berggeit
Active member
Ik ken het klokje niet, maar wat ik dan wel denk te weten over recovery:
Bij (approach to) stall (buffeting, stallwarning of airspeed < Vs1):
- nose down, (break the stall), tot een klein stukje onder de horizon.
- gas erop
Bij spin (airspeed <Vs1 + turning)
- gas eraf
- ailerons neutraal
- corrigeren met de voeten (break the spin)
- nose down (break the stall)
- gas erop
Spiraalduik (nose down, airspeed increasing, descent rate increasing)
- gas eraf
En daarna, voor alle unusual attitudes, indien nodig:
- Roll wings level.
- Pull up (boven Va rustig aan).
- Resume cruise power / trim / cruise checks
Dit alles in die volgorde.
Doet je motor het niet meer dan recover je naar best glide en ga je vanaf daar verder troubleshooten of een noodlanding maken.
Bij (approach to) stall (buffeting, stallwarning of airspeed < Vs1):
- nose down, (break the stall), tot een klein stukje onder de horizon.
- gas erop
Bij spin (airspeed <Vs1 + turning)
- gas eraf
- ailerons neutraal
- corrigeren met de voeten (break the spin)
- nose down (break the stall)
- gas erop
Spiraalduik (nose down, airspeed increasing, descent rate increasing)
- gas eraf
En daarna, voor alle unusual attitudes, indien nodig:
- Roll wings level.
- Pull up (boven Va rustig aan).
- Resume cruise power / trim / cruise checks
Dit alles in die volgorde.
Doet je motor het niet meer dan recover je naar best glide en ga je vanaf daar verder troubleshooten of een noodlanding maken.