23-09 D-Day passage MP

En waar gaan de 76-en heen?

Ook ik was zo gelukkig dat ik vanmiddag een glimp mocht opvangen van vlucht MP2011. Tegelijkertijd gaf de aanblik van de kist en daarbij de weet dat hiermee weer een tijdperk is afgesloten me eenzelfde :traantjes -gevoel als op die dag waarop de Concorde voor het laatst vloog.

Dank Nosig en B767-300ER voor jullie bijdragen :)

Ergens op het net kwam ik ook nog deze fotoserie tegen:
http://www.nu.nl/economie/2655677/g....html#slideshow-/slideshow/1886826/popup.html

Alle roden wens ik sterkte en vooral veel succes in de toekomst.
 
Naar wat ik heb gehoord gaat er 1 in Noord Amerika vliegen en de andere 2 rechtstreeks naar de scrapper.

Heel jammer van die andere 2. Maar naar ik heb vernomen hebben ze wel heel wat af gevlogen. Weet iemand hoeveel?

martinair1.jpg


Nog meer foto's:
http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/fotoalbum/article12177473.ece
 
En waar gaan de 76-en heen?

Alle kisten gaan terug naar de leasemaatschappij.
De MCL krijgt hoogstwaarschijnlijk een nieuw leven en de MCM heel misschien ook. De MCI gaat sowieso helemaal uit elkaar en in de woestijn (scrap).
 
Meer?? Wat meer? Veel meer bestemmingen zijn er niet.
Gaat KLM stoppen met CUR en AUA dan?

CUN, MCO en MBA werden al niet door KLM aangevlogen.
 
B767-300ER

CUR en AUA hoeft KLM niet mee te stoppen om de "groei door overname MP-vluchten" teniet te doen. Capaciteit terugschroeven tot een niveau dat lager is dan de totale stoelcapaciteit van KL en MP op CUR en AUA ten tijde van overname is voldoende (resultaat is krimp ten opzichte van dat ijkpunt).

Over Havana verneem ik wisselende berichten. Ik sta er in elk geval niet van te kijken als ook die bestemming zijn langste tijd gehad heeft.

Feit is in ieder geval dat het hele netwerk grondig tegen het licht wordt gehouden en dat nu nog meer dan voorheen geldt dat elk dubbeltje 10 keer wordt omgedraaid voordat die wordt uitgegeven.
 
HAV schijnt hoge bezettingsgraden te hebben. Weet niet hoe het met de yield is.

Misschien een rare gedachte van em hoor vwb AUA en CUR, maar ik concludeerde uit jouw post dat je het over het verdwijnen van ex-MP bestemmingen had.
flyingviking said:
MIA definitief weg
PUJ waarschijnlijk weg

En ik ben bang dat er snel meer zullen volgen.....

En aangezien MCO, CUN en MBA niet door KLM zijn overgenomen, blijft er zowiezo niets over,
 
Half jaartje later en de ontmanteling van Martinair gaat verder....
De MP M11 PH-MCY gaat terug de lijn op, de PH-MCT gaat eruit, als ook de 744BCF de PH-MPR.
Blijven 9 producerende eenheden over en 1 reserve. De MPS wordt (waarschijnlijk)langdurig uitgeleased...

DIt gaat uiteraad wederom ten koste van de vliegers, weet niet of er nu meer boventalligheid cq overtalligheid gaat ontstaan, maar dit is wel weer zuur. Het ringvaartakkoord zal wel weer opnieuw bekeken worden/wordt opnieuw bekeken/ wordt aangepast/is aangepast

Details mij verder onbekend

VWB de oude pax bestemmingen, weinig veranderingen. HAV gaat naar 4x per week en wordt per zomer 2013 een 332 bestemming.
 
Denk dat het nu wel duidelijk wordt dat er niet 1 club is waarbij de vliegers benadeeld zijn.....:stapelge: De eerste afwijkingen van het RVA raakte vooral KLM vliegers!

Denk dat de ex MP collega's die KLMer geworden zijn nu juist in hun handjes kunnen klappen met deze deal!!

Neemt natuurlijk niet weg dat dit voor grote problemen gaat zorgen binnen de vliegdienst van MP. Hopelijk komt er ook voor deze mannen een passend alternatief binnen de groep!
 
Dat lag wel een beetje in de lijn der verwachtingen. Ik ga er vanuit dat het VNV hier MP eens flink op de vingers tikt aangezien er een akkoord ligt waar niet zomaar overheen gestapt kan worden.

Er zal zeker een oplossing moeten komen voor onze MP collega's...misschien door AF eens wakker te schudden en duidelijk te maken dat interne vrachtconcurrentie de situatie niet beter maakt.
 
Voor 9 kisten plus reserve heb je hooguit 200 vliegers nodig terwijl er nu 280 zijn. Wat gaat er gebeuren met de 80 overtolligen? KLM heeft nu ook niemand nodig.
 
en voor een VVR3 schijnt geen geld te zijn.
Ik wens alle FF vliegers succes in deze "volgende" ronde, waarvan er nog meer zullen volgen vrees ik.
 
Hoop dat ik ongelijk krijg maar ik vermoed dat het eind van MP in zicht is. Een krimpende vloot bestaande uit 10 toestellen (inclusief reserve), 2 vliegtuigtypen die beide een tijd uit productie zijn en geen vooruitzicht op investeringen in bijvoorbeeld vlootvernieuwing. De MD-11 toestellen zullen eens vervangen moeten worden (economische levensduur is korter dan technische levensduur). Het met de vuist op de tafel slaan door de VNV zal in Parijs geen indruk maken (is allang ingecalculeerd). Veel sterkete allen bij MP:
 
Flyingviking, een vraag, Hoe kort denk je dan dat de MD-11 economisch nog te verantwoorden is en waarom? Ik vraag me dit af omdat Fedex ze nog steeds wilt hebben. Fedex heeft er vrij recent nog 4 (freighters) gekocht voor slechts 68m usd tesamen (pax versies zullen nog goedkoper zijn?). Voor het verschil in prijs met een 777F (250 - 280m usd per stuk) kun je heel wat peut kopen.
 
JIP,

Fedex heeft een schaalvoordeel, o.a. op het gebied van onderhoud. Met een vloot van tientallen toestellen, waarvan je wellicht een stuk of 5 voor onderdelen zelf houdt is het een heel ander financieel plaatje dan bij MP dat nog maar enkele exemplaren in dienst heeft. MP zal ergens onderdelen vandaan moeten halen en de stukprijs neemt behoorlijk toe mede omdat je onderhandelingspositie tegenover leveranciers relatief zwak is. Verder heeft Fedex een groot deel van onderhoud in eigen beheer. MD11-expertise zat in eigen huis.

Los van Fedex denk ik dat de economische levensduur verkort wordt door o.a. het reatief hoge brandtofverbruik in vergelijking met o.a. de 763F die nu nog voor o.a. LAN gebouwd wordt.

Uiteindelijk gaat het erom wat de kist kost om 1 ton vracht over 1 km te vervoeren. Op dat punt is er bij MP sprake van een zwakke positie als je naar de vliegtuigkosten kijkt.

FV
 
Back
Top