EHMZ - LIMC Is dat te doen?

Hey N2024,

Ik had het niet tegen jou m.b.t. de 'wedstrijd' enkel dat de anderen niet al die types moeten voordragen en dat je dus gewoon met een 'redelijk' bekent type onderweg moet gaan. Dus een Cessna.

Misschien een punt om over na te denken, de 150 is leuk en goedkoop. Je kan d'r niets mee voor de langere afstand. Denk eens aan een 177RG......

6 uur is niet veel; je hebt nog tijd, doe zo veel mogelijk ervaring op op de 172RG. Je gaat met een ervaren instructeur (ik hoop ook op 172RG, is belangrijk) so don't worry, enjoy and learn.

Je hebt helemaal gelijk over de 150. Het is spotgoedkoop vliegen en bulletproof. Het probleem is echter dat ik hem veel te duur heb gemaakt. De prop en motor zijn onlangs overhauled en er is veel preventief onderhoud gedaan. Zodoende heb ik er de afgelopen 3 jaar zo`n 20.000 Euro aan verspijkerd. Als ik hem nu wil verkopen krijg ik er hooguit 30.000 Euro voor terug. Moet ik nog steeds 40.000 Euro bijleggen voor de N4962V (staat te koop). Ook vind ik dat ik dan eerst maar eens mijn IFR rating moet halen. Breng me aub niet weer aan het twijfelen:wegkwijt:
 
Jazeker, dat doe ik ;-). Het spijt me;je hebt het anders aangepakt dan ik persoonlijk zou doen, maar oké. Ben dan ook pas aan het 6e vliegtuig toe op m'n 29 ste.... Begonnen bij high performance/ complex en nog steeds daar. Als je een 177RG wilt proberen, c.q. aanschaffen let me know (80k+).
 
Stuur maar een pm, ook als je niet geinterreseerd bent, ook voor info sta ik voor je klaar

Beste MichielSL,

Leuke tips over het kopen van het vliegtuig:grijns: . De C150 is mijn eerste vliegtuig, ik ben nog maar 30. Zo`n exotisch monster komt vanzelf wel een keer. Eerst maar eens werken aan mijn ratings en skills. Met de C150 kan ik gewoon lezen en schrijven, bevalt gewoon echt heel goed. Ook bij een beetje teveel cross wind dan ga je niet op je plaat. Is gewoon erg makkelijk op EHMZ, ook de slechte baan `s winters is geen probleem (de eerste 200 meter is zelfs niet in gebruik door slechte of ontbreken van drainage). Ik ben geen mooi weer vlieger, dus de huidige kist is wat dat betreft gewoon goed.
 
N2024; Het is niet of je een mooi weer vlieger bent of niet. Ik heb tot m'n schande als VFR vlieger ook wel eens in de shit gezeten boven onbekend (Scandinavisch) gebied bijv. en die 182RG gewoon op een golfbaan neergezet (met de zegen van de ATC trouwens) I love these aviation minded country's.... Je leert; never again.

Waar heb je je brevet voor om elke week een half uur rond de kerk te vliegen of elke maand een trip van 4-5-6 uur te maken, of zelfs een vacantie met de familie mee te houden...
 
Helemaal mee eens. Maar veel relaties van mijn werk willen graag mee vliegen. Een lokaal vluchtje met de 150 is dan prima. Verre tochten maak je niet met een klant die gewoon voor de aardigheid een rondje mee wilt. Ik vlieg elke week zo`n rondje rond de kerk zoals je dat noemt (rondje EHMZ/EHSE/EBOS etc.). Voor mezelf privé vlieg ik ook wel eens, maar dan met mijn zoontje van 3. Hij is echt nog te klein voor lange stukken. Ben er eens van EHMZ naar EHSE mee gevlogen, maar eigenlijk was het te lang. Hij was het echt beu. Als hij wat ouder is (en het leuk vindt) dan kunnen we altijd nog voor wat anders kijken.
 
Was graag met je mee gegaan!!! leuke tocht lijkt me dat man!

be safe and have fun !

(en maak foto's en een mooi verslag voor ons thuisblijvers)
 
Nog een paar dagen geduld en dan is het zover. Heb besloten om toch maar met de Cirrus te gaan. Scheelt toch een tussenlanding en gelijk zuurstof aan boord e.d. Ik hoop wel dat het maandag beter weer is als nu.
 
Afgesproken!

Misschien overbodig hoor. Maar nog even wat opmerkingen:

- Vergeet aub paspoort niet.
- Niet al te veel meenemen i.v.m. W&B (tas met wat kleding natuurlijk geen punt). Fijn trouwens dat je niet al te zwaar bent (ik ook niet hoor).
- Rond 06.15 op EHRD, bekijken we de meteo en vertrek plm. 7.00u (LT).
- Er zou een occlusie hangen rondom Trieste, verder weer lijkt me ok. Als er geen CB`s e.d. hangen e.d. dan kunnen we gaan. Kist heeft trouwens de-icing en zuurstof. O ja, ze geven oostenwind op. Lekker i.v.m. ILS approach 09 van Ronchi Dei Legionari.
- Als weer en verbruik meezit dan kunnen we misschien wel direct GPS over de Alpen vanaf München. Ligt ook een beetje aan evt. tegenwind e.d. Anders vliegen we oostelijker om (evt. toch tanken op Graz).
- In de kist liggen 4 actieve headsets klaar, dus je hoeft je eigen headset niet persé mee te nemen.

Tot morgen!
 
N2024 & JC & Leo,

Op de valreep heel veel plezier toegewenst
en alle veiligheid daarbij!

Zie uit naar jullie ervaringen!


Greetz, VF
 
Hey,

Heel erg veel succes en plezier met deze trip!
Het verslag zien we wel verschijnen he :cool:

Een prettige vlucht gewenst!

Naud
 
2qld111.jpg


Sinds gisteravond terug in Nederland. We zijn maandag ochtend 1 uur later vertrokken vanaf EHRD. Helaas hadden we problemen met ons vluchtplan. Rechtstreeks vanaf EHRD was mogelijk naar LIPQ (Trieste), echter van de Franse luchtverkeersleiding zou het hele plan op FL150 moeten zijn. Hier hadden we te weinig zuurstof voor aan boord. Zodoende alternatief plan gemaakt met een tussenstop in LOWL (Linz). Ook hierbij ging het niet helemaal naar onze zin. De route die we kregen ging over Berlijn!

Op EHRD eerst goed de Meteo gedaan. Bleek dat er rondom LIPQ severe icing was. De Cirrus is enkel geschikt voor moderate icing. Na goed overleg besloten om in Linz te kijken of we de trip konden vervolgen met vliegtuig danwel met huurauto. Achteraf bleek het weer boven Trieste juist heel goed te zijn.

Hoewel de kist afgetankt klaar zou staan, bleek dit dus niet het geval te zijn. Eerst dus getankt en olie bijgevuld. Al met al bijna 1 uur tijd kwijt wat wel jammer was. Wat voor mij even wennen was aan deze kist was het neuswiel, dit is namelijk niet stuurbaar. Voor een kist van nog geen 2 jaar vond ik ook de slijtage nogal opvallen. Prop was al behoorlijk beschadigd (soort groefjes/scherpe randen) en bijv. tochtstrips rond het raam zaten los (kon ik niet terug krijgen). Het hoge vermogen is daarentegen echt fantastisch!

Na vertrek vanaf EHRD vlot geklommen naar FL90, kist vliegt echt super! Ook Garmin G1000 valt reuze mee. Tijdens de klim liep de motor goed, maar bij het kruisen kreeg de motor rare vibraties. Zelf had ik er niet zo`n erg in, maar Leo (hij vliegt de Cirrus regelmatig voor de eigenaar) viel het meteen op. Zodoende met mixture van alles geprobeerd omdat we dachten aan vuile bougies. Helaas kregen we de vibraties er niet uit.

Nog 1 minuten vliegen voor de grens bij Arnhem de moeilijke beslissing moeten maken om de kist terug te vliegen. Op die manier durfden we gewoon niet over de Alpen. Zodoende als een speer omgedraaid en weer geland op EHRD. Kist bij de RAS gebracht en zelf gelijk met de auto naar Italië gereden. Helaas ook vergeten logboek etc. in te vullen in de haast. Om 22.00u `s avonds (dus 10 uur te laat) kwamen we aan met de auto. Gemiddelde snelheid met de auto was 150km per uur, dus best opgeschoten. Door de haast niet nagedacht over winterbanden, warme kleding of sneeuwkettingen. Omdat ik met mijn "zakelijke" kleding onderweg was had ik bijvoorbeeld enkel schoenen met leren zolen bij me. In Oostenrijk dus lekker op mijn plaat gegaan en pols verzwikt. Qua veiligheid had de Cirrus denk ik wel beter geweest dus achteraf...

Een passagier heeft nog een video gemaakt en ook heb ik nog wat foto`s. Zodoende vul ik nog wel wat dingen aan binnenkort. Voor de volgende keer zou ik toch weer graag met het vliegtuig willen gaan. Alleen weet ik nog steeds niet welke kist het beste is. De Cirrus is best mooi, maar het is denk ik toch beter om extra zuurstof flessen te kopen. Volgende keer ook niet meer met 4 passagiers want dat is te zwaar om extra zuurstof mee te nemen. Ook zou het plan rechtstreeks moeten zijn zonder tussenstops. Met tussenstops en omvliegen is het voordeel van de Cirrus t.o.v. lijndienst echt weg. Ook ga ik nog maar even verder zoeken of er ergens een goed uitgeruste Mooney o.i.d. te huur is. Deze kisten kunnen nog wat hoger en zijn in de regel ook goed voorzien van instrumenten (bijv. IFR approved GPS).

Ondertussen is het technische probleem met de Cirrus ook opgelost. Het blijkt dat er een ontwerpfout in het neuswiel zit. De velg is net vervangen maar er is iets verkeerd gegaan met smering o.i.d. Hierdoor bleef het neuswiel draaien. Tijdens de klim niet, vandaar dat het toen niet trilde. Bij het kruisen bleef het wiel draaien en ontstonden dus trillingen.

Voor de volgende keer willen we gewoon ergens een aantal extra zuurstofflessen huren (kan dat trouwens?) om de hele tijd op FL170 te kunnen kruisen.
 
Last edited:
Hmmmmmmmm........ :1855:

Jullie zijn dus maar tot Arnhem gevlogen? Problemen met de vluchtplan indienen of daadwerkelijke clearance? DCT geprobeerd i.p.v. airways? Was het VFR of IFR?

OM
 
Back
Top