moet je weer en hoop info invullen en dit wordt dan bevestigd door de aaa. Dan na en paar dagen log je weer in en staat er een betaal symbooltje en dan moet je 130 usd betalen via creditcard. Als dat dan weer verwerkt is krijg je een email met vinger afdruk instructies waarin staat wat de kerel die je afdrukken neemt allemaal moet doen en checken. Die email moet je ook mee nemen er staat ook een link in waar je de afnemers kunt vinden per staat en in het buitenland. Bij de aaa kunnen ze dat ook doen naar dan niet je wel 3 dagen wachten met vliegen omdat de afrukken nog gecontroleerd moeten worden. Ik kan naar chicago gaan voor de afdrukken omdat ik daar 2 dagen ben voor vakantie zeg naar. Maar ik ga denk ik toch naar naar de aaa. Dat is handiger en dan kan ik in die drie dagen even rustig aan de mensen keren kennen en orde op zaken stellen en de theorie examens en lessen meteen af maken.

Ik heb inmiddels ook en participatie genomen in de aquila a210, en aangemeld als lid bij de klm aeroclub pret 1 januari 2013. Voor de rest ben ik helemaal klaar om te gaan! Alleen het wachten duurt zo lang. En ik moet nog wat couches zoeken in albuquerque Hehe (www.couchsurfingcom) . Met info daarover op leowillems.com.
.
 
Sry dat ik even het lijntje zo verstoor :angel:

Leuk om te lezen dat jullie naar Amerika gaan voor de PPL.
Was zelf ook van plan daar mijn PPL te doen. Helaas is dat toen neit helemaal gelukt. Ondertussen wel mijn PPL binnen 5 weken van 0 uuren naar praktijk examen.
Gedaan uiteindelijk in Duitsland -> Wilhelmshaven. Nu wachtende op mijn papiertje. Dus het kan ook in Europa. En kwa kosten valt het dan ook nog reuze mee. Uiteindelijk met alles erop en eraan rond de 9000 € kwijt.

Succes met de opleiding en geniet er van!
 
@david1990, gefeliciteerd met het behalen van je PPL! Hoe heb je dat gedaan? Via welke vliegschool? Kun je je kosten specificeren? Hoe is het met je theorie en praktijk gegaan? Heb je al die tijd daar gezeten?

Je ervaringen zijn meer dan welkom, want ik ben op dit moment hard opzoek naar een geschikte en vooral ook goedkope manier om mijn PPL te behalen...
 
Back
Top