Waarvoor dienen die draden?

Antenne ( s ) , ja, voor frekwenties die tegenwoordig nauwelijks nog gebruikt worden. Vermoedelijk kortegolf, in de vliegerij HF genoemd oftewel High Frequency. Ik geloof dat het nog verplicht is, onder bepaalde omstandigheden, in de buurt van IJsland en Groenland, en ook over Australië heb ik wel eens zoiets gehoord.

Waarom de RAF er nog mee vliegt is me niet zo duidelijk, tenzij vanuit een mentaliteit van "je kunt nooit teveel communatiemiddelen bijhebben" - daar is iets voor te zeggen, althans op voorwaarde dat men er dan ook weet mee om te gaan.

Enne, heb ik het goed dat deze Jumbolino tot de "Royal Flight" behoort? 't Staat me voor dat ik hem in mijn lang vervlogen spottersdagen wel eens op Zaventem zag, en zelfs een enkele keer op Deurne.
 
Waarom de RAF er nog mee vliegt is me niet zo duidelijk, tenzij vanuit een mentaliteit van "je kunt nooit teveel communatiemiddelen bijhebben" - daar is iets voor te zeggen, althans op voorwaarde dat men er dan ook weet mee om te gaan.
HF wordt door militairen nog uitgebreid gebruikt. Zie bijvoorbeeld deze link.
 
HF radio's worden nog volop gebruikt. Het mooie eraan is, dat je een hele lange afstand kunt overbruggen. VHF werkt (bijna) langs 'line of sight', waarbij de range dus beperkt is, vanwege de ronding van de aarde. HF radioverkeer wordt door de verschillende geïoniseerde lagen hoog in de atmosfeer teruggekaatst. Hierdoor kun je dus een veel langere afstand overbruggen en dit helpt dus als je met je vliegtuig boven oceanen (Atlantische, Indiase etc.) of onbewoond gebied vliegt (Africa b.v.) Het grote nadeel van de radio's is dat je afhankelijk bent van de atmosfeer en soms is het dus lastig, omdat je verbinding dus weg kan vallen of onmogelijk kan zijn. Ook hebben de radio's heel veel ruis op de ontvangers, wat het erg vermoeiend/onhandig maakt.
 
De antenne waar jij het over hebt is de sense antenne van een oudere versie van een ADF installatie.
Alle ADF installaties hebben twee antennes -- maar bij de oudere installaties zijn de loop antenne en de sense antenne apart, bij modernere systemen zijn beide antennes geintegreerd waardoor het signaal beter is en ijsvorming op de sense antenne wordt voorkomen, en er ook minder weerstand is van de antennedraad zelf.
ADF zendt uit op een langere golflengte dan VHF. Het is het verschil tussen FM en AM -- op de oude ADF installaties, die nog geen frequentie separatie hadden, kon je met frequentie 200 uitstekend BBC World Service (198 Khz) beluisteren. Het zendstaton functioneerde ook als een baken, tenminste als je wist waar dat stond.

HF is weer een heel ander verhaal. Een HF antenne moet een stuk langer zijn dan de lengte van een GA toestel. Daar zijn verschillende oplossingen voor: de antenne spannen van de ene vleugeltip via de staart naar de andere vleugeltip, of de antenne met een kleine drogue uitrollen door een luikje en achter het toestel aan slepen.

Hoe langer de golflengte, hoe langer de antenne.
De antennes voor VHF communicatie en navigatie zijn niet zo lang. De antennes voor satelllietnavigatie zijn nog korter. Op de mobiele telefoons zijn die korte antennes in de behuizing van de telefoon weggewerkt.
 
Je kunt nog steeds heel goed radio luisteren op de ADF. Zet 747 er maar eens in, dan krijg je Radio 1. En inderdaad, de pijl wijst dan naar de zender (moet ergens in Flevoland staan).
 
Back
Top