De beste tijden om als piloot te werken zijn voorbij.

Status
Not open for further replies.
Wat mij altijd verbaasd, is het aantal mensen die zeggen: "als ik van te voren had geweten waar ik aan zou beginnen, dan had ik het niet gedaan." Ik vind het erg stom als je dat soort dingen zegt; als je minimaal een ton euro's gaat uitgeven, dan weet je toch waar je aan begint? Ik vind het echt verbijsterend dat je je zo slecht laat informeren dat je pas tijdens de opleiding erachter komt:

- Dat een baan toch best lastig te vinden is.
- Dat het meestal een tijdje duurt voor je aan de bak kunt.
- Dat KLM voor sommigen onbereikbaar is, hoe onterecht ook.
- Dat je misschien een type-rating moet dokken.
- Geen idee van rust en werktijden hebben.
- Senioriteit?
- Dat het toch echt werk is.
- etc etc etc.

Wie is hiermee bekend? Ik vind het hemeltergend dat mensen aan zo'n dure opleiding beginnen, en zich niet goed informeren. Hoe dom kun je zijn? En het ergste is, dat deze personen achteraf nog een grote mond hebben! (dit is geen aanval op iedereen die op dit topic gereageerd heeft :biertje:)

Zeker in deze tijd hoor je dit allemaal te weten, aangezien deze informatie allemaal op het onvolprezen internet te vinden is.

Wie kent of herkent dit beeld?
 
@Q-nimbus, helemaal met je eens ECHTER!:


Toen ik in 1996 begon met mijn opleiding, was er zo goed als niets bekend over wie, wat, waar, welke school etc. Het internet was nog niet zo geavanceerd als dat het nu is. Het airwork forum bestond nog niet. Bovendien kon je toen nog aan de slag bij KLM als je een vrije markt opleiding gedaan had.

Bovendien, toen ik begon, heb ik veel situaties geschetst gekregen, maar niet dit scenario: als je klaar bent met je vliegopleiding worden er aanslagen gepleegd, waardoor de markt voor piloten voor ongeveer 5 jaar op slot zit.

Ergo: dit is niet allemaal te voorzien geweest. Daarom denk ik dat je best kunt zeggen 'als ik, met de kennis die ik nu heb terugkijk, had ik dingen anders gedaan.'
 
Yo Koning Lucht,

Ik begrijp je argumenten, en externe factoren zijn zeker niet te voorzien. Maar heb jij last gehad van 11 september als je je opleiding in 1996 hebt gedaan? Ikzelf ben wel ontslagen naar aanleiding van 9/11, dus ik weet er alles van, al was ik toen niet werkzaam als piloot... Anyway, je begrijpt waar ik heen wil met m'n betoog :)
 
Toen ik in 1996 begon met mijn opleiding, was er zo goed als niets bekend over wie, wat, waar, welke school etc. Het internet was nog niet zo geavanceerd als dat het nu is. Het airwork forum bestond nog niet. Bovendien kon je toen nog aan de slag bij KLM als je een vrije markt opleiding gedaan had.

Bovendien, toen ik begon, heb ik veel situaties geschetst gekregen, maar niet dit scenario: als je klaar bent met je vliegopleiding worden er aanslagen gepleegd, waardoor de markt voor piloten voor ongeveer 5 jaar op slot zit.

Heb je dan 5 jaar over je opleiding gedaan?

Laat maar, zie post van Q-nimbus nu pas.
 
Ikzelf was klaar 3 maanden na 11 september. Was er voor niemand werk en zit je met je toch veel duurder uitgevallen opleiding met 195hrs. Dat was niet omdat ik extra lessen nodig had, ;) maar gewoon fout voorgelicht door de school. Geraamd was 60.000 euro (in guldens nog toen ik begon) Uiteindelijk 80.000 euro!! Foutje, sorry!!
Om te beginnen zou ik ook niet meer voor dezelfde school kiezen. Maar toen ik mijzelf aan het oriënteren was, was de informatie voorziening via het internet ook nog niet zoals nu.
Daarbij was ik in de luchtvaart nog maagdelijker als de heilige maagd zelf, (nu niet meer, zij trouwens ook niet :grijns: ) dat ik gewoon te veel geloofde wat de school mij vertelde.

Al doende leert men. ;)

Grtz Mike5
 
Ik kan mijn WERK echt nog wel waarderen hoor altijd nog leuk , met zo'n hele grote Cessna spelen , alleen met de omstandigheden waaronder wij tegenswoordigs allemaal onze werkzaamheden dienen te verrichten is iets fundamenteel mis.
Met de dividenden en bonusregelingen trouwens ook .......zien ik daar een verband?:dozey:
 
Q-nimbus said:
Wat mij altijd verbaasd, is het aantal mensen die zeggen: "als ik van te voren had geweten waar ik aan zou beginnen, dan had ik het niet gedaan." Ik vind het erg stom als je dat soort dingen zegt;
Laatste vind ik toch wel wat ongenuanceerd. Wat je tussen aanhalingstekens schrijft is EXACT een aantal keren door m'n hoofd gegaan. En ik denk dat ik daar ook best recht toe had. Direct na m'n opleiding selectie bij Cityline gehaald. 2 weken daarna breekt de pleuris uit in de wereld (Irak, SARS, bekende shit..) en op een 'wachtlijst' gezet. Jaar later (vanwege gebrek aan vooruitzicht bij Cityline) op de bonnefooi naar Afrika om het daar te proberen. Helaas te laat voor een job, na 1 maand weer terug. :rolleyes: Weer jaartje later (nog nul, nul vooruitzicht bij CLH) maar uit 'wanhoop' ingekocht bij Air Exel, simcheck gehad, toko failliet. Geen type en vele k's armer...en een illusie. Toen heb ik me echt een aantal keer afgevraagd waar ik aan begonnen was...

Goed, nu heb ik absoluut niks te klagen meer, maar op dat moment... Denk dat je, hoe goed je je ook laat informeren van tevoren, op dit soort situaties simpelweg niet rekent en vind het dan ook niet vreemd dat mensen zich af en toe afvragen waar ze in godsnaam aan begonnen zijn. Vooral mensen die ontslagen zijn en dan nog wel een heel gezin moeten onderhouden...

Inmiddels, als ik dan zo 's boven de Alpen hang met mega zicht en een witte Mont Blanc in de ruit, dan vraag ik het me ook niet meer af hoor...;)
 
Slim, ik heb in een latere post m'n mening iets genuanceerd; externe factoren zijn niet te voorzien. Maar daar zeikte ik ook niet over ;)
 
Slim said:
Inmiddels, als ik dan zo 's boven de Alpen hang met mega zicht en een witte Mont Blanc in de ruit, dan vraag ik het me ook niet meer af hoor...;)

Kan ik me goed voorstellen.

Maar ik snap wel je punt hoor. Ik wil ook dolgraag piloot worden maar besef ook heel goed dat het je leven behoorlijk op zijn kop kan zetten. Geen baan en dan 120000 euro schuld.....ik moet er niet aan denken. Maar zoals voor de meesten hier, wegen ook voor mij de voordelen van het beroep veel zwaarder dan de nadelen.
 
Hoe diep je in de put zit met zo'n schuld en zonder baan is van tevoren ook gewoonweg niet in te schatten, dus ik vind dat je het verhaal van ' je weet waar je aan begint' zeker voor mensen die op hun 17/18e beginnen wel enigszins kan nuanceren!
 
Met het risico om een volledig zijspoor in te gaan wil ik dit toch wel even melden.

Sommige mensen zullen ook dieper in de problemen zitten door bepaalde keuzes. Het is nou eenmaal zo dat wanneer je een modulaire opleiding in de VS doet het gewoon lang kan duren voor je een goed betaalde baan hebt. Je betaalt een stuk minder dan bijv KLS of EPST, maar je neemt wel een groter risico. Wanneer er dan externe omstandigheden zijn wordt je situatie wel erg zuur.

Ben benieuwd hoeveel mensen bij nader inzien misschien toch liever hun opleiding ergens anders hadden gedaan?
 
:boring: Heads up gents, onze Duitse vriend van hierboven wil de thread kapen;)
 
Q-nimbus said:
Yo Koning Lucht,

Ik begrijp je argumenten, en externe factoren zijn zeker niet te voorzien. Maar heb jij last gehad van 11 september als je je opleiding in 1996 hebt gedaan? Ikzelf ben wel ontslagen naar aanleiding van 9/11, dus ik weet er alles van, al was ik toen niet werkzaam als piloot... Anyway, je begrijpt waar ik heen wil met m'n betoog :)


Herstel, ik ben eind 97 begonnen. Was in 2001 klaar. en toen kwam 11 sept.
 
Fokkerkoning, helemaal mee eens! Gelukkig maar van Airwork, want nu weten de aspirantjes in ieder geval een beetje wat er kan gebeuren. Of je het je beseft en het goed tot je doordringt is wat anders, en dat is ook heel erg moeilijk. Maar in ieder geval komen de feiten en gevaren op tafel en dat is al heel wat!

Von Richthofen: Je geeft zelf al bijna aan waarom je redenatie niet per se correct hoeft te zijn. Als je de helft van de kosten hebt gemaakt, ben je half zo zuur als iemand die bijv KLS heeft gedaan en ook werkloos is. Minder dan half, zelfs, want vanwege de parabolische curve is het meer dan twee keer zo makkelijk om van een schuld van 75.000 af te komen dan één van 150.000. In het laatste geval is je rente namelijk zo hoog, dat je niet of nauwelijks kunt aflossen, en je dus heel lang aan die enorme schuld en rente vast zit. Met de helft van die schuld, heb je niet alleen de helft van de rente, maar kun je met hetzelfde inkomen véél meer aflossen, waardoor je schuld ook nog eens sneller daalt, je rente sneller daalt, je nóg sneller kunt aflossen etc. etc.

Een schuld van 150K kan zo pittig zijn dat je schuldenlast zelfs toeneemt. Zonder een ander opleiding en een kans op een fatsoenlijke baan, kan je daar wel eens levenslang aan vast zitten. Met een schuld van 75K heb je een véél grotere kans dat je daar op eigen houtje vanaf komt, en je hebt veel meer ruimte om bij bijv. EZY of RYR nog een type rating te kopen, waarna je ook gebakken zit.

Ik zeg niet dat USA modulair beter is dan ab initio, en hoewel de kans op een baan in Europa misschien kleiner is (daar valt ook over te twisten; veel airlines hoeven geen luitjes met 160 uur), is het risico ook significant kleiner.
 
Q-nimbus said:
Ik vind het echt verbijsterend dat je je zo slecht laat informeren dat je pas tijdens de opleiding erachter komt:

- Dat een baan toch best lastig te vinden is.
- Dat het meestal een tijdje duurt voor je aan de bak kunt.
- Dat KLM voor sommigen onbereikbaar is, hoe onterecht ook.
- Dat je misschien een type-rating moet dokken.
- Geen idee van rust en werktijden hebben.
- Senioriteit?
- Dat het toch echt werk is.
- etc etc etc.

Wie is hiermee bekend? Ik vind het hemeltergend dat mensen aan zo'n dure opleiding beginnen, en zich niet goed informeren. Hoe dom kun je zijn?

Sorry Q-nimbus maar ik vind dat allemaal helemaal niet zo verbijsterend en hemeltergend. Zoals al door andere personen is gezegd, was alle informatie op het internet een aantal jaren geleden een stuk minder aanwezig.

En dan in de huidige tijd: kijk eens rond op het internet of alleen op dit board naar alle verhalen. Mensen die aan de opleiding voor vlieger willen beginnen worden aan alle kant belaagd met tegenstrijdige berichtgeving:

* De vliegscholen weten niet hoe hard ze moeten schreeuwen dat we binnen enkele jaren niet meer met vliegtuig op vakantie kunnen omdat er zoooooooooo weinig piloten zijn.
* Die welbekende meneer van die blauwe maatschappij uit Nederland probeert toch ook af en toe eens even de krant of andere media te halen met een dito verhaal.

En ondertussen leest de zeer geinteresseerde vlieger in spé hier op het board al die discussies en berichten van ik weet niet hoeveel mensen die wanhopig op zoek zijn naar een baan. En natuurlijk over de "terms and conditions" die niet meer zo zijn als vroeguh!

En als iemand dan toch heeft besloten de stap maar te wagen dan kan hij zich gaan verdiepen in alle discussie over de weg naar Rome. Ab-initio via de KLS, NLS of andere trajecten. Zelfs de mensen die al lang en breed in de cockpit zitten zijn het daar niet over eens getuige alle heftige discussies op dit board. Zie daar maar eens uit te komen als jonge wannabee vlieger. Een hele kluif om een daar een weloverwogen beslissing over te nemen. :wegkwijt:

Eigenlijk vind ik het dus helemaal niet vreemd als mensen betwijfelen of ze dit nog een tweede keer zouden doen. Ik denk dat het goed is als deze mening hier geventileerd wordt voor de mensen die zich nu afvragen of ze de stap gaan zetten of niet. Een klein beetje tegenwicht voor alle walhalla verhalen die de vliegscholen hun geinteresseerden voorschotelen is niet verkeerd denk ik. We weten immers allemaal dat als je de vliegopleiding begint, niet automatisch pak em beet 40 jaar later als gezagvoerder wide body eindigt.

Maarrrrrrr .... Als je dat wel lukt dat heb je natuurlijk wel een vrijstaand huis, 100K plus Euri's per jaar voor een paar dagen werk. Voor de rest vakantie of met je kont op een tropisch eiland en ken je alle stewardessen van binnen en buiten :rolleyes: . En natuurlijk al die mooie auto's op de oprijlaan.

Of ben ik nu weer aan het dromen? Oh ja ..... dat was vroeger. :wegkwijt:
 
Een advies voor alle heren:
Do as I did.
Ik heb 2 jaar als contracter mogen bikkelen en door heel Europa geraced met mijn spullen. Niet of geen vakantie, split duites, geen feestdagen thuis maar ergens ver weg in een koud oord met vreemden, altijd gezeik want je bent "die tijdelijke" (maw je mag alle standby duties op komen dagen), nauwelijks rechten, altijd in crap hotels 3 tot 5 uur slapen voordat je weer verder mag ENZOVOORT.
Nu heb ik genoeg uren en heb een leuke baan, op een leuke kist kunnen vinden. Het is nogsteeds niet als vroeguh met 4 dagen in een strandresort voordat ik weer naar huis mag, maar verdomme wat waardeer ik mijn nieuwe baan.

Ben allang blij dat ik die 2 jaar werk had, heb ook een tijd werkeloos thuis gezeten en dat was het ook niet.

Probeer het altijd beter te krijgen maar onthou dat het ook altijd slechter kan.

Wat is de gulden middenweg toch mooi he?!
 
Heb niet alle berichten gelezen, maar wel veel van die punten waarom t geen beste tijd voor n piloot zou zijn. Ik ben nu bijna n jaar op de lijn (eerste job, dus dat is al binnen), maar ik vermaak me PRIMA!

Ik zou niet anders willen.
(ok misschien over n tijdje n maatje groter kist...)

Power to the people in the skies!
Pepe
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top