Etihad Cadet Pilot Programme 2009

rmoller, je bent een lettertje achter schrijf vergeten.

vortex, een ieder heeft zo zijn redenen om piloot te worden, daar heb je gelijk in. Als 'Piet' een alles of niets spelletje wil spelen met 150K euro omdat hij alleen maar KLM-piloot wil worden, dan is dat de zaak van Piet en zijn borg. Ik vind het dom en kortzichtig, maar ik heb dan ook weer mijn eigen motivatie, hetzelfde geldt voor FC. We hebben er hier een handje van om voor te schrijven hoe of wat een goede wannabe is. Eigenlijk best arrogant. Dus nee, het is geen schande als je de keuze maakt om niet te gaan voor ETIHAD, als je het maar aan jezelf kunt uitleggen.
 
Last edited:
@rmuller, wat voor soort vragen kreeg je bij het numeriek en ruimtelijk inzicht? Ik ga dit namelijk volgend jaar proberen.

ooohh, sorry rmoller, nou, nog een keer dan maar:
@rmoller, wat voor soort vragen kreeg je bij het numeriek en ruimtelijk inzicht? Ik ga dit namelijk volgend jaar proberen.
 
ooohh, sorry rmoller, nou, nog een keer dan maar:
@rmoller, wat voor soort vragen kreeg je bij het numeriek en ruimtelijk inzicht? Ik ga dit namelijk volgend jaar proberen.

;), euh, jah, ik zal het je weten te zeggen nadat ik het nog eens gedaan heb volgende maand... Ik kan nu alleen zeggen wat ik nog weet van 6maand geleden, en dat zit redelijk ver :grijns:...
 
Hey allemaal, ik ging praten met mijn vriend en hij had het volgende tegenargument:
Je kunt in Abu Dhabi nooit meer uitslapen omdat je wakker wordt gemaakt door de moskee om 5 uur 's ochtends!

Maar de voordelen wegen voor mij op tegen de nadelen!
 
Hey allemaal, ik ging praten met mijn vriend en hij had het volgende tegenargument:
Je kunt in Abu Dhabi nooit meer uitslapen omdat je wakker wordt gemaakt door de moskee om 5 uur 's ochtends!

Maar de voordelen wegen voor mij op tegen de nadelen!

Daar wen je echt wel aan hoor, denk maar aan al die kerkklokken op de zondag morgen hier in NL :p Bovendien vond ik de verschillende gebeden(in Istanbul) eigenlijk helemaal niet zo'n vervelend geluid.
 
Daar wen je echt wel aan hoor, denk maar aan al die kerkklokken op de zondag morgen hier in NL :p Bovendien vond ik de verschillende gebeden(in Istanbul) eigenlijk helemaal niet zo'n vervelend geluid.

Ik denk dat het niet al te moeilijk is om vredig te slapen met wat eentonige kerkklokjes inderdaad. Maar als zo'n vent keihard door de luidspreker door de stad heen begint te tetteren ben ik daar niet zo zeker van. :eek!:
 
Ik denk dat je heerlijk doorslaapt in je ge-airconditionde appartement met 2 expat stewardesjes om je heen ge...

:)
 
De jeugd van tegenwoordig zeurt gewoon teveel. Ik ben er ook 1 van, maar mij hoor je iig niet klagen over de salaat van de moskeeën. Btw, ben zelf een moslim.
 
etihad is een maatschappij met vooral expats die er werken (je volgt zelfs een tolerantie cursus enzo om om te kunnen gaan met de verschillende culturen :p).
En wat dan nog dat je wordt gewekt om 5u, mij is bij de vorige selectie gezegd geweest bij de voorstelling dat 60% van de vluchten tussen 22u en 6u gebeuren, dan kom je dus juist thuis of moet je juist gaan werken :grijns:

Ook waarschuwde de spreker voor sociale afzondering, de mensen die je nu kent zal je moeilijk weer kunnen zien door jouw variërend ritme. Je zal vooral nieuwe vrienden (moeten) maken binnen in etihad...

nog eventuele tegenargumenten voor abu dhabi (die wel gelden!): je bent een buitenlander die niets te zeggen heeft in dat land, geen vakbonden, soms zeer lange en zware uren, ...
Je zal dus moeten werken voor je geld.

Maar stop alsjeblieft met argumenten te geven als: het is daar 50graden en moslims zitten te mekkeren... Het feit alleen al dat je dit als een argument zou zien toont al een beetje hoe intolerant sommigen hier zijn...
 
Ik wil niet een hele discussie aanwakkeren, maar tolerantie en ergernis zijn twee compleet andere dingen. Een argument zou kunnen zijn dat ik me vrijwel zeker zou gaan ergeren aan 50 graden en zoals jij zegt "mekkerende" moslims maar ik zou het uiteraard tolereren ik ben dan tenslotte in hun land.
 
Even een rekensom: Etihad leidt 55 UAE'ers op en 24 Buitenlanders, ze hebben nu 41 vliegtuigen (wikipedia) en van de bestellingen even de vliegtuigen afhalen die later komen (2013)
is 113 - 35 - 10 - 25 is 43 vliegtuigbestellingen
41 vliegtuigen+43 orders=84 vliegtuigen
55+24=79 co's per jaar
79 co's op 84 vliegtuigen + bestaande crew, dat kan (net).
Dit in verband met de kleine lettertjes:
Cadet pilots are required to serve the company as a pilot or any other position determined by the Company in its sole discretion, dus het bedrijf kan besluiten wat je gaat doen? Ik heb zo mijn twijfels over deze regel.
 
@emielemiel
ze gaan heus geen $100 000 aan een opleiding voor jou spenderen om je dan te laten kuisen in de luchthaven hoor :p
 
Denk eerder aan de situatie waarbij er even geen plek is voor nieuwe vliegers maar wel voor gate agents, of cabin crew. Ik vind het dan niet te veel gevraagd dat de airline van jou verwacht dat je tussentijds dat werk komt doen, binnen de perken van de redelijkheid.

Maar goed, het is een ver buitenland, dus wat is redelijk in hun ogen..?
 
Ik ben dan zoals jullie kunnen lezen redelijk sceptisch tegenover dit programma, maar hierover maak ik me dan weer geen zorgen. In het verleden is er bij Etihad door beroerde voorwaarden vergeleken met andere maatschappijen in de buurt (emirates en qatar enzo) en door grote managementproblemen nogal een groot verloop van vliegers geweest.
Ze hebben dus momenteel ook niet een heel groot vliegersbestand, daarbij als je klaar bent is het 2012, dus die vliegtuigen voor 2013 kan je alvast gaan meetellen. Ook reken jij 1 nieuwe Co per nieuw vliegtuig, wat niet op gaat want per nieuw vliegtuig zijn er meerdere crews nodig (vliegtuigen vliegen meer dan crews doen, zeg maar).
De kans dat je hierdoor meteen als piloot aan de slag kan lijkt mij erg groot.
Daarbij gaat een maatschappij die allerlei prijzen wint vanwege hun service aan boord, echt geen niet Arabisch sprekende en misschien zelf matig Engels sprekende piloten die dan ook nog eens ongemotiveerd zijn, inzetten als cabin attendant of gate agent.
Als je al als niet-piloot ingezet gaat worden, dan zal dat ergens achter de schermen zijn.
 
Daarbij gaat een maatschappij die allerlei prijzen wint vanwege hun service aan boord, echt geen niet Arabisch sprekende en misschien zelf matig Engels sprekende piloten die dan ook nog eens ongemotiveerd zijn, inzetten als cabin attendant of gate agent.
Als je al als niet-piloot ingezet gaat worden, dan zal dat ergens achter de schermen zijn.

Correct me if I'm wrong, maar zetten ze niet juist expats in als cabin crew, a la Emirates? De locals hebben andere dingen aan hun hoofd, letterlijk en figuurlijk. Maar of er wel of geen werk is is niet zo het probleem wat mijn vorige post betreft, de verplichtingen die hieruit voortvloeien heel misschien wel. '...determined by the company in its SOLE discretion'.
 
Echte locals zullen het niet zo snel zijn, daar zijn er namelijk niet zoveel van, maar vaak wel mensen uit die contreien, tenminste dat is mijn ervaring met dit soort maatschappijen, maar mijn ervaring is dan ook erg beperkt dus misschien heb je wel gelijk.
 
Back
Top