*** De Vlieger vraagt om surseance ***

Status
Not open for further replies.

theoldschool

New member
Telegraaf 31.01.2005

AMSTERDAM, maandag
Zakenman Erik de Vlieger moet uitstel van betaling gaan aanvragen voor zijn vliegimperium, de Exel Aviation Group. „Ik houd daar al binnen enkele dagen rekening mee”, zei hij gisteren in een gesprek met deze krant. De luchtvaartonderneming, die de vluchten verzorgt voor meer dan 300.000 Nederlandse vakantiegangers, telt bijna duizend werknemers.
Het vliegimperium, dat binnen enkele jaren groeide tot meer dan tien grotere en kleine vliegbedrijven, voert vanuit ons land onder meer de vluchten uit voor het merendeel van de grote reisorganisaties. De bestemmingen zijn onder meer Brazilië, Curaçao, Mexico, Sri Lanka, India en Mexico.

’Geld gaat er nu met bakken uit’

De onzekere periode van uitstel van betaling oftewel surseance, die in ons land in 95% van de gevallen eindigt in faillissement, kan geruime tijd duren.
Uiteindelijk bepalen de schuldeisers de duur. Een surseanceverzoek wordt door de rechtbank automatisch toegekend, merendeels onder druk van crediteuren die hun geld opeisen.
„Ik ben nu helaas wettelijk verplicht surseance van betaling aan te vragen, gezien de oplopende schuld die nu al 12 miljoen euro bedraagt”, aldus de luchtvaarttycoon. De schuld loopt nu per dag op met enkele tonnen euro’s.
„Het geld gaat er met bakken uit. Niet verstandig om zo door te gaan”, zegt hij.

Lik
„Veel van de grote leveranciers, Shell voor de brandstof, catering- en onderhoudbedrijven, hebben de afgesproken soepele betalingsregelingen ingetrokken na mijn verblijf in de lik. Begrijpelijk. Voor de goede orde: ik zou hetzelfde doen”, aldus De Vlieger.
De zakenman, die ook naam maakte in de vastgoedsector, scheepvaart en mediawereld, schrijft de snel groeiende financiële problemen toe aan zijn aanhouding door justitie en het verblijf van enkele dagen in de cel, vorige week. Hij verduidelijkt: „Na het aanhouden van mijn luchtvaartdirecteur Harm Prins kon ik nog redelijkerwijs vechten, maar na mijn aanhouding werd de situatie onhoudbaar. Onbegrijpelijk deze handelwijze van justitie, buiten proportie.”
De directies van de reisorganisatie Thomas Cook met onder meer Neckermann Reizen en het TUI reisconcern, waartoe onder meer Holland International, Arke en Kras Reizen behoren, hebben gisteren direct de uitvoering van alle geboekte reizen gegarandeerd.

De algemeen directeur van TUI, Steven van der Heijden, zei in een reactie: „We doen er nu alles aan om de vliegoperaties tijdens de surceanceperiode voort te zetten. Voor daarna staat in ieder geval vast dat we borg staan voor geboekte reizen.” Topman Gerard Helming van Thomas Cook wijst op dezelfde zekerheden voor zijn klanten. „Wat dat betreft, hoeft niemand zich ongerust te maken.”
In de surceanceperiode gaat een onafhankelijke curator onder meer na of er belangstelling bestaat voor overname van de Exel groep.

Regeling
Eén van de luchtvaartmaatschappijen die in het uitstel van betaling wordt meegezogen is het regionale Air Exel. De luchthaven Eindhoven weigerde vorige week wegens een betalingsachterstand de Exel-vliegtuigen. In het weekeinde werd een regeling getroffen, zodat passagiers voorlopig niet worden gedupeerd.
De andere vliegbedrijven die behoren tot het vliegimperium, waarin naast Erik de Vlieger ook de Amsterdamse zakenman Niek Sandmann een belang (50%) bezit, zijn Alsace Exel, Loire Exel, Dynamic Exel, Belgium Exel, Bonair Exel, Aruba Exel en Winnair Exel (St. Maarten).
 
Gewezen directeur van Exel verwijt KLM contractbreuk

Gewezen directeur van Exel verwijt KLM contractbreuk

Financiele telegraaf 31.01.2005

AMSTERDAM, maandag
Het dreigende uitstel van betaling voor luchtvaartmaatschappij Exel Aviation Group is mede het gevolg van contractbreuk door de KLM. Dit beweert voormalig directeur Harm Prins van Exel in een vraaggesprek met deze krant. Aanvankelijk zou Exel met KLM en een tweede partner – Dutch Eagle Express van zakenman Niek Sandmann – een regionale vliegmaatschappij opzetten op de Nederlandse Antillen. „Nu de zaak bijna van de grond is, wil de KLM het zelf doen”, aldus Prins. Voor Exel dreigt een strop van € 11 miljoen, zegt de voormalig directeur.
Justitiële perikelen in de afgelopen weken lijken de Exel Aviation Group (EAG) van de Amsterdamse zakenvrienden Erik de Vlieger (50%) en Niek Sandmann (50%) de das om te doen. Naast de aanhouding van De Vlieger zelf, vorige week – en al eerder de arrestatie van EAG-directeur Harm Prins – lijkt echter ook de beeindiging van een contract met KLM een cruciale rol te spelen.
Volgens Prins bestond met de KLM een geheim contract, dat noch in ons land noch op de Nederlandse Antillen bekend mocht worden. „Kern van dit contract is dat wij met Air Exel in Nederland als basis een regionale maatschappij, Bonair Exel, zouden opstarten, samen met de KLM en Dutch Eagle Express van Niek Sandmann op Bonaire. Nu de zaak bijna van de grond is, wil de KLM het echter zelf gaan doen.”
Het gevolg? Een mogelijke strop van € 11 miljoen. „Wij gaan nu waarschijnlijk voor onze investeringen van ruim 11 miljoen euro het schip in”, stelt Prins. En dit terwijl „continu samen de strategie is bepaald. Exel heeft geïnvesteerd en nu doet KLM alsof de regeling niet bestaat. Wij hebben de kastanjes uit het vuur gehaald, iets wat KLM niet was gelukt”, vervolgt hij.
Prins, die na zijn aanhouding werkloos thuiszit, is razend over de gebeurtenissen van de laatste weken. In het contract, dat hij toont en dat in bezit is van deze krant, staat dat de KLM $1,8 miljoen als startinvestering heeft gedaan. „Dit gebeurde in de vorm van een achtergestelde lening. Het bedrag zou later dat met onze diensten worden verrekend”, aldus Prins. De gewezen directeur noemt het „de morele plicht” van de KLM – en KLMaandeelhouder de Nederlandse staat – om dit alsnog te doen, in een poging om een faillissement van de Exel-groep te voorkomen.
De KLM liet gisteravond in een reactie weten dat de lezing van Prins haaks staat op de werkelijkheid. „Details van onze afspraken plegen wij normaal niet bekend te maken”, zo luidde het in directiekringen die er verder ook niet op in wilden gaan.
Waarom het contract niet bekend mocht worden? Prins: „In de eerste plaats niet, omdat KLM niet zonder medeweten van Air France zomaar participaties in andere maatschappijen mag nemen. In de tweede plaats moest het onder de roos blijven, omdat de KLM nu eenmaal op de Antillen moeilijk ligt, onder meer vanwege de te hoge tarievenpolitiek door de jaren heen en het faillissement van de Antilliaanse Luchtvaartmaatschappij.”
De teloorgang van de Exel Aviation Group als geheel zou niet in een stroomversnelling zijn geraakt als KLM onder meer de € 11 miljoen investeringen van Air Exel in het regionale netwerk op de Nederlandse Antillen zou afstorten, zegt Prins. „Nu zijn we financieel verzwakt door een operatie die tot niets heeft geleid”, aldus de voormalig directeur.
 
Last edited:
Er is volgens mij geen dag geweest waarop Holland Exel winst heeft gemaakt dus zonder justitie had dit er ook wel ingezeten. Het is alleen erg moeilijk geworden voor EdV om de spelletjes met de bv's voort te zetten. Vandaar dit.
 
Die 11 miljoen hebben alleen betrekking op Air Exel. Die zijn zo ongelukkig geweest om zoveel geld in de eilanden te steken.
 
Tsja, in Nederland komt in 95% van de gevallen uit een surseance een failliet bedrijf, dus ik heb weinig hoop :(
 
KLM de schuld te geven!! Geniaal!!

Voorbij gaan aan:
-totale incompetentie
-grootheidswaan
-niet investeren


komop mannen: borst vooruit!
:grijns:
 
Kip en het ei

Kip en het ei

Het antillenverhaal speelt volgens mij al en tijdje, en ik heb het idee dat de EAG hier z'n hand overspeeld heeft. Was het niet zo:

De KLM wilde weg uit CUR en kreeg BON zover om de landingsbaan te verlengen zodat nonstop vluchten naar AMS mogelijk werden. De (toenmalige) ALM was nu geen zusterbedrijf meer maar een concurrent, dus de KLeM moest op zoek naar andere feedercapaciteit voor de antilliaanse hub. Enter AirExel. KLM had hier goede ervaringen mee en Exel is natuurlijk veel flexibeler (en goedkoper) dan Cityhopper om zoiets snel en flexibel op te zetten.

Tot zover geen vuiltje aan de lucht, maar dan: De EAG neemt AirHolland over en start DutchCarribeanExel. Een directe concurrent van de KLM op de Antillen met erg grote plannen. Dit kán niet goed zijn gevallen daar in Amstelveen, en men zocht een uitweg. Ineens was daar die geheimzinnige audit bij BonairExel, niet veel later gevolgd door het opzeggen van de codeshare deal met AirExel.

The rest is history.

Please, do correct me if I'm wrong.
 
KLM had hier goede ervaringen mee en Exel is natuurlijk veel flexibeler (en goedkoper) dan Cityhopper om zoiets snel en flexibel op te zetten.

De enige reden dat Bonair Exel makkelijker was dan KLM zelf was door de connecties van Niek S die de onder koning van Bonaire is. Daarnaast zijn die eilanden nog steeds van mening dat ze alles zelf kunnen en dus een eigen luchtvaartmaatschappij moeten hebben ( waarom hebben wij eigenlijk geen Ameland Airways of TEA (Texel Eiland Airways)... ) Qua prijs liggen ze niet ver uit elkaar omdat KLC veel betere voorwaarden heeft bij leveranciers (nu helemaal :rolleyes: ) en heel strak gemanaged is.



:radar:
 
Erik houdt z'n eigen personeel weer lekker op de hoogte:

van dft.nl...

Personeel ExelAviationGroup tast in het duister


AMSTERDAM (ANP) - Het personeel van de ExelAviationGroup (EAG), het luchtvaartbedrijf van Erik de Vlieger, tast in het duister over de toekomst van de onderneming. De werknemers moesten maandagochtend uit de krant vernemen dat er waarschijnlijk surseance wordt aangevraagd, zo zeiden vakbondsbestuurders.
Bij EAG werken ongeveer duizend mensen. Dat het niet goed ging met de onderneming, was wel duidelijk. Onlangs kondigde de luchtvaartcombinatie aan "drastische maatregelen" te nemen om financieel gezond te worden. De Vlieger zei echter in De Telegraaf van maandag dat binnenkort uitstel van betaling wordt aangevraagd.
"Het is ongehoord dat de Exel-medewerkers dat uit de krant moeten vernemen", zei een woordvoerder van De Unie. De vakbond vindt het schokkend dat De Vlieger met geen woord rept over het lot van de werknemers. Ook de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) klaagt over het gebrek aan informatie over de toekomst van EAG.
De VNC vermoedde al dat het de verkeerde kant opging met EAG. Na de arrestatie van voormalig topman H. Prins wegens verdenking van onder meer afpersing kreeg het luchtvaartbedrijf een "naar geurtje", aldus VNC-voorzitter H. Popelier. De daaropvolgende arrestatie van De Vlieger heeft EAG volgens de vakbondsman ook geen goed gedaan.
De leveranciers nemen volgens Popelier geen genoegen meer met soepele afbetalingsregelingen, maar eisen boter bij de vis. "De Exel-groep moet waarschijnlijk onmiddellijk de rekeningen betalen. Dan gaat het snel bergafwaarts met het bedrijf."
 
Say what?

Say what?

Begrijp ik nu goed dat Harm Prins vind dat de KLm de "morele plicht" heeft om 'gemaakte' afspraken na te komen? Harm Prins durft het woord morele plicht in de mond te nemen? Schandalig. Ik kan dit van veel mensen hebben maar niet van Harm en Erikje.

Als het schip EAG ten onder gaat, gaat de IMCA voor een deel mee. En dit allemaal omdat er een stel imcompetente prutsers graag de grote jongens willen uithangen. Ze hebben de luchtvaart in nederland een bijzonder slechte dienst bewezen.
 
Re: Say what?

Re: Say what?

Dr Know said:
Ze hebben de luchtvaart in nederland een bijzonder slechte dienst bewezen.

Nee, dat heeft de KLM reeds eerder gedaan door zich in te laten pakken door AF.
 
Ik ben benieuwd hoelang de Exel operatie nog duurt. Het gerucht gaat dat Thomas Cook en Tui telkens vier weken vooruit betalen en zo dus voorfinancieren. Als dat stopt is er geen geld meer voor brandstof e.d.


Alle medewerkers van Exel sterkte toegewenst. Ik weet ook wat het is.
 
Werknemers

Werknemers

76-er said:
De werknemers moesten maandagochtend uit de krant vernemen dat er waarschijnlijk surseance wordt aangevraagd, zo zeiden vakbondsbestuurders.

De vakbond vindt het schokkend dat De Vlieger met geen woord rept over het lot van de werknemers.

Deze handelswijze verbaast mij absoluut niet. De Vlieger predikt continue dat hij het beste voor heeft met zijn personeel. De praktijk wijst dus uit dat het hem niets meer interesseert op het moment dat hij zelf in de buidel moet tasten. Zelfs een stukje fatsoenlijke informatievoorziening is kennelijk te veel gevraagd. Om maar te zwijgen over marktconform betalen en middels de typerating aan je eigen personeel verdienen.

Al met al wordt het wel langzaam duidelijker dat alle geruchten die er waren tenminste gedeeltelijk op waarheid berusten. En helaas heeft nu ook voor EAG de klok twaalf uur geslagen. Ik hoop dat het personeel van EAG er beter vanaf komt dan de mensen die bij DBR werkten :(
 
Even iets heel anders (aanhakend op een regel ergens in dit topic):

Waarom heeft de KLM zich destijds verplaatst van CUR naar BON? Ik heb zelf jarenlang op CUR gewoond en wist niet beter dat CUR de belangrijkste "hub" van de KLM in de regio was?

Wat is er nu op BON te zoeken, daar wonen toch alleen maar een paar pensionado's en wat duikliefhebbers?
 
CUR heeft als probleem dat er locale mensen wonen die graag alles eisen maar niks willen geven.... maw de KLM was hun melk koe maar had niks in haar (eigen :grijns: ) melk te brokkelen.

CUR was een hub en net als SPL gaat het dan niet om je thuis markt maar om efficient produceren.. Na meerdere keren geprobeerd te hebben met CUR te praten en door de politici van het kastje naar de muur te zijn gestiuurd heeft ene Niek S geholpen om de KLM naar BON te krijgen... :eek:
 
@observer: waar de KLM op BON waarschijnlijk met open armen werd ontvangen?
Het is in elk geval een leukere aanvliegroute, zo langs Klein Bonaire, haha.

Toch blijft het vreemd: een HUB op een plaats waar 2 man en een paardekop wonen.... (ook al gaat het niet om bevolking maar om effectiviteit...)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top