EHMZ - LIMC Is dat te doen?

Oorspronkelijk gepost door VanFan
N2025,

Wat dacht je van een C210, moet wel turbocharged zijn en nog beter pressurized...

Op Midden Zeeland stond vroeger de PH-OCW,
weet iemand of die nog ergens "rondhangt"?

Ennu, we gaan elkaar zien, no problem.
U roept wij draaien, althans de prop draait in dit geval...

grtz, VF

De OCW is mij niet bekend hoor, Stan Jesmiatka had toch zo`n 210? Maar ik zoek eigenlijk niet zo`n luxe/snelle bak. 90% van de vliegtijd die ik maak is binnen Nederland VFR met 1 á 2 man aan boord. Bijv. even keuken inmeten in Weert, dus met 50 minuten sta ik met de 150 in Budel. Met de auto is dat meer tijd en qua geld maakt het nog niet eens uit. Ik vlieg dan alleen en de 150 voldoet dan prima. Een 210 is dan echt overdreven.
 
Oorspronkelijk gepost door Great Balls of Fire
Persoonlijk zou ik deze zakelijke expeditie niet met een EADS TB10 doen.

Service ceiling: 13.000ft.
65% @6000 109KTAS
enz.

Gerommel in de marge dus, zeker hot, high and heavy.

Met een Trinidad (liefst Turbo) heb je veel meer over (payload, service ceiling).

Een klassieker is CFIT (controlled flight into terrain).
Worden de weersomstandigheden onverwachts minder, ga dan omhoog (VMC on Top) en ga a.u.b. niet Low level zitten klooien in onbekend bergachtig gebied. Schroom niet om ATC te verwittigen, wijk uit naar een VMC veld.

Eventueel kan ik je aan een N-reg PA28RT201T + safety (FAA CFII) pilot helpen (Officeel factuur/BTW).

Een goede kennis van me heeft inderdaad zo`n CFIT gehad in Frankrijk. Maar dit lag toch echt niet aan de kist. Dit was in een Saratoga. Wel naar hoor, was een hele aardige man. Samen met zijn secretaresse tegen een berg aan gevlogen in de mist. Zou een goede GPS met moving map niet een hoop ellende schelen?
 
Ik zou het niet eens durven zonder moving map en/of tablet. Dat heeft me ook behoorlijk gescheeld toen ik nog een BE23 had.

De tocht is op zich prima te doen, maar wel met een ruime bocht om de bergjes, dus bv via LFMD (LFMN kan ook, maar is wat duur :rolleyes: )

S.
 
M'n haren rijzen af en toe te berge als ik de diverse posts lees.

Mensen met een PPL al dan niet met eigen kist die een airline af proberen te troeven en even de blits denken te maken tegenover de secretaresse.

Mijn advies is, doe dat soort dingen nu gewoon niet en blijf lekker uit de statistieken.

Waarom denk je dat airlines zulke hoge eisen stellen aan kisten en bemanning?

Voor de fun, absoluut doen. Lekker in een week, een rondje Italie doen. Op je gemak en genieten zonder tijdsdruk.
Slecht weer? Jammer, morgen beter!

GF.
 
Indd zelefde soort mensen die met een C150 paar jaar terug (altijd 1 a 2 per maand) kwamen aankakken bij mn oude vliegschooltje in Colorado en aan mij of andere instructeurs vroegen wat de beste weg was over de rockie mountains richting het westen (MSA 14.500' temp 110F) met hun C150/172, volle tanks en 12 tassen. Idiots.



:1855:
FD

(heeft overigens geen betrekking tot n2024 hoor.. Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.. )

En zo'n luxe/snelle bak is een 210 ook weer niet hoor (heb vracht gevlogen in die dingen), en met veel minder als een 210 ga ik in mn uppie de bergen niet meer over voor contract werk. Bedoel dit met alle respect voor je 150 (lijkt me prachtig om er zelf een te hebben) maar het blijft een grasmaaier met vleugels.

Been there, done it, got the t-shirt. You know your shit als je in je brommer zit en vol gas aan het geven bent en je nogsteeds in een 1500' f/m downdraft zit... Begin je aardig te zweten, geloof me. Je zit al op 15.000' en dan komen die toppen van 12/13.000' toch opeens heel dichtbij.

Om wat de heren hierboven ookal vermeld hebben maar te zwijgen over de stress die een dergelijke trip voor jou met zich mee brengt. Niet erg slim om op die manier aan je zaken trip te beginnen. Ik neem aan dat er (qua zaken) een paar belangrijke dingen besproken gaan worden.

Indruk maken ? huur een citation vanaf EHRD. Netjets Europe helpt je er graag mee.

Tevens heeft SR20 gelijkt met zijn ''ghetthereitis' verhaal. En geloof me dit gebeurd !

Jaartje terug moest FD een C172 van Seattle naar Denver vliegen (over de rockie mountains). FD had 10 uur erop zitten en nog een goeie 4 te gaan.. FD voelde zich niet moe en kwam eindelijk aan bij het laatste stukje van zn trip voordat hij de grens van Colorado binnenkwam.

Nog ff moesten een paar topjes van 14.500' gepaseerd worden. FD zat al een en tijdje aan het zuurstof en begon opeens aardig moe te worden, en zag CB's (uit het niets !!! welkom in colorado) onstaan en het begon flink te omweren, links en rechts naast mn kleine Cessna.. Geloof me das eng als je daar tussen hangt in je bromvlieg. Toch wilde ik naar huis! ook al begon het donker te worden en links en rechts naast me te knallen. Had mn vriendin al 2x nee moeten verkoppen (zou er meenemen naar de dierentuin de volgende morgen) dus wilde perse naar huis, en sliep liever met haar ipv weer in een hotel!

Had 7 dagen contract gevlogen in Seattle, en daarvoor met mn eigen maatschappij had ik een 5-day trip die opeens een 8 day werd aangezien scheduling ons on the road hield.

lang verhaal kort, zag een baan en heb 'm aan de grond gezet en begon de volgende morgen om 0500 aan de laatste 4 uur van mn vlucht. Heerlijke ochtend lucht, en een zonntje die nog niet heet was zorgden voor een makkelijke oversteek zonder zorgen.

'ghetthereitis' bestaat en is een groot gevaar! niet onderschatten, en herken wanneer je de fout dreig in te gaan! Ik denk serieus dat ik in de problemen was gekomen in die buien terwijl ik VFR bezig was aan mn oversteek over de bergen. Het zou zowieso niet lang meer durgen voor het IFR werd (zag niet veel meer buiten) en vloog al een tijdje night vfr. Vergeet niet dat je op die hoogtes in de bergen geen contact kunt krijgen met ATC aangezien je te laag zit tussen teveel bergen. Ik herkende het feit dat ondanks alles wat bovenstaand is beschreven ik toch nog dacht het net aan te kunnen redden. Kon altijd nog x radiaaltjes trekken van VOR's om in de nacht, terwijl het links en rechts naast me aan het flitsen was te bepalen waar ik was over die berg toppen... Realiseerde me eindelijk dat dit nou niet echt een strak plan was, en zette mn kist aan de grond.

time for a beer
FD
 
Last edited:
Bedankt voor de tips. Bergvlieger ben ik toch al niet en de blits maken hoeft ook niet. Het lijkt me gewoon leuk om te doen. Het wordt dus omvliegen...
 
N2024

Gewoon doen zo'n vlucht! Als je de tijd maar kunt nemen... Maak er een halve vakantie van, plan 3 dagen te vroeg daar. Als het weer tegen zit kun je altijd nog een lijnkist nemen.

Get-there-itis is de grootste valkuil, dus je moet zelf weten of je dit aankunt of niet... Als je echt alleen op-en-neer wilt zou ik het maar laten. Anders: geweldige vlucht, maar blijf nadenken!

Op www.dadw.nl staat mijn verslag van een vlucht die ik gemaakt heb: VFR Lelystad - Toscane.

TMG
 
Leuk verhaal, en leuke website ! Zie mezelf al glaasje witte wijn doen daar... Niet verkeerd!

have fun!

FD
 
Het gaat er ws. toch van komen! Ik krijg vanuit Italië nog een datum door wanneer ik verwacht wordt. Als wind en weder meezit ga ik het proberen om er zelf heen te vliegen (van Rotterdam naar Trieste). Omdat het mijn eerste keer is wil ik wel iemand meenemen met IFR rating. Als weer niet geschikt is ga ik natuurlijk met Ryanair.
 
Denk dat je met de planning etc uiteindelijk opgeteld ver, ver boven de tijd uit gaat komen die je kwijt was door met de airliner te gaan. Natuurlijk wel geweldig om zo'n trip te maken, dat zeker, maar je moet het niet doen om tijd te besparen :)
 
Met een single engine VFR over de Alpen? Dit zou ik (heb 500 uur ervaring op S/E's) NEVER ondernemen.

Het weer in de po-vallei is erg onvoorspelbaar, MXP heeft zo ongeveer het ergste weatherrecord van heel Europa. Je moet zuurstof meenemen om legaal over de alpen te vliegen, je hebt onvoorspelbare winden, mountainwaves die ver, ver boven de klimcapaciteit van de kist uitgaan... Om nog maar te zwijgen over een mogelijke motorstoring.

Misschien verklaren jullie MIJ voor gek, maar ik vind dit grenzen aan gekkenwerk.
 
Met een single engine VFR over de Alpen? Dit zou ik (heb 500 uur ervaring op S/E's) NEVER ondernemen.

Het weer in de po-vallei is erg onvoorspelbaar, MXP heeft zo ongeveer het ergste weatherrecord van heel Europa. Je moet zuurstof meenemen om legaal over de alpen te vliegen, je hebt onvoorspelbare winden, mountainwaves die ver, ver boven de klimcapaciteit van de kist uitgaan... Om nog maar te zwijgen over een mogelijke motorstoring.

Misschien verklaren jullie MIJ voor gek, maar ik vind dit grenzen aan gekkenwerk.

We gaan IFR trouwens. Ik twijfel nog tussen een C172RG of een Cirrus, mijn eigen kist (C150) is inderdaad niet geschikt voor zo`n trip. Qua tijdbesparing valt het verschil met airliner echt mee. Anders moet ik van Arnemuiden naar Schiphol of naar Brussel rijden (plm. 2 uur). Aldaar wachten voor kist naar Bergamo of Treviso. Vanaf het vliegveld weer met een taxi naar Majano (Udine). Normaal gesproken betekent dat ik hier `s nachts om ca. 2 uur thuis wegrijd en dan `s morgens rond een uur of 11 op mijn afspraak ben. Met de C172RG ben ik ruim 5 uur onderweg, daarna nog 1 uur rijden van vliegveld naar mijn afspraak.
 
Last edited:
Keuze voor de Cirrus is vanzelfsprekend ..... :boring: :D

Ja, alleen een beetje duur! De Cirrus kost 315 EUR excl. B.T.W. per uur terwijl de RG maar 151,26 EUR kost per uur. De Cirrus gaat trouwens niet 2x zo snel (plm. 175kts TAS vergeleken met 135 bij de RG).
 
Het plan is ook iets aangepast. Bestemming wordt waarschijnlijk LIPQ Ronchi Dei Legionari (Trieste) en vertrek vanaf Rotterdam.

dx_pubbl.jpg

PistaILS.jpg

Satellite.jpg
 
Foto's en een mooi verslagje maken hé!

:D

Was inderdaad de bedoeling. Ik kreeg nog een PM van een andere Airworker die wellicht mee wilde om ook SE IFR uren te maken. Ligt natuurlijk aan de datum e.d. of dit ook gaat lukken.

Even off topic; een compliment naar Diana en de Airworkers van mijn kant. Ik vind dat Airworkers elkaar super helpen. Pas heb ik bijv. een ontbrekend AOPA Pilot magazine opgestuurd gekregen vanuit de VS van een mede- forummer. Vond ik echt heel tof. Dan krijg ik gisteren nog een PM van iemand die eventueel mee wilt naar Italië. En zo heb ik nog wel een hoop voorbeelden.:cool: :cool:
 
Hoi,

nogeven een tip, mochteen gedeelte van je route in Italie VFR zijn.

Uit PPLIR Europe, edition 55, 2006:
Italian semicircular quirk
AOPA Italy would like to draw to the attention of all European pilots a peculiarity of Italian airspace, which might so far have escaped the attention of visitors. The ubiquitous definition of the so-called “semicircular” flight rule for VFR flights in fact does not apply to Italy, where it has been modified as follows:
All VFR flights above 3,000 ft, or above 1,000 ft AGL, whichever is greatest, must fly at the following flight levels:

For headings between 270° and 089°: even tens plus 5 (i.e. FL 45, 65, 85, etc.)
For headings between 090° and 269°: odd tens plus 5 (i.e. FL 35, 55, 75, etc.)

This differs from the universal practice of splitting the levels in a north-south line used in other European countries and is a source of potential problems. Italian geography is such that the great majority of flights are in NW and SE directions – ATC cites the country’s shape as the reason for the semicircular anomaly – and in these quadrants there is no difference in the Italian and international requirements.
AOPA Italy’s Massimo Levi says: “How many French, German or British pilots are aware of this difference? We believe not many, which explains our concern. The situation poses difficulties not only for foreign pilots in Italy, but for Italian pilots leaving the country, who must be aware that the rest of the world does things differently.”
(IAOPA e-newsletter)
 
Back
Top