AF ontbindt alle CAO's

papierprikker

New member
Een nogal rigoureuze, maar onontkoombare zet van AF.
Gezien de personeelskosten die veel hoger ligger dan de concurrent lijkt mij dit de eerste stap, waarna wellicht na de presidentsverkiezingen nog een ontslagronde zal volgen.
Franse vakbonden gaan hier natuurlijk op reageren en het is te hopen dat ze niet teveel schade aanrichten. Vooralsnog steunt de VNV de Franse vakbonden, naar de vraag zal zijn in hoeverre en namens hoevelen.
 
Voor een ieder die het nieuws gevolgd heeft kan dit niet als een verrassing komen. Misschien alleen het moment waarop dit gebeurt. Rustig de ontwikkelingen afwachten.
 
Als donderslag bij heldere hemel heeft het management van Air France besloten om de cao’s van al het personeel op te zeggen. De nawerking in Frankrijk is bij wet 15 maanden. Dat betekent voor de vliegers dat veel afspraken op losse schroeven komen te staan vanaf mei 2013.
Air France is net als KLM naarstig op zoek naar verhoging van haar rentabiliteit. Daartoe acht Air France het noodzakelijk dat er aanzienlijke wijzigingen aangebracht worden in de huidige arbeidscontracten en in het sociale model van de onderneming.
 
Beste KL,

Beste KL,

Bij AF is het voor de piloten: werken tot 60 en optioneel tot 65.

What's the big deal here?

Hej,
LH
 
Schijnt dat bij AF het grootste probleem zit in de enorme hoeveelheid kantoorpersoneel die ze hebben, misschien dat deze maatregel vnl daarvoor is genomen, maar had niet gedacht dat het management daar zo'n rigoureuze maatregel zou nemen!
 
WOW.... Dat zijn nog eens cijfers....
Wel kleine kanttekening, AF opereert vanaf Meerdere vleden, terwijl KLM vanaf 1 veld opereerd. Weet niet door wie AF in Frankrijk naast CDG wordt afgehandeld?
 
Ik denk dat je niet zo heel veel kunt aflezen uit deze personeelsaantallen...

Besef ook dat er afdelingen zijn ge-outsourced, of dat er personeel van andere bedrijven wordt ingehuurd, of dat afhandeling o.i.d. door externe bedrijven worden gedaan....

En ik denk niet dat die Chinees die in HangPangWang aan die MD11 staat te klussen ook bij KLM op de loonlijst staat... Een Fransoos die hetzelfde werk in Parijs aan de AF-vloot doet kan juist weer wel zijn meegenomen in de aantallen van AF.....
 
Waarschuwing het volgende is een gerucht dat rond gaat in parijs. Dus neem het met een korrel zout.

Er word besproken om KLM te verkopen aan "de chinezen" om tijd te winnen voor air france. Op deze manier zou het winstgevende KLM geen last meer hebben van het grote blok aan het been dat AF heet. De productieafspraken komen dan immers te vervallen. AF een grote zak geld om de schuldenlast mee te verlagen.
 
Beste Flash,

Beste Flash,

Er word besproken om KLM te verkopen aan "de chinezen" om tijd te winnen voor air france. Op deze manier zou het winstgevende KLM geen last meer hebben van het grote blok aan het been dat AF heet. De productieafspraken komen dan immers te vervallen. AF een grote zak geld om de schuldenlast mee te verlagen.
Wat zou KLM momenteel waard zijn voor een andere partij?
Zou het in het nadeel zijn van KLM om verkocht te worden?

Punt is dat met een kaspositie van slechts 400 miljoen euro en een schuld van 6,5 miljard de waarde van een deel van het AFKL concern onder druk staat.

Er kan ook een gevaar in schuilen: als het voordelig voor een externe partij KLM te kopen zou het misschien ook heel voordelig kunnen zijn KLM (in stukjes) te verhandelen. Zou wel ten koste gaan van de goed naam die KLM heeft. En branding is tegenwoordig veel waard.

Hej,
LH
 
Waarschuwing het volgende is een gerucht dat rond gaat in parijs. Dus neem het met een korrel zout.

Er word besproken om KLM te verkopen aan "de chinezen" om tijd te winnen voor air france. Op deze manier zou het winstgevende KLM geen last meer hebben van het grote blok aan het been dat AF heet. De productieafspraken komen dan immers te vervallen. AF een grote zak geld om de schuldenlast mee te verlagen.

Er valt niets te verkopen. AF/KLM is een fusiebedrijf wat eigendom is van AF/KLM-holding.
KLM is dus geen eigendom van AF (of vv). De AF/KLM holding kan hoogstens een deel afstoten, maar daar wordt de positie van het andere deel niet per definitie beter van. Hoogstens de positie van de holding.
Of zie ik iets over het hoofd en is KLM wel eigendom van AF?
 
AFKL

AFKL

Volgens mij is er een nieuwe structuur ontstaan met een AFKL holding (aandelencode AKH) met twee onafhankelijke luchtvaartmaatschappijen daaronder.

Als ondernemer zou ik het ook zo doen. Zo lang als de maatschappijen een eigen merknaam hebben en zelfstandig opereren is het zo het makkelijkst aan te sturen en eventueel later te verkopen. Een fusiemaatschappij is bijna niet meer te ontbinden.

Neemt niet weg dat door schaalvergroting en synergie voordeel te behalen is voor beide zustermaatschappijen.

Bron: Wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Air_France-KLM

Hej,
LH
 
KLM heeft 49% aandeel in de holding en AF 51%. De Holding heeft klm 100% (en af 100%) in handen en kan het onderdeel KLM dus verkopen daar is slechts een meerderheid voor nodig die AF heeft.

Er onstaat dan een holding die alleen uit AF bestaat waar KLM 49% aandeel in heeft (hoewel dit waarschijnlijk in de deal zou worden meegenomen) Dus je de Holding word er beter van maar aangezien die holding dan uit AF bestaat word AF er beter van.
De schulden van KLM staan immers dan niet meer op de balance sheet en er zal ook geld uit de verkoop komen.

Anyway de fusie van KLM en AF is nog niet zover dat de oderdelen niet meer te splitsen zijn.
 
De schulden van KLM staan immers dan niet meer op de balance sheet en er zal ook geld uit de verkoop komen.

.
Volgens mij vallen die schulden van KL toch wel mee tov AF?
Volgens mij verkoop je als holding juist het slechts lopende/meest verliesgevende onderdeel.... En volgens mij is dta niet Amsterdam

Neemt niet weg dat dit nog een heel interessant jaar gaat worden nu AF/KLM echt gaat snijden.... Ben benieuwd wat de gevolgen nu zijn en wie er nu allemaal moord en brand gaan schreeuwen.....
 
In mijn vorige bedrijf werd ook het bestlopende onderdeel verkocht om de kaspositie van het corebusiness bedrijf te ondersteunen.
AF heeft niet voor niets 51% vd aandelen, weet je direct wat de core business is...
 
Nee. De Holding heeft een bepaald geld bedrag nodig om haar schuldenlast te verkleinen. Het is veel lastiger om het zorgenkindje AF te verkopen dan het winstgevende KLM.

Daarnaast kan de holding niet in KLM investeren omdat zij volledig in de houdgreep is van productieafspraken met de vakbonden. AF is dus alleen maar een groot blok aan het been dat alleen maar verholpen kan worden door de schuldpositie te verbeteren.

Voor KLM kan een flinke som geld gekregen worden de de schuldenlast aanmerkelijk zal verbeteren, onder andere omdat de KLM schuld uit de boeken gaat en er daar bovenop nog een premie gevraagd zal worden voor het merk KLM.

En zoals gezegd het zijn en blijven fransen, hun nationalisme gaat heel erg ver.
 
Las men de CAO's zoals gezegd overboord gooit, zit men toch ook niet meer vast aan de Vakbondsafspraken of zie ik dat verkeerd?

Daarbij.. KLM Schuld? Heeft de KLM een schuldenlast dan?
 
Back
Top