Ik ben ook eens door de jaarverslagen gegaan (cijfers 2010)
Voor mij lijkt het plaatje toch wat minder dramatisch hoewel AFKLM nog altijd fier bovenaan staat. (Ik zie blijkbaar andere cijfers dan Buzzer maar goed, ik kijk met name naar de traffic revenue)
AFKLM geeft 31% van de revenue uit aan personeelskosten, Lufthansa 30%, Iberia 29% en
BA 27%.
Aangezien LH de beste resultaten heeft van de europese legacies, lijkt het mij duidelijk dat er bij AFKLM andere structurele problemen zijn die een grotere invloed hebben.
En ter vergelijk wat mijen buiten europa en de grote europese lowcost operators: Delta 21,3%, Emirates 14%, easyJet 11,3% en Ryanair 11,2%
Door deze laatste vergelijking lijkt het mij echter wel duidelijk welke kant de T&C's bij de europese legacies op zullen gaan.:traantjes
Ik denk ook dat duidelijk word dat de loonkosten bij de europese legacies niet onderschat moeten worden. Er valt daar heel veel te besparen in de ogen van managers.
De vreemde eend in de bijt is echter southwestairlines (goed management?), waar bijna 32% van de traffic revenue werd uitgegeven aan personeelskosten, het kan dus wel degelijk!