Aanname Transavia

Waarom neemt Transavia dan niet gewoon nieuwe vliegers aan?
Uiteraard komt het hen beter uit alleen in te huren, maar dat geldt voor ieder bedrijf dat vraag heeft naar vliegers en waarom dan persé KLS-jongens?
En het idee dat ze makkelijker dan andere type-rated mensen de HV- (Boeing!)procedures kunnen leren slaat natuurlijk nergens op.

Daarnaast is het idee dat KLS'ers er meer recht op zouden hebben omdat het 'binnen' de groep plaats vindt (ze zijn nog niet eens in dienst bij een KLM(dochter)maatschappij!!!) ook weer zoiets ... zolang het maar positief voor KLM is wordt de term 'in de groep' er bij gegooid, maar als het een keer andersom is moet Transavia zich op de vlakte houden.

Met deze maatregel worden de toch al lange upgrade-tijden voor huidige Transavia F/O's weer onnodig verlengd (helemaal als het dus zou kloppen dat er weer boven de 4% inhuur plaats zou vinden).

Of is dat ondergeschikt aan de nog niet eens aangenomen KLS'ers binnen dezelfde 'groep'?
 
Last edited:
Met deze maatregel worden de toch al lange upgrade-tijden voor huidige Transavia F/O's weer onnodig verlengd (helemaal als het dus zou kloppen dat er weer boven de 4% inhuur plaats zou vinden).

Of is dat ondergeschikt aan de nog niet eens aangenomen KLS'ers binnen dezelfde 'groep'?

Worden er ook al seizoens captains aangesteld dan? Anders snap ik deze niet...
+Volgens mij wordt er bij Transavia kneiterhard uitgebreid(als ik het goed hoor) dus lijkt mij dat er wel een paar upgrades gepland staan?

Verder lijkt het me logischer als deze functies eerst aangeboden worden aan boventallig MP personeel dan aan KLS'ers(Volgens mij zijn er nu vier voor MP en acht voor KLS). Maargoed wie ben ik...
 
@pancake,


Kijk het zit zo;

die boventalligheid van MPvliegers is een politieke.
Die 4 vacatures die nu zijn ingevuld moet je ook in die hoedanigheid zien.
De directie voldoet dan aan haar inspanningsverplichting en geeft de voormalig 767 vliegers een mogelijkheid om passage te vliegen.
Dat zou later wel eens uit kunnen komen in een juridisch conflict.
Die 12 KLSers passen hier uitstekend in.
Je kunt ze nml inzetten maar ook weer weg sturen wanneer t de heren uitkomt.
Want ja eerst moet er duidelijkheid komen over het eindprotocol MP.
Schaken met poppetjes, de KLSer is er een van.

@Iz moet de HV LR hier niet eerst over ingelicht cq gehoord worden????
 
PH-JPC said:
Uiteraard komt het hen beter uit alleen in te huren, maar dat geldt voor ieder bedrijf dat vraag heeft naar vliegers en waarom dan persé KLS-jongens? En het idee dat ze makkelijker dan andere type-rated mensen de HV- (Boeing!)procedures kunnen leren slaat natuurlijk nergens op.

De argumenten worden al gegeven door Purno. Dit is niets nieuws voor HV. Toen ik samen met tientallen anderen door de klc selecfie was en na een paar maanden wachtlijst er bij HV ineens op korte termijn vliegers nodig waren, nodigden ze van de hele wachtlijst enkel de NLSers en RvdS'sers (oftewel KLC-KLSers) uit. Het maakte niet uit dat ik door dezelfde selectie bij klc was (bij HV was het enkel een interview daarna voor the chosen ones), er is gewoon een duidelijke voorkeur die wellicht op vooroordeel of op ervaring is gebasseerd. Net als het vooroordeel van klm toen er jaren later enkel NLSers en KLSers gevraagd werden voor baas F50, waardoor er ironisch genoeg een aantal vliegers van groen naar blauw gingen terwijl ze mij binnen de boot hadden gehouden dan.

En HV is daar niet de enigste in, zo ook Alitalia, Lufthansa en Austrian die hun voorkeuren hadden. Net als dat in de UK oxford integrated studenten een naam hebben. Terecht of niet, je ziet wederom dat het zeer belangrijk is welke school je kiest. Iets wat je naderhand niet kan veranderen in je cv.
 
Vroegah werden er mensen van Parc ingehuurd voor de zomerpiek.
Nu van de KLS. Goeie ervaring voor deze boys and girls. Big deal.
 
Met deze maatregel worden de toch al lange upgrade-tijden voor huidige Transavia F/O's weer onnodig verlengd (helemaal als het dus zou kloppen dat er weer boven de 4% inhuur plaats zou vinden).

Hoeveel vliegers heeft Transavia in dienst? Van de 12 zullen er wellicht nog een paar afvallen in het interview/(simcheck?). In het meest positieve geval hou je er 10 over. Als de jongens van Martinair buiten de 4% regel vallen, dan zou het korps uit ongeveer 250 vliegers bestaan. Dat lijkt me niet toch?

Gr.
FF
 
Het zou de KLM dan ook sieren als ze mensen binnen hun eigen dochterondermeningen de kans gaven om door te stromen naar blauw. Of is dat toch anders?

Dat is idd anders. Met andere woorden: nu worden er alleen KLSers aangenomen en als er weer mensen met ervaring aangenomen gaan worden, maakt het niet uit of je bij Lufthansa Cityline, Ryanair of Transavia je uurtjes hebt gemaakt.

Met de nieuwe ontwikkelingen vind ik wel dat er hierin iets moet veranderen. Het soort verhaal van germanwings en lufthansa zeg maar. Daarbij komt ook nog dat Transavia-vliegers de sideletter hebben en KLM nu productie (oa punta cana) gaat vliegen die tegen de rechten van die sideletter ingaan. Er zal onderhandeld gaan moeten worden. Echter moet de HVvlieger geduld hebben omdat eerst de MPmannen overeenstemming met de KLvliegers moeten krijgen.
 
Anoniempje, dat is veel te kort door de bocht. De additionele overgangsvoorwaarden zijn nog lang niet af. Je vindt het toch niet eerlijk dat iemand van 15 jaar captain 767 naar plek 2900 op de lijst bij KLM en bijbehorend startsalaris als co-co begint ZONDER additionele overgangsvoorwaarden?

Birdmare, ik heb inmiddels ook wat meer info over deze materie uit meerdere hoeken. Als LR kijken we daar met argusogen naar maar als ze de toegestane inhuurruimte gebruiken dan hoeft het niet per se door de LR goedgekeurd te worden.

Dat het hier om KLS'ers gaat is inderdaad door moeder KLM opgedragen en ja, de politieke stank druipt er vanaf. Zeker wat iemand anders ook al zei, als ze sowieso al bij KLM in dienst komen, dan gun ik vacatures meer aan andere kandidaten, bijvoorbeeld diegenen die al jaren geleden aangenomen waren maar nog steeds niet kunnen beginnen.

Dat gezegd, zomercontracten voor F/O's vind ik principiëel fout. Het betalen van type ratings zonder baan vind ik ook fout. KLM en Transavia zijn nog maatschappijen waar je zelf niet hoeft te betalen voor een rating en dat is een belangrijk iets wat we moeten bewaken. Dat het bedrijf geen type rating betaalt voor iemand die 3 maanden komt vliegen is logisch, daar liggen de bezwaren op een ander vlak. Dat KLM ze eigenlijk een type rating laat betalen via de KLS (en vergis je niet, die studenten betalen dat dus zelf, of het nu half/heel inbegrepen is of niet) vind ik ook al een foute ontwikkeling.
 
Dat KLM ze eigenlijk een type rating laat betalen via de KLS (en vergis je niet, die studenten betalen dat dus zelf, of het nu half/heel inbegrepen is of niet) vind ik ook al een foute ontwikkeling.

Wat ik niet helemaal snap, is dat deze KLS-ers op een wachtlijst staan om te beginnen bij de KLM. Waarom zou je dan in godsnaam zelf een type-rating betalen (15.000 euro) als je binnen een paar jaar als co-co bij de KLM aan de slag gaat en een paar jaar later co-737 zal worden. Heb je meer kans bij de COVA als je ook een KLS 737 type-rating hebt gedaan?

Als je als KLS-er niet bij de KLM wordt aangenomen en dan die type-rating 'er even bij neemt' klinkt dat een stuk logischer.

Gr.
FF
 
De TR 737(zonder basetraining) is standaard onderdeel van de KLS opleiding. Volgt direct na de MCC, welke ook op de 737 is.


De Basetraining a 8000,- is optioneel. Maar geeft dus wel de mogelijkheid voor dit soort zomerbaantjes gedurende de KLM-bufferlijst tijd. Ook de studenten die naar Jetairfly zijn gegaan hadden de basetraining.
 
wat houdt die basetraining precies in? zijn dat alleen circuitjes?
Een typerating zonder route ervaring vind ik toch vrij summier... zeker in de transavia operatie.
Dus dat wordt veel lijntraining en als ze los mogen dan is het contract alweer voorbij?
 
De TR 737(zonder basetraining) is standaard onderdeel van de KLS opleiding. Volgt direct na de MCC, welke ook op de 737 is.


De Basetraining a 8000,- is optioneel. Maar geeft dus wel de mogelijkheid voor dit soort zomerbaantjes gedurende de KLM-bufferlijst tijd. Ook de studenten die naar Jetairfly zijn gegaan hadden de basetraining.

Aaah ok, duidelijk! Een manier van de KLS om wat extra inkomsten te genereren:)
 
Zo kun je het zien, echter de KLM heeft altijd als aanname-eis gehad de bridgecourse(ook voor niet-KLS'ers, daarvoor was de compressed bridgecourse). Nu lijkt die bridgecourse al heel veel op een TR-course, dus hebben ze een en ander maar gelijkgetrokken.
 
wat houdt die basetraining precies in? zijn dat alleen circuitjes?
Een typerating zonder route ervaring vind ik toch vrij summier... zeker in de transavia operatie.
Dus dat wordt veel lijntraining en als ze los mogen dan is het contract alweer voorbij?

Basetraining is circuitjes ja.

Ze krijgen 5 simbeurtjes bij trans voor conversie en daarna 17 stretches lijntraining.
Totaal 150-180 uur binnen contract.
 
wat houdt die basetraining precies in? zijn dat alleen circuitjes?
Een typerating zonder route ervaring vind ik toch vrij summier... zeker in de transavia operatie.
Dus dat wordt veel lijntraining en als ze los mogen dan is het contract alweer voorbij?

En al zouden ze de hele periode lijntrainen, Dat maakt niet veel uit toch. Kost geen extra mankracht (alleen op 1e paar een extra F/O) Daarna is het gewoon productie. En instructeurs zat, dus dat maakt niet uit.
 
Back
Top