Hoe achterhalen van historische vluchtinformatie?

ZonkiWonki

New member
Gisterenavond Woensdag 18 maart 2020, nam ik deze foto van de laatste eenzame vlucht die boven Antwerpen voorbijkwam. (Normaal staat op dat uur de lucht hier redelijk vol met condenssporen.) Opname om 18:50, grofweg een pal noordelijke route (naar Schiphol?). Ik ben gewoon benieuwd wie er nog aan het vliegen was in deze crisistijden. Is het mogelijk om met mijn informatie de gegevens te achterhalen? Ik ga vanavond alvast uitkijken of deze vlucht opnieuw voorbij komt en dan realtime gegevens opzoeken.
 

Attachments

  • photo894.jpg
    photo894.jpg
    42.7 KB · Views: 0
Is toch te vinden in FlightRadar24 en dergelijke? Ik ben daar zelf geen kenner van maar weet bijna zeker dat het moet kunnen.
 
Dank voor de reacties.

Ik vind echter niet hoe ik aan de historische gegevens geraak in Flightradar.
Het vraagt mij steeds informatie over luchthaven van vertrek, aankomst, vluchtnummer en dergelijke.
En het enige wat ik heb is het uur en de plaats waar deze vlucht over kwam.
Misschien moet je een betaalde account hebben daarvoor?
In feite is het niet zo erg belangrijk, maar ik had het leuk gevonden om deze documentaire foto van het moment dat de luchtvaartsector zowat stilviel, van de correcte informatie te voorzien.
Die vlucht heb ik ondertussen niet meer zien voorbij komen.
Mogelijk één van de opgeschorte verbindingen dus.

Ondertussen ben ik wel geboeid geraakt door wat er allemaal op Flightradar te ontdekken is.
Ik merk er dat boven Antwerpen vooral deze drie verkeersstromen zijn:
tussen Schiphol (en Scandinavië) en Zuid-Europa.
intercontinentale lijnen tussen Londen en Azië.
inkomende vluchten vanuit de V.S. naar Brussel (Zaventem).
Deze laatste komen eerst over Zeeland, dan over Antwerpen en maken dan een bocht naar Brussel.

De voorbije nacht werd ik om 04:30 wakker van de kat die op het bed sprong, en toevallig hoorde ik toen net (nauwelijks hoorbaar) een Boeing 767 van DHL Miami – Brussel overvliegen. Die had er een vlucht van bijna 8u30 opzitten en ging binnen 9 minuten landen.
Mooi om hem vanuit mijn bed veilig te zien binnenkomen (8 minuten voor de ETA). Eerst over het dorp Kampenhout en dan over Steenokkerzeel dat pal in het pad van baan 25R ligt, slechts 500 meter buiten de omheining.
In Kampenhout is de crashsite van de vlucht New-York – Brussel waar op 15 februari 1961 omstreeks 10 uur 's ochtends alle inzittenden (72) het leven lieten plus een landbouwer op de grond.
Het volledige Amerikaanse kunstschaatsteam, met coaches en familieleden onderweg naar het wereldkampioenschap in Praag, kwam hierbij om het leven.
Het kampioenschap werd afgelast.
De oorzaak van de crash blijft onduidelijk, men gaat uit van een mechanish defect.
Op de crashsite (een klein kruispunt in een woonwijk, Lemmekensstraat – Dijkstraat), staat een gedenksteen.
Zie mijn foto onder deze reply.
Info in de Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sabena_Flight_548

Wat me ook opvalt, is dat er vanuit de luchthaven van Antwerpen, dagelijks activiteit is van vluchten voor luchtobservatie. Zelfs op een zondag.
Zou dit courant zijn, of is er nu meer activiteit om effecten van de coronacrisis in kaart te brengen?
Het gaat onder meer over vluchten van Eurosense, Hansa Luftbild, Bioflight en Vansteelandt Smart Survey Services.
Een paar dagen geleden zag ik er nog een de haven van Antwerpen scannen tot iets over de Nederlandse grens.


201609-NIK_0945.jpg
 
Last edited:
Ik vind echter niet hoe ik aan de historische gegevens geraak in Flightradar.

Op mijn plaatje zie je rechts 5 icoontjes onder elkaar. Met het onderste van de vijf kun je terug in de tijd. Hoe lang je terug kunt, hangt van je account af.

Wat me ook opvalt, is dat er vanuit de luchthaven van Antwerpen, dagelijks activiteit is van vluchten voor luchtobservatie. Zelfs op een zondag.
Zou dit courant zijn, of is er nu meer activiteit om effecten van de coronacrisis in kaart te brengen?
Het gaat onder meer over vluchten van Eurosense, Hansa Luftbild, Bioflight en Vansteelandt Smart Survey Services.
Een paar dagen geleden zag ik er nog een de haven van Antwerpen scannen tot iets over de Nederlandse grens.

Het is onbewolkt, helder en rustig in het luchtruim. Daarnaast hebben de meeste bomen nog geen bladeren. Ideaal dus voor luchtfotografie. Dat heeft niet met de coranacrisis te maken, maar met cartografie.
 
Back
Top