23-09 D-Day passage MP

uh, 767-300er. die zat er nog niet bij. en een herverdeling van de taart is dan ook nog steeds een aandachtspunt
 
uh, 767-300er. die zat er nog niet bij. en een herverdeling van de taart is dan ook nog steeds een aandachtspunt
Als die er NIET bij zat, waarom mag MP dan niet gewoon de 4x BCF ook zelf opereren? Of sla ik de plank weer eens volledig mis?
 
Als die er NIET bij zat, waarom mag MP dan niet gewoon de 4x BCF ook zelf opereren? Of sla ik de plank weer eens volledig mis?

Ja, sorry, helaas wel! AF en KLM hadden een productie verdeling, op vracht kwam het neer op 50/50. Als de productie van MAC er bijkomt gaat KLM ineens over die 50% heen. Tenminste, als ik het goed begrijp, dit is ook waarom MAC gebonden was aan de 9.2 units oid....maar misschien sla ik de plank wel mis!
 
Ik kan alle KLMers van harte een deal aanraden waarin ook de MACer zich terug kan vinden zodat ze straks schouder aan schouder kunnen staan als Napoleon komt....
 
Ik kan alle KLMers van harte een deal aanraden waarin ook de MACer zich terug kan vinden zodat ze straks schouder aan schouder kunnen staan als Napoleon komt....

De materie is ietwat complexer....

Vanuit beide operaties is het 'startpunt' in de onderhandelingen anders. Bij MAC is men van mening dat het afstoten van de routes door management KL vele jaren geleden is ingezet door onvoldoende investeringen om concurrerend te blijven. Liever een goedkope dochter op Schiphol om te voorkomen dat concurrenten met de productie aan de haal gaan zegmaar.

Vanuit KL is men van mening dat de MAC routes totaal niet interessant zijn waardoor er, vanwege productieverdeling met AF, KLM op andere vlakken weer niet kan uitbreiden. Volgens de KL-vliegers heeft de samensmelting met MAC alleen maar nadelen en wil men de integratie op vliegersniveau zo veel mogelijk buiten de deur houden omdat dit op andere vlakken weer negatieve consequenties heeft op het vlak van o.a. senioriteit en pensioen.

Meer info te vinden op de VNV website waarbij er goed gediscussieerd wordt over de recente berichtgeving betreffende integratie....
 
bassie.jpg
 
als niet vlieger of in de luchtvaart werkt moet ik zeggen dat ik deze discussie behoorlijk ziek vind.

mp is al jaren 50% van klm en klm heeft al jaren de touwtjes in handen. keuzes voor strategie komen van klm en daarmee ook de resultaten. als mp nog van schroder was geweest als zelfstandige onderneming was er heel anders gewerkt. ook in passage kan je geld verdienen.. anders zou bijvoorbeeld arkefly of airberlin e.d. niet bestaan. maar dat mocht letterlijk niet.

mp kan veel meer vracht vliegen maar mag niet uitbreiden van af omdat daar nog overcapaciteit is.

maw klm .. en ook af want dat is immers 1 bedrijf zijn verantwoordelijk voor het hele proces en dus ook voor de mensen. dit weet klm ook want ze nemen alles wat overtollig is over met vol behoud van salaris.. alleen wordt je junior purser of coco.. En een bevriezing van salarais totdat je klm salaris bestaande uit sak dienstijd en functiehoger wordt.

om t mooier te maken. zoals t eruit ziet mag vanaf 2014 een klmer ook op mp functies bieden maar blijft hij in de klm senioriteitslijst staan..... ???

dat is bullshit.

klm hoort senioriteit ook over tenemen .. desnoods met 75% omdat 3/4 van de routes over zijn gegaan. als collega .. ook als je onder in de semioriteit staat moet je dit accpteren. het feit dat mensen alleen maar aan zichzelf denken is associaal en egoiistisch.

wat als je zelf bij mp zat ?

het hele denk patroon komt nstuurlijk voort uit het systeem. in het normale bedrijfsleven was dit geen probleem geweest of had iedereen ... dus ook de klm er opnieuw op zijn haar functie moeten solliciteren.

Je bent niet goed wijs. Wat stel je dan voor om te doen met de mp vliegers die 6 jaar geleden de stap hebben genomen om voor KLM te gaan vliegen? Zij hebben toen een keuze gemaakt om senioriteit en salaris in te leveren om zo meer zekerheid te krijgen. Dat was een keuze. Nu moeten de 'verstandige' niet daarvan de dupe worden.

Iedereen heeft een keuze in z'n leven en de mijne was het om nooit bij mp te solliciteren. Ik had/heb geen affinitijd met dat bedrijf. Daarom heb ik vijf jaar in het buitenland gewerkt alvorens naar KLM te wisselen. Dat heeft mij ook veel senioriteit gekost. Maar daar zeur ik niet over, het was namelijk mijn keuze. Ik vind het top dat iedereen bij mp zijn baan en salaris kan houden, maar niet ten kosten van de KLM vlieger. Het was hun keuze daar te vliegen.

Verder klopt de rest van je verhaal niet geheel!
 
"Je bent niet goed wijs" durf jij te stellen 642. Stel ik hetzelfde, "je bent niet goed wijs" 642.
De keuze van de ex MP' er was inderdaad hun keuze. Of dit een verstandige, verstandig=bang, keuze was maak JIJ en IK niet uit maar het individu net zoals JIJ je keuzes hebt gemaakt in het leven. Over dat inleveren zou ik maar eens goed navraag plegen want die zak geld die ze meegekregen hebben laat jij gemakshalve maar buiten beschouwing.

Overigens was het mijn keuze om bij MP te gaan vliegen en heb ik nooit bij de KLM gesolliciteerd. Het was niet mijn keuze om overgenomen te worden door de KLM net zoals jij niet die keuze hebt gemaakt. Het wordt simpelweg niet aan ons gevraagd maar opgelegd, that's life. Het is dus niet de keuze van de MP vlieger om senioriteit en zijn functie in te leveren en daar vechten ze voor net zoals jij en je juniore Bassies zouden doen.
Mocht er een rechtzaak komen, ja ook jullie kunnen de zaak daarin forceren, en de RECHTERLIJKE macht bepaald dat het een OVO is, dan gaan wij allemaal gewoon op het plekje zitten waar we horen en al jaren zitten. Plekjes waar alle Bassies hier menen recht op te hebben met coco en/of "bromfiets" ervaring.

Hou maar op over de zin van het overnemen door de KLM, it's a fact. We kunnen hier speculeren over het waarom want passage ging slecht etc. Misschien wilde de KLM wel niet dat een failliet, wat sommige menen te moeten denken, MPH zou worden doorgestart door een derde veel grotere partij. Al is/was het maar om een directe concurrent in de eigen achtertuin toe te laten. Denk aan Emirates/Singapore of Lufthansa.

Wacht eerst de inhoud van het gehele protocol eens af voordat je over de inhoud begint te blaten. Op het MP forum, zowel intern als VNV, is het rustig dit in tegenstelling tot het KLM forum daar rollen de KLM'ers over elkaar heen zonder dat iemand de inhoud kent. Een enkele MP'er neemt deel hoofdzakelijk KLM'ers. Just wait and see, enjoy your emergency !!!!!!!!!!!!!!

Bier.
 
"Je bent niet goed wijs" durf jij te stellen 642. Stel ik hetzelfde, "je bent niet goed wijs" 642.
De keuze van de ex MP' er was inderdaad hun keuze. Of dit een verstandige, verstandig=bang, keuze was maak JIJ en IK niet uit maar het individu net zoals JIJ je keuzes hebt gemaakt in het leven. Over dat inleveren zou ik maar eens goed navraag plegen want die zak geld die ze meegekregen hebben laat jij gemakshalve maar buiten beschouwing.
.

:biertje: Je kan het niet beter verwoorden.
Deze mensen hebben toendertijd gegokt en (wellicht) nu verloren.

Het is net als de postcodeloterij. Je stopt met deze loterij omdat je nooit wat wint. (=vrijwillige keuze) Vervolgens valt een jaar later de zgn kanjer in jouw straat. Helaas geeft dat jou dan GEEN ENKEL recht op deze prijs.
Zelfde voor de heren/dames die al vroegtijding overgestapt zijn. (was ook hun keuze)
Helaas geen toegang tot de andere fora.
:biertje:
 
als ik dit zo lees krijg ik de indruk dat de gang naar de rechter al is ingezet ( zeker al bij cabine). is het dan een gekke gedachte om dit gelijk maar te laten plaats vinden???
mag de rechter beslissen. (kunnen we misschien ook gelijk afdwingen om op de franse lijst te komen......haha)
indien de mac jongens gelijk krijgen komen ze op de lijst. dan is het aan de KLM om wat reparatie werk te doen bij de KLM gelederen...en niet deze overname debacle te laten betalen door ons!!
wat er nu in het voorstel ligt; 25% regel en de functie pay moet volgens mij niet eens in de mac discussie worden gevoerd. en weggeven is weggegeven. m.a.w.
stel dat de ledenraad accoord gaat met dit en daarna is er een uitspraak van de rechter in het voordeel van de mac vliegers. zijn wij dan ook nog eens die 25% regel en pensioen kwijt. of zie ik dat dan heeeel negatief.

misschien moet er eerst maar eens via de rechter worden uitgesproken wat het nu eigenlijk gaat worden voordat wij als klm-ers zomaar afspraken gaan maken waar we misschien over een jaar spijt van krijgen....(judas)
 
"Je bent niet goed wijs" durf jij te stellen 642. Stel ik hetzelfde, "je bent niet goed wijs" 642.
De keuze van de ex MP' er was inderdaad hun keuze. Of dit een verstandige, verstandig=bang, keuze was maak JIJ en IK niet uit maar het individu net zoals JIJ je keuzes hebt gemaakt in het leven. Over dat inleveren zou ik maar eens goed navraag plegen want die zak geld die ze meegekregen hebben laat jij gemakshalve maar buiten beschouwing.

Overigens was het mijn keuze om bij MP te gaan vliegen en heb ik nooit bij de KLM gesolliciteerd. Het was niet mijn keuze om overgenomen te worden door de KLM net zoals jij niet die keuze hebt gemaakt. Het wordt simpelweg niet aan ons gevraagd maar opgelegd, that's life. Het is dus niet de keuze van de MP vlieger om senioriteit en zijn functie in te leveren en daar vechten ze voor net zoals jij en je juniore Bassies zouden doen.
Mocht er een rechtzaak komen, ja ook jullie kunnen de zaak daarin forceren, en de RECHTERLIJKE macht bepaald dat het een OVO is, dan gaan wij allemaal gewoon op het plekje zitten waar we horen en al jaren zitten. Plekjes waar alle Bassies hier menen recht op te hebben met coco en/of "bromfiets" ervaring.

Hou maar op over de zin van het overnemen door de KLM, it's a fact. We kunnen hier speculeren over het waarom want passage ging slecht etc. Misschien wilde de KLM wel niet dat een failliet, wat sommige menen te moeten denken, MPH zou worden doorgestart door een derde veel grotere partij. Al is/was het maar om een directe concurrent in de eigen achtertuin toe te laten. Denk aan Emirates/Singapore of Lufthansa.

Wacht eerst de inhoud van het gehele protocol eens af voordat je over de inhoud begint te blaten. Op het MP forum, zowel intern als VNV, is het rustig dit in tegenstelling tot het KLM forum daar rollen de KLM'ers over elkaar heen zonder dat iemand de inhoud kent. Een enkele MP'er neemt deel hoofdzakelijk KLM'ers. Just wait and see, enjoy your emergency !!!!!!!!!!!!!!

Bier.

Die zak met geld heeft niet elke wisselaar gekregen. Plus dat iedere mp vlieger die nu gaat wisselen ook een zak met geld krijgt in de vorm van behoud van salaris. Dat heeft de wisselaar namelijk niet gekregen! Dus jij moet ook het gehele verhaal vertellen!!

De ware Bassies zitten volgens mij bij de seniore mp fo's en niet bij de KLM coco's. Dat was al te merken toen de mp ledenraad hun eisen pakket bij het vnv beuur kenbaar maakte. Dat was ongehoord. de juniore klm vlieger heeft zo'n eisen pakket nooit gehad, zij willen alleen geen nadeel van de redding van mp.

Ik wacht ook het hele protocol af. Zie nergens waar ik daar een voorschot op neem?? Overigens is het altijd rustig op het mp/vnv forum. Maar aangezien de mp ledenraad graag alles intern bespreekt en met een mond wilt praten horen wij nu niets. Dat is hun goed recht, maar de klm leden houden meer van een open cultuur!
 
als ik dit zo lees krijg ik de indruk dat de gang naar de rechter al is ingezet ( zeker al bij cabine). is het dan een gekke gedachte om dit gelijk maar te laten plaats vinden???
mag de rechter beslissen. (kunnen we misschien ook gelijk afdwingen om op de franse lijst te komen......haha)
indien de mac jongens gelijk krijgen komen ze op de lijst. dan is het aan de KLM om wat reparatie werk te doen bij de KLM gelederen...en niet deze overname debacle te laten betalen door ons!!
wat er nu in het voorstel ligt; 25% regel en de functie pay moet volgens mij niet eens in de mac discussie worden gevoerd. en weggeven is weggegeven. m.a.w.
stel dat de ledenraad accoord gaat met dit en daarna is er een uitspraak van de rechter in het voordeel van de mac vliegers. zijn wij dan ook nog eens die 25% regel en pensioen kwijt. of zie ik dat dan heeeel negatief.

misschien moet er eerst maar eens via de rechter worden uitgesproken wat het nu eigenlijk gaat worden voordat wij als klm-ers zomaar afspraken gaan maken waar we misschien over een jaar spijt van krijgen....(judas)

Helemaal mee eens. Bij de cabine gaat het idd nu net zo.
 
"Maar aangezien de mp ledenraad graag alles intern bespreekt en met een mond wilt praten horen wij nu niets. Dat is hun goed recht, maar de klm leden houden meer van een open cultuur!"
De MPH vliegers praten OOK allemaal met hun mond! Sommige Bassies praten poep en dat komt echt niet uit hun mond ;-)

Clipper, je verhaal kan ik absoluut volgen. De cabine gaat naar de rechter, vrijdag zal blijken dat de meerderheid van stemmen is gehaald. De 25% regel hoort niet thuis in deze deal net zoals de commerciele stop echter de beider directies grijpen het e.e.a. aan om bepaalde zaken te veranderen. Daar kunnen wij als vliegers weinig aan doen. Tenzij we allemaal beslissen om ook naar de rechter stappen, MP of KL. De vraag dan is of er dan niet meer verliezers zijn. Een OVO houdt dan simpelweg in dat de 76 vliegers de A330's gaan bemannen met een ex MP purser als senior KL purser. Kan mij voorstellen dat de seniore MP f/o deze gang nastreeft want hij/zij is de grote verliezer evenals ruim 200 cabine leden. En please Bassies, stop met dat geleuter over baanbehoud en salaris want ik neem aan dat jullie ook nog een factor plezier in het werk verdisconteren. Of gaat het echt alleen maar over poen en of je baas ICA bent over 25 jaar ipv 26, al mocht dat al zo zijn?

Mocht dat laatste zo zijn ga dan lekker meelullen over de 8%, ander topic, en wanneer die komt zodat je gadgets kunt gaan kopen. LB.

Zoals sommigen al aangeven Napoleon is onderweg, samen sta je sterker. Bekijk het eens positief, er komen 10 F3000 vracht kisten bij. Ja ook met coco's in the near future.

NKAWTG, ik was idd zo'n lelijke, nu nog lelijker, straaljager piloot, loooong time ago ;-)

Greetz en shoot.
 
Back
Top