Search results

  1. Z

    Airbus Beluga

    Weet iemand of er een vluchtenrooster te raadplegen is voor de Beluga's van Airbus, en waar te raadplegen? Ik wil er namelijk een van dichtbij bekijken of zien landen of opstijgen. (Binnenkort ben ik op de luchthaven van Méaulte)
  2. Z

    Satellietfoto van Houston Airport

    Ik bekeek recent op Google Maps de satellietfoto van George Bush Intercontinental Airport in Houston, Texas. Daar is niet één vliegtuig op te zien. Niet aan de gates, niet geparkeerd, niet op taxi- of runways. De foto is van 2021 volgens de gegevens van Google. De autoparkings zijn vrij gevuld...
  3. Z

    Hoe achterhalen van historische vluchtinformatie?

    Gisterenavond Woensdag 18 maart 2020, nam ik deze foto van de laatste eenzame vlucht die boven Antwerpen voorbijkwam. (Normaal staat op dat uur de lucht hier redelijk vol met condenssporen.) Opname om 18:50, grofweg een pal noordelijke route (naar Schiphol?). Ik ben gewoon benieuwd wie er nog...
  4. Z

    Hinderlijke mist Eindhoven Airport

    Deze ochtend, 1 januari 2020, was er opnieuw hinder van mist op de luchthaven EIN. Vliegtuigen konden (mochten) nog opstijgen, maar niet meer landen. Ik vraag mij af hoe zoiets kan. Mist lijkt mij toch geen onoverkomelijk probleem meer om te landen?
  5. Z

    Avrojet

    Waarom heeft een Avrojet RJ 100 maar liefst vier motoren in plaats van twee? Terwijl het omschreven wordt als "een passagiersvliegtuig voor de korte afstand"
  6. Z

    De vorm van straalmotoren

    Als ik films en prenten bekijk van straalvliegtuigen (burgerluchtvaart) van de jaren zestig, zeventig, dan valt me op dat de vorm van de motoren behoorlijk smal en lang was. Tegenwoordig zijn ze kort en dik. Met wat heeft dit te maken? Ik vermoed dat de recentere vorm energiezuiniger is. Of...
  7. Z

    Stand (as) van de straalmotors

    Waarom zijn de straalmotoren die achteraan de romp van een vliegtuig zijn bevestigd, zoals bijvoorbeeld bij de Fokker 100, met de inlaat een beetje omhoog gericht en dus de uitlaat een beetje naar beneden. Dus de lengteas van de motor loopt naar achteren af. Ook bij de motor bovenop de romp...
  8. Z

    Waarvoor dienen die draden?

    Vroeger waren er draden gespannen tussen het dak van de cockpit en de bovenkant van het vertikale staartvlak. Waarom? Had dit met radiocommunicatie te maken? Waarom zie ik die draden nog bij deze Avrojet van de Royal Air Force? Duidelijk te zien op minuut 2:20 van deze video...
  9. Z

    Locatie van crash sites

    Beste forumleden, ik volg een zevenjarige fotografieopleiding aan een kunstacademie. Op het einde van het zevende jaar moeten we een eindwerk afleveren. Meestal in de vorm van een boek en een tentoonstelling. Ik bereid momenteel ook een blog voor, over het onderwerp en mijn vorderingen met het...
Back
Top