Etihad Cadet Pilot Programme 2009

Als ik er vanaf zie laat ik het je weten ;)
Ik betwijfel of jij dan zelf kan aangeven dat je mijn plek wilt, maar dat kan je altijd proberen natuurlijk.
 
Ziet er uit als een aardige deal. Maar ik zet er toch vraagtekens bij. Hoe is bijvoorbeeld de sfeer op die vliegschool en bij die maatschappij? In wat voor buurt kom je te wonen, veel mensen daar spreken geen engels. Je bent geheel op jezelf aangewezen. Bovendien is de welvaart daar geheel afhankelijk van de olie en die wordt de komende jaren enkel duurder/schaarser.

+ Dat als je 7 jaar lang daar gaat wonen je ook moet emigreren daarheen lijkt mij. Dan moet je ook maar weer zien dat je je Nederlandse nationaliteit terugkrijgt. Baangarantie is mooi maar er zitten wel wat haken en ogen aan.
 
Ja dat zijn vragen waar ik ook allemaal mee zit en waar vrijwel niks over bekend is. Daarnaast als je kijkt op ppjn.com klink het allemaal niet erg positief, alhoewel die informatie wel erg oud is en ik me voor kan stellen dat als je de vloot enorm gaat uitbreiden, de voorwaarden voor de piloten stukken beter gaan worden.
 
Het zou misschien een cultuurschok zijn maar ik denk niet dat je je veel zorgen hoeft te maken om het kwijtraken van je Nederlandse nationaliteit.

Je moet dus eigenlijk kiezen tussen eventueel zeven jaar in de zandbak spelen of anders tien jaar een lening terug betalen...

Krijg je voor die selectie niet de kans om een keer een weekje in die zandbak te gaan zitten om te kijken hoe je eerste indruk ervan is?
 
Maar als het de keuze was tussen 10 jaar hier werken of 7 jaar in een zandbak werken dan zou ik kiezen voor hier. Kost je wel 3 jaar extra maar je zit wel gewoon in Nederland met alle voordelen vandien. Het probleem hier en daar dus het voordeel is dat je zeker weet dat je na 7 jaar klaar bent met een hoop ervaring. Terwijl met de huidige economie het hier nog maar de vraag is of je gelijk kunt beginnen...

Ik denk dat een persoonlijke ervaring wat meer inzicht geeft in dit aanbod...
 
Krijg je voor die selectie niet de kans om een keer een weekje in die zandbak te gaan zitten om te kijken hoe je eerste indruk ervan is?

Ik heb nog wel IPB mogelijkheden met KLM dus misschien dat ik nog wel een keer die kant op kan voor die tijd, even een paar daagjes rondkijken inderdaad.

Als het puur de keuze zou zijn, 7 jaar daar en dan geen schuld of 10 jaar hier en dan geen schuld meer dan zou ik inderdaad hier blijven. De vraag is of je met het huidige "vliegklimaat" wel kan stellen dat je binnen 10 jaar schuldvrij bent. Wie weet kom je bijvoorbeeld twee jaar lang niet aan de bak of 3 jaar. De schuld loopt dan door rente en kosten om current te blijven op naar rond de 2 ton, wordt bijzonder lastig aflossen dan.
 
Ik heb nog wel IPB mogelijkheden met KLM dus misschien dat ik nog wel een keer die kant op kan voor die tijd, even een paar daagjes rondkijken inderdaad.

Als het puur de keuze zou zijn, 7 jaar daar en dan geen schuld of 10 jaar hier en dan geen schuld meer dan zou ik inderdaad hier blijven. De vraag is of je met het huidige "vliegklimaat" wel kan stellen dat je binnen 10 jaar schuldvrij bent. Wie weet kom je bijvoorbeeld twee jaar lang niet aan de bak of 3 jaar. De schuld loopt dan door rente en kosten om current te blijven op naar rond de 2 ton, wordt bijzonder lastig aflossen dan.

Persoonlijk zou ik (stel je haalt de selectie van Etihad) voor de optie gaan om zeven jaar naar de zandbak te verhuizen. In mijn ogen bied de baangarantie een groot goed in deze (moeilijke) tijden. Zeven jaar (kan) zo voorbij zijn, en dan heb je vijf jaar ervaring op *een* type. Daarnaast is Etihad een flink groeiende maatschappij als ik zo nu en dan de nieuwsberichten zie langskomen.

Ze hebben selecties over de hele wereld, dus je zit in ieder geval met een gemengd gezelschap. Misschien beheers je de lokale taal niet, maar die is zeker aan te leren.
 
Waar mensen zich zorgen over maken ??? wil je piloot worden of niet !!
Dit zou een wereldkans zijn mocht je door de selectie heen komen ?!

Gratis opleiding met een gegarandeerde baan voor 7 jaar, waar vind je dat nog? Nee, Silvos boort zich lekker in 1,5 ton schuld en gaat dan voor 1600 euro per maand tien jaar in NL vliegen...

Vraag jezelf eerst eens even af of je echt piloot wilt worden... en waarom ? Dan begrijp je wel wat ik bedoel.

Greetz,

AT

Die attitude zeg !!!
 
:D

Ik wil erg graag piloot worden, laat dat duidelijk zijn en ik ben blij dat Silvos zijn mening geeft, daar vroeg ik namelijk om.
Inhoudelijk is jouw antwoord duidelijk, jij zou direct Etihad proberen, ook prima.
Alleen die toon van jouw draagt niet echt bij aan een normale discussie.

Ik hoop dat je inziet dat er diverse nadelen zitten aan Etihad, er zijn genoeg negatieve verhalen over de maatschappij en het management, tel daar de feiten van ppjn.com bij op en het feit dat je 7 jaar in een zandbak woont. Als je het daarna volgens gezien hebt daar moet je nog maar zien waar je in Europa aan de bak kunt komen, onderaan de senioriteitslijst welteverstaan..
Ik snap heel goed als mensen zouden zeggen dat ze absoluut niet daarheen willen, ondanks dat ze erg graag piloot willen worden.
 
Persoonlijk zou ik het eigenlijk juist erg leuk vinden om in een ander land te gaan werken. Maarja, mensen verschillen daar moet je zelf voor kiezen.
 
Waar mensen zich zorgen over maken ??? wil je piloot worden of niet !!
Dit zou een wereldkans zijn mocht je door de selectie heen komen ?!

Gratis opleiding met een gegarandeerde baan voor 7 jaar, waar vind je dat nog? Nee, Silvos boort zich lekker in 1,5 ton schuld en gaat dan voor 1600 euro per maand tien jaar in NL vliegen...

Vraag jezelf eerst eens even af of je echt piloot wilt worden... en waarom ? Dan begrijp je wel wat ik bedoel.

Greetz,

AT

Die attitude zeg !!!
Ik wil heel graag piloot worden en weet inmiddels na een paar jaar rondkijken op dit forum dat dat veel van je vraagt en dat je er een hoop andere voor opzij moet zetten maar dat betekend niet dat je blindelings elk aanbod moet aannemen.

De opleiding is niet gratis en wordt ingehouden van je loon. Baangarantie is prachtig maar wil je bijvoorbeeld na 7 jaar bij een europese maatschappij gaan vliegen; hoe staat die opleiding van etihad dan aangeschreven? Zoals ik zei ik vind het een mooi aanbod maar ik kan me gewoon heel weinig voorstellen bij de leef en leeromstandigheden die je tegemoet gaat.

Uiteindelijk is piloot zijn ook gewoon werken. Het lijkt me geweldig om te doen en ik wil er veel voor opzij zetten maar het blijft werk een verplichting die nodig is om jezelf te onderhouden; dat moet je niet vergeten. En of je jezelf daar nou voor in de schulden werkt of 7 jaar in een zandbak gaat wonen dat is gewoon een levensbepalende keuze dus neem me niet kwalijk dat ik daar even over twijfel en probeer op dit forum om daarover te discussieren.
 
Ken de precieze details niet van het Etihad programma, maar wat ik hier lees dat je een soort van baangarantie hebt, in de zin van na de opleiding de lijn op. Dat is in deze tijden natuurlijk goud waard. Oke je verdient misschien iets minder en zit in de zandbak, maar hebt geen studieschuld.

Andere optie na 2 jaar opleiding in NL en met een schuld van 150k op de bank zitten. Elke dag op de bank zitten zijn verloren dagen ervaring, verloren vlieguren voor je captaincy, verloren salaris hoeveel of weinig dat ook is, langer niet kunnen aflossen. Mocht je een baan vinden, kan je er redelijk vanuit gaan dat dat niet in NL is.

Als je na 7 jaar wilt verkassen terug naar Europa zal niemand het wat schelen welke opleiding je gedaan hebt als je meer dan 3000 uur jet hebt.
 
Ben je ooit in die zandbak geweest ?? Weet je wel hoe het daar is en hoe mensen daar leven? Voor je informatie het is er heel ontwikkeld met heel veel expats.

Lees dit maar effe:

http://wikitravel.org/en/Abu_Dhabi

En daarbij ook nog 2 uur rijden en je bent in Dubai...

Het land haalt zijn economie uit olie, Ja en ? Waar haalt nederland het grootste gedeelte van zijn poen ? Misschien aardgas...

Na 7 jaar heb je keiharde uren onder je naam staan en kun je overal terecht!
Hoe oud ben je-waarom maak je je nu al druk over senioriteits lijsten ???

Je hebt echt geen flauw benul hoe hard en hoe lang je moet werken voor 150000 euro. Daarbij komt er ook nog eens kijken dat we in de grootste economische crises verkeren sinds de grote depressie in de jaren 30. Het kan zo zijn dat er de komende jaren geen banen meer beschikbaar zijn voor ab-intio's. Met andere woorden de ab-intio pool wordt alleen maar groter en groter (lees maar eens adviezen van echte vliegers op dit board).

Mijn toon is direct omdat ik zo ben. Ik heb alleen maar het beste met je voor door je op deze manier wakker te schudden. Ik zal er maar gelijk mee stoppen want jij hebt je zwarte ray ban zonnebril al op in een KLM cockpit..

regards,

AT
 
Heb je het nou tegen mij of tegen Silvos, of tegen allebei? Anyway,

Mijn toon is direct omdat ik zo ben. Ik heb alleen maar het beste met je voor door je op deze manier wakker te schudden. Ik zal er maar gelijk mee stoppen want jij hebt je zwarte ray ban zonnebril al op in een KLM cockpit..

Dat van die toon vroeg ik me net af ja :grijns:
Ray-ban; Check !! (alleen dan wel bruine glazen)
KLM cockpit; gaat hem niet worden he, EPST of Etihad was de vraag.

Nou ff zonder dollen,
Ik ben 23, als ik begin ben ik 24, dus 26 als ik mogelijk van een FTO afkom. 5 jaar werken in de zandbak erbij ben ik minstens 31, niet heel oud maar lijkt me niet heel relaxt om dan in Europa onderaan een senioriteitslijst te komen.

En ja ik ben wel eens in Dubai geweest, vergelijkbaar met Abu Dhabi neem ik aan, niks mis mee maar het blijft een zandbak met 40 graden in de schaduw en je moet wel tegen al dat "gemaakte" kunnen.
Ik geloof ook dat ik ergens tijdens me HBO wel wat rekenen gehad heb dus uitrekenen hoelang ik moet gaan doen over 150.000 terug betalen moet denk ik wel gaan lukken.

Maar misschien heb je wel gelijk hoor en is Etihad een veel beter alternatief. Vooral die opmerking over dat je na terugkomst enkele 1000'en uur jet ervaring achter je naam klopt natuurlijk wel en geeft veel mogelijkheden, maar vooral de niet al te goede verhalen over Etihad qua management enzo spreken me tegen, als bijvoorbeeld Emirates een dergelijk programma zou hebben was het een hele andere kwestie geweest.
 
Last edited:
Uiteindelijk moet je zelf weten wat je doet. En het beroep eist dat je overal ter wereld zou kunnen werken omdat je jammer genoeg niet kan kiezen. EPST heeft een goeie naam maar naar mijn mening helpt dat nu ook niet veel, omdat maatschappijen gewoon weg in personeel gaan snijden.

Ik zit zelf in de olie industrie en heb veel tijd doorgebracht in dit soort landen, je weet echt niet wat je mist !! Je komt heel relax over met betrekking tot het terug betalen van 150000 euro maar ik wil je wel zien als je dat bedrag als debet op je rekening afschrift hebt staan iedere maand.

In ieder geval veel success met je keuzes maar in mijn ogen blijft Etihad een ........................

LIFE OPPORTUNITY !!!

Regards,

AT
 
Ik heb ook nooit beweerd dat het een slechte optie was. En ik weet dat ik nog een lange weg te gaan heb tot in de cockpit van een klm (als het al ooit eens zover komt),Sowieso is het niet mogelijk voor mij om dit jaar nog aan de selecties mee te doen omdat ik mijn certificaten natuurkunde en wiskunde nog moet halen...

Het omschreven scenario is aantrekkelijk maar ik was gewoon geintresseerd in hoe zoiets in de praktijk uitpakt. En inderdaad 150.000 euro is een heel erg hoog bedrag. Ik vind echter wel dat je er erg makkelijk over praat voor iemand die die keuze niet hoeft te maken...
 
Heren dit lijkt me een no-brainer:

Opleiding met baangarantie daarvoor krijg je een bond voor je opleiding + type van 7 jaar.
Bij de meeste maatschappijen krijg je al een bond van 4/5 jaar voor alleen je type.

En als je na enige tijd de long-haul op gaat kan je nog pendelen ook, als je de zandbak helemaal zat ben.
 
Back
Top