Behalve dat ik tegen tijdelijke contracten ben lijkt het mij toch wel een hele logische keuzen;
- De KLS is een dochteronderneming van de KLM. Transavia is ook een dochteronderneming van de KLM. In tijden met wachtlijsten op de KLS lijkt het mij dan zeer logisch om eerst studenten van de "eigen" vliegschool aan te nemen. Voorkomt ook dat studenten aanspraak maken op garantiefonds.
- Deze KLS studenten hebben allen een typerating ( incl circuits ) voltooid bij de KLM, opgeleid door KLM vliegers die weer onder toezicht staan van het IVW en voldoen dus aan de voor HV bekende IVW / KLM standaard. Waarom zou je dan als HV vliegers aannemen die in Oost-Europa/Turkije of ergens anders bij een onbekend club hebben gevlogen onder toezicht van voor HV onbekende autoriteiten. Vliegers zonder bekende of verifieerbare voorgeschiedenis, geen opleidingshistorie etc....
- Deze KLS vliegers komen uiteindelijk terecht bij de KLM. Voorervaring bij een dochtermaatschappij is waarschijnlijk vanuit het KLM oogpunt zeer welkom. Waarom zou je deze voorervaring weggeven als je zelf KLS studenten thuis hebt zitten?
- Transavia wil deze vliegers tijdelijk. Meer zekerheid dan het aannemen van KLS studenten kan je niet krijgen. Geen risico voor het bedrijf dat na het verlengen van bijvoorbeeld 2 seizoenscontracten deze vliegers via een rechter een vast dienstverband proberen af te dwingen.
Ik snap dat sommige emotioneel reageren. Deze jongens hebben al goede vooruitzichten en krijgen nu ook deze mogelijkheid erbij. Tuurlijk snap ik dat als je in de "hold" staat om bij Transavia te mogen beginnen dit zeer vervelend nieuws is.
Laten we deze discussie wel blijven houden met objectieve argumenten en laat dit niet de zoveelste KLS bash topic worden.
Gr, Purno ( =GEEN KLS er
)