Locatie van crash sites

ZonkiWonki

New member
Beste forumleden,
ik volg een zevenjarige fotografieopleiding aan een kunstacademie. Op het einde van het zevende jaar moeten we een eindwerk afleveren. Meestal in de vorm van een boek en een tentoonstelling. Ik bereid momenteel ook een blog voor, over het onderwerp en mijn vorderingen met het werk.

Mijn eindwerk (in 2017) zal handelen over crash sites van luchtvaartongevallen.
Ik zal crash sites fotograferen zoals ze nu zijn. Weinig of niets in het beeld zal nog herinneren aan het ongeval. Visueel is het dus voornamelijk een landschappelijke benadering van het onderwerp, welke ook artistiek en inhoudelijk omkaderd zal zijn. (Het zal dus helemaal niet op het sensationele gericht zijn, dit is geen ramptoerisme van mijnentwege).

Ik heb een tiental crash sites in Europa opgelijst. Het is een voorlopige lijst, deze zal waarschijnlijk aangepast of uitgebreid worden.

Waar ik graag hulp bij krijg is om de exacte locatie van sommige sites te vinden. Dat schijnt niet altijd evident te zijn.
Bestaat er een website, of een lijst met locaties van deze crash sites? Het zou natuurlijk helemaal te gek zijn als er GPS-coördinaten beschikbaar zouden zijn.
Soms is de plaats duidelijk ofwel herinnert een monumentje ter plaatse aan het ongeval (zoals te Kampenhout en Munchen), maar soms is het onduidelijk waar ik moet gaan zoeken (zoals Luxair Flight 9642 nabij Luxemburg Stad).

De voorlopige lijst is: Amsterdam, Faro, Gonesse, Hirtshals, Kampenhout, Lockerbie, Munchen, Niederanven, Santa Cruz, Tenerife, Uberlingen, Warschau.
Sites buiten Europa zijn helaas niet opgenomen wegens financiële beperkingen.
 
Bestaat er een website, of een lijst met locaties van deze crash sites? Het zou natuurlijk helemaal te gek zijn als er GPS-coördinaten beschikbaar zouden zijn.

In Nederland hebben we de onderzoeksraad (www.onderzoeksraad.nl) die ongevalsrapportages publiceert. In Amerika heb je daarvoor de NTSB (www.ntsb.gov/aviationquery/index.aspx). Met een beetje zoeken moet je soortgelijke organisaties van veel meer landen wel kunnen vinden.
 
De Belgische ongevalsrapporten zijn te vinden op de site van de FOD Mobiliteit. Soms geven ze gedetailleerd de plaats aan, maar lang niet altijd. Zie
http://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/ongevallen/onderzoeksverslagen/

Overigens: als het niet recent moet zijn, dan is er nogal wat te vinden over crashes van tijdens de tweede wereldoorlog (toen waren er nogal wat). Er is een Belgische vereniging die zich met niets anders bezig houdt.

PS sorry voor het verlaten van het onderwerp, maar nu ik nog eens op die site kwam viel mijn oog weer op onderstaande. Lees tussen de regels!

http://mobilit.belgium.be/nl/binaries/AA-6-2_tcm466-209194.pdf
 
Kijk eens op Aviation Herald: http://www.avherald.com/h?list=&opt=7680

Hier staan meestal uitgebreide beschrijvingen van de crashes en ook gegevens van de lokatie erbij. Gelukkig kan je dan ook zien dat de meeste crashes buiten Europa plaatsvinden.

Je kan hier nog veel meer informatie vinden van incidenten tot zeer zware crashes, en ook belangrijk de site is heel erg goed bijgehouden dus goed up to date.

Succes,

Hans.
 
Habsheim moet ook wel te vinden zijn, die ging gewoon rechtdoor het bos in. En volgens mij is er maar in één richting bos achter die baan. Reed er laatst langs, maar ben niet gaan kijken omdat ik er vanuit ging dat er waarschijnlijk niets meer te zien valt. Als dat echter geen bezwaar is...

Bassersdorf moet het plekje ook wel te vinden zijn, in rechte lijn 4 km voor de baan. Edit: Here you go
 
Last edited:
In Luxemburg is ook een monumentje te vinden bij de crash site.

Welke bedoel je? Of is er in het groothertogdom ooit maar één enkele crash gebeurd? Dat lijkt me twijfelachtig...

PS ik dacht dat ik redelijk goed Engels ken, maar heb het al een hele poos kwaad met jouw nick: het eerste deel snap ik wel, maar wat bedoel je met "perking"?
 
Locatie van crash sites

Hahahaha wat een "perking" is weet ik ook niet. Wel wat een Burgerking is en wat/wie Bumper is, zie je op mijn plaatje.

Ik ken in Luxemburg alleen deze crash. En daar is een monument van bij de crash site. Heb er zelfs een foto van. Heel indrukwekkend.
 
Je kunt zeggen .. 'ik denk dat ik het kende (toen ik 16 was) maar nu denk ik dat ik het niet meer ken (het Engelse woord)'

Idem met 'kunnen' ..

'Ik dacht dat ik het ken' is mijns inziens niet mogelijk .. hooguit in de vorm 'ik dacht "dat ken ik" '
 
Wel, zoals ze in Antwerpen zeggen, en wellicht ook elders: als ge gelijk hebt, dan hebt ge gelijk!

Overigens doe ik al een poos mijn best om niet al te zeer te mopperen over spelfouten, enkel obscure acroniemen en afkortingen doen me nog de haren ten berge rijzen. Maar ja, een slechte reputatie raakt men niet zo gauw kwijt, dat besef ik.

(maarre, die "sterker was" was natuurlijk enkel om uit te dagen, een toekomende tijd versus een voorbije, dat was al te mooi!)
 
Overigens doe ik al een poos mijn best om niet al te zeer te mopperen over spelfouten, enkel obscure acroniemen en afkortingen doen me nog de haren ten berge rijzen. Maar ja, een slechte reputatie raakt men niet zo gauw kwijt, dat besef ik
Tsja. Wie de bal kaatst, krijgt hem ooit weer eens terug. Zand erover vanaf nu maar denk?

B2T ;-) :biertje:
 
De locatie van het ongeval met Luxair flight 9642 in 2002, lijkt me erg sereen en goed toegankelijk. Een ideale plaats voor fotografie.
Mijn plan is om van Antwerpen naar Luxemburg te rijden. Daarna via Sinsheim (Duitsland), waar een exemplaar van de Concorde te bezichtigen is, vervolgens naar de Manchesterplatz in Munchen (crash van BEA flight 609 in 1958).

Een vraag terzijde: dikwijls komt men bij de statistieken van een luchthaven de uitdrukking “beweging” of vliegbeweging” tegen.
Is dit een aanduiding van het totaal aantal landende en vertrekkende vliegtuigen?
Een luchthaven met 10.000 bewegingen per jaar, verwerkt dus ongeveer 5.000 inkomende en 5.000 vertrekkende vliegtuigen?
 
Moet het de grote luchtvaart zijn? Anders misschien langs Malden rijden? Daar is vorig jaar een zwever gecrasht :(
 
Back
Top