Aanname Transavia

De MPLR van gisteren.

Was je toevallig ook bij de KLLR? Daar is aan het bestuur gevraagd waarom de vacatures bij KLM niet zijn aangeboden aan MP-ers. Antwoord van het bestuur was dat KLM dit niet wil uit angst voor rechtzaken.

Pretendeer je daarmee dat het bestuur verhalen uit zijn duim zuigt om een "alibi" te creëren?
 
KLM zal ook niet zitten te springen om 250 fte nog 10-15 jaar suppletie te betalen boven een coco salaris. Dan is twee jaar meegeven gewoon stukken goedkoper. MP zelf heeft geen euro cent meer om VVR regelingen te betalen.
 
Ook dan is 2 jaar meegeven nog steeds goedkoper. En je houdt een gezondere opbouw pensioenfonds. Dus KLM en hun vliegers gaan hier niet bewegen uit solidariteit. En die twee jaar kunnen ook zo maar van tafel gaan, want wie of wat verplicht KLM tot betaling? MP zelf kan niets betalen. Welkom in de nieuwe wereld van we're not keeping the family together.
 
Ach. We kunnen hoog of laag springen, maar geen rechter die het toestaat dat er aan de ene kant van een organisatie vliegers uitvliegen en aan de andere kant aangenomen worden.
 
Hoe zie jij dan de financiële haalbaarheid van een constructie / oplossing waarbij jarenlang 250 MP vliegers als coco worden tewerkgesteld met behoud van MP salaris.

Ik hoor hier niets anders dan dat de KLM vlieger goedkoper moet worden; dit werkt volgens mij niet echt heel erg mee...
 
Welcome back 180BT.
:biertje:

Je hebt helemaal gelijk. Het werkt inderdaad niet positief mee.
Feit is wel dat ook hun reeds in dienst van het Nederlandse deel van " de groep" zijn en zoals eerder gesteld, als je aan de ene kant mensen aanneemt, zal geen rechter een ontslagvergunning verlenen voor de andere kant. Ook al zijn ze nog zo "duur" als coco.
Trouwens, Vanuit KL managment oogpunt zou je deze groep dan ook het beste horizontaal moeten laten instromen zodat ze hun geld waard zijn en dientengevolge de goedkopere vliegers op de goedkopere posities kunnen laten zitten . Echter belemmert dit de doorstroming van de juniore en nog niet geboren KLM vlieger dus dat komt er bij het VNV niet door......


was het overigens al niet zo dat de MP Cargo vlieger zowiezo een stuk harder moet werken coor zijn centen? meen me te herinneren dat er toen KL vliegers ook de Cargo bakken vlogen hun roosters etc ook op de schop gingen, in het nadeel van de KL vlieger. Maar correct me if I am wrong

Mijns inziens zal de MP vlieger dus net zo hard moeten inleveren. Maar wel evenredig.
 
Geen rechter gaat inderdaad MP houden aan gouden cao afspraken als het bedrijf feitelijk failliet is. KLM is slechts aandeelhouder en dat is voor geen enkele rechter reden om daar de banen op te eisen. Gewoon niet één entiteit. Dit wordt een ordinaire boekhoudkundige oplossing. KLM zou denk ik zelfs ook niets kunnen betalen en de boel laten ploffen. Beetje lullig pr momentje, maar juridisch verder geen speld tussen te krijgen. Het alternatief voor 2 jaarsalarissen is eigenlijk een vordering op een failliete inboedel. Niet mooi, wel realistisch.
 
Geen rechter gaat inderdaad MP houden aan gouden cao afspraken als het bedrijf feitelijk failliet is. KLM is slechts aandeelhouder en dat is voor geen enkele rechter reden om daar de banen op te eisen. Gewoon niet één entiteit. Dit wordt een ordinaire boekhoudkundige oplossing. KLM zou denk ik zelfs ook niets kunnen betalen en de boel laten ploffen. Beetje lullig pr momentje, maar juridisch verder geen speld tussen te krijgen. Het alternatief voor 2 jaarsalarissen is eigenlijk een vordering op een failliete inboedel. Niet mooi, wel realistisch.

"Zou denk ik" en "juridisch geen speld tussen te krijgen"

Gelukkig doe jij deze uitspraak geheel op eigen conto, en zo te lezen totaal niet gevoed door enige juridische kennis ;-)
 
Gelukkig worden wij hier omringd door juristen die alle wijsheid in pacht hebben. Tijd zal het leren. :)
 
Nog mensen hier met inside info vwb het aanname beleid van Transavia?

En dan vooral over de verwachtingen vwb aannames voor trans NL.
 
Nog mensen hier met inside info vwb het aanname beleid van Transavia?

En dan vooral over de verwachtingen vwb aannames voor trans NL.

Aannemen gaan we zeker, maar ik begrijp dat we beginnen met een bezoek aan een aantal Duitse vliegscholen, metname LH Flugschule en daar de bulk van de nieuwe aannames vandaag gaan halen. We gaan voor onze MUC basis schat rond de 30-40 man aannemen, maar de voorkeur komt hierbij op Duisters/locals
 
Aannemen gaan we zeker, maar ik begrijp dat we beginnen met een bezoek aan een aantal Duitse vliegscholen, metname LH Flugschule en daar de bulk van de nieuwe aannames vandaag gaan halen. We gaan voor onze MUC basis schat rond de 30-40 man aannemen, maar de voorkeur komt hierbij op Duisters/locals

Rgr, dank je!
En wat zijn de verwachtingen voor aannames in NL?
 
Aannemen gaan we zeker, maar ik begrijp dat we beginnen met een bezoek aan een aantal Duitse vliegscholen, metname LH Flugschule en daar de bulk van de nieuwe aannames vandaag gaan halen. We gaan voor onze MUC basis schat rond de 30-40 man aannemen, maar de voorkeur komt hierbij op Duisters/locals

Ow wauw! Het klinkt echt schandalig eigenlijk. Zoveel werkloze nederlandse vliegers die dolgraag bij transavia willen werken en dan naar de lufthansa school te gaan..
 
Punk zegt toch duidelijk dat ze locals willen hebben voor MUC.
En de LH-school heeft een lijstje van een ruime 800 man waar ze vanaf moeten : allemaal uit dezelfde mal , allemaal op zijn Teutoons gedrilld , allemaal gebrand op hun eerste baantje.

Al hebben deze jongens en meisjes als collectief inmiddels wel wat haar op hun tanden : die hebben LH gewoon al voor de rechter gesleept wegens contractbreuk..dus die moet je geen contract à la EW-Europe onder hun neus durven schuiven.
 
Ow wauw! Het klinkt echt schandalig eigenlijk. Zoveel werkloze nederlandse vliegers die dolgraag bij transavia willen werken en dan naar de lufthansa school te gaan..

Ow wauw, ik wist niet dat we een sociale verplichting hadden tegenover werkloze Nederlandse vliegers.

Het "probleem" met NL vliegers op de buitenlandse bases is dat je vanwege de regeling dat je altijd op een andere base mag bieden, je dus een permanente flow krijgt van NL-ers die al op een buitenlandse base werken en naar NL willen. Logisch. Logistiek is dat natuurlijk een drama. Ten eerste blijf je op de buitenlandse bases dan steeds leegloop hebben, ten tweede zijn er dan dus per definitie geen vacatures in NL meer omdat die plekken door mensen van de buitenlandse bases automatisch gevuld worden en ten derde, als er om wat voor reden dan ook in NL niet genoeg vacatures zijn, zit je met gefrustreerde NL-vliegers in het buitenland die balen dat ze daar niet weg komen.

Ten vierde, bij geen vacatures in NL door doorstroom vanuit het buitenland wordt het ook moeilijk om NL-vliegers met (737-)ervaring binnen te krijgen, die willen namelijk graag terug naar NL en wij zien tegenwoordig ook graag mensen met ervaring. Die vallen bijna allemaal af als we alleen maar vacatures in het buitenland hebben.

Maar goed, als je je "entitled" voelt op een baan bij Transavia als werkloze nederlandse vlieger, stuur me maar een PM...
 
@Jumpseat: Transavia Germany GMbH is, zoals de naam en afkorting al zeggen, een Duits bedrijf, opererend vanuit München met goedkeuring van een Frans moederbedrijf. Onder Duitse wetgeving. Je gaat ook een contract aan bij een Duits bedrijf. Als ik vanuit NL zou overstappen (wat ik niet gedaan heb) zou ik in dienst treden van een Duits bedrijf en zouden op dat moment mijn in 16 jaar opgebouwde Nederlandse rechten geen geldigheid (meer) hebben. Waarom zou zo'n Duits bedrijf onder Duitse wetgeving verplicht Nederlanders moeten aannemen?
 
Last edited:
Het "probleem" met NL vliegers op de buitenlandse bases is dat je vanwege de regeling dat je altijd op een andere base mag bieden, je dus een permanente flow krijgt van NL-ers die al op een buitenlandse base werken en naar NL willen.

Welke regeling?

Mij werd in het sollicitatiegesprek verteld dat Duitsland een apart bedrijf zou worden en daarom zou een base transfer naar Nederland (waarschijnlijk; ze wisten toen nog bar weinig.... zucht) niet tot de mogelijkheden behoren.
 
Back
Top