Etihad Cadet Pilot Programme 2009

Leonias

New member
Voor degene die graag piloot wil worden en het niet uit maakt waar hij/zij zijn beroep kan uitvoeren is dit misschien wel een hele leuke kans! Ben je door de selectie en word je uitgekozen, ben je verzekerd van een opleiding en een baan voor 5 jaar! Baangarantie dus!

Het is niet zo dat Etihad alles betaalt voor je. Ze leiden je op, zorgen voor huisvesting,... maar je betaalt je schuld af eenmaal je begint te werken. Het eerste jaar wordt een groot percentage van je loon afgehouden (40% dacht ik), het tweede jaar ietsje minder,... Na vijf jaar is je schuld afgelost en krijg je het volledige loon uitbetaald. Als je na bijvoorbeeld 3 jaar werken toch weg wilt, dan moet je je openstaande schuld betalen.

Etihad Cadet Pilot Programme

Data en plaats waar selectie plaatsvind: (Preciese gegevens volgen wel als je je aanmeld voor de selectieronde.)

London (Februari),
Frankfurt (Maart),
Johannesburg (Mei),
Sydney (Juni),
Abu Dhabi (Juli),
Canada (Augustus),
United States of America (Augustus),
Singapore (September)


Aanmelden
Om je aan te melden voor het 'Etihad Cadet Pilot Programme' stuur simpel een email naar cadetpilot@etihad.ae, vermeldt in je email waar je graag je selectie wil doen. Een CV is niet nodig. Je kan je opgeven tot de eerste dag van de maand vóór de selectie. Dus wil je in maart selectie doen moet je je op 1 februari hebben aangemeld. (correct me if I'm wrong)

Eisen
- Tussen 18 en 26 jaar oud zijn.
- Niet in het bezit van een CPL of (f)ATPL.
- Medisch gezond zijn om te vliegen.
- Erkende diploma's van middelbare of hoge scholen met een voldoende voor: natuurkunde, wiskunde en engels.
- Kun je 7 jaar leven in een zandbak? (2 jaar opleiding, 5 jaar contract bij Etihad)

Selectie Fase 1
- IQ test
- Engels test
- Ruimtelijke inzicht test
- Numeriek inzicht test
Let op: de moeilijkheid zit hem vooral in de beperkte tijd! Alles is meerkeuze.

Selectie Fase 2/3
- Psychomotorische test
- Groepsopdracht
- Persoonlijkheids test
- Interview
- Medical

Kijk ook in deze thread: Cadet Programme 2008, Cadet Programme 2009 (Pprune)

Mochten er mensen nog toevoegingen of meer informatie hebben post ze dan hieronder, ik zal ze verwerken in mijn openingspost. Of wil u/je gewoon iets kwijt aangaande dit onderwerp, post het hier

Airworkers die zich hebben opgegeven :cool::

23 maart
- willempie (9.00 uur)
-

24 maart
- rmoller (14.00 uur)
- vortex-85 (14.00 uur)
- condude
 
Last edited:
Best interessant! Al denk ik wel dat er een groot percentage afvalt in de selectie door de enorme toeloop aan mensen. Wie wil er nou geen baangarantie?
 
Ik ben vorige maand jammer genoeg afgevallen tijdens de laatste fase. De reden mogen/kunnen/willen ze me niet zeggen.

Het is niet zo dat Etihad alles betaalt voor je. Ze leiden je op, zorgen voor huisvesting,... maar je betaalt je schuld af eenmaal je begint te werken. Het eerste jaar wordt een groot percentage van je loon afgehouden (40% dacht ik), het tweede jaar ietsje minder,... Na vijf jaar is je schuld afgelost en krijg je het volledige loon uitbetaald. Als je na bijvoorbeeld 3 jaar werken toch weg wilt, dan moet je je openstaande schuld betalen.

Je moet geen medical class 1 hebben om te kunnen solliciteren. Als je succesvol bent in alle testen, dan word je aangenomen op twee voorwaarden: ten eerste dat je slaagt voor hun medical. Ten tweede dat je goedgekeurd raakt door de regering/staatsveiligheid.

Als er vragen zouden zijn, just ask! Veel succes aan alle kandidaten ;)
 
Misschien een stomme vraag. Worden de reiskosten van en naar de selectieplaats vergoed? Natuurlijk heb je dat over voor zo'n kans, maar mochten het nou onverhoopt volzitten in London/Frankfurt en je moet naar Sydney, dan wordt het even gas geven en stevig doorsparen;)
 
Ik zie dat de selecties over de hele wereld worden gedaan!! Maar de opleiding is in Dubai toch?? Als dat zo is lijkt het mij wel interessant want als je aangenomen word en je moet daar twee jaar en dan nog eens 5 jaar zitten bouw je veel levenservaring op, maar ja je zit wel elke dag lekker op 40 graden en ver van huis!!
Leonias zegt dat het eerste jaar 40% word afgeschreven en dan elk jaar minder, maar hoeveel kost die opleiding precies want dat heb ik in hun pagina en trouwens nergens zien staan!!
 
Oi. Dat ziet er wel erg aardig uit. Ik moet helaas mijn wiskunde en natuurkunde nog bijscholen. Anders had ik het zeker willen proberen in februari.
 
@verwings, staat wel bij de omschrijving hoeveel het maximaal kost: "The company shall sponsor the cadets participation in the programme by covering the cost which shall not exceed a maximum amount of AED 500,000 (the “sponsorship cost”)."
Er wordt in het begin idd 40% afgehouden en dan steeds minder, als je wil weten wat je startloon is kijk dan maar eens bij de vacatures van FO bij etihad (ongeveer $7000+benefits), dus is nog altijd de moeite. Het grote nadeel is idd ver van betuttelend europa, in UAE zijn er geen vakbonden enzo.

@Lucius, ik denk dat februari vol zit, er zijn al mensen van Engeland die zich inschrijven voor de maart selecties in Frankfurt :). Ik ga ook naar de selecties van Frankfurt.
 
Eisen
- Tussen 18 en 26 jaar oud zijn.
- Niet in het bezit van een CPL of (f)ATPL.
- Medisch gezond zijn om te vliegen.
- Erkende diploma's van middelbare of hoge scholen met een voldoende voor: natuurkunde, wiskunde en engels.
- Kun je 7 jaar leven in een zandbak? (2 jaar opleiding, 5 jaar contract bij Etihad)
Dus als ik in juli mijn diploma haal, zou ik theoretisch alleen nog aan de september tests in Singapore mee kunnen doen?

Misschien toch maar in eigen land proberen :D
 
volgens mij gaan ze zeker nog selecties organiseren volgende jaren... Al gezien wat die jongens bestellen aan vliegtuigen?!
 
Lekker oud topic, anyway;

Ik heb zojuist een mailtje gehad van Etihad dat ik 24 maart welkom ben in Frankfurt.
Nou heb ik ondertussen ook de EPST selectie gedaan en gehaald, nou weet ik eigenlijk niet wat wijsheid is, ik kan twee dingen doen:

- Me afmelden voor de selectie van Etihad, kost me nu nog niks, en EPST gaan doen.
- Of ik ga Etihad proberen wat twee scenario's met zich meebrengt:

Waarschijnlijk haal ik de selectie toch niet (ze schijnen enorm streng te zijn) en is het een leuke ervaring en ga ik alsnog EPST doen. Kost me de reiskosten naar Frankfurt.

Of, in het hypothetische geval dat ik het wel haal, zit ik natuurlijk met een probleem want beide hebben een boeteclausule voor het geval dat je alles haalt maar het toch niet doet. Bij EPST is die nog wel enigszins te overzien maar bij Etihad niet, dus ik moet dan sowieso naar Etihad gaan mocht ik het halen.

Etihad heeft voor mij het grootste nadeel dat je voor 7 jaar (2 jaar opleiding plus 5 jaar als werk) in die zandbak moet wonen, maar als grote voordeel dat je baangarantie hebt en (simpel gezegd) geen schuld, iets wat niet verkeerd is in deze tijden.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Alvast bedankt !!
 
Als je liever naar Etihad zou willen dan EPST dan kun je dat gewoon proberen toch? Die reiskosten ben je dan zowiezo kwijt. Mocht je daar door de selectie komen dan lijkt die boete voor EPST mij niet zo'n punt of wel?

Wij kennen jou huidige financiele situatie niet precies natuurlijk. Jij moet uiteindelijk zelf beslissen waar jij je geld aan uit geeft.
 
Die eventuele boete en reiskosten naar Frankfurt zijn het probleem niet,

De huidige situatie in de vliegwereld vind ik het probleem;
EPST lijkt mij qua opleiding sowieso leuker en terecht komen bij een westerse maatschappij lijkt mij ook leuker, de vraag is echter wat verstandiger is.
Zeker omdat het momenteel bijzonder slecht gaat in de luchtvaart. Het vooruitzicht dat ik, na afronding van de vliegopleiding bij EPST, zomaar een jaar taxichauffeur of vakkenvuller zou moeten worden voordat ik als piloot aan de slag kan, is niet ondenkbaar en dat met alle bijkomende rentekosten, current blijven etcetera.
Daarom spreekt zo'n gesponsorde opleiding me ook erg aan.
Maar ja ik woon liever ergens in Europa dan in Abu Dhabi, maar ik zou ook best voor 10 jaar daar kunnen wonen maar ik denk niet voor altijd.

Klein puntje nog voor wat betreft dat gesponsorde bij Etihad, dat is allemaal prima, zolang je maar wel presteert:
Van hun site:

The company shall be entitled to recover from the cadet on demand the sponsorship cost on a pro rata basis (i.e in proportion to the sponsorship cost incurred by the company to sponsor participation in the programme). If, prior to the successful completion of the programme the cadet:

-fails to comply with any of the employment obligations and training attendance requirements;
-is for any reason expelled or prohibited from continuing the training and/or fails to complete the training within the period specified;
-fails to pass satisfactorily any final GCAA examination given by the training provider as per the GCAA regulation and as a result participation in the programme is discontinued;
-fails to achieve the minimum requirement of the training; make unsatisfactory progress with any aspect of the training or fails to display the necessary aptitude for the training; or discontinues, suspends or terminates training at any time before completion of the programme.

The company shall be entitled to recover the sponsorship cost in full (and subject to any right of set off as stated in the joining contract) if after completion of the programme, the cadet fails to comply with any of the stated obligations in the joining contract.


Wie weet (als ik de selectie zou halen) trek ik het wel bijzonder slecht in die cultuur en haal ik de opleiding niet, dan houden ze wel even hun handje op...

Erg lastige keuze dus...
 
Ik denk dat je je de komende weken goed af moet vragen of je echt daadwerkelijk in wil gaan op een eventuele opleiding en baan bij Etihad (betekent dus inderdaad 7 jaar wonen in een "zandbak").

Het heeft z'n voor- en nadelen en geen schuld is een heel groot voordeel! Daarnaast is bij EPST de kans ook groot dat je een baan in de UK vindt en dat je dus niet meer in NL kan wonen. Nu is UK wel dichter bij NL dan die zandbak, maar toch.

Voordeel is dat je een "back-up" hebt bij EPST dus je kan lekker "vrij" en onstpannen de selectie in bij Etihad. Vooraf moet je er wel zeker van zijn dat je het echt wil mocht het lukken en anders is het inderdaad jammer, heb je er een mooie ervaring bij en kun je alsnog naar EPST!

In principe ben je na 7 jaar bij Etihad vrij om te gaan waar je ook maar heen wilt. Je hebt aan de voorwaarden voldaan, geen schuld en je kunt gaan en staan waar je wilt.

Moeilijke keuze, maar mocht het lukken heb je na 5 jaar (+ 2 jaar studie) een heerlijk rusteloos gevoel wat die schuld betreft!
 
Beste Vortex-85,

Stel dat je de gok niet waagt door mee te doen aan de selectie van Etihad Airways...zou ik dan misschien jou plaats mogen hebben, dat ik ze bel ofzo om het te regelen. Ik wist van dit programma al sinds er melding van werd gemaakt op deze website, maar toen ik begin januari eindelijk maar eens een aanmelding ging opsturen kreeg ik de reactie dat de selecties vol zijn, helaas.
Maar ja laat het me weten, ik zou het erg op prijs stellen ook al doe je het niet.

mvg SET
 
Back
Top