*** De Vlieger vraagt om surseance ***

Status
Not open for further replies.
De problemen bij het bedrijf werden dinsdag zo nijpend dat alle vluchten vanaf Eindhoven Airport en het vliegveld van Maastricht werden geannuleerd. KLM Cityhopper nam de vluchten vanaf Maastricht naar Amsterdam over.

... en met al dat cancellen krijg je je PAX ook niet meer terug op EIN... die weten inmiddels wel beter...
 
Re: Re: kwestie van tijd...

Re: Re: kwestie van tijd...

Dutchie said:
Schuldeisers van Air Exel kunnen de 767 toestellen niet aan de ketting leggen, dat kunnen alleen SAS en ILFC. SAS wordt 3 maanden vooruit betaald en, voor zover ik kan nagaan, is er bij SAS nog geen achterstand. SAS kennende hadden ze anders allang de toestellen 'opgehaald'. Contract details van ILFC ken ik niet.

Ben je daar zeker van Dutchie? Misschien heet het wel geen "aan de ketting leggen" maar het niet laten vertrekken van een vliegtuig voordat de uitstaande kosten betaald zijn kan natuurlijk wel degelijk. Stel nou dat de brandstofleverancier Shell op Amsterdam wil dat eerst de nog uitstaande rekeningen betaald worden voordat er peut in een vliegtuig gaat, dan sta je behoorlijk vast. En ff snel naar een andere leverancier gaan kan ook niet want er is een contract met Shell.

Ik denk dat dat bedoelt wordt met aan de ketting leggen. Wanneer je uitstel van betaling hebt is bovenstaand scenario niet meer mogelijk maar kan een leverancier je alleen laten betalen voor de op dat moment geleverde diensten.
 
@ observer

checked.. ik snap alleen niet dat niemand probeert om de zaak om te gooien.

Wat de theorieen over manische depressiviteit betreft; het lijkt meer op

'een kat in het nauw maakt vreemde sprongen'.

Een menselijke schrikreactie op dreigementen van buitenaf....... ... en de realisatie dat het 'schip' gaat stranden... dat ook natuurlijk.


Maar ik ben zeker geen expert.
 
Al met al zijn er nog steeds mensen binnen de EAG die voor de maand januari nog geen cent op hun rekening hebben staan. Wel fijn om te horen dat men betalingsregelingen aan het treffen is, hadden ze dan niet eerst moeten denken aan hun egen personeel, jezus wat een stelletje tering hufters zijn het toch bij de EAG.
 
Als HXL aan alle financiele verplichtingen voldoet jegens de lease maatschappijen (en alle contractuele verplichtingen) zullen de machines niet aan de ketting worden gelegd.
Wat wel kan is dat bv Eurocontrol de kisten aan de ketting legt. Indien een luchtvaartmaatschappij schulden aan eurocontrol heeft, kan eurocontrol het vliegtuig vorderen totdat de schuld is betaald (mist deze op eu grondgebied staat). Het gaat om het registratienummer van het vliegtuig. Deze worden altijd aan de vliegplannen gekoppeld (= kosten aan eurocontrol).

Dit is ook de reden waarom de lease mijen van de vliegtuigen bij vbird de vliegtuigen in alle ijl in e vroege ochtend naar winnipeg hebben gebracht (buiten de eu). Ook bij volare gebeurd.
 
Vliegvergunning Exel aan zijden draadje

Vliegvergunning Exel aan zijden draadje

Telegraaf 02.02.2005

AMSTERDAM, woensdag
De luchtvaartinspectie bekijkt de mogelijkheid om de vliegvergunning van de Exel Aviation Groep (EAG) in te trekken. Alle vluchten van Air Exel zijn sinds gisteren gestaakt. De verwarring onder de passagiers die hun geld kwijt zijn, is groot.
De EAG, die komend vakantieseizoen 300.000 reizigers naar hun bestemming moet brengen, zou definitief aan de grond raken als de vergunning wordt ingetrokken.
Het ministerie van Verkeer heeft de plicht om luchtvaartmaatschappijen zowel technisch als financieel door te lichten. Nu de financiële betrouwbaarheid van het vlieg-imperium van Erik de Vlieger in gevaar is gekomen, dreigt intrekking van de ’economische’ vliegvergunning.
„Er zijn twee mogelijkheden: opschorten of intrekken van de vliegvergunning”, aldus Willard Ellissen, woordvoerder van de Luchtvaartinspectie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. „Maar zover was het gistermiddag nog niet.”

Eén van de schuldeisers, luchtvaartmaatschappij Denim Air, heeft de eerder aangekondigde faillissementsaanvraag, die vandaag zou dienen, gisteren ingetrokken.
„Het aanvragen van een faillissement is daarmee geenszins van de baan”, reageerde gisteravond directeur Bart de Boer van Eindhoven Airport. Hij vervolgde: „Wij voeren over een faillissementsverzoek momenteel overleg met meerdere schuldeisers, omdat de dit weekeinde getroffen betalingsregelingen op geen enkele manier worden nagekomen. We krijgen eenvoudig geen cent meer.”
De luchthavendirecteur van één van de knooppunten van Exel, dat veel Philips- medewerkers door Europa brengt, zei gisteravond dat vooral passagiers zijn gebaat met een oplossing. „Die verkeren momenteel in grote onzekerheid. De telefoon staat hier roodgloeiend”, zei hij.
 
Sandmann, stil achter Exel…

Sandmann, stil achter Exel…

Telegraaf 02.02.2005

AMSTERDAM, woensdag
Erik de Vlieger is de kop van Jut. Terwijl de omstreden Amsterdamse ondernemer karrenvrachten publiciteit over zich heen krijgt, is er één betrokkene die zich opvallend goed in de luwte weet te manoeuvreren. Multimiljonair Niek Sandmann, samen met De Vlieger eigenaar van het omvallende luchtvaartbedrijf Exel, begrijpt dat hij maar beter zijn mond kan houden.
Toch is zwijgen niet een van de beste eigenschappen van Sandmann. Mensen in zijn omgeving kennen de 58 jaar geleden in Lochem geboren vastgoedbezitter als een agressieve zakenman, die over de kleinste details in grote woede kan ontsteken. Het voeren van rechtszaken lijkt een hobby van hem. Er gaat vrijwel geen maand voorbij of Sandmann is in een procedure verwikkeld met een van zijn zakenpartners of huurders. Advocaten vrezen hem vanwege zijn beangstigende aanvallen van razernij. „In de rechtszaal is hij de charme zelve, maar eenmaal uit het zicht van de rechter komt zijn ware aard naar boven. Ik voelde me regelmatig fysiek bedreigd door hem”, vertelt een jurist die onaangename herinneringen aan de ontmoetingen met Sandmann overhield.

’Uit het zicht van de rechter, komt zijn ware aard naar boven’

De publiciteitsschuwe zakenman vliegt bijna wekelijks heen en weer tussen zijn riante landhuis met zeezicht op Bonaire en zijn imposante ’Villa Betty’ aan de rand van het Amsterdamse Vondelpark. In 1989 haalde Sandmann de kranten omdat hij door de Franse justitie was vastgezet. Zij hielden hem aan nadat hij aan de Côte d’Azur met een supersnelle raceboot over een ander schip heen was gevaren en vervolgens niet meer had omgekeken. Een Zwitserse vrouw kwam daarbij om het leven. Op Bonaire speelt Sandmann al jarenlang een centrale rol in een verbeten strijd tussen de linkse oppositie en de vertegenwoordiger van de huidige liberale regeringspartij UPB, Ramonsito Booi. Volgens oppositieleider Jopie Abraham heeft Sandmann diens ’goede vriend’ Booi volledig onder controle door de enorme leningen die hij verstrekt heeft aan de eilandbestuurder. Sandmann zou hierdoor vrijwel alles gedaan krijgen op het eiland.

Rond de laatste verkiezingen op het eiland speelde in dat kader een omkopingsschandaal. Aanleiding vormde een van de drie ex-vrouwen van Sandmann die naar de pers was gelopen met een schuldbekentenis van Booi aan Sandmann. Het onderzoek naar de omkoping liep met een sisser af nadat Booi de verkiezingen won. Vlak daarna kreeg Sandmann op een raadselachtige manier de aandelen van het vliegbedrijf Dutch Eagle Express (DEE) op Bonaire in handen. DEE, tot voor kort een vennootschap van de overheid, met Booi als presidentcommissaris, bezit een unieke vliegvergunning voor het eiland en is daardoor van ongekende waarde voor mensen met luchtvaartplannen in de regio, zoals Sandmann.
Vragen van de oppositie aan het eilandbestuur over de vreemde aandelenoverdracht bleven tot nu toe onbeantwoord. Behalve de mysterieuze villa aan het Vondelpark en zijn riante bungalow met zeezicht op Bonaire, beschikt Sandmann eveneens over een tot de verbeelding sprekend zeiljacht, met een geschatte waarde van 5 miljoen euro.
 
Nou...ook een lekkere dus...past dus geweldig in het rijtje CvD, HP, EdV thuis....lekkere club....
Ben benieuwd wat er van deze man naar boven komt, als de media hun oogje op hem laten vallen....
Episode 4 in deze trieste soap....
 
Mijn buikgevoel zegt dat er hele verrassende dingen staan te gebeuren op korte termijn.
We vergeten nl een ding: hoe moeten de touroperators hun stoelen oplossen die zij bij HXL hebben ondergebracht als HXL ophoudt te bestaan.
Het zou zo maar kunnen dat eerst HXL uit de EAG groep wordt gehaald en dat de EAG dan failliet gaat/sursenace.
Of misschien wel een ander scenario.

Er moet in ieder geval iets gebeuren
 
MOB

MOB

Zijn er nog topmensen bij Exel zonder strafblad?
Die Sandman is nog erger dan de Vlieger. Het is meer een 'doener', en dat uit de vastgoed.... Een trigger happy mannetje past goed in de soap! Op een donker landweggetje met de achterbak van Stevens limo open gaan de laatste stoeltjes de deur uit...
 
PHEHEH said:
Het zou zo maar kunnen dat eerst HXL uit de EAG groep wordt gehaald en dat de EAG dan failliet gaat/sursenace.
Of misschien wel een ander scenario.

Er moet in ieder geval iets gebeuren

Ik heb zo'n idee dat het een ieder voor zich verhaal wordt... HE/BE/AE proberen nu ieder te redden voor zich wat er te redden valt...
 
Iedere BV voor zich, EdV voor ons allen? :rolleyes:

Jammer dat het zo moet aflopen, hopelijk een ervaring rijker voor alle betrokkenen...
 
past dus geweldig in het rijtje CvD, HP, EdV

vergeet de directeur van belgium exel niet. Is uit het gilde van advocatuur gezet en heeft de connecties om tientallen miljoenen wit te wassen
 
Weet iemand al iets meer over AE...? Hoor het sterke gerucht dat er (morgen???) een openbare veiling zou zijn (van de belastingdienst???)... Let op gerucht ;) maak me dus niet gelijk af als het niet waar is.
 
De website van Holland Exel is tijdelijk niet online. Klik je op de link met partners

De website van Holland Exel is tijdelijk niet online. Klik je op de link met partners

De website van Holland Exel is tijdelijk niet online. Klik je op de link met partners dan zie je dat Holland Exel daar ook niet meer bij staat...

To be continued?
 
rtl-Z

rtl-Z

Deel inboedel Air Exel geveild

Een teken aan de wand voor Air Exel? De Belastingdienst veilt vandaag een deel van de inboedel van het kantoor van de vliegmaatschappij in Maastricht.

Geen inval
Volgens commercieel directeur Janmaat is er geen sprake van een inval. "Twee dagen geleden heeft de fiscus dit al in een advertentie in de kranten aangekondigd. We konden er in onze agenda rekening mee houden." Air Exel heeft al enige tijd een flinke betalingsachterstand bij de fiscus.

Grote verrassing
Voor het personeel kwam het bezoek van de Belastingdienst als een grote verrassing. De werknemers hadden de kleine advertentie in de lokale kranten niet gezien. De veiling heeft in het kantoor zelf plaatsgevonden en duurde tot een uur of twaalf. Stoelen, bureaus en andere kantoorartikelen zijn verkocht. Het personeel van Air Exel is nu weer aan het werk.

Schuldeisers
Schuldeisers dreigden eerder deze week nog faillissement aan te vragen. Maar dat is voorlopig van de baan, omdat de schuldeisers Air Exel meer ruimte willen geven. Volgens Air Exel zou er met twee mogelijke investeerders worden gepraat over een financiële injectie.

Harm Prins
Air Exel is onderdeel van ExelAviationGroup (EAG) van eigenaar Erik de Vlieger. Vandaag werd bekend dat oud-directeur Harm Prins weer terug is gekeerd in zijn functie. Prins moet EAG voor een faillissement behoeden. Hij zat eerder vast op verdenking van afpersing.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top