EHMZ - LIMC Is dat te doen?

Nog even een vraagje over de trip naar Italië. Ik twijfel nog over de kist. Op Rotterdam staat de N4962V te huur. Dit is een Cessna 172 RG, redelijk betaalbaar en IFR uitgerust. Voor mijn Night VFR uren heb ik deze kist ook gehuurd (zie afbeelding). Nu kan ik eventueel (plm. 2 x zo duur) ook een Cirrus huren. Heb ik nog nooit mee gevlogen, maar ik twijfelde dat het misschien niet veiliger is in de Cirrus. Het plafond van de kisten verschilt niet zo, de snelheid natuurlijk wel. Heeft iemand nog tips?

2co0l8h.jpg
 
Diamond DA40, diesel, nieuw, volledig IFR. Plafond: 16000 geloof ik. RoC niet zo hoog, performance redelijk. 125 TAS op 10,000 ft @ 4,9 gal/hr !!! 700 nm range @ 10,000 ft.
 
Diamond DA40, diesel, nieuw, volledig IFR. Plafond: 16000 geloof ik. RoC niet zo hoog, performance redelijk. 125 TAS op 10,000 ft @ 4,9 gal/hr !!! 700 nm range @ 10,000 ft.

Die Diamond is dan langzamer als de C172 en de RoC is juist belangrijk (hoogste punt onderweg is 9500ft, een marge van een paar duizend voet is wel lekker lijkt me. Plafond is inderdaad gelijk.
 
Een aantal gratis tips.
1) Check heel erg goed of de kist die je wilt gebruiken voldoende verzekerd is.
2) Zorg dat je zuurstof meeneemt.
3) Neem iemand mee die erg goed is, en ervaring heeft met IFR vliegen
4) Zorg dat je ALLE ins en outs van de kist die je gaat nemen kent.
 
als aanvulling op Koning Lucht (heb zelf veel lange trips gemaakt richting noorden, oosten en zuiden, gelukkig vooral in een fully loaded RC112 met riante cabine)
5) Neem inderdaad de eerdere voorgestelde Frankrijk-route
6) ga niet uit van de 5 uur met de 172RG, ga uit van een goede tegenwind en een omweg door eventueel weer.
7) zorg dat je 2x stopt; In een airliner is het al een lange zit, laat staan in de krappe cockpit van de Cessna
8) ben 'stop' minded; zit het onderweg tegen, land en geniet van de leuke Franse hotels, eten en de wijn. Morgen beter.
9) neem, zoals eerder gezegd, een periode van vertrek van ca. 3 dagen voor de afspraak i.v.m. weer etc.
10) Ga voor zo'n eerste lange trip niet experimenteren met een compleet nieuw type. De 172RG lijkt nog op je 150, onderschat ook niet de 'overstap' van een 150, naar een complexer type (RG, constant speed) en grotere performance.

Het is nooit een reden van tijdsbesparing in een kist zonder de/anti icing, stormscope/radar, liefst nog een 2e motor.

Het is gewoon de ervaring en de lol die je d'r aan beleefd. Safety first en geniet ervan (dit begint al bij de planning)

MSL
 
Met de RG heb ik al verschillende keren gevlogen hoor (zowel overdag als `s nachts). De Cirrus gaat echter sneller en is misschien veiliger omdat er zo`n chute in zit? Het probleem is echter dat ik bij de Cirrus niet zoveel IFR ervaring opdoe omdat alles min of meer vanzelf gaat.
 
Die Diamond is dan langzamer als de C172 en de RoC is juist belangrijk (hoogste punt onderweg is 9500ft, een marge van een paar duizend voet is wel lekker lijkt me. Plafond is inderdaad gelijk.

Valt wel mee hoor! De ROC van de Diamond lijkt misschien wat mager als je TO gaat in ons lage landje, totdat je je realiseert dat je op 8000 ft nog steeds net zo hard klimt, terwijl die 172 dan toch echt niet zoveel puf meer heeft.

Lekker hoor zo'n turbo...

En die snelheid valt ook wel mee. Knappe 172 die meer dan 120 kts vliegt. (172 RG heb ik geen ervaring mee, die zal inderdaad wel wat gladder zijn dan zijn fixed-gear broertje)

In deze thread gaat het ook over Cirrussen, RC112's, Be36's ed, en daar kan je een da-40 natuurlijk nooit mee vergelijken, maar ja, je verbrandt ook maar 5 gph.
 
Valt wel mee hoor! De ROC van de Diamond lijkt misschien wat mager als je TO gaat in ons lage landje, totdat je je realiseert dat je op 8000 ft nog steeds net zo hard klimt, terwijl die 172 dan toch echt niet zoveel puf meer heeft.

Lekker hoor zo'n turbo...

En die snelheid valt ook wel mee. Knappe 172 die meer dan 120 kts vliegt. (172 RG heb ik geen ervaring mee, die zal inderdaad wel wat gladder zijn dan zijn fixed-gear broertje)

In deze thread gaat het ook over Cirrussen, RC112's, Be36's ed, en daar kan je een da-40 natuurlijk nooit mee vergelijken, maar ja, je verbrandt ook maar 5 gph.

Heb je gelijk mee hoor, maar de faktuur van het vliegen gaat toch naar de zaak. Dus een gallon meer of minder doet er niet zo toe. De RG kruist echt een stuk sneller trouwens als de normale 172. Ik heb de performance onderop gezet. Het is bij mij echt óf de 172 (dan leer ik er een hoop IFR van) óf de Cirrus (dan is het volgens mij veiliger en sneller). Jammer is alleen dat de Cirrus niet zoveel IFR ervaring
geeft. Wat voor mij ook speelt is dat ik het liefste samen met Leo de Bruin ga, het is voor mij de eerste keer over de bergen dan wil ik het graag goed leren. De volgende keren kan ik dan altijd nog wel zien (of ik ben gelijk genezen natuurlijk).

Dit is dus de knappe 172 die meer als 120kts vliegt:

Cessna 172 RG II Cutlass - Performance Data
Horsepower: 180 Gross Weight: 2650 lbs
Top Speed: 144 kts Empty Weight: 1627 lbs
Cruise Speed: 140 kts Fuel Capacity: 66 gal
Stall Speed (dirty): 50 kts Range: 720 nm

Takeoff Landing
Ground Roll: 1060 ft Ground Roll 625 ft
Over 50 ft obstacle: 1775 ft Over 50 ft obstacle: 1340 ft

Rate Of Climb: 800 fpm
Ceiling: 16800 ft
 
cruise speed 140 kts IAS? da's zeker geen 75%; Veel ervaring op (in eigen bezit) 177RG met 200 PK IO360, en zeer strak vliegtuig (als nieuw) kruist 140 kts IAS ja (de meeste 177RG's vliegen trouwens minder snel); dit zal de 172RG echt niet halen.
 
Met de Cirrus leer je niet minder IFR. Als we de autopilot buiten beschouing laten (die kun je nl uitzetten): JIJ moet de radiaal intercepten, JIJ moet de holding vliegen, JIJ moet je nav-aid tunen etc.

Dat dit op een Garmin 1000 makkelijker is, misschien. Maar in de basis moet je het zelf doen.

De chute kan je wel redden, maar als je op FL150 over de toppen vliegt en het gaat mis, dan val je zachtjes op die verlaten, spitse bergtop. Jippie.

Als het je ECHT niet om het geld te doen is wat let je om de cirrus te nemen?
 
Met de Cirrus leer je niet minder IFR. Als we de autopilot buiten beschouing laten (die kun je nl uitzetten): JIJ moet de radiaal intercepten, JIJ moet de holding vliegen, JIJ moet je nav-aid tunen etc.

Dat dit op een Garmin 1000 makkelijker is, misschien. Maar in de basis moet je het zelf doen.

De chute kan je wel redden, maar als je op FL150 over de toppen vliegt en het gaat mis, dan val je zachtjes op die verlaten, spitse bergtop. Jippie.

Als het je ECHT niet om het geld te doen is wat let je om de cirrus te nemen?


Ik denk dat het nu even geen wedstrijd om het type is. Natuurlijk is de Cirrus een heel mooi vliegtuig met een absoluut zeer modern paneel.

Het gaat hier om één van de eerste lange vluchten van N2024 en dan is het belangrijk dat je het vliegtuig redelijk kent. Misschien eerst maar een aantal 10-tal uren op de cirrus binnen NL en voor deze trip de bekende Cessna gebruiken.

Just my experience, je kan het naast je neerleggen wanneer je wilt.

Have fun,

MSL
 
Ik denk dat het nu even geen wedstrijd om het type is. Natuurlijk is de Cirrus een heel mooi vliegtuig met een absoluut zeer modern paneel.

Het gaat hier om één van de eerste lange vluchten van N2024 en dan is het belangrijk dat je het vliegtuig redelijk kent. Misschien eerst maar een aantal 10-tal uren op de cirrus binnen NL en voor deze trip de bekende Cessna gebruiken.

Just my experience, je kan het naast je neerleggen wanneer je wilt.

Have fun,

MSL

Het gaat mij niet om een wedstrijd om het type, maar de Cessna is inderdaad erg vertrouwd. Qua financien maakt het niet zoveel uit (paar honderd Euro), de Cirrus heeft natuurlijk wel meer allure. Ik moet gewoon eerlijk bekennen (staat niet zo stoer helaas) dat de C172RG me nog steeds erg de baas is vergeleken met mijn eigen kist. Ik heb er maar een uur of 6 op zitten nu, dus zo`n tripje naar Italië zou wel helpen.
 
Hey N2024,

Ik had het niet tegen jou m.b.t. de 'wedstrijd' enkel dat de anderen niet al die types moeten voordragen en dat je dus gewoon met een 'redelijk' bekent type onderweg moet gaan. Dus een Cessna.

Misschien een punt om over na te denken, de 150 is leuk en goedkoop. Je kan d'r niets mee voor de langere afstand. Denk eens aan een 177RG......

6 uur is niet veel; je hebt nog tijd, doe zo veel mogelijk ervaring op op de 172RG. Je gaat met een ervaren instructeur (ik hoop ook op 172RG, is belangrijk) so don't worry, enjoy and learn.
 
Even buiten de discussie; ik vind de Cirrus helemaal geen allure uitstralen; geef mij dan maar een commander, mooney, beech, 177RG, 182RG, 210 etc. of natuurlijk P51, Spitfire, and so on.

Maar een Cirrus???
 
Even buiten de discussie; ik vind de Cirrus helemaal geen allure uitstralen; geef mij dan maar een commander, mooney, beech, 177RG, 182RG, 210 etc. of natuurlijk P51, Spitfire, and so on.

Maar een Cirrus???

Je begrijpt me verkeerd...

De Mooney, Beech, 182RG etc. kan ik met mijn FAA/PPL brevet nu niet huren. De C172RG en Cirrus wél. Ik word door mijn zakenrelatie in Italië opgehaald vanaf het vliegveld. Dan komt een Cirrus wel even proffessioneler over als een Cessna. Eerlijk wezen. Die mensen daar hebben een Learjet van de zaak gehad (hebben ze inmiddels weg gedaan, volgens mij geen tijd om current te houden etc.).

Dan nog even over de 172RG, het voordeel van die kist is dat als Leo straks mijn aantekening Complex Aircraft heeft afgetekend ik hem ook gewoon kan huren voor werk wat met de 150 niet kan. Ik geloof niet dat ik de Cirrus daar voor mee krijg zonder dat ik Leo mee huur (of ik moet mezelf onderschatten?).
 
Back
Top