Nieuwe Exel-directeur stapt direct op (oud nieuws)
Nieuwe Exel-directeur stapt direct op (oud nieuws)
Telegraaf 01.02.2005
AMSTERDAM, dinsdag
Directeur Bart Drechsel van de Exel Aviation Group (EAG), het luchtvaartimperium van Erik de Vlieger, is gisteren met onmiddellijke ingang opgestapt.
De pas enkele weken geleden aangetreden EAG-directeur zegt dat hij niet langer met De Vlieger door een deur kan. Net als de circa duizend medewerkers moest hij het nieuws over het aanvragen van uitstel van betaling, en alle onzekerheden van dien, gisteren in deze krant lezen.
Erik de Vlieger kondigde in het opmerkelijke interview aan dat hij surseance aanvraagt voor het noodlijdende luchtvaartbedrijf, dat komend seizoen ruim 300.000 vakantiegangers naar hun bestemmingen moet brengen.
Hij herhaalde gisteren desgevraagd nogmaals dat hij op zeer korte termijn is gedwongen tot surseance, omdat de schuldenlast niet meer te dragen is en leveranciers als oliemaatschappij Shell betalingsregelingen hebben ingetrokken na zijn arrestatie.
In gevaar
De gisteren opgestapte Drechsel vindt dat de Amsterdamse zakenman met zijn uitlatingen de toekomst van EAG in gevaar heeft gebracht. „De situatie is nu onhoudbaar geworden.”
Terwijl de EAG-top ruziënd over straat gaat, verkeren passagiers en personeel in grote onzekerheid over de continuiteit van de vluchten van de maatschappijen van de Exel Aviation Group. De grote reisorganisaties – Holland International, Arke, Kras Reizen en Neckermann – die gebruikmaken van Holland Exel, de chartermaatschappij aan de EAG-stam, overlegden gisteren koortsachtig over noodscenario’s. Zij blijven geboekte reizen garanderen.
Naar aanleiding van de uitspraken van Erik de Vlieger, gisteren in De Telegraaf, meldden zich direct massaal schuldeisers bij EAG die per direct willen innen. Zo gaf het Eindhovense bedrijf Denim Air, samen met een groep schuldeisers, direct opdracht tot een faillissementsaanvraag van Air Exel, onderdeel van EAG in Maastricht. Het luchtvaartimperium van Erik de Vlieger lijkt af te stevenen op een noodlanding, zo wordt gevreesd.
Drechsel zei ook dat De Vlieger, naast aandeelhouder (50%) ook statutair directeur van EAG, een financiële injectie van twee potentiële investeerders in gevaar heeft gebracht. „De plannen zagen er goed uit. Maar zondagavond, toen de geldschieters hoorden van het gesprek tussen De Vlieger en De Telegraaf, zeiden ze: dan houdt alles op.”
In een reactie zegt De Vlieger het prima te vinden dat Drechsel vertrekt. „Als iemand niet de verantwoordelijkheid wil nemen voor duizend werknemers, dan is het beter als hij vertrekt. Het wordt tijd dat ik zelf weer het roer stevig in handen neem. En ik weet niets van investeerders. Een aandeelhouder hoort dat toch wel te weten”, aldus de zakenman.
Schokkend
Bij het personeel is het slechte nieuws als een bom ingeslagen. De vakbonden reageerden furieus. „Het is ongehoord dat de Exel-medewerkers dat uit de krant moeten vernemen”, zei een woordvoerder van De Unie. Dat het niet goed ging met de onderneming, was wel duidelijk. Maar onlangs kondigde de luchtvaartcombinatie nog aan „drastische maatregelen” te nemen om financieel gezond te worden.
De vakbond vindt het schokkend dat De Vlieger met geen woord rept over het lot van de werknemers