Aanname Transavia

Mijn programma:

DAG 1
Interview HV
Simgrading
Interview 2

DAG2
Advanced Compass test
ATPL questionnaire
Wiskunde test

Collega is al geweest, ATPL questionnaire zijn blijkbaar openvragen.
Van zijn groep 3 van 10 door.

Van twee afzonderlijke bronnen gehoord dat EPST leerlingen voorkeur hebben. Selectie is uitbesteed aan EPST.

Vraag van mijn kant, is de selectie altijd dusdanig omslachtig geweest? Meen me te herinneren dat ab-initio kandidaten 'slechts' een simbeurt en een interview met HV kregen?

Wat bedoel je met omslachtig..? Het is geen selectie voor een vliegschool..
Overigens is het nooit een simbeurt en interview geweest.. Dus wellicht gevalletje verkeerd voorgelicht..

Is de Dlr van lufthansa ook omslachtig dan..?
 
Wat bedoel je met omslachtig..? Het is geen selectie voor een vliegschool..
Overigens is het nooit een simbeurt en interview geweest.. Dus wellicht gevalletje verkeerd voorgelicht..

Is de Dlr van lufthansa ook omslachtig dan..?


Het is een persoonlijke mening, met als referentiekader interview en sim.

Dus nogmaals:
- ik kom van MVVL heb altijd gedacht dat selectie voor onervaren vliegers was sim en interview. Gezien het label preferred supplier wat sommige vliegscholen hadden. Ik kan me niet herinneren dat EPST erbij betrokken was voorheen?

Dat is mijn referentiekader, wellicht wil je daarop reageren?

V (met hoofdletter V) g,
 
Last edited:
Het is een persoonlijke mening, met als referentiekader interview en sim.

Dus nogmaals:
- ik kom van MVVL heb altijd gedacht dat selectie voor onervaren vliegers was sim en interview. Gezien het label preferred supplier wat sommige vliegscholen hadden. Ik kan me niet herinneren dat EPST erbij betrokken was voorheen?

Dat is mijn referentiekader, wellicht wil je daarop reageren?

V (met hoofdletter V) g,

Het label preferred supplier staat los van de selectie.
Het voordeel van preferred supplier zijn is dat je niet aan de "normale" eisen hoeft te voldoen zoals veel multi engine tijd hebben. Het betekend dat je als ab initio toch de selectie mag doen.

Het klopt dat vroeger EPST niet betrokken was bij de selectie. Toen werd een groot deel van de selectie in Maarssen gedaan bij het Aviation human factors center waar ook KLM zijn selecties doet.

Sinds ik geloof 2 jaar nu wordt de gehele selectie gedaan bij EPST. Waarbij mensen van Transavia daar op locatie gesprekken voeren.

Hopelijk schept dit wat duidelijkheid.
 
Dank voor je antwoord,

Herken jij ook de geruchten dat EPST’ers voorgetrokken worden?

En vwb het startsalaris, is dit altijd al geweest instromen op schaal 0 of 1? Of was dit voorheen dat je op basis van totaal uren instroomde in een hogere salarisschaal?

Dank voor je antwoord.
 
Dank voor je antwoord,

Herken jij ook de geruchten dat EPST’ers voorgetrokken worden?

En vwb het startsalaris, is dit altijd al geweest instromen op schaal 0 of 1? Of was dit voorheen dat je op basis van totaal uren instroomde in een hogere salarisschaal?

Dank voor je antwoord.

Hoi JAR XX,

Heb je ook te horen gekregen van je vriend wat er allemaal van je wordt verwacht tijdens de grading?
 
Dank voor je antwoord,

Herken jij ook de geruchten dat EPST’ers voorgetrokken worden?

En vwb het startsalaris, is dit altijd al geweest instromen op schaal 0 of 1? Of was dit voorheen dat je op basis van totaal uren instroomde in een hogere salarisschaal?

Dank voor je antwoord.

Op je eerste opmerking kan ik helaas geen uitspraak doen omdat ik niet betrokken ben bij het selectieproces. Wat ik wel weet is dat Transavia al heel lang een nauwe samenwerking heeft met EPST omdat de kwaliteit van de leerlingen gewoon goed is.

De instroom in schaal 0 is niet altijd zo geweest. Vroeger hadden we 3 schalen waarbij mensen met ervaring in schaal 3 terecht kwamen.
Bij de vorige CAO is het salarishuis aangepast en zijn deze entry mogelijkheden komen te vervallen. Ik snap dat dit voor de startende vlieger met ervaring een zure pil is.
Maar Transavia betaald nog steeds wel de volledige typerating voor de kandidaat.
Dit in vergelijk met de concurrent is natuurlijk ook wat waard.

Groet.
 
Op je eerste opmerking kan ik helaas geen uitspraak doen omdat ik niet betrokken ben bij het selectieproces. Wat ik wel weet is dat Transavia al heel lang een nauwe samenwerking heeft met EPST omdat de kwaliteit van de leerlingen gewoon goed is.

De instroom in schaal 0 is niet altijd zo geweest. Vroeger hadden we 3 schalen waarbij mensen met ervaring in schaal 3 terecht kwamen.
Bij de vorige CAO is het salarishuis aangepast en zijn deze entry mogelijkheden komen te vervallen. Ik snap dat dit voor de startende vlieger met ervaring een zure pil is.
Maar Transavia betaald nog steeds wel de volledige typerating voor de kandidaat.
Dit in vergelijk met de concurrent is natuurlijk ook wat waard.

Groet.

Hoi Altimeter,

737 rated personen doen de hele typerating opnieuw zover ik weet, toch? Muv de base training dan.
 
Volgens mij geldt dit alleen voor mensen met minder dan 500 uur 73

Het kan zijn dat ze dit hebben aangepast. Durf daar geen uitspraak over te doen.
Zoals ik al zei zit ik niet dicht bij het hele recruitment/opleidings traject.
Maar het is altijd zo geweest dat rated mensen de volledige type over moesten doen.
Dit is niet om te pesten, maar op mensen denk ik op de beste manier meteen bekend te maken met de HV procedures en stijl.
 
Niemand hier met wat meer inside info? Vragen die gesteld worden tijdens het interview, of de opdrachten tijdens de sim? N-1 cut, holdings vliegen, raw data ils etc..?
 
Niemand hier met wat meer inside info? Vragen die gesteld worden tijdens het interview, of de opdrachten tijdens de sim? N-1 cut, holdings vliegen, raw data ils etc..?
Heb gisteren mijn ervaringen van eerder deze maand in de kennisbank gezet. Of ben je inmiddels zelf ook al langs geweest?
 
Deze winter ongeveer 70 nieuwe F/O's nodig, bij deze de (vernieuwde) selectiecriteria:

Selectiecriteria First Officers

Vooropleiding / Algemeen

• Minimaal HAVO of een gelijkwaardige buitenlandse opleiding
• Zwemvaardigheid
• Geldig paspoort van een EU lidstaat

Benodigde brevetten en certificaten

• Geldig EASA (frezen) ATPL
• Geldig ME/IR (A)
• Geldig Class 1 Medical Certificate
• ICAO LPE 6
• MCC certificate

Overige voorwaarden

Om te worden toegelaten tot de Transavia selectie dien je te beschikken over minimaal
één van de volgende kwalificaties:

• Afgestudeerd aan één van de volgende erkende vliegopleidingen:
-EPST
-KLS
-Martin Air Flight Academy
-PTN
-RWL
-ENAC
De vliegopleiding dient te zijn afgerond in de 24 maanden voorafgaand aan de Transavia selectie.

• Minimaal 250 uur ervaring op multi engine fixed wing aircraft (MTOW 5700 kg of meer)

Let wel: Bij aanvang dienstverband beschik je over minimaal 500 uur ervaring op multi engine fixed wing (MTOW 5700 kg of meer) waarvan minimaal 250 uur gevlogen in de afgelopen 12 maanden

• JOC/MCC afgerond bij EPST in de afgelopen 24 maanden

• Non civiel: in bezit van Groot Militair Brevet van de Koninklijke Luchtmacht/ Koninklijke Marine. Niet langer dan 24 maanden geleden actief vliegend.
 
Ik ben uitgenodigd voor de selectie bij EPST later deze maand. Uiteraard al bezig me voor te bereiden.

Alle tips zijn welkom (ATPL vragen, interview vragen, veel gemaakte fouten etc.)!!
 
Hi,

Vlieg nu op de CRJ en ben low timer. Ik ben erg blij dat ik een baan heb gevonden zonder lang te hoeven wachten na mijn opleiding.

Toch ben ik aan het kijken naar nieuwe mogelijkheden. Ik denk aan transavia of tuifly nl omdat: (1) Nu zijn er veel banen en ik heb het idee dat ik nu moet overstappen voordat de markt weer op slot zit. (2) Risico werkloosheid minimaliseren: altijd genoeg mensen nodig op B737. Mijn airline is inefficient en gaat wel een keer failliet als de economie weer slecht is. (3) Wil weer in Nederland wonen.

Ik verdien nu 3000EUR netto. Ben benieuwd of het waard is om over te stappen. Natuurlijk hangt het allemaal van eigen voorkeur maar ben toch benieuwd naar andere meningen. Hoe lang duurt het voordat je captain kunt worden? Wat is ongeveer het netto salaris (het zal natuurlijk afhangen van het een en ander, maar graag een indicatie)?
 
Ik denk dat je zelf al antwoord hebt gegeven op de vraag of het het waard is over te stappen :D

Trans is gewoon een solide club met zeer goeie arbeidsvoorwaarden.
Enige nadeel is dat het start salaris niet om naar huis te schrijven is.

Ik durf geen exacte getallen te noemen, maar ga maar uit van rond de 4K bruto p/m.
Time to command is sinds de krediet crisis behoorlijik stevig.
Promoties liggen nu rond de 11 a 12 dienstjaren. Dus verwacht geen snelle upgrade mogelijkheden bij Trans.

Verder een zeer goede sfeer en leuke collega's

Groet.
 
de oude Transavia CAO is openbaar verkrijgbaar: (pagina 39+40)

http://files.flexnieuws.nl/wp-uploads/2014/02/CAO-Transavia-Vliegers-2013-2016-02-08-17.pdf

Bruto begin je op rond de 3800 euro als FO. Na 10 jaar FO rond de 7500 euro. Bruto wel te verstaan. Afhankelijk van je eigen situatie en belasting aftrekposten blijft er ergens tussen de 3800 en 2700 euro over netto als je net begonnen bent.

dus die 3k netto zal je na één jaar wel verdienen bij Transavia. Met wat aftrekposten erbij waarschijnlijk in het eerste jaar ook wel. Misschien heb je nog recht op aftrek van je opleidingskosten bijvoorbeeld?
 
Beste allemaal,

Leuk nieuws voor een ieder die twijfels heeft om bij trans te solliciteren ivm het “lage” start salaris.

Mits VNV het goedkeurd gaat trans mensen met typerating 737 inschalen op trede vier.
Meer dan 2800 uur ervaring 737 dan zelfs trede zeven.

Allemaal solliciteren bij dit leuke bedrijf!

Disclamer: ja ik werk er ook en mijn blik is dus (groen) gekleurd:)
 
Last edited:
Beste allemaal,

Leuk nieuws voor een ieder die twijfels heeft om bij trans te solliciteren ivm het “lage” start salaris.

Mits VNV het goedkeurd gaat trans mensen met typerating 737 inschalen op trede vier.
Meer dan 2800 uur ervaring 737 dan zelfs trede zeven.

Allemaal solliciteren bij dit leuke bedrijf!

Disclamer: ja ik werk er ook en mijn blik is dus (groen) gekleurd:)

En hoeveel verdien je dan als je in trede 4 zit of trede 7?
 
Back
Top