Aanname Transavia

Er is anders toch echt door HV aan de KLS om een paar afgestudeerden gevraagd.

Inclusief TR en ze moesten al in het bestand van Trans staan. Ben benieuwd of het bovenop of in plaats van die MP-ers en die 8 man die al jaren op de wachtlijst staan is.
 
Last edited:
Zullen ze dit niet gewoon als inhuur voor de zomer zien? Mensen met een type-rating een zomercontract aanbieden lijkt mij dan de goedkoopste oplossing.
 
Dit wil HV wel als zomerinhuur zien. Alleen is ten tijde van de inhuurmotie van onze MP vrienden gezegd dat dit buiten de 4% inhuur moest vallen omdat het plaatje met de planning al compleet was voor deze zomer. Als het verhaal dat hier nu verteld wordt waar is, is de ledenraad toen voorgelogen.
Daarbij zou ik het echt schandalig vinden. HV is toch niet het afvoerputje van de KLM-groep??
 
Waarom krijgen ze dan een aparte status wat betreft deze inhuur?

Dan zouden ze toch iedereen met een 737 rating kunnen inhuren.
Nog even afgezien het feit dat dit natuurlijk een zeer onprettige ontwikkeling is; straks worden alle nieuwe vliegers alleen nog maar met seizoenscontracten aangenomen...
 
12 KLS'ers die deze week selectie mogen doen.
Dit betreffen zowel wachtlijsters, als studenten die nog hun KLM Cova gesprek moeten doen.
Deze KLS'ers hebben allen de additionele circuittraining gedaan en hebben een volledige TR.
Het gaat om een zomercontract van tijdelijke aard.
 
Waarom krijgen ze dan een aparte status wat betreft deze inhuur? Dan zouden ze toch iedereen met een 737 rating kunnen inhuren.

Waarschijnlijk heeft het weer met kosten te maken. Deze jongens hebben 0,0 ervaring, maar wel een volledige type rating. Dus worden ze waarschijnlijk ingedeeld in de laagste salarisschaal. Een paar simbeurten om alles een beetje op te frissen en gaan met die banaan! Waarom het dan per se KLS-ers zouden moeten zijn, geen idee!

Overigens is dit niet echt een hele goede ontwikkeling. Had gehoopt dat NL-maatschappijen zich niet voor dit soort zomercontracten zouden laten lijmen.

Gr.
FF
 
Last edited:
Ze moeten zich schamen!

Ze moeten zich schamen!

12 KLS'ers die deze week selectie mogen doen.
Dit betreffen zowel wachtlijsters, als studenten die nog hun KLM Cova gesprek moeten doen.
Deze KLS'ers hebben allen de additionele circuittraining gedaan en hebben een volledige TR.
Het gaat om een zomercontract van tijdelijke aard.

Ik vind dit zeer slechte ontwikkelingen!
Het gebeurt steeds vaker, men gebruikt
wellicht de UK als voorbeeld, maar best is het niet!
Persoonlijk ben ik het niet eens met dit beleid aangaande tijdelijke contracten voor KLS'ers o.a. bij OR en HV. Ook ergens onbegrijpelijk dat deze bedrijven zich hiertoe verlagen. Het siert ze niet.

Note:
1) de KLS'ers die aangenomen zijn bij KLM beginnen uiteindelijk
toch wel bij ons
2) laat lekker andere (lees: niet KLS) vliegers een vast contract krijgen bij deze airlines
 
Ik vind dit zeer slechte ontwikkelingen!
Het gebeurt steeds vaker, men gebruikt
wellicht de UK als voorbeeld, maar best is het niet!
Persoonlijk ben ik het niet eens met dit beleid aangaande tijdelijke contracten voor KLS'ers o.a. bij OR en HV. Ook ergens onbegrijpelijk dat deze bedrijven zich hiertoe verlagen. Het siert ze niet.

Note:
1) de KLS'ers die aangenomen zijn bij KLM beginnen uiteindelijk
toch wel bij ons
2) laat lekker andere (lees: niet KLS) vliegers een vast contract krijgen bij deze airlines

Mee eens! Echter draait het allemaal om het geld. Het feit dat het KLS'ers moeten zijn zal bij Transavia wel van hoger hand (KLM) zijn 'ingefluisterd'/opgedragen.

Gr.
FF
 
Heb je ook permanente zomercontracten dan?

Ja, waarbij je iedere zomer kan terugkeren ;)

Het is inderdaad voor velen jammer dat posities op deze manier worden vervuld.
Maar vergeet niet dat het gaat om 'maar' een periode van ca. 3 maanden. De kosten zijn voor Transavia.com aanzienlijk lager omdat deze studenten al aan de juiste kwalificaties voldoen.

Er is geen andere (Nederlandse) vliegopleiding die de studenten zoveel uren in de 737 simulator zet als de KLS. Met alle respect voor overige opleidingsinstituten, maar het is gewoon een stuk duurder om iemand voor zo'n relatief korte periode in te huren en een complete TR te moeten betalen.

Daarnaast zijn KLS'ers goed bekend met de FCOM's en kunnen de Trans SOP's snel bijgeleerd worden. Vrije markters met ervaring niet dan? Vast een kleine moeite om dit te stampen, maar soms wordt er gewoon wat simpeler geredeneerd dan je graag zou willen. Een baan in de luchtvaart vind je namelijk niet alleen met de juiste kwalificaties, maar eerder met een goede dosis geluk...
 
Behalve dat ik tegen tijdelijke contracten ben lijkt het mij toch wel een hele logische keuzen;

- De KLS is een dochteronderneming van de KLM. Transavia is ook een dochteronderneming van de KLM. In tijden met wachtlijsten op de KLS lijkt het mij dan zeer logisch om eerst studenten van de "eigen" vliegschool aan te nemen. Voorkomt ook dat studenten aanspraak maken op garantiefonds.

- Deze KLS studenten hebben allen een typerating ( incl circuits ) voltooid bij de KLM, opgeleid door KLM vliegers die weer onder toezicht staan van het IVW en voldoen dus aan de voor HV bekende IVW / KLM standaard. Waarom zou je dan als HV vliegers aannemen die in Oost-Europa/Turkije of ergens anders bij een onbekend club hebben gevlogen onder toezicht van voor HV onbekende autoriteiten. Vliegers zonder bekende of verifieerbare voorgeschiedenis, geen opleidingshistorie etc....

- Deze KLS vliegers komen uiteindelijk terecht bij de KLM. Voorervaring bij een dochtermaatschappij is waarschijnlijk vanuit het KLM oogpunt zeer welkom. Waarom zou je deze voorervaring weggeven als je zelf KLS studenten thuis hebt zitten?

- Transavia wil deze vliegers tijdelijk. Meer zekerheid dan het aannemen van KLS studenten kan je niet krijgen. Geen risico voor het bedrijf dat na het verlengen van bijvoorbeeld 2 seizoenscontracten deze vliegers via een rechter een vast dienstverband proberen af te dwingen.

Ik snap dat sommige emotioneel reageren. Deze jongens hebben al goede vooruitzichten en krijgen nu ook deze mogelijkheid erbij. Tuurlijk snap ik dat als je in de "hold" staat om bij Transavia te mogen beginnen dit zeer vervelend nieuws is.

Laten we deze discussie wel blijven houden met objectieve argumenten en laat dit niet de zoveelste KLS bash topic worden.

Gr, Purno ( =GEEN KLS er :rolleyes: )
 
- De KLS is een dochteronderneming van de KLM. Transavia is ook een dochteronderneming van de KLM. In tijden met wachtlijsten op de KLS lijkt het mij dan zeer logisch om eerst studenten van de "eigen" vliegschool aan te nemen. Voorkomt ook dat studenten aanspraak maken op garantiefonds.

Het zou de KLM dan ook sieren als ze mensen binnen hun eigen dochterondermeningen de kans gaven om door te stromen naar blauw. Of is dat toch anders?
 
Back
Top